Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 22:36



Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Motor SC 3.0 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
911 3.2 Carrera Cabriolet 1985 911E Targa 1969
Goirle
Bericht Motor SC 3.0
Ik heb pas een 911 sc 3.0 van 1982 gekocht.
Nu is het volgende aan de hand: als ik koud start, dat gaat hij telkens met afwisseling van hoge naar lage toeren onregelmatig lopen.
Als ik dan ga rijden houd de motor in en stotterd erg veel, vooral tussen de 2000 en 3000 toeren.

Wie kan mij daarmee helpen?

Vriendelijke Porsche groet,
Albert


20 dec 2015 12:19
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
997 Turbo mk1 cabrio manual schiefergrau cargraphic exhaust
noord brabant
Bericht Re: Motor SC 3.0
bij mijn 3.2 was het de lucht massameter
toen en hij liep weer prima !!!
:salut:


20 dec 2015 12:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Motor SC 3.0
met een beetje zoeken hier:

viewtopic.php?f=3&t=12328
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


20 dec 2015 12:35
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Motor SC 3.0
targa 84 schreef:
bij mijn 3.2 was het de lucht massameter
toen en hij liep weer prima !!!
:salut:


Die zit er niet op bij een SC blok.


20 dec 2015 12:48
Profiel
PorscheForum Rakker
997 Turbo mk1 cabrio manual schiefergrau cargraphic exhaust
noord brabant
Bericht Re: Motor SC 3.0
ben een leek weet ik dat ook weer !!!!
:bang:


20 dec 2015 12:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Motor SC 3.0
bij het koudstarten regelt de mijne zichzelf ook gedurende een minuutje. Dat is waarschijnlijk door de warmloopregelaar.

Maar tijdens het rijden gaat de mijne goed.

Mss daar eens aan denken? Ik ben in techniek wel een leek


21 dec 2015 13:40
Profiel
PorscheForum Rakker
911 3.2 Carrera Cabriolet 1985 911E Targa 1969
Goirle
Bericht Re: Motor SC 3.0
Ik heb me laten vertellen, dat het waarschijnlijk de "spinnenkop" is.
Zit voor de injectoren en die verdeeld de benzine......
Iemand hier ervaring mee??


21 dec 2015 14:17
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1990 964 C4
Den Haag
Bericht Re: Motor SC 3.0
Deze spinnekop bleek bij mijn 1978 SC uiteindelijk ook de boosdoener en is vervangen door een nieuwe Bosch unit. Er zijn gereviseerde units beschikbaar maar ik besloot voor een nieuwe te gaan gezien het relatief kleine verschil in prijs icm de garantie op de nieuwe brandstof verdeler. Weet niet of je zelf een sleutelaar bent, maar ik heb het door een Porsche specialist laten doen. In dat geval komen er vanzelfsprekend nog de nodige uren aan arbeid voor uit- en inbouw en afregeling bij. Kortom, geen easy fix en reken dus op behoorlijke kosten. Succes!


21 dec 2015 15:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Motor SC 3.0
Mijne heeft ook niet zo'n lekkere koude start. Ik ben van plan on binnenkort de warmloopregelaar te laten reviseren bij deze meneer.


21 dec 2015 17:40
Profiel
PorscheForum Rakker
911 3.2 Carrera Cabriolet 1985 911E Targa 1969
Goirle
Bericht Re: Motor SC 3.0
Hoi Rob,

Aan wat voor kosten moet ik dan denken...??


21 dec 2015 22:27
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1990 964 C4
Den Haag
Bericht Re: Motor SC 3.0
Zie mijn PB Albert.


21 dec 2015 22:30
Profiel
PorscheForum Rakker
911 3.2 Carrera Cabriolet 1985 911E Targa 1969
Goirle
Bericht Re: Motor SC 3.0
Mij is ook verteld om een keer fuel cleaner van Forté in de tank te doen en dan de tank bijna leeg te rijden.
Het schijnt goed spul te zijn.
Heeft hier iemand ervaring mee??

Ik ben benieuwd!

Groet,
Albert


23 dec 2015 7:11
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1990 964 C4
Den Haag
Bericht Re: Motor SC 3.0
Heb ik destijds ook gedaan Albert, alvorens de spinnekop te vervangen. Als je geluk hebt geeft dit een verbetering mocht vervuiling van de brandstof toevoer de oorzaak zijn. Als ik de ernst van je klachten lees, ben ik bang dat er meer aan de hand is, maar zeker de moeite van het proberen waard.


23 dec 2015 14:59
Profiel
PorscheForum Rakker
911 3.2 Carrera Cabriolet 1985 911E Targa 1969
Goirle
Bericht Re: Motor SC 3.0
Oke, bedankt Rob!


23 dec 2015 19:09
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo Highline
Huizen
Bericht Re: Motor SC 3.0
Spinnekop is zeer zeldzaam de oorzaak van het probleem en zeer duur als simpele 'trial and error' oplossing. Zit m bijna altijd in warmloop regeling, bougies en kabels, vuile sproeiers en onjuiste ontstekingstijdstip.

al deze randvoorwaarden zijn veel makkelijker te costateren dan de bosch unit te changen, alhoewel hettwarmloop gebeuren wel het oog van een ervaren meester nodig heeft.


24 dec 2015 2:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1990 964 C4
Den Haag
Bericht Re: Motor SC 3.0
Misschien wel 'zeer zeldzaam', maar in mijn geval toch écht het probleem, want het binnenwerk (vlotter etc) was compleet versleten. Je hebt gelijk dat die andere zaken eerst bekeken dienen te worden, zoals al gesuggereerd.


25 dec 2015 12:32
Profiel
PorscheForum Rakker
911 3.2 Carrera Cabriolet 1985 911E Targa 1969
Goirle
Bericht Re: Motor SC 3.0
Bedankt allemaal!

Alle suggesties etc. voor het oplossen van het probleem zijn en blijven van harte welkom!!


25 dec 2015 14:54
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 930 3.3 turbo '77
Ninove belgie
Bericht Re: Motor SC 3.0
Volgens mij staat hij gewoon te rijk!
Twee dingen mogelijk... Warmloopregelaar die te weinig druk geeft waardoor hij meer of teveel benzine krijgt... (Meestal gebeurd het omgekeerde en dus meer druk door een verstopping van het filtertje, dan gaat hij arm draaien). Het kan ook zijn dat je warmloopregelaar geen stroom krijgt? Dan blijft de druk ook lager omdat hij een lagere druk geeft voor de koude start... indien hij wel stroom krijgt kan je ook even op de contactjes van de warmloopregelaar de ohm meten ergens tussen de 20 en 35 ohm denk ik? zo kan je meten of de weerstand in de wur nog werkt. Indien dit allemaal goed is kan het zijn dat je de benzineverdeler (spinnekop) (CO) (AFR) moet afstellen en hem minder rijk zetten. Klein beetje tegen de klok indraaien en uiteraard met kleine sprongen totdat hij niet meer schommelt. Good luck :salut:

edit; schommelt hij ook nog als hij warm is en op welk toerental schommelt hij koud en warm?


01 jan 2016 7:25
Profiel Facebook  ICQ 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Motor SC 3.0
Het fenomeen 'zagen' is deze motoren niet vreemd. Doet ie dit alleen als de motor koud is? Blijft ie netjes op stationair toerental staan als de motor warm is?Is het een Europese of Amerikaanse wagen?


01 jan 2016 12:00
Profiel
PorscheForum Rakker
911 3.2 Carrera Cabriolet 1985 911E Targa 1969
Goirle
Bericht Re: Motor SC 3.0
Het is een Europese (Ned.) auto.
Als hij warm is stottert hij ook nog tussen de 2000 en 3000 tpm.
Bij de koude start schommelt het toerental veel.
Ik heb hem bij een "deskundige" laten bekijken en die zeggen voor 95% zeker te zijn dat het de spinnenkop is.......??
Ze hebben nu de ontsteking later gezet ( ik dacht op 0 graden) en het CO op 2.
Hij rijdt nu als hij warm is al stukken beter, maar dat kan zo niet goed zijn natuurlijk!
Ik kan er nu de komende 2 maanden niet mee rijden i.v.m. de regeling motorrijtuigenbelasting.
Ik wil in maart naar Speedservice in Born gaan en hem daar laten nakijken.
Heeft iemand ervaring met Speedservice?
Die heeft wel een goede naam!

Groet,
Albert


05 jan 2016 20:40
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 3.0SC coupe 1979
Landsmeer
Bericht Re: Motor SC 3.0
Beste Albert , de spinnenkop gelijk vervangen lijkt me erg drastisch. volgens mij kan het variëren in toeren veel oorzaken hebben.
wat is de algemene staat van de motor? (bougies, verdeler, filters, druk demper etc) als dat allemaal in orde is is het veel makkelijker probleem zoeken.
Er is heel veel info te vinden over CIS (k-jetronic) op internet dus kun je uitzoeken hoe het eigenlijk allemaal werkt, verstandig om je eerst te verdiepen voordat je zelf er mee aan de slag gaat.
inderdaad is de oorzaak vaak een stationair mengsel probleem. Dit is te verstellen met de inbus naast (links) van de spinnenkop onder het rubber dopje (aan stangetje). je kunt daar makkelijk een slagje aan draaien om te kijken of het beter wordt (even goed onthouden bv 1/4 slag linksom en dan rechtsom). Andere oorzaak kan zijn het vast zitten van de plunger in de spinnenkop. deze kan weer gangbaar gemaakt worden zonder de gehele spinnenkop uit elkaar te halen of te reviseren.
is makkelijk te controleren door de auto op contact te zetten en dan de luchtplaat (onder de spinnenkop in het luchtfilter huis) langzaam op te tillen (niet te lang).
De benzinepomp zal dan beginnen te lopen en je moet een uniforme weerstand voelen, als je eerst een stuk kan optillen zonder weerstand zit hij vermoedelijk vast.

Mss heb je er wat aan, een specialist kan je natuurlijk altijd helpen maar ik zou persoonlijk voorzichtig zijn met dingen zomaar vervangen (i.v.m. met behoorlijke kosten)


05 jan 2016 23:35
Profiel
PorscheForum Rakker
911 3.2 Carrera Cabriolet 1985 911E Targa 1969
Goirle
Bericht Re: Motor SC 3.0
Bedankt weer voor het advies!!
Natuurlijk heb ik daar wat aan, alleen ben ik zelf nog niet zo goed thuis in de 911 3.0 SC
Ik heb hem pas en het is voor mij nog allemaal nieuw..........
Met een ervaren iemand erbij zou ik wel kunnen kijken of het op te lossen is....
Ik weet niet of je in de buurt van Tilburg woont, anders zou je eens een keer misschien kunnen komen kijken. (tegen vergoedingskosten)
06-2360 9531


06 jan 2016 21:34
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 3.0SC coupe 1979
Landsmeer
Bericht Re: Motor SC 3.0
ik was 10 jaar geleden toen ik mijn 3.0 kocht ook niet bepaald bekend met CIS.
"t is een systeem met behoorlijk wat ondersteunende zaken voor extra lucht/brandstof/drukregeling e.t.c ik begreep er eerst ook niks van en voor mij is het ook maar hobby:D Nu na de nodige problemen met je injectie en een recente renovatie van het hele CIS systeem ben ik wat verder en weet ik weer wat meer.

ik woon helaas niet bepaald in de buurt (boven a'dam) anders was ik wel even langsgekomen .

Met wat zelfstudie en internet kom je echt zelf ook een heel eind, zo doe ik het ook.

Voor de juiste info:
Koop een Bentley service manual (dit is echt de beste) specifiek voor de SC. (is helaas niet te downloaden en kost rond €100, maar dat is het zeker waard.)
hier vind je alles over cis http://jimsbasementworkshop.com/CIS/ of zoek op CISprimer.
en vooral, kijk eens op het pellican 911 technical forum, daar kan je echt heel veel vinden.

hier https://www.youtube.com/watch?v=8TcAzqKxWgY een filmpje waar idd de plunger vast zit (en de afstelling niet goed staat) wat "surging" veroorzaakt.
mss niet jou probleem maar daar zou ik beginnen...


07 jan 2016 20:12
Profiel
PorscheForum Rakker
911 3.2 Carrera Cabriolet 1985 911E Targa 1969
Goirle
Bericht Re: Motor SC 3.0
Bedankt !!


08 jan 2016 17:40
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
911 3.2 Carrera Cabriolet 1985 911E Targa 1969
Goirle
Bericht Re: Motor SC 3.0
Heeft er iemand ervaring met het reviseren van de spinnenkop, er zijn voor € ± 155,00 revisisetjes te koop...

Groet,
Albert


09 maart 2016 15:09
Profiel Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.