Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 apr 2024 7:01



Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
vliegwiel/koppeling Boxster 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht vliegwiel/koppeling Boxster
Ik heb de motor uit de Boxster liggen voor groot onderhoud. Onderdeel daarvan is de koppeling en het vliegwiel.

Is er bekend of er een enkelmassa (vast) vliegwiel is, dat 1 op 1 past? (Uiteraard incl bijpassende koppellingsset)


13 jun 2016 20:39
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: vliegwiel/koppeling Boxster
Wat zou je dan willen bereiken?

Ik zou het niet doen ... Je verliest met zo een vliegwiel de functie van harmonische demping op je krukas en de aandrijflijn. Als je de krukas en nieuw vliegwiel niet goed uitbalanceert is er de kans dat je krukas het begeeft door deze onevenwichtige belasting.

Het is een ander verhaal als je de hele motor openlegt. Dan kan je dit probleem beter aanpakken door krukas en vliegwiel goed uit te balanceren.

"Well according to reputable sources installing the lightweight flywheel should only be performed along with a harmonic balancing of the new assembly to insure vibration doesn't weaken and break the stock crankshaft over time. The stock crank was designed with specifications to match the stock flywheel, and you definitely risk lowering the reliability of the engine by installing it. Not to overstate the obvious but a broken crankshaft is a game killer for the M96." Bron: http://rennlist.com/forums/996-forum/57 ... wheel.html


13 jun 2016 21:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: vliegwiel/koppeling Boxster
Heb het topic van de link doorgelezen en een originele is dus het beste. Valt me eerlijk gezegd tegen.

Wat je bereikt met een lichter vliegwiel is een motor die mooier aan het gas hangt, veel allerter reageerd en makkelijker in de toeren klimt (en daalt). Gevolg een speelsere en vlottere motorkarakteristiek.

Wat betreft de demping, die wordt bij een vast vliegwiel opgevangen door de koppeling zelf (vandaar dat er wel een bijpassende, andere koppeling op moet)

Bij alle alfas is het zonder enig probleem mogenlijk een veel lichter vliegwiel te monteren. Daarbij heb ik het al bij velen gedaan, en ze worden er allemaal veel beter van. (Ook bv de v6 met duo massa vliegwiel ombouwen naar single massa.)

Het lijkt erop dat de Porsche krukassen een stuk minder sterk zijn. Helaas.


14 jun 2016 0:27
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: vliegwiel/koppeling Boxster
Ik ken de achterliggende gedachte voor het lichtere vliegwiel wel. Het kan dus wel. Maar dan moet je blok dus open.

De krukassen en andere componenten worden tegenwoordig gemaakt via een poedermetallurgisch proces. Zo ook bij de M96. Goedkoper te maken, lichter en makkelijker om andere variabelen/toleranties te controleren tijdens het productieproces. Zuigerstangen bv. kunnen vrij nauwkeurig op gewicht worden geproduceerd.

Blijkbaar in geval van de M96 standaardkrukas is deze niet sterk en duurzaam genoeg om de imbalans en vooral de trillingen te weerstaan.

Gebroken krukassen zijn trouwens een symptoom bij veel automerken die een vliegwielupgrade krijgen. Dus het is niet inherent aan Porsche gerelateerd. De M96 motor is er wel gevoelig(er) voor blijkbaar.

Misschien ook dat het belastingspatroon en motorkarakteristiek bij een P ook extremer is dan een alfa? Boxermotor, drukopbouw op krukas door drijfstang, koppel, pk, toerentallen, ...

Het is in ieder geval een typisch vermoeiingsbreukscenario (iemand scrabble?) Dus misschien dat het bij je alfa's vroeg of (eerder) laat ook wel eens had kunnen gebeuren. Of de alfa had een solide gesmede metalen krukas die intrinsiek dus sterker zouden moeten zijn. Geen idee verder ... er zijn zoveel variabelen die meespelen.


14 jun 2016 5:33
Profiel
PorscheForum Rakker
944 2.5 coupé ('83) 944S met 3.0L variocam targa ('86)
Lochem
Bericht Re: vliegwiel/koppeling Boxster
Enkele bovenstaande aannames zitten in de goede richting, maar zijn niet helemaal juist.

Wanneer het om trillingsdemping bij een aandrijflijn gaat moet onderscheid gemaakt worden in voelbare trillingen (vaak aangeduid als vibratie tijdens het rijden) die voornamelijk het comfort beïnvloeden en niet voelbare (meestal hoog frequent) trillingen die belastend zijn voor de roterende massa's en lageringen in de aandrijflijn.

Het standaard 2 massa vliegwiel is zo ontworpen dat deze een aantal (specifieke) trillingen uit kan dempen, hiervoor zorgen zowel de totale massa van het vliegwiel als het ontwerp waarin het 2 "losse" massa's zijn. De koppeling die dit vliegwiel hoort is dus amper verantwoordelijk voor het uitdempen van deze trillingen (omdat deze weinig massa heeft). Tuurlijk kan een andere koppelingsplaat (met/zonder/stuggere) veren voor een andere rijdbeleving zorgen en meer trillen tijdens het koppelen, maar dit heeft niks te maken met de (hoogfrequente) trillingen die het 2 massa vliegwiel uitdempt.

Wanneer het 2 massa vliegwiel dus vervangen wordt door een lichtgewicht exemplaar is er minder roterende massa en dus worden er minder trillingen uitgedempt. Hierdoor kan het dus voorkomen (wat blijkbaar bij de boxster dus ook het geval is) dat hogere orde trillingen in de roterende massa's deze overbelasten en dat deze dus falen. Deze trillingen hoeven ook geen gevolg te zijn van een onbalans in de roterende massa's en kunnen gewoon afhankelijk zijn van de specificaties(gewichten/afmetingen) van de gebruikte motor onderdelen. Het allen statisch of dynamisch uitbalanceren van krukas e.d gaat deze trillingen dus ook niet voorkomen! Het gebruik van een lichtgewicht zuiger of drijfstang en daar de roterende massa's op aanpassen zou hier bijvoorbeeld wel invloed op kunnen hebben.

Dat de Porsche krukassen te zwak zijn is in mijn ogen te kort door de bocht. Wanneer een lichter vliegwiel wordt geplaatst ontstaan er trillingen waar de krukas niet op ontworpen is. Kheldar geeft terecht aan dat een "sterkere" krukas op deze manier ook overbelast wordt, maar dat het alleen langer duurt voordat dit gebeurd.


14 jun 2016 15:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: vliegwiel/koppeling Boxster
Duidelijk verhaal en ligt in de lijn wat ik bedoelde...

Dat de krukas te zwak is heb ik helemaal niet beweerd. Denk dat deze prima in orde is. Enkel niet icm met een ander type vliegwiel. Denk niet dat er veel gevallen zijn met een gebroken krukas icm met 2-massa vliegwiel.

De onderliggende oorzaak is dat de standaard krukas niet gedimensioneerd en afgesteld is op de aanpassing van de aandrijflijn met een licht vliegwiel en dus niet bestand is tegen deze extra harmonischetrillingen die doorheen de krukas gaan. Vandaar dat een ander type krukas met een goed uitgebalanceerde motor qua drijfstangen etc. waarschijnlijk wel prima werkt met een licht vliegwiel.

Het breken van de krukas zou te maken kunnen hebben dat de microstructuur van de krukas, verkregen door poeder te compacteren en sinteren, niet helemaal perfect is. Door kleine sinterdefecten tijdens het compacteren en sinteren kunnen er intern op microniveau spanningsconcentraties ontstaan binnenin de as. Deze cyclische spanningensfluctuaties veroorzaken op de lange duur microscheurtjes die dan versneld doorgroeien tot op een gegeven moment de krukas volledig breekt. Hoe lang dat dan precies duurt zal bij elke krukas anders zijn. Sommigen zullen misschien nooit breken omdat ze gewoon deze defecten in de microstructuur niet of nauwelijks hebben. Of de harmonische trillingen niet groot genoeg zijn om dit vermoeiingsproces te starten.

Hier ook nog een analyse: http://flat6innovations.com/index.php/broken-crank

Of dit alles ook bij de boxstermotoren zo nauw komt dat is nog maar de vraag, misschien in minder mate. Kleinere displacement, lichtere onderdelen, ... Maar aangezien de motoren allemaal gebaseerd zijn op hetzelfde M96 ontwerp zou ik in ieder geval niet het risico durven nemen.


14 jun 2016 16:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924
Den Bosch
Bericht Re: vliegwiel/koppeling Boxster
Ik vind dit wel echt extreme schade voor een dergelijke modificatie!
Ik heb op mijn aangepaste Volvo's ook wel dualmass vervangen voor (originele uitwisselbare) single vliegwielen zonder problemen. Maar die blokken waren initieel ook gebouwd op een dergelijk setup.

Nooit gedacht dat de schade uit de link boven mogelijk was door puur het verwisselen van dual naar single
_________________________________________
My other ride is a Volvo


14 jun 2016 17:02
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: vliegwiel/koppeling Boxster
Zijn er misschien nog meerdere single mass opties voor handen. Een iets zwaarder type. Toch lichter dan het dual mass?


14 jun 2016 18:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 marineblauw
Bericht Re: vliegwiel/koppeling Boxster
ik rij al zo'n 50.000 km met mijn 964 met RS koppeling set (single mass), maar waarschijnlijk zijn de krukassen van luchtgekoelde blokken
beter uitgebalanceerd. Ook bij Porsche wordt op de centen gelet cq economischer gewerkt, dus de balans van de krukas is afgesteld
op een dualmass flywheel met ruimere toleranties vwb trillingen.
Zijn er gevallen bekend van kapotgedraaide blokken door single mass vliegwielen ?
_________________________________________
I am from the government and here to help you

Ronald Reagan


15 jun 2016 12:07
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.