Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 12 dec 2017 18:38



Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Startproblemen 964 turbo 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Startproblemen 964 turbo
Hallo, ik heb hier een 964 3.3 turbo van 1991. Motor reviseerde ik vorig jaar volledig zelf. De injectoren waren toen pas vervangen dus die zitten er terug in .(wel met nieuwe dichtingen enz.)
Nu heb ik al een tijdje een probleem bij koud zowel als warm starten. Hij sloeg doorgaans wel aan maar het duurde een tijdje voor hij vlot draaide. Nu start hij helemaal niet meer. Benzinepompen nagekeken en dat lijkt allemaal ok.
Mijn idee is dat er een probleem is met de koudstart-injector. (is elektrisch gestuurd). Dat die blijft "hangen b.v.
Ik heb hem zonet gedemonteerd, (leuk werkje trouwens) het bewuste o-ringetje was perfect in orde. (had ik vroeger wel een voor op andere auto's)
Heeft iemand een idee hoe ik die eenvoudig kan testen ? En vooral weet iemand via welke weg deze injector aangestuurd wordt ? Er zal ergens op de motor wel een temperatuursensor zitten maar der zitten er zoveel op dat ding. Dewelke is het ?
Iemand een idee ?
Grt
Sibleyras


03 jan 2016 17:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1e monteur PBVH Eigenaar Garage Biljon
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
Weet je zeker dat het een benzine probleem is? Ik ga ervan uit dat je de rest hebben nagelopen zoals ontsteking etc?
_________________________________________
Toen: 924⇒911⇒952⇒911⇒356B⇒964⇒968⇒997
Nu: 964 en 924 Turbo
Garage Biljon


03 jan 2016 18:37
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 marineblauw
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
spray eens wat water in de motorruimte (in het donker) om te kijken of er vonk overslag is.
_________________________________________
I am from the government and here to help you

Ronald Reagan


03 jan 2016 19:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 Turbo 3.3
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
Da's vervelend, auto's die niet starten, waardeloos... :bang:
Heb je wel een vonk op de bougie's? Start de auto wel als je wat startspray in het luchtfilter spuit? Geen vacuum lek ergens (dan start de turbo ook niet/waardeloos slecht :!: althans dat heb ik bij de mijne meegemaakt, slangetje losgeschoten van de intercooler, auto wilde vervolgens niet meer starten).

Aangezien de 964 turbo best ingewikkeld is (vind ik :mrgreen: ) qua injectie etc. denk ik dat het handig is om eens wat te lezen qua sensoren/aansturing etc, wellicht gaat dat duidelijkheid geven over het probleem...
Zie onderstaande link, hier staat de werking globaal uitgelegd en kun je achterhalen wat wordt aangestuurd door wat etc...
http://www.adrianstreather.com/docs/Tur ... erview.pdf
suc6 in iedergeval!


Laatst bijgewerkt door paulb op 03 jan 2016 19:48, in totaal 1 keer bewerkt.



03 jan 2016 19:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
Bedankt al iedereen. Het eerste wat ik nakeek was uiteraard het benzinepeil en de ontsteking. Geen probleem.
Inderdaad een complexe injectie...wordt nog even bijstuderen. Heb wel 18 jaar ervaring als Citroën technieker maar daar werken ze met "eenvoudigere" systemen. Toch qua injectie.


03 jan 2016 19:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1e monteur PBVH Eigenaar Garage Biljon
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
Heb je ook je DME relais gecontroleerd?
_________________________________________
Toen: 924⇒911⇒952⇒911⇒356B⇒964⇒968⇒997
Nu: 964 en 924 Turbo
Garage Biljon


03 jan 2016 21:30
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
DME relais ? Is dat het relais wat de benzinepomp aanstuurt of ben ik mis ? Dat werkte in ieder geval.


03 jan 2016 22:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1e monteur PBVH Eigenaar Garage Biljon
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
Klopt, ja. Is een bekend euvel en reden voor niet startende auto's :salut:
_________________________________________
Toen: 924⇒911⇒952⇒911⇒356B⇒964⇒968⇒997
Nu: 964 en 924 Turbo
Garage Biljon


03 jan 2016 22:17
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 Turbo 3.3
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
De 964 turbo heeft geen DME relay zoals bij de gewone 964, wel genoeg andere die hetzelfde doen en die ervoor kunnen zorgen dat de auto niet start :ba:
Al met al is het DME relay voor zover ik het begrijp een combi-relay voor aansturing van (alleen stroomtoevoer) de injectoren+brandstofpomp....maar dat zul je in de turbo dus niet vinden als "1 dme relais"
Suc6 met de zoektocht en oplossing.


04 jan 2016 19:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
Het fameuze relais werkt dus wel. Als alle alarmsystemen afstaan heb ik ontsteking en draaiende brandstofpompen...
Maar na studie van die injectie heb ik begrepen dat de diverse benzinedrukken nogal belangrijk zijn...Ik heb meteen zo'n benzinedrukmeter besteld inclusief wat koppelstukken. Door die lekkende koudstart-injector zit er ook nogal wat brandstof in de collector. De bougies moeten er dus ook al sowieso uit. Leuke job op dit type auto... nu ja, na 18 jaar Citroën went het allemaal wel. Net nog gloeibougies vervangen op een Citroën C8 HDi. Gewoon 6 uur werk....
Grt
Sibleyras


04 jan 2016 22:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Negenhonderdvijfenzestig TE KOOP!
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
Is de koudstart injector hetzelfde als de luchtschuif? Indien nee, dan zou het dat kunnen zijn...... :wink: Of, heel simpel je co verkeerd afgesteld? Start ie ook niet lekker op. Of je wur (warmloopregelaar) kapot? Of misschien 1 vd specialisten contacteren?
_________________________________________
Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......


06 jan 2016 22:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
De koudstartinjector is elektrisch bediend en zit centraal in het inlaatspruitstuk gemonteerd. Net achter de gasklep.
De andere injectoren zijn nog mechanisch weet je wel.
Benzinedruk is dus alles. Ik heb een nieuwe benzinedrukmeter besteld. De laatste keer dat ik die nodig had was in de jaren '80 voor oudere Bmw's...en nu is die gewoon stuk wegens nooit gebruikt in mijn Citroën carriere.
Kan ik beginnen bij het begin en alles (benzinedrukken) stap voor stap gaan opmeten.
Ondertussen ook de voorste blazers van de verwarming gedemonteerd (irriterend gerammel). Ook leuke job. Zit speling op de lagers en nieuw zijn die dingen écht niet betaalbaar (960 pond per stuk..). Ik probeer het op een goedkopere manier op te lossen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Grt
Sibleyras


07 jan 2016 20:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 C2 Géén schuifdak, géén airco, wel 'n RS vliegwiel, motorophanging & mapping.
't groene graf
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
Citaat:
Ondertussen ook de voorste blazers van de verwarming gedemonteerd (irriterend gerammel). Ook leuke job. Zit speling op de lagers en nieuw zijn die dingen écht niet betaalbaar (960 pond per stuk..). Ik probeer het op een goedkopere manier op te lossen.


HIER nog een tip, even op de oranje letters klikken :salut:
_________________________________________
Straights are for fast cars. Turns are for fast drivers


07 jan 2016 22:01
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
Ondertussen benzinemeetkit toegekregen. Zowat overal nippels tussengezet om de verschillende drukken te kunnen controleren.
Ook met de plaatselijke Porsche-specialist gebrainstormd. Die man heeft nog regelmatig nachtmerries als hij nog maar denkt aan de 964 turbo injectie...
Soit, de drukken dus. Ingaande druk dus 5.5 bar redelijk continue. (is dat niet te veel ?) Retourleiding drukloos dus die leiding is vrij. (oudere versies kregen wel eens te maken met verstopte retourleidingen). De druk inkomend van de warmloopregelaar is wel variabel 4.5 tot 5.9. (??)
Daar is de retour ook vrij (geen druk).
Op de injectie kop zit een soort regelvijs ter hoogte van het retourgedeelte. Toen ik die uitgedraaid had bleek er een defecte groene o-ring mee uit te komen. Geen idee of die van belang is.
Maar de uitgaande druk naar de injectors gaat tot 7.5 bar. (bij manuele bediening van de luchtklep). Dat is veel en komt niet automatisch (tenzij dus door de manuele bediening van die luchtklep). De motor op zich zuigt wel genoeg aan (start op startpilot dus mechanisch lijkt de motor ok).
Waarom komt er dus zoveel druk naar die injectors ?
Probleem met de injectorkop dus ?
Ik kan natuurlijk proberen alles (injectiekop etc) te demonteren en laten reviseren maar dat kost een pak geld. (3000euro )
Mocht dan blijken dat het om iets anders doms (buisje, of wat dan ook) zou gaan zou ik ook niet goed meer slapen.
Iemand een idee ?
En kan ook iemand mij uitleggen waarom Porsche het absoluut nodig vond om tot in 1992 dit soort middeleeuwse injectie (en vooral slecht verouderende) te monteren ? Bij mijn huismerk hadden we al alles elektronisch sinds 1971. (lol)


14 jan 2016 21:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
koekebakker 930
uden
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
Ik lees in het Straether document dat de regeldruk van 2.8 bar (koud) naar 4.5 bar loopt (warm). als de waardes kloppen die jij meet dan zijn deze veel te hoog. (4.5 tot 5.9). Door de hoge druk komt de regelplunjer amper/niet omhoog. Systeem is gevoelig voor vuil (benzine), en lange stilstand.
_________________________________________
no guts, no glory


17 jan 2016 10:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
Die regeldruk is inderdaad te hoog. Wordt geregeld door de "warmloopregelaar". Ik heb een revisiebedrijfje gevonden die die kan reviseren voor een normale prijs. Nieuw in de reguliere handel is die echt wel belachelijk duur (2.000 pond...)
Het duurt nu wel een 2-tal weken eer ik dat onderdeel terug heb.
Maar ik hou jullie op de hoogte.
Grt
Sibleyras


18 jan 2016 21:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 marineblauw
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
je vraag waarom Porsche zo'n oud systeem gebruikte ? Porsche heeft constant bewezen technologie gebruikt en voor de luchtkoelers is dat heel duidelijk te zien. Electronica is nu de hoofdoorzaak (bij alle automerken) van storingen
dus elektronica is niet het walhalla....als het werkt is het fantastisch, maar bij storingen ondanks het OBD vaak een moeizame route naar herstel.
_________________________________________
I am from the government and here to help you

Ronald Reagan


19 jan 2016 10:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
Ja, ieder zijn opinie. Ik zie maar dat Porsche kort nadien overstapte op de watergekoelde en elektronische versie.
Elektronica is inderdaad vaak een oorzaak van storingen maar niet zozeer op het vlak van injectie.
Blijft natuurlijk een feit dat dezer dagen zelfs een basis stadsautootje vol touchscreens staat. Dan geef ik toe dat een goede oude 911 net iets meer met autorijden te maken heeft. (zegt de man die vandaag 500km gereden heeft met een Citroën C6...)


19 jan 2016 21:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 930 3.3 turbo '77
Ninove belgie
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
de koud start injector wordt bediend door een temperatuur sensor (zit links op het motorblok boven de turbo) als de motor koud is geeft dit een gesloten toestand.
Wanneer dit het geval is zal de koud start injector bediend worden wanneer je de motor start. De 12v voor de koud start injector komt rechtstreeks van je starter.
Ik heb nog een complete 965 3.3 1991 motor met barst in de carter. Indien je onderdelen nodig hebt of advies mag je mij steeds een pb sturen.
Wat is je systeem druk? (zou tussen 6-7 bar moeten zijn)
Koude druk kan variëren door buiten temperatuur
Warme druk zou ik moeten opzoeken maar dacht dat dit ergens 3.6 bar is...
Hoe hoger de warme druk hoe armer hij wordt, hoe lager de druk hoe rijker hij wordt.
Niet zomaar draaien aan je co regelvijs... dit is enkel voor fine tuning ... als je deze 1 toer verdraaid kan het zijn dat je hem niet meer aan de praat krijgt...


23 jan 2016 1:31
Profiel Facebook  ICQ 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
Hallo,
De 964 T terug even vanonder het stof gehaald. (Ik zat de laatste 3 weken beroepshalve in het buitenland)
Dus de koudstart is ok maar gezien de gemeten (te hoge) drukken lijkt de warmloopregelaar de oorzaak te zijn. Vanmiddag gedemonteerd en uiteengehaald. Het onderdruk-membraam lijkt nogal spanningsloos. De rest van de delen in dat stuk lijken ok.
Ik probeer een revisiekit te vinden voor dit onderdeel.
Lukt het niet nieuw dan tweedehands.
Ook de ventilator voor rechts gedemonteerd. Lagering met méér dan een cm speling... Zal eens proberen passende lagers te vinden.

TAZ klefroid (Ninove) : ik slaag er niet in om u een mail te sturen. (kan je dit even sms'en op 00.33.67.47.02.714)
Mvg
Sibleyras


13 feb 2016 19:28
Profiel
PorscheForum Rakker
911 C2T
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
K-jetronic is misschien wat ouderwets maar wel super betrouwbaar, maar dit terzijde... Oh ja, en ook niets 'speciaals' aan omdat het op een Turbo blok zit...

Edwin van Rebel Engineering durf ik te noemen als goeroe op het gebied van K-jetronic, misschien even met hem overleggen...

Mijn input: als de motor verder goed loopt als 'tie dan eenmaal gestart is, dan verdenk ik het rest-druk-ventiel die de brandstofleidingen op druk houdt zodra de motor uit gezet is (warm en koude motor...).
Dit onderdeeltje van ca. € 10,- wordt vaak over het hoofd gezien...

Succes,

Dick


19 feb 2016 16:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
Waar precies zit dat restdrukventiel ? Is het de zogenaamde accumulator die op het aanvoersysteem zit of ben ik mis ?


25 feb 2016 18:51
Profiel
PorscheForum Rakker
911 C2T
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
Meestal zit het restdrukventiel rechtstreeks op de banjobout van je brandstofpomp en brandstofleiding gemonteerd. Er zijn ook banjobouten waar het restdrukventiel in zit.

Succes,

Dick


25 feb 2016 22:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
Dus voor de benzinefilter ? Ik ga zoeken. Auto staat morgen op de brug.


26 feb 2016 8:11
Profiel
PorscheForum Rakker
911 C2T
Bericht Re: Startproblemen 964 turbo
Het brandstoffilter komt na de brandstofpomp in het traject, dus een restdrukventiel zit voor het brandstoffilter.... Ja goed lezen... :)
Oh ja, restdrukventiel zit dus meestal op de brandstofpomp gemonteerd...

Accumulator is geen restdrukventiel...


26 feb 2016 14:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.