Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Porsche 928 warm worden motor

18 dec 2016 15:53

Hallo Porsche fanaten,

Ik heb een Porsche 928 gekocht die een beetje liefde nodig had. Ik heb dan ook de gehele distributieset vernieuwd en een onderhoud gedaan van de nodige onderdelen (waterpomp, thermostaat, spanrollen, riem, radiator, motorolie...). Nu heb ik gemerkt dat de motor warm draait na er voor de eerste keer een ritje (3km) mee gedaan te hebben :? Eerst eens gaan controleren of thermostaat wel goed gemonteerd was, deze bleek in de verkeerde volgorde gemonteerd te zitten (dichting en thermostaat verwisseld in volgorde).

Ik las vervolgens ook bij het opzoeken hiervan dat er veel verschil was in thermostaten en heb dan maar de oude thermostaat erin gestoken om te kijken wat het effect was. Echter bracht dit nog geen oplossing voor het probleem. Ik ga nu waarschijnlijk eens de nieuwe thermostaat erin steken om na te gaan of de oude al dan niet versleten is. Ik dacht ook natuurlijk aan de koppakking die door zou kunnen zijn maar het koelwater staat stil (geen luchtbellen) en waterpijpen blazen ook niet op bij opstart van de 928. Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn dat deze motor warm draait? :scratch:

Alvast bedankt! :thumleft:

Re: Porsche 928 warm worden motor

18 dec 2016 16:09

Foto? Zoumleuk zijnn

Re: Porsche 928 warm worden motor

18 dec 2016 16:21

Ik zou zeggen dat er geen circulatie is. Dat kan uiteraard verschillende oorzaken hebben. Kun je de thermostaat er helemaal tussen uit halen? Dan kun je kijken of dat helpt. Verder kun je een beetje koelvloeistof aftappen en de bovenste slang ri radiateur loskoppelen. Als je daarop blaast, dan zou je vrij makkelijk door je radiateur heen moeten kunnen blazen. Die kan verstopt zijn. Bij mij bleken uiteindelijk de schoepen van de waterpomp te zijn afgebroken.... dat zal bij jou de oorzaak niet zijn als je net een nieuwe hebt geplaatst. Weet niet of je nog iets fout kunt doen met de montage vd pomp?

Re: Porsche 928 warm worden motor

18 dec 2016 18:15

Wat is 'warm' bij een 928 ??

Re: Porsche 928 warm worden motor

18 dec 2016 19:29

Zit er ook een visco koppeling achter de radiateur die had ik n.l stuk bij mijn 280 SL en dan loopt die ook heel snel naar de 120 graden.

Re: Porsche 928 warm worden motor

19 dec 2016 1:40

De pijl van de temperatuursuitlezing zou normaal in het midden moeten staan, deze loopt op tot bijna bij het laatste rode lijntje op de aanduiding. Ik had gelezen dat bij een 928 de thermostaat eruit halen geen optie was aangezien hij dan zeker warm loopt. Zowel radiator als waterpomp zijn gloednieuw, ik denk dus dat het probleem zich elders stelt. Ik neem wel aan dat de waterpomp correct is gemonteerd en voor zover ik weet kan je er niet zoveel fout aan doen bij het monteren.

Er staat inderdaad een ventilator op die gebruik maakt van een visco koppeling maar deze draait wel nog rond, hoe kan ik controleren dat deze nog voldoende koelvermogen levert aan de radiator?

Ik ga deze week de nieuwe thermostaat eens testen om te kijken wat het resultaat hiervan is. Tips zijn nog steeds welkom! :wink:

Re: Porsche 928 warm worden motor

19 dec 2016 9:37

Loop de temperatuur alleen maar op, of koel hij ook een beetje? Dus heb je een schommeling in je temperatuur?

Re: Porsche 928 warm worden motor

19 dec 2016 10:23

probeer eens de temperatuur te meten met een infrarood thermometer bij de in- en uitgang van de radiator :idea:
zomaar verder gaan op oude sensoren/metertjes ... mss zit daar wel het probleem.

Re: Porsche 928 warm worden motor

19 dec 2016 10:23

Die temperatuurmeter zegt niet zoveel, zijn niet gekalibreerd namelijk.
Heb nu mijn 3e 928 en de meters stonden altijd anders, bij de ene bijna in het rood, bij de andere onder of in het midden.

Belangrijk is dat de temperatuursensor werkt en de ventilatoren aanslaan bij hete motor, doen ze dit?
Draaien eerst op lage snelheid (of 1 van de 2), daarna op hoge snelheid.
Om te testen of de ventilatoren werken kun je ook even op de airco knop drukken dan slaan ze automatisch aan.
En of ze voor voldoende koeling zorgen zie je aan het zakken van de temp. meter en doordat ze uiteindelijk afslaan als de meter voldoende gezakt is.

Edit: had te snel gelezen, je hebt een probleem met de thermostaat zie ik..., mijn beschrijving volgen nadat de thermostaat werkt svp
Je kunt ook testen ZONDER thermostaat en de motor langzaam laten opwarmen met laag toerental.

Jean-Pierre
Laatst bijgewerkt door Remmel op 19 dec 2016 11:31, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Porsche 928 warm worden motor

19 dec 2016 10:43

Thermostaat kun je ook testen in een bakje water op het fonuis, met een goede thermometer. Water verwarmen, en kijken bij welke temperatuur het kreng open gaat.
Laatst bijgewerkt door Anne 2.7 op 20 dec 2016 8:54, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Porsche 928 warm worden motor

19 dec 2016 12:03

Een visco ventilator draait altijd iets mee , maar bij ca 95 graden slaat die vast en dan hoor je dat vliegtuig geluid als die toeren gaat maken dat betekend dat die goed werkt.

Re: Porsche 928 warm worden motor

19 dec 2016 20:02

Heb vandaag de nieuwe thermostaat gestoken zonder resultaat. Zal morgen eens met een warmtescanner nagaan wat de werkelijke temperatuur is en zoals hierboven vermeld om te kijken of er verschil is in temperatuur bij in en uitgang van de radiator, bij de uitlezing staat hij middenin het voorlaatste en laatste (rode) streepje na 35minuten stilstaand rond te draaien.

De ventilator is nog geen elektrische en is aangedreven door een riem. Ik hoor of zie wel niet echt een verschil in draaisnelheid van als hij koud is ten opzichte van warm dus misschien kan het wel hieraan gelegen zijn? :scratch:

Re: Porsche 928 warm worden motor

19 dec 2016 21:30

Je kan vrij eenvoudig test of de viscokoppeling kapot is. Als je motor warm is en je kunt de fan met gemakt stoppen met een krant o.i.d. is hij kapot. Zie onderstaande filmpje voor een "how to"

Re: Porsche 928 warm worden motor

19 dec 2016 23:14

Radiator kan ook gewoon dichtslibben van binnen, heb ik ooit jaren geleden gehad bij een 1 jaar oude Mazda 323. Zat de fabriekskoelvloeistof in, (nooit hoeven bijviullen) maar temperatuur werd langzaam iedere keer hoger als ik met het ding reed.

Re: Porsche 928 warm worden motor

22 dec 2016 15:21

Heb de test eens gedaan voor de viscokoppeling en deze is inderdaad kapot, hij stopt bijna even gemakkelijk warm dan als hij koud is. Heb met de warmtescanner eens nagegaan wat de temperatuur is en deze komt relatief goed overeen met wat er aangegeven is op het dashbord. Heb ook eens met een externe blazer lucht toegevoerd naar de radiator en de temperatuursdaling was duidelijk zichtbaar.

Ik weet natuurlijk niet of een nieuwe koppeling het euvel zal verhelpen maar momenteel ziet het er toch naar uit dat het probleem hieraan gelegen is. Zal dus een nieuwe moeten bestellen en dan eens testen of het warmteprobleem verholpen is.

Iedereen alvast bedankt voor de hulp! :cheers: Ik hou jullie op de hoogte. :thumleft:

Re: Porsche 928 warm worden motor

24 dec 2016 16:40

Temperatuursensor in de radiateur al getest en kortgesloten? 9 van de 10 keer is dat het probleem. Pak maar een paperclip en verbind deze schuifjes maar eens.

Re: Porsche 928 warm worden motor

24 dec 2016 17:14

Roondejong, wat heeft dat voor zin hij schrijft dat hij geen elektrische ventilator heeft!!
Plaats een reactie