Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 apr 2024 15:01



Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
uitlaatspruistuk, katalysator en lambdasensor (996) 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht uitlaatspruistuk, katalysator en lambdasensor (996)
De volgende vragen. Voorlopig gewoon uit nieuwsgierigheid, maar toch ook deels uit voorzienigheid. Met in het achterhoofd dat op termijn er toch het eea vervangen dient te worden. En dan is het mooi als dat een beetje op elkaar afgestemd kan worden.

1. Uitlaatspruitstuk:
Het uitlaatspruitstuk op de auto is aan de bevestigingsflenzen serieus gecorrodeerd. Dus daar gaat op termijn wel eens iets voor in de plaats komen. OEM, aftermarket, custom made geen idee. Wat zijn de alternatieven? Zijn er goeie adressen om iets moois te laten maken tegen redelijke prijzen? Iets wat ook flow-technisch een verbetering kan geven.

2.Katalysator:
Lees dat de katalysator voor de 996 iets is wat wel eens vaker 'opgebrand' is. Een hele nieuwe pijp met katalysator OEM of aftermarket is redelijk prijzig. Er wordt dan vaak geopperd om enkel de core te vervangen, bv. door een 200cell, met als voordeel iets betere flow. Bv. Carnewal biedt aan om zo de cores om te wisselen.
Wederom aansluitend bij mijn vraag in het vorige puntje. Referenties naar een goede vakman die dit mooi kan? Dichter bij huis. Evt met custom made nieuwe pijp en aansluiting.

Heb zelf even rondgekeken op internet. Wat is het verschil in monteren tss deze core of deze cone

3. Lambdasensor:
Onafhankelijk van bovenstaande (of toch ook weer niet). is de lambdasensor vervangen iets dat je meeneemt in een bepaald onderhoudsschema of -interval bij regulier onderhoud? Of rij je gewoon door tot er een foutmelding komt?

De vraag komt bij me op omdat natuurlijk bij een goed werkende uitlaat ook optimale sensoren horen om de inspuiting te regelen. In hoeverre kan een sensor 'slecht' of versleten zijn en de prestaties negatief beinvloeden zonder dat er een foutcode komt. Maw is er een kleine marge op? Hoe merk je dat ze aan vervanging toe zijn zonder dat er foutcodes opkomen. Is er daarbij nog verschil tss de sensor die voor of na de katalysator zit. Bv. slijt er eentje harder dan de andere.

Op pelicanparts wordt vermeld om ze preventief te vervangen elke 100k miles (toch de sensor voor auto's na 1999). Ik zit zelf nu op 160k km


03 aug 2016 17:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: uitlaatspruistuk, katalysator en lambdasensor (996)
Re punt 1:
Niemand die wat kan zeggen over uitlaatspruitstuk / headers ? Een goed after market spaghetti spruitstuk als alternatief voor origineel?

Zoeken hier op het forum geeft niet echt specifieke informatie. En om 1500Eur te betalen voor een header van Fabspeed of FVD vind ik wel erg gortig voor wat RVS dat mooi aan elkaar gelast is.

Op buitenlandse fora wordt vermeld dat het 997 X51 spruitstuk ook past op de 996 en gezien wordt als een mogelijke upgrade.

Re punt 3:
Voor de lambasensor ben ik achtergekomen dat ze geen specifieke levensduur hebben. Het beste is om ze altijd paargewijs te vervangen, logisch ook eigenlijk. Dus sensor links/rechts voor de kat samen, en links/rechts achter de kat samen.

Maar vraag me af hoe de meetwaarden zich verhouden door de jaren heen. Blijven ze altijd precies goed meten tot het moment dat ze stuk gaan of is er een graduele 'slijtage' en daardoor steeds groter wordende afwijking tss meting en werkelijkheid.

Vooral de sensor voor de katalysator lijkt me cruciaal als terugkoppeling naar de ECU om de inspuiting te fine-tunen.


08 aug 2016 13:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: uitlaatspruistuk, katalysator en lambdasensor (996)
Lambda idd alleen vervangen na foutmelding/controle

Prventief vervangen is zonde van je geld

En tsja spruitstukken....... Wat wil je bereiken?... Meer power(lees een paar schamel pk's) andere sound? Rvs laat de uitlaat scheller klinken.

Ze zijn vast niet zo rot dat ze cht vervangen moeten worden. Wel kan je kat dichtslippen, en dat kost je wel serieus pk
_________________________________________
6 platte groeten, René


08 aug 2016 19:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: uitlaatspruistuk, katalysator en lambdasensor (996)
Met het spruitstuk hoef ik niet echt iets te bereiken. Mooi meegenomen als daar iets betere flow door gerealiseerd wordt. Sowieso ligt denk ik bij de kat de meeste winst qua sound en eventuele betere doorstroming.

Beetje scheller maakt niet uit. De auto heeft toch een erg donkere roffel met de Carnewal mod.


08 aug 2016 21:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Turbo Ex 981S, Ex 997 C2, Ex 996 TT, Ex 993 C2 (2x) Ex 996 C2
Bericht Re: uitlaatspruistuk, katalysator en lambdasensor (996)
Bouten van het spruitstuk aan het blok willen nog wel eens afbreken..... Ben je nog verder van huis als je moet gaan boren en tappen


09 aug 2016 12:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: uitlaatspruistuk, katalysator en lambdasensor (996)
Ja die kans is groot ... ziet er naar uit dat er stevig wat corrosie is op de aansluitflenzen en de bouten.


09 aug 2016 15:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: uitlaatspruistuk, katalysator en lambdasensor (996)
993 C2 schreef:
Bouten van het spruitstuk aan het blok willen nog wel eens afbreken..... Ben je nog verder van huis als je moet gaan boren en tappen


Dat klopt is echt geen pretje. Zitten nog wel wat verschillen in bouten, de bouten met de hogere boutkop breken minder snel
_________________________________________
http://www.roadpursuit.com


11 aug 2016 20:41
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: uitlaatspruistuk, katalysator en lambdasensor (996)
Nuja ... Je kan het volgende week misschien zelf ervaren :mrgreen:


11 aug 2016 21:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: uitlaatspruistuk, katalysator en lambdasensor (996)
Heb een spruitstuk en x pipe met 200 cell cat via ebay gekocht.
Benieuwd naar de bouwkwaliteit.
Update volgt later.


13 aug 2016 23:03
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.