Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Pech met de boxster S :(

21 nov 2016 3:35

De boxster is ongeveer 2 maanden in mijn bezit en heb er wekelijks plezier van gehad :)
ondertussen is hij vertroetelt met nieuwe olie, koelvloeistof en de rest van een grote beurt....

Gister reed ik met de kap dicht in de regen weg van huis.
Na een weekje stil buiten gestaan te hebben startte hij als een zonnetje.
5 minuutjes warm gedraait en hups door de 50km dorpjes naar de snelweg.
Ongeveer 5km verder (nog steeds 50km/u) begon de boxster te misfiren.

Lampje met ECU storing begon te knipperen en vermogen nam af. Boxster direct aan de kant en liep stationair merkbaar op 5 pitten.
Wat mij opviel is dat ik geen bijgeluiden hoorde en dat na enkele seconden stationair de motor ook soms weer even goed liep.
uiteraard niet verder gereden en terug naar huis gesleept (schoonmoeder bellen, de audi A6 als redder in nood opgehaald en omgekeerd)

een uur of 5 later kwamen we weer thuis en ben ik toch even in de boxster gaan zitten, starten en hij loopt prima. Nu brand de ECU storing lamp zonder te knipperen.
De volgende dag heb ik de boxster voorzichtig op zijn plek gereden en niets meer gevoeld..... :scratch:

Toevallig kwam zaterdag mijn chineze uitleeskabel binnen... alleen blijkt de software niet op windows 7 en 10 te werken... Het is dus even afwachten op nieuwe software.
Heeft iemand al eens zo`n probleem gehad? Mijn vermoedde gaat uit naar een rotte bobine die water heeft ontvangen (hobbelweggetje met plassen)

Re: Pech met de boxster S :(

21 nov 2016 7:07

Ja, klinkt inderdaad als een rotte bobine. Als er een twijfelachtig is, meteen alle zes vervangen. Als ze bestelt bij een specialist zal deze ook de storing voor je uitlezen en resetten.

Re: Pech met de boxster S :(

21 nov 2016 10:03

Ook mijn eerste gedachte - de bobines.

Kosten niet de wereld - en zijn redelijk makkelijk te vervangen :wink:

Re: Pech met de boxster S :(

21 nov 2016 11:18

Bobines zijn een bekend euvel bij de Boxsters/Caymans. Ikzelf heb het ook al 2x gehad. Naar de garage geweest maar hij bleef het gewoon weer goed doen. Dit is inmiddels 4 jaar en 2 jaar geleden; niets vervangen en rijdt nog steeds als een zonnetje. Het is allemaal nogal kritisch bij zo'n boxermotor dus hij kan een keer een misfire geven. Dat wil niet zeggen dat er ook meteen eea vervangen hoeft te worden. Mijn laptop heeft ook wel eens moeite met opstarten maar daarna doet ie het weer prima :wink:

Re: Pech met de boxster S :(

29 nov 2016 0:14

Even een update:

De Porsche loopt prima, maar ik ben er niet gerust op. Waarschijnlijk zit er een Bobine tegen te werken.
Afgelopen zaterdag de chineze kabel aangesloten... Windows XP only (top! :flush: )

Toevallig ben ik niet voor 1 gat te vangen... VMware workstation op mijn laptop, XP Virtuele machine gekopieerd van een eerder project.
USB passthrough direct naar de VirtualMachine en hup werken!

Afbeelding

Misfires op Cilinder 1.... Dit vind ik goed nieuws... het feit dat het 1 cilinder betreft duid meestal op een kleinigheid.
Blok loopt nu immers goed.
Bij de vorige grote beurt had ik toevallig een foto genomen van de huidige bobines.

Afbeelding

Nummer: 996 602 102 00

Dit is een tamelijk oud nummer en porsche gebruikt deze bobines zelf niet meer...
Op de diverse onderdelen sites worden andere bobines aangeraden ( 996 602 104 00 en 996 602 104 02) ... helaas zitten de meeste websites ernaast.
De 10400 en 10402 zijn veel gebruikt in de 3.4 en 3.6... en niet in de 3.2 van voor 2004.

Omdat hier veel verschillende meningen over zijn heb ik de porsche st(d)ealer even gebeld.
Het vervangende nummer is nu de 997 602 107 02 wat alweer de vervanger is van de 997 602 107 00... er zijn dus wel wat issues met de bobines geweest.
Zodra je deze bobines wil upgraden van 996 naar 997 dan zal men altijd álle bobines moeten vervangen. Ook zijn de oude boutjes te kort, de nieuwe bobines zijn hoger.
er zullen dus ook 12 boutjes besteld moeten worden, dit is onderdeelnummer 900 385 025 01. Uitwendige torx 6x40

Totale kosten +- 185 euro

Ook bestel ik even 1 extra nieuwe bougie om preventief de bougie van cilinder 1 te vervangen. nu de hamvraag....

Welke cilinder is cilinder 1? :)

even googlen:
From page 395 of the Bosch Automotive Handbook, 5th edition:

Number the cylinders
(DIN 73021)

[ Applies to motor vehicles only. For internal combustion engines for general and marine use, the reverse direction (as viewed looking at the power-output end) is standardized (ISO 1204 and 1205, DIN 6265).]

The cylinders are numbered consecutively 1, 2, 3, etc. in the order in which they would be intersected by an imaginary reference plane. As viewed looking at the end of the engine opposite the power-out-put end. This plane is located to the left when numbering begins; the numerical assignments the proceed clockwise around the longitudinal axis of the engine [ fiqures are referenced ]. If there is more than one cylinder in a reference plane, the cylinder nearest the observer is assigned the number 1, with consecutive numbers being assigned to the following cylinders. Cylinder 1 is to be identified by the number 1.

The figure for a flat engine shows the #1 cylinder is the when looking at the engine from the power output end is located on the right bank at the furtherest cylinder from the power output end.

For the Boxster/Cayman cars this would make the #1 cylinder the cylinder immediately behind the passenger (USA cars, left hand drive).

De 1e cilinder achter de passagiersstoel :)

Afbeelding

Dit weekend maar even knutselen ;)
Laatst bijgewerkt door Freeze-o op 29 nov 2016 11:36, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Pech met de boxster S :(

29 nov 2016 1:21

:res: Freeze-o :res:
Je bent er druk mee maar je ijkt te beschikken over een groot analytisch en oplossend vermogen gekoppeld aan improvisatietalent ! :thumleft: Dat gaat wel lukken :drive:

Re: Pech met de boxster S :(

11 dec 2016 22:08

.
Mod by Henk: overbodige quote van direct bovenstaand bericht verwijderd. Houd het forum leesbaar dus quote niet onnodig!

Thanks Marquez! Het is ook wel een beetje hobby :)


Update:

3 van de 6 bobines vervangen (1 was er namelijk verkeerd geleverd, waarna ik besloten heb 1 kant niet te doen) en de boxster start sneller en loopt mooier stationair als ooit tervoren :o
Ook viel mij op dat cilinder 2 en 3 een duidelijke *plop* gaven bij het eraf trekken van de bobines. Cilinder 1 gaf geen plop... (lek!)

Bobines waren duidelijk aan vervanging toe... wat heb ik vandaag weer even heerlijk gestuurd! :drive:

Re: Pech met de boxster S :(

12 dec 2016 12:03

Goed opgelost :thumleft:

Ga je die andere 3 nog wel vervangen?

Re: Pech met de boxster S :(

12 dec 2016 13:08

Ik zou de rest ook vervangen. De geode gebruikte kan je dan weer ebay/marktplaats slijten.

Zo kan je nieuwe onderdelen monteren en de kosten verzachten met verkoop van de gebruikte spul en houd je de hobby betaalbaar :idea:

Re: Pech met de boxster S :(

12 dec 2016 13:27

Zo'n bobine kost meen ik € 65,-
Is gewoon een wegwerp artikel.

Zou inderdaad de andere 3 ook doen, anders zit je straks met eenzelfde probleem ;)

Re: Pech met de boxster S :(

13 dec 2016 21:19

Ik wil ze alle 6 vervangen... en heb ze ook alle 6 besteld...

Toen ze binnenkwamen waren alle doosjes prima in orde met de juiste nummers.
in 1 van de doosjes zat helaas een verkeerde bobine... :(
ik heb besloten 1 kant van de auto te doen en met de andere 3 te wachten tot de nieuwe bobine er is....


@Henk de mod... sorry dat ik je forum vervuil... een quote dient er ook voor andere mensen te laten weten dat er op hun bericht is gereageerd...
opm. Henk: Wanneer je op het direct voorgaande bericht reageert, dan weten ze dat hoe dan ook....Ook zonder quote.....

Re: Pech met de boxster S :(

02 feb 2017 21:47

:roll:

Mooi getailleerd verhaal Freez-o !
Weet iemand hier of de hierboven beschreven Bobine de 997 602 107 02 ook de juiste is voor een Box S uit 2004??

Re: Pech met de boxster S :(

06 feb 2017 11:00

Prima verhaal, nu lees ik dat de boutjes te kort zijn als je originele vervangt voor nieuwe bobines. Misschien heb ik wat gemist maar ik heb ook van mijn 986 de bobines vervangen voor 6 x nieuwe Bosch maar mij is niet opgevallen dat de boutjes te kort waren. Nu kan het zijn dat deze bobines al eerder een keer vervangen zijn en de boutjes al vervangen waren. Of dat vervangen van de boutjes bij deze nieuwe Bosch bobines (i.p.v. Beru) niet nodig is..............of dat ik nu te korte bouten heb gemonteerd (en dat wil ik dan herstellen). Iemand ervaring?

Re: Pech met de boxster S :(

06 feb 2017 11:16

Als ik het verhaal zo lees, zou ik als ik jou was eerst even kijken of je wel de 997 bobines hebt, voor hetzelfde geld heb je de 996 bobines en zijn de boutjes goed.

Re: Pech met de boxster S :(

07 feb 2017 19:59

Vandaag nieuwe bobines binnen gekregen. Beru. Deze zijn geleverd MET boutjes. M6 x40 uitwendige torx

Re: Pech met de boxster S :(

28 feb 2017 1:21

Excuses voor mijn late reacties! Ik had niet door dat er was gereageerd... en van de mods mogen we natuurlijk niet quoten...
Opm. Henk: goed lezen, er staat iets anders....

Robert69 schreef:. Misschien heb ik wat gemist maar ik heb ook van mijn 986 de bobines vervangen voor 6 x nieuwe Bosch maar mij is niet opgevallen dat de boutjes te kort waren.


De oude boutjes gaan er met de nieuwe bobines maar een paar MM in. Dit zal je zeker opgevallen zijn bij het monteren.
er is natuurlijk ook een kans dat de bosch die je besteld heb vervangend zijn voor het "oude" type bobine. Geen ramp... de reden dat ze er nog zijn, is omdat bij sommige motoren de nieuwe type bobines tegen de swaybar aankomen.
Het is best krap...

Gizmo schreef:Als ik het verhaal zo lees, zou ik als ik jou was eerst even kijken of je wel de 997 bobines hebt, voor hetzelfde geld heb je de 996 bobines en zijn de boutjes goed.


100% zeker de 997, qua formaat waren ze een wereld van verschil met de vorige (zeker een dikke CM) en de nieuwe boutjes waren absoluut nodig.

BlackBox schreef:Vandaag nieuwe bobines binnen gekregen. Beru. Deze zijn geleverd MET boutjes. M6 x40 uitwendige torx


:cheers: ik ben benieuwt of je net zo`n verschil ervaard als ik. bij 50km/h is de motor een stuk soepeler.

Re: Pech met de boxster S :(

28 feb 2017 17:33

Freeze-o schreef:Excuses voor mijn late reacties! Ik had niet door dat er was gereageerd... en van de mods mogen we natuurlijk niet quoten...

Beste Freez-O,
Naar aanleiding van je eerdere opmerking over quoten heb ik je in een persoonlijk bericht getracht uit te leggen waarom op dit forum is afgesproken dit niet te doen. Ik zie dat je deze pb hebt gelezen, maar kennelijk niet hebt begrepen.
Of je wel of niet 'mag' quoten heeft niks te maken met het krijgen van een melding of er in dit topic is gereageerd. Zo werkt dit nl niet op het PF. Wél kan je je abonneren op een topic waarna je een email melding ontvangt dat er in dit topic een reactie is toegevoegd.
Ik hoop dat je hem deze keer wél begrepen hebt.

:salut:

Re: Pech met de boxster S :(

28 feb 2017 18:10

Even off-topic gemeld. dit hoort niet in een Pech met de boxster-S Topic.

Re: Pech met de boxster S :(

28 feb 2017 19:53

Vind jij. Ik had het er ook niet in gezet als je er weer niet zelf over begonnen was, ín het topic. En daarna ben ik het met je eens en zal ik die info ook verplaatsen.

En zoals eerder aangegeven: wij verzoeken je vriendelijk doch dringend op dit forum niet op de 'quote' button te klikken maar op 'nieuw antwoord' als je op de laatste post reageert. :salut:

Re: Pech met de boxster S :(

28 feb 2017 21:14

Zo'n Chinese Kabel vind ik ook wel interessant.
Heb je hier info over waar ik die kan bestellen of wat voor model het is.

Re: Pech met de boxster S :(

01 maart 2017 22:19

JOJO schreef:Zo'n Chinese Kabel vind ik ook wel interessant.
Heb je hier info over waar ik die kan bestellen of wat voor model het is.



Als je op Ebay of aliepress zoekt op Porsche Piwis dan krijg je een aantal kabels te zien.
Let op: deze werken alleen op windows XP... :bang:

Het is jamer dat de durametric zo belachelijk overpriced is... anders had ik er allang één gekocht.

Re: Pech met de boxster S :(

01 maart 2017 22:52

Toch niet helemaal begrepen dus :mrgreen:

Re: Pech met de boxster S :(

02 maart 2017 15:09

Freeze-o schreef:Het is jammer dat de durametric zo belachelijk overpriced is... anders had ik er allang één gekocht.


Er staat een durametric pro te koop hier op het forum. Normaal krijg je die ook voor hetzelfde geld weer verkocht. Zelfs al is het voor 50euro minder. Dus hoeft je netto helemaal niet veel te kosten.

Re: Pech met de boxster S :(

04 maart 2017 18:27

Freeze-o schreef:
JOJO schreef:Zo'n Chinese Kabel vind ik ook wel interessant.
Heb je hier info over waar ik die kan bestellen of wat voor model het is.



Als je op Ebay of aliepress zoekt op Porsche Piwis dan krijg je een aantal kabels te zien.
Let op: deze werken alleen op windows XP... :bang:

Het is jamer dat de durametric zo belachelijk overpriced is... anders had ik er allang één gekocht.


Ik heb ook een chinese, maar die werkt ook gewoon op windows 7-10

Heeft wel beperkingen. Zo kan je niet bij de airbags en nog een paar dingen. Maar voor de motronic prima.

Re: Pech met de boxster S :(

04 maart 2017 21:10

Jens01 schreef:Ik heb ook een chinese, maar die werkt ook gewoon op windows 7-10.


Doe aub eens een link naar degene die jij gekocht hebt. Als ik op Piwis zoek dan kring ik ook aparaten van $650 tot 999,- dan zou ik liever de Durametric Basic kabel kopen.

Ik heb overigens deze al eens gekocht en het OBD deel van de Porsche software kan ik daarin wel uitlezen en waarschijnlijk ook resetten.
Plaats een reactie