Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 16:25



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Onregelmatig olieverbruik 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Onregelmatig olieverbruik
Beste forumvrienden,

In mei 2015 heb ik bij een merkendealer(geen P-dealer) een 997S (MK1) cabrio uit 2005 aangeschaft. Het is een origineel NL-geleverde auto met nu 168000KM op de teller.
De auto rijdt helemaal geweldig, alleen heb ik last van een onregelmatig olieverbruik en ook oliedruk.

Nadat ik in het begin enkele keren olie heb moeten bijvullen ben ik het verbruik nauwkeurig gaan bijhouden.
Op 164520KM heb ik 1 liter (Mobil1 0W40) bijgevuld. Het digitale oliepeil stond daarna aan het bovenste streepje (MAX).
Op 165500KM stond het digitale oliepeil op het laagste streepje(MIN) en heb ik weer bijgevuld.
Dat is dus 1 liter/1000KM wat ik toch wel erg veel vind voor normaal gebruik.

Dit heb ik tijdig gemeld aan de verkoper/dealer omdat ik nog 6 maanden bovag-garantie had.
Ze hebben toen met een camera onderzocht of er scheurtjes/schade in de cilinderwanden aanwezig waren.
Er is toen geen schade gevonden en ze dachten aan een zuigerveer die soms bleef hangen. De motor is toen vanbinnen gereinigd en ik zou het olieverbruik verder in het oog houden.

Ik heb de auto met kilometerstand 166600 terug bij de dealer opgehaald. Het oliepeil stond toen zelfs 1 streepje boven het maximum.
In december en januari heb ik enkel korte ritjes voor woon- werkverkeer gedaan (12km enkele rit). En vorige week stond de kilometerstand op 167800 en het oliepeil op 1 streepje onder het maximum. Dat vond ik nog acceptabel en al een hele vooruitgang met de vorige keer.

Echter, vorige vrijdagavond ben ik naar mijn familie in België gereden. Dat is een rit van 150KM.
Toen ik in België aankwam en de auto in de parkeergarage had gezet stond mijn oliepeil ineens 1 streepje onder het minimum. Ik heb toen maar snel 1 liter bijgevuld. Ondertussen ben ik weer terug thuis en het oliepeil is stabiel gebleven tijdens de terugrit na het bijvullen op vrijdag.

Het is dus opmerkelijk dat op 1 rit van 150km het oliepeil zo enorm gezakt is. Tijdens die rit heb ik juist heel rustig gereden omdat het zo druk was op de weg door files en ook heel slecht weer was.
Tijdens de terugrit is het oliepeil dus wel constant gebleven.

Dit is dus exact zoals het de vorige keer ook was, geen probleem met woon- werkverkeer, maar na 1 rit naar België ineens een hele sterke daling van het oliepeil.

Het is precies alsof wanneer de motor erg warm wordt hij ergens begint te lekken of meer olie te verbruiken. Kan dat misschien een lekke koppakking zijn?
Ik merk onder de oliedop en in het oliepijpje een beetje 'mayo-achtige' substantie, niet veel maar toch. Ik heb me laten vertellen dat dat ook op een lekke koppakking kan duiden.
Verder heb ik nog eens onder de auto gekeken. Op de garagevloer zie ik geen enkele oliedruppel, dus hij lekt niet. Wat me wel opvalt is dat de onderkant van de motor er wat donkerder/vochtiger en 'vettiger' uitziet dan normaal. Dat kan misschien toch wijzen op een lekkende pakking?

Dan als laatste de oliedruk. De oliesensor is onlangs nog vervangen zeg ik er even bij. Ik weet dat tijdens het opwarmen van de motor de druk tussen 4-5 bar blijft. Als de motor goed warm is moet de druk rond de 1,5-2 bar dalen wanneer de motor stationair (bij mij in N-stand wegens automaat) draait.
Soms doet mijn auto dit ook, maar een andere keer blijft hij gewoon op 4-5 bar, ongeacht hoe warm de motor is. Het is echt heel onregelmatig. Misschien is dit ook een aanwijzing in een bepaalde richting?
De olietemperatuur blijft altijd constant tussen 90-100 graden bij warme motor. Temp koelvloeistof altijd strak op 80 graden.

Ik hoor graag of jullie dit gedrag herkennen en mij eventueel op de juiste weg kunnen helpen.

Bedankt!


25 jan 2016 13:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Onregelmatig olieverbruik
als de auto wat vettig is aan de onderkant maar het lekt niet dan kan dat niet verklaren dat je er zoveel bij moet gooien. Dan zou het harder moeten lekken op 150km, je raakt zo geen liter kwijt op zo'n klein stukje.

wat ik van mijn auto weet is dat het digitale oliepeil niet altijd hetzelfde aanwijst. De ene keer is ie helemaal gevuld tot max, de volgende keer weer net een streepje eronder. keer daarna weer tot max. geen verval zoals bij jou, het blijft bij mij wel binnen de perken. heeft ie altijd al gedaan. Oliedrukmeter heb ik niet. Sluit uit dat het niet aan de digitale oliepeilmeter ligt, want als je telkens een liter olie bijvult en het zou niet nodig zijn dan maak je veel meer kapot. succes!
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


25 jan 2016 13:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 928-S4 ClubSport ex 928-S4 ex 928-S3
nu Alpine en Lotus
Bericht Re: Onregelmatig olieverbruik
Je kunt toch ook nog met de good old peilstok het niveau meten neem ik aan?
En dan altijd op vergelijkbare momenten peilen natuurlijk (koude motor, auto vlak geparkeerd).
Op een digitale meter vertrouw ik nooit 100%, ook die oliedrukmeter kan kuren hebben en moet misschien opnieuw gecalibreerd worden of functioneert na de zoveelste software update weer goed...

Algemeen: bij overmatig olieverbruik moet je auto lekken en/of blauw roken.
Bij ovale zuigers zie je die blauwe rook niet omdat je dan alleen verbruikt bij hoge toerentallen, maar dan wordt de uitlaat weer erg zwart van binnen, ook een teken.
_________________________________________
80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.


25 jan 2016 13:50
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: Onregelmatig olieverbruik
De 997 heeft geen oliepeilstok meer, alleen elektronisch...


25 jan 2016 15:19
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Onregelmatig olieverbruik
Inderdaad, geen peilstok :(
Het is maar de vraag hoe nauwkeurig die digitale meter is.

Ondertussen ben ik wel 'getriggerd' door deze post van Jip: viewtopic.php?f=3&t=46109
Ik hoor inderdaad een hoge fluittoon wanneer ik 120-130Km/uur rijd. Die komt/gaat met gas geven/loslaten.
Zal de dealer hier op wijzen en vragen om naar het carterventiel/carter ontluchting te kijken.

Dat zou verklaren waarom ik zo een hoog olieverbruik heb wanneer ik op de snelweg rijd. Tijdens mijn dagelijks woon- werkverkeer doe ik geen snelweg en haal ik max 90Km/uur en hoor ik ook geen fluittoon.
Fluittoon kan dus overdruk betekenen waardoor meer olie verbruikt wordt. Klink plausibel :-)

Ik hou jullie op de hoogte.


26 jan 2016 10:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Onregelmatig olieverbruik
bij gas geven hoor ik ook een fluit(je), das volgens mij heel normaal. Doet ie bij mij al van begin af aan en verbruikt geen olie. bij gas los wellicht een ander verhaal
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


26 jan 2016 13:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Onregelmatig olieverbruik
Rij je veel korte stukken? Tijdens korte ritten kan door condensatie het oliepeil geleidelijk stijgen/gelijk blijven, maar op een langer stuk kan het aanwezige water weer verdampen met als resultaat een veel lager oliepeil.
Het zou inderdaad ook een defecte AOS (carter-ontluchting) kunnen zijn, dan zuigt de motor wat olie(nevel) aan.

Je kunt bij stationair draaiende motor de olie dop eens losdraaien. Zuigt de motor dan erg door de opening?


26 jan 2016 13:59
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Onregelmatig olieverbruik
Net getest, zuigt heel lichtjes. Dat lijkt me normaal.
De AOS is een half jaar geleden nog vervangen. Die ging toen tijdens een rit stuk wat een enorme rookpluim veroorzaakte...


26 jan 2016 18:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Onregelmatig olieverbruik
Beetje zuigen is inderdaad normaal, als de AOS stuk is dan zuigt hij de dop goed vast. Maar je hebt het al ondervonden lees ik :-)

Je leest wel eens dat een wat dikkere olie kan helpen bij een wat overmatig verbruik. Ik heb hier alleen geen ervaring mee.


26 jan 2016 21:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht Re: Onregelmatig olieverbruik
Die sterke daling na een lange rit lijkt mij ook het verdampen/verkoken van in een lange periode van korte ritjes opgebouwd vocht in de motorolie.
Volgens mij kan na een tijd de motorolie feitelijk bestaan uit 1/3 water, 1/3 brandstof en 1/3 olie...
Gaan in de zomervakanties de nodige auto's kapot aan, altijd korte ritjes, dan in één ruk naar Zuid-Frankrijk en drooglopen.
Wel in de gaten houden hoeveel olie je in totaal bent kwijtgeraakt tussen verversen en zo'n lange rit. Dàt moet natuurlijk niet de spuigaten uit lopen.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


26 jan 2016 23:57
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Onregelmatig olieverbruik
De auto is ondertussen bij de dealer gecontroleerd. Remmel had gelijk in zijn commentaar; ovale zuigers :(

Gelukkig heb ik alles tijdig gemeld (6 maanden bovag-garantie) en gaan ze kijken of een revisie of inruilen voor andere wagen een optie is. Ik krijg binnenkort bericht. Tot die tijd rustig aan doen...


08 feb 2016 10:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Onregelmatig olieverbruik
Kan iemand een licht laten schijnen over hoe de diagnose ovale cilinders/zuigers tot stand komt.
Lijkt me toch dat daar het blok voor uit elkaar moet, om de ovale asymmetrie te kunnen opmeten.


08 feb 2016 16:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Onregelmatig olieverbruik
De aanloopsporen van de zuigers op de cilinderwanden is ook een goede indicatie en is met endoscopie te zien;

Afbeelding

http://www.hartech.org/porsche_996_997_ ... aults.html

Toch blijft het dan raar, dat ze dat de eerste keer met de camera niet hebben gezien.
Tenzij ze nu de cilinderkoppen hebben verwijderd en de boel hebben nagemeten.


08 feb 2016 18:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Onregelmatig olieverbruik
Ja, cilinderscoring heeft meerdere oorzaken. Dus met een endoscopie weet je nog niet echt veel.


08 feb 2016 20:09
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.