Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

07 jan 2018 11:20

Bedankt voor de link, blijft een heel technisch verhaal maar wel het meest duidelijke voor mij, (en ik heb al heel wat gelezen).
Nieuw voor mij is het speciale oliefilter, :idea: dus weer iets geleerd.

Ik heb een 996 4S uit 2002, 100K op de teller en geen indicatie dat de IMS het gaat begeven. Toch ga ik het preventief laten vervangen, (tegelijk RMS, AOS, koppeling en snellere waterpomp etc.)
Het is allemaal persoonlijk maar dit gaat mij wel de gemoedsrust geven... (blijft ongelovelijk hoe Porsche hier mee weg is gekomen en dat voor al die jaren!)
Kostenplaatje voor dit geheel hier in Spanje, 5K :shock: wat wel even slikken is...

Welke IMS het gaat worden weet ik nog niet :? , zal er wel 1 van LN engineering worden omdat de techneut van SCSCLASIC in Altea hier er de beste ervaring mee heeft. We gaan het nog zien. Aanstaande week gaat de 4S er heen en zal mij benieuwen hoe lang het -en hoe hoger het kostenplaatje- gaat worden...
IMS kosten voor het artikel zelf ca. Euro 700,-.

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

07 jan 2018 16:31

Goeie link van Kheldar met die video van Burner. Duidelijke kerel :res:

Alleen jammer dat er hier bijv. wel wordt aangegeven dat je zeer regelmatig de olie moet verversen, maar niet WELKE olie het beste is...
Dus ververs elke 6 maanden of na zeg 7.000 km, wat het eerst komt.
Waarom? zodat de specificaties van de olie nog goed genoeg zijn, smering, schoonhoudspecs, niet te veel vervuiling etcetc

Ik ga dus maar eens op zoek om zo een groot vat olie in te kopen: mijn -voorlopige- full synthetic keuze is Mobil 1 5W/40 (mede op basis van wat wordt aangeraden door AutoResto: bij koude start ook een betere oliedruk cq. betere smering en eenmaal warm, zelfde smering qua viscositeit)

maar nu eerst aandelen Mobil olie kopen :lol:

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

07 jan 2018 16:34

Sorry, maar bedoelde deze video https://youtu.be/7fcPspA-4BU
waarin niet wordt ingegaan op welke olie...

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

07 jan 2018 17:31

@RuVaRoRacing Kostenplaatje voor dit geheel hier in Spanje, 5K :shock: wat wel even slikken is... :scratch:
ben geen techneut en weet het dat ze kapot kunnen gaan ,
maar vind het kostenplaatje wel heel erg hoog voor iets wat nog niet stuk is of nooit stuk hoeft te gaan
en wie garandeert dat dat niet gebeurt na alle aanpassingen

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

07 jan 2018 20:25

Een keer naar de specialist rijden hier spaar t je 2k uit waarschijnlijk.

Wat betreft olie zegt Jake Raby ... Joe Gibbs Driven 0w40. De olie die hij mee ontwikkeld heeft. Dus beetje wij van WC eend verhaal.

Ik zou in Spanje gewoon voor de Mobil1 5w50 kiezen.
Wat extra viscositeit en filmsterkte bij hogere temperaturen.
Laatst bijgewerkt door Kheldar op 07 jan 2018 20:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

07 jan 2018 20:30

Ik zou hem inruilen op een 993 oid...;-)

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

07 jan 2018 20:36

Lukt je steeds om een interessant bijdrage te leveren merk ik. :mrgreen:

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

07 jan 2018 21:57

Ik probeer iig een ieder ver weg te laten blijven van een 996.
Het was nix, het is nix en of het ooit iets zal worden....

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

07 jan 2018 23:09

Tsjonge, dat zit diep zeg. Wat is er gebeurd?

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

07 jan 2018 23:18

hij heeft roest in zijn luchtkoeler :popcorn:

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

07 jan 2018 23:22

Of al acht jaar een fles koelvloeistof in de schuur staan die hij voor zijn verjaardag heeft gekregen... :mrgreen:

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

07 jan 2018 23:34

Praat ff met Resto..... :mrgreen:

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

07 jan 2018 23:59

Wat een pech....sterkte met het verwerken hiervan.
Hopenlijk meer geluk met de volgende aankoop.

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

08 jan 2018 0:50

alvin01 schreef:Praat ff met Resto..... :mrgreen:


Tja ... als een chirurg elke dag een hartoperatie doet wil dat dan zeggen dat het hart iets is dat slecht werkt?

Maar ben het met je eens dat de 996 wat meer aandacht nodig heeft. En dat je moet voorbereid zijn om vroeger of later gewoon eens die grondige revisie te doen. En dan het in één keer goed te doen en alle puntjes aanpakken. Als het niet door motorschade is dan op termijn bij een origineel blok wel door normale slijtage. Die cilindercoatings gaan heus wel eens slijten of de cilinders zelf die langzaamaan ovaal worden. Sommige autos zullen het nooit nodig hebben anderen veel sneller dan verwacht. Zo is de statistiek nu eenmaal.

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

08 jan 2018 9:22

Het is allemaal enigzins ingecalculeerd en een persoonlijk gevoel over wat wel/niet nodig is. Ik pak gewoon alles aan wat de heren techneuten bij Porsche niet hebben gedaan omdat ik dit het waard vindt... Daarbij is het niet alleen de IMS maar alle nu bekende preventieve toepassingen / oplossingen om gedonder in de toekomst te voorkomen.
Ik wil niet achteraf denken 'had ik maar...'
Bij mijn zoektocht naar een 996 was het voor mij duidelijk een meerwaarde als dergelijke zaken waren aangepakt en dat is ook in de gemiddelde marktprijs terug te vinden...
Los van de kosten: per saldo is het wel beter en daar kan niemand het mee oneens zijn denk ik en.... daarbij leren we onze 996 wel echt kennen, niet?

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

08 jan 2018 10:44

Wss heb ik iets te hard geoordeeld over de 996.
Ik vind wel dat Porsche hier op motorisch gebied een steek heeft laten vallen.
Zo goed dan....
Zelf heb ik 15 jaar lang een 3.2 gehad en hem verkocht met 272k op te teller en rijdt nog rond in België en tikt tegen de 400k op de teller,
en dat allemaal zonder problemen/revisie.

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

08 jan 2018 22:07

Ik probeer iig een ieder ver weg te laten blijven van een 996.
Het was nix, het is nix en of het ooit iets zal worden....


Tja, ik vond dat ook ooit. Heb mijne gekocht omdat ik het een bijzondere versie vond met de "juiste" sportieve opties.
En ik heb nog een 964, dat wel :-)
Mijn 996 heeft +/- 210.000km, motor is matching numbers en naar ik vermoed nooit open geweest of nog nooit iets gedaan aan IMS. Het kan dus wel !
Of de X51 optie en de motorische aanpassingen die erbij horen daar iets mee te maken hebben durf ik niet zeggen.
Hij lekt olie, ofwel aan de krukas, ofwel aan de IMS, dus gaat deze winter aangepakt worden.

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

08 jan 2018 22:09

deze is ook interessant : https://www.youtube.com/watch?v=i14LKvAW-So&t=1239s

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

09 jan 2018 1:33

alvin01 schreef:Wss heb ik iets te hard geoordeeld over de 996.
Ik vind wel dat Porsche hier op motorisch gebied een steek heeft laten vallen.
Zo goed dan....
Zelf heb ik 15 jaar lang een 3.2 gehad en hem verkocht met 272k op te teller en rijdt nog rond in België en tikt tegen de 400k op de teller,
en dat allemaal zonder problemen/revisie.


Kwam tijdens het forum browsen deze opinie nog tegen, die eigenlijk ook wel relevant is in de context van zgn. 996 als zorgenkindje...

”Porsche used to sell only to enthusiasts. With the coming of the Boxster and the 996 it was for the first time selling in large numbers to non-enthusiasts. People who didn't know anything about cars. People who didn't check their oil. People who didn't change their oil at all or if they did did so based on mileage alone even if that meant leaving the same oil in the car for years on end. People who continued driving the car even though the warning lights were on.”

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

10 jan 2018 9:22

Ik geloof hier niets van. Natuurlijk zijn Amerikanen zijn so wie so slordiger met onderhoud en zal de populariteit van de 986 en 996 ook een nieuw type koper hebben aangetrokken. Het zijn de jaren '90, tijd van de dinki's en de yuppen, er is veel geld, juist voor prestige en uitstraling. Maar die kopers hebben allemaal stuk voor stuk gewoon een hoofdprijs betaald voor die auto. Misschien dat ze een keer een servicebeurt hebben uitgesteld, maar zoveel minder aandacht voor die auto hebben dat daardoor relatief meer grote reparaties nodig zouden zijn geweest, dat kan ik mij niet voorstellen. Bovendien is er dan nog een dealer die aan de bel trekt, die heeft zijn klant liever 1,5x dan 1x per jaar voor onderhoud. En dan nog: dan moet Porsche een produkt leveren dat die zwaardere eisen kan hebben.

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

10 jan 2018 11:15

Mijn Dual Row IMS lager is na 139,500km vervangen en was nog puntgaaf zonder speling en soepel lopend.
Volgens mij bekende cijfers blijven zeker 95% van deze lagers gewoon heel.
Neemt niet weg dat het uitermate klote is voor degene die dt overkomt, maar ik krijg nu bijna het gevoel dat Resto deze site sponsert..

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

10 jan 2018 12:14

Ik denk dat de manier hoe het lager is ontworpen in de motor het meestal goed gaat. Het probleem os ook niet het lager. Zelfs als het perfect ontworpen is zal elk lager op termijn slijten. Zeker als de verzegeling het op een gegeven moment begeeft. En dat heeft niks te maken met mechanische sterkte maar met hoe de olie de verzegeling aantast.

Zelfs met de standaard de verzegeling verwijderd is het geen 100% passende oplossing. Er circuleert soms met het standaard filter ongefilterde olie het blok door waardoor fijne metaaldeeltjes in het lager kunnen komen en zo de kogels en kooien aantasten waardoor slijtage versneld wordt.

Na revisie is er in mijn motor een nieuw IMS geïnstalleerd. 30.000km later is er bij controle vastgesteld dat er heel klein beetje speling op zat en is het weer vervangen. Onlangs 30.000km verder weer gecontroleerd en alles tiptop.

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

10 jan 2018 17:28

Bij late M96.25 blokken en het M97.1 blok in de Boxster/Cayman is het IMS veranderd. Hij kan er ook niet meer uit zonder te splitsen of uit te boren.
Wat ik mij afvraag is of het lager zelf ook anders is en vooral wat er dan anders is.
Het IMS probleem schijnt vanaf deze blokken ook veel minder voor te komen.

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

10 jan 2018 17:40

Is een groter en dus sterker lager, mooi uitgelegd in deze video

https://www.youtube.com/watch?v=i14LKvAW-So&t=1239s

Wat niet wil zeggen dat die motoren het niet begeven, kijk maar naar de as die daar op tafel ligt, waar een drijfstang is doorgegaan :mrgreen:

Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....

10 jan 2018 17:41

Als je een paar posts terug scrolled kan je lezen dat die lagers er ook uit kunnen zonder te splitsen.
Het lager is in principe hetzelfde idee. Enkel groter en dus mechanisch steviger.

Nog een probleem is dat bij de (vroege)tussenassen de tandwielen enkel geklemd werden. Het komt ook voor dat deze tandwielen om de as verschuiven en de timing dus om zeep is. Weet niet of daar in de loop van de tijd door Porsche zelf iets aan gedaan is. Maar de tandwielen kunnen dus (bij een revisie) ook vastgezet worden om dit te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Kheldar op 10 jan 2018 17:44, in totaal 1 keer bewerkt.
Plaats een reactie