Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

20 dec 2017 8:10

Dat is al achterhaald. Blok hoeft niet uit elkaar. Het gat kan voorzichtig een beetje opgeboord worden waardoor het lager er alsnog uit kan. Het príncipe wordt hier getoond vanaf 0:48
https://youtu.be/F21suRIQdvM

Dennis hier op het forum heeft de tool hiervoor zelf gemaakt. Zie viewtopic.php?f=23&t=49997&p=1284486&

Maar ik zou er bij zo een groter dual-row lager helemaal niet van wakker liggen.

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

20 dec 2017 9:08

Graag koop ik mijn nachtelijke gemoedsrust af voor 2k.


Als dat 2k is voor een IMS "upgrade" dan is het puur zelfbedrog. Er is zo veel meer waar de motor het van kan begeven.
2K voor regelmatig en goed onderhoud ben ik het mee eens.

Ik heb een lekkend IMS (denk ik, tenzij het opnieuw het RMS is, hoewel dat we lvernieuwd is samen met de koppeling) dus er moet zowiezo iets gebeuren.
Standaard lager voor 125 € lijkt me dan ook weer naief : een falend onderdeel vervangen door hetzelfde onderdeel dat het misschien deze keer geen 180.000km volhoud, maar slechts een paar 10.000, is toch ook een grote gok.......

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

20 dec 2017 9:28

Waarom naïef meer dan 90% blijft heel. Daar blijkt het dus prima te werken. Stel dat je beslist om het elke 50.000km te vervangen.

Ik denk verder niet dat het lager de hoofdoorzaak is maar dat ten grondslag afwijkende toleranties in het blok zelf de kiem zijn. Afwijkingen waardoor de as zich net iets anders ‘zet’ en belast wordt door de kettingen waardoor de as net teveel krachten genereert op het lager wat zo versneld kan slijten. Hoe verklaar je anders de gevallen waar ook de verstevigde lagers in eenzelfde blok ook weer snel verslijten.

Als het bij jou alweer zo snel lekt of echt al wel weer iets versleten is dan zou ik idd misschien ook aan een permanente oplossing denken. Zo een glijlager is gewoon veel steviger en verdeelt eventuele minder symmetrische belasting veel beter over het gehele glijvlak.

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

20 dec 2017 10:51

zeker iets om over na te denken, thnx

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

28 dec 2017 1:57

Thanks Kheldar om mijn naam te noemen! Mijn special tool ligt al te lang stil! En ik denk dat jouw theorie klopt wat betreft de krachten op de as. Ik adviseer dus ook preventief iedere 50000 km het lager vervangen bij een 997 en elke 7500 km olie en filter. En dankzij mijn ''tool'' kunnen de kosten dus zeer acceptabel blijven! In mijn optiek is dit de beste methode om van het geknepen billen syndroom af te komen of voor te blijven!

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

28 dec 2017 10:40

Dat je tool te lang stil ligt wil misschien gewoon zeggen dat de grotere lagers waarschijnlijk wel ‘fit for the job’ zijn. Ik zou er met een 997 mijn slaap niet voor laten in ieder geval.

Met het kleinere ‘single row’ lager dat de meeste 996 mk2 hebben zou ik het wel als een onderhouds-item meenemen.

Met mijn 20k-25k per jaar denk ik er zelfs aan om een permanente oplossing zoals het glijlager van de IMS solution te monteren.

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

29 dec 2017 0:21

Het schijnt dus dat het dualrow lager uit de 996 mk1 beter is.
En toch waren er in de begin jaren zo te lezen relatief veel motorproblems. Vaak al rond de 60k km.

En nu rijden er nog veel met het eerste lager terwijl de 2 ton al gepasseerd is.
Ergens toch wel mistyrieus.

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

29 dec 2017 0:40

Wellicht wat al eerder is geopperd, motortoleranties?
De goede blijven over.
Problematisch waren met name de eerste types M96.25 en ouder.
Mogelijk had Porsche daarna de toleranties beter onder de knie?

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

29 dec 2017 0:52

Mooi he die waterkoelers, pffff.
Succes/sterkte mannen.... :mrgreen:

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

29 dec 2017 1:17

Met de jaren slijt het weg ...

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

29 dec 2017 14:06

Dat is nou juist t probleem :mrgreen:

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

29 dec 2017 14:13

alvin01 schreef:Mooi he die waterkoelers, pffff.
Succes/sterkte mannen.... :mrgreen:


mooi he die luchtkoelers pfppfff :mrgreen:

Afbeelding :popcorn:

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

29 dec 2017 14:24

Das een mooie barnfind, is vast nog wel iets moois van te maken... :res:

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

29 dec 2017 14:32

Wat ik nou laatst in de spiegel van mijn waterkoker zag.... :scratch:

Afbeelding

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

30 dec 2017 16:17

Kom op zeg. Dat gezeik over waterkoelers en roestende luchtkoelers hier in dit draadje.
Die knoop is 20 jaar terug al doorgehakt en wij willen er mee verder. Ook om de toen nieuwe generatie als
historisch erfgoed te kunnen blijven rijden.

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

31 dec 2017 18:32

alvin01 schreef:Mooi he die waterkoelers, pffff.
Succes/sterkte mannen.... :mrgreen:


Heel naar idd.. een droge garagevloer zonder roestresten :mrgreen:

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

01 jan 2018 11:10

ik heb een 997 3,8 2005 met 185000 km en nog steeds eerste ims lager

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

01 jan 2018 12:10

Heb je de auto vanaf nieuw? Anders is dat toch moeilijk vast te stellen? En ik dacht dat de Mezger motoren geen IMS problemen hadden?
Afgelopen zomer heb ik met de drukgroep ook het IMS laten vervangen van mijn 2.5 (110k). Er was niets te zien aan het oude lager; rubber (of is het plastic?) afdichting nog helemaal onbeschadigd en het lager liep ook nog soepel. Drukgroep was een heel ander verhaal trouwens :mrgreen: Het lijkt me van niet, maar ik kan obv de service-historie niet vaststellen of het nog het eerste lager was.

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

01 jan 2018 13:11

Hier 165k op de teller en eerste IMS er nog in.
Oliefilter bij wisselen ter controle open gesneden en steeds brandschoon en vrij van ijzerdeeltjes.

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

01 jan 2018 16:18

ik heb de auto van eerste eigenaar met volledige onderhouds historie ,tevens de dealer gebeld om te vragen of er ooit nog bijzondere dingen aan zijn gedaan ,ik ga er vanuit dat ze mij dus niet voor gelogen hebben

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

01 jan 2018 16:21

[quote="A-Line"]Hier 165k op de teller en eerste IMS er nog in.
Oliefilter bij wisselen ter controle open gesneden en steeds brandschoon en vrij van ijzerdeeltjes.[/quote]
even voor info een ims lager gaat niet langzaam kapot , hij gaat of gaat niet en als die gaat krijg je geen voor aankondiging en is het direct klaar

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

01 jan 2018 17:10

Maar jouw GT3 heeft toch geen IMS, Mike Targa?

Altijd het filter checken natuurlijk, maar als er metaaldeeltjes in zitten ben je toch te laat. Alleen komt het dan niet als een verrassing als je net de 200 aan hebt getikt...

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

01 jan 2018 17:57

gt3 heeft het niet klopt , maar ik heb een 997 gt3 optic af fabriek ,sorry voor het mis verstand :wink:

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

03 jan 2018 11:59

Benjamin Burner heeft voor mij nog altijd de beste approach.
Ik vind de content van zijn videos over het algemeen van zeer hoog niveau!
Misschien al wel eens eerder gepost:
https://www.youtube.com/watch?v=IxdvSq_byZw

Eindconlusie is dat hij gewoon een 3rd party keramisch lager heeft besteld voor onder 200$ wat in principe hetzelfde idee is als de LN retrofits. Voor 1/4 van de prijs!
https://www.youtube.com/watch?v=vQ33IxJ ... be&t=6m27s

Misschien een ideetje: Is er iemand die hier een source heeft in NL (of Europa) die een custom made lager kan leveren met dezelfde specs.

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

06 jan 2018 16:35

https://youtu.be/7fcPspA-4BU
Plaats een reactie