Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 1:58



Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
jumpstarter en (klassieke) porsche 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht Re: jumpstarter en (klassieke) porsche
ingo schreef:
Hallo,
......Denk dat de accu's behoorlijk leeg zijn.
......


Accu's???
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


21 dec 2015 9:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: jumpstarter en (klassieke) porsche
911 2.2S 1970 = 2 accu's inderdaad :idea:
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


21 dec 2015 11:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht Re: jumpstarter en (klassieke) porsche
Bij het (willen) verlaten van de ferry van Sardinië naar Livorno was de accu leeg, en met zo'n 750 auto's die staan te dringen om de boot op te gaan was ik best blij dat de crew even de auto jumpstartte.
Daarna prima weg kunnen rijden maar de elektronica van onze dailydriver was verder compleet van slag (als ik een raam wilde openen gingen de knipperlichten aan) en de koplampen allebei doorgebrand.
Na een halve dag resette de elektronica zich vanzelf, twee koplampen vervangen was een halfuurtje prutsen maar de lege accu was zo'n vier jaar oud en gewoon aan het einde van zijn latijn.
Waarmee ik wil zeggen: laat een oudere accu die leeg is even testen en koop gewoon een - goede - nieuwe, dan heb je geen jumpstarter nodig en loop je geen enkel risico met de elektronica van de auto.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


21 dec 2015 11:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: jumpstarter en (klassieke) porsche
Ronaldo schreef:
Als je direct op de accu oplaadt dan 'ziet' het systeem dat niet, als je via een massapunt op de carrosserie laadt wel. :salut:


De min van een accu staat direct aan de carrosserie gekoppeld, dus het maakt in principe niet uit waar je de massa aansluit bij het jump starten, zolang je dat maar op een goede massa doet.

Het advies om het niet direct op de min van de accu te doen, heeft te maken met het knalgas wat door een accu wordt gevormd.
De oude accu's die je kan bijvullen met gedestilleerd water vormen het meeste knalgas, de gesloten, gel accu's etc. een stuk minder.
Bij het aansluiten van de min op de auto met problemen, sluit je de stroomkring en zou er door de vonkvorming die daarbij ontstaat; aanwezig knalgas kunnen exploderen.
Nu ben ik altijd lekker eigenwijs en ondanks dat ik dit weet, gebruik ik gewoon de min van de accu.
Met geopende motorkap en de vonken die aan de zijkant vormen, is het risico te verwaarlozen dat er wat gebeurt.
Wel ooit van iemand gehoord, die doordat hij met een sigaret direct boven een accu hing een behoorlijke oplawaai had gekregen. :mrgreen:

De piekspanning die ontstaat bij het afnemen van de min pool na het eenmaal gestart hebben van de wagen, is voor zover ik weet te wijten aan de spanningsregelaar.
De spanningsregelaar bepaalt aan de hand van het aantal verbruikers en de laadtoestand van de accu hoeveel spanning hij moet leveren.
Bij het koppelen van de twee accu's gaan doordat één accu bijna leeg is; bij beide wagens de spanningsregelaars het hoogste vermogen leveren.
Op het moment dat je dan weer één startkabel los haalt, dan blijft nog even heel kort die hoge spanning doorgaan bij beide wagens (hoger als nodig op dat moment), waardoor je een piekspanning krijgt. Om ervoor te zorgen dat dit bij beide wagens niet gebeurt, wordt er dan ook altijd geadviseerd om bij beide wagens een paar zware stroomverbruikers aan te zetten bij het jumpstarten, zoals de achterruitverwarming en de blower. Met al die gebruikers aan levert de spanningsregelaar sowieso het hoogste vermogen en wordt dat vermogen ook geconsumeerd, waardoor er geen piekspanning ontstaat.
Bij hele oude wagens, is die piekspanning niet zo'n probleem, bij jongere wagens met veel gevoelige elektronica wel.
In sommige gebruikershandleidingen van moderne auto's staat zelfs vermeld dat de wagen niet mag gebruikt worden om te jumpstarten, vanwege de gevoelige elektronica.

Verder is de tip van Taxi Hans een goede; ik zie vaak dat mensen nog wel eens te snel willen starten.
Gewoon eerst een minuut of 5 met wat gas bij ervoor zorgen dat er een bodempje in de lege accu komt en dan pas proberen te starten.
En niet te dunne kabels gebruiken, een wagen met een wat zwaardere accu, krijg je er nooit mee aangezwengeld.

Nog beter is die van Olaf, maar met een daily heb je vaak de tijd niet om eerst de accu op te laden (bij een hobby voertuig vaak wel).


21 dec 2015 20:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: jumpstarter en (klassieke) porsche
Frans D schreef:
Ronaldo schreef:
Als je direct op de accu oplaadt dan 'ziet' het systeem dat niet, als je via een massapunt op de carrosserie laadt wel. :salut:


De min van een accu staat direct aan de carrosserie gekoppeld, dus het maakt in principe niet uit waar je de massa aansluit bij het jump starten, zolang je dat maar op een goede massa doet.



De meeste moderne auto's hebben, zoals ik schreef, een accusensor op de kabel die, zoals jij schrijft, de minpool koppelt aan de carrosserie. Als je dus ergens op de carrosserie laadt, signaleert die sensor dat ook, en zorgt dat het systeem op de hoogte is, en blijft, van de juiste spanning in de accu. Als je direct aansluit op de minpool, dan ziet 't niet, met mogelijke gevolgen van dien. :salut:
Vooral start-stop systemen bij o.a. VAG (maar ook andere merken) schijnen daar vaak defecten in te krijgen.

Los van verhalen over piekspanning of knalgas, is dit de belangrijkste reden dat hij bij veel moderne auto's wordt afgeraden direct op de minpool. Je ziet ook steeds meer afdekplaatjes over de minpool met een waarschuwing ervoor.
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


21 dec 2015 21:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: jumpstarter en (klassieke) porsche
Bedoel je zoiets? http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/ ... t-10113896
Heb je wellicht een link dat je vanwege die sensor niet mag jumpstarten op de minpool van de accu?
Ik kan er namelijk nergens wat over terugvinden en het klinkt ook niet logisch.

Verder is het al lange tijd aanbevolen massa te maken op de carrosserie, nog ver voordat die sensors in het spel waren.


21 dec 2015 23:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: jumpstarter en (klassieke) porsche
Wat klinkt er volgens jou niet logisch aan?

Overigens slechts een advies, voor een ieder vrij om z'n eigen inschatting te maken. :salut:
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


22 dec 2015 13:13
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.