Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 aug 2017 4:10



Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Over rev rapport 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2
Bericht Re: Over rev rapport
993 C2 schreef:
Ik zie 146,2 draaiuren totaal = ongeveer 7310 km uitgaande van 50 gemiddeld. Klopt dat met je teller?
993 C2 schreef:
iid vreemd 70,000 km met 146.2 draaiuren, dit zou dan eerder 1400 draaiuren moten zijn.


Heb tot nu toe nog geen nooit een draaiuur-rapport met decimalen gezien. Althans Durametric geeft gewoon hele uren. Geen idee wat de dealer zijn apparatuur doet.

Ligt het probleem niet gewoon in het feit dat het 1462 ipv 146,2 draaiuren zijn.
Dan klopt de km-stand van om en bij de 70.000km ook

Als we dan de schatting van 993 C2 volgen: 146,2h * 50km/h = 7310km
klopt dan wel precies 1462h * 50km/h = 73100km
Met 70.000 km is dat dan een gemiddelde van 47,9km/h. Dat valt volgens mij nog wel als normaal te verklaren.


02 jan 2017 12:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Over rev rapport
Ik denk dat je gelijk hebt.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


02 jan 2017 13:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2
Bericht Re: Over rev rapport
Normaal staat in zo een draaiuur-rapport niet alleen in welke range en op welk draaiuur maar ook hoeveel ontstekingen (ignitions) de motor in die range dan gedraaid heeft, daaruit kan je dus het aantal toeren bepalen die de motor werkelijk in die range gedraaid heeft (#ontstekingen delen door 6).

Die #ontstekingen mis ik hier in de gegevens van de openingspost. Of kijk ik er nu echt naast. Toch wel essentiële informatie. Als het er maar enkele zijn dan is het mijn inziens gewoon een registratiefout.


02 jan 2017 14:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Over rev rapport
MarkS schreef:
Dus het is je niet duidelijk waarna je feitelijk hetgeen beschrijft wat je niet duidelijk is ... :scratch:


Dus niet (en dat staat er ook niet) :scratch: . Geen enkele motor wordt beter van "goed" gebruik; hij wordt er hooguit minder slecht van (lees: minder slijtage dan bij het afraggen van een motor).
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


02 jan 2017 22:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 Turbo, 993 C4 Boekelo
Bericht Re: Over rev rapport
Citaat:
Normaal staat in zo een draaiuur-rapport niet alleen in welke range en op welk draaiuur maar ook hoeveel ontstekingen (ignitions)

Klopt!

Citaat:
daaruit kan je dus het aantal toeren bepalen die de motor werkelijk in die range gedraaid heeft

Het enige dat je weet is dat er in een bepaalde range xxx ontstekingen zijn geweest bij toerentallen ergens tussen de onder- en de bovengrens van die range.

Citaat:
(#ontstekingen delen door 6).

Aangezien we hier met een 6 cilinder viertakt motor van doen hebben betekent dat er per omwenteling 3 ontstekingen plaatsvinden dus delen door 3


03 jan 2017 18:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2
Bericht Re: Over rev rapport
Ja 3 ipv 6 natuurlijk ... Niet goed wakker


03 jan 2017 19:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Over rev rapport
Iedereen bedankt voor de info. Binnenkort een afspraak bij de garage voor meer info en het uitvoeren van een compressie en lektest.

Het aantal draaiuren is echt 146,2 en niet 1462, hetgeen nochtans aannemelijk zou geweest zijn. Blijkbaar werd de stuurdoos eens vervangen.

Betreft het aantal ontstekingen in range 6.
In de tabel staat er toch te lezen "number of ignitions" above max. speed in range 6 en dan #1. Dus veronderstel ik dat het aantal ontstekingen in range 6 slechts 1 was, 3 in range 3-4, 35 in range 2 en 211 in range 1. Of zie ik dit verkeerd?

Op 142,9 uren en dus 4 uur voor de diagnose zou een overrev 1 geweest zijn, hetgeen eigenlijk onmogelijk is. Ik begrijp er niks van :scratch:


16 jan 2017 23:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 3.4 en 996 C2C BDB
Lelystad
Bericht Re: Over rev rapport
waar ik wel benieuwd naar ben wat de aanleiding van dit rapport is.

loopt ie niet goed?
Lekt ie?
hoog olie gebruik?
Rammelt ie?
Zuipt ie? (als het goed is trouwens wel :mrgreen: )
etc. etc. etc.

Als het antwoordt op bovenstaande vragen alle nee zijn, waar maak je je druk om. Rijden met dat ding. net wat 912 zegt.... je kan je ook druk maken om niks
_________________________________________
6 platte groeten, René


18 jan 2017 19:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Over rev rapport
Lopen...geen probleem
Lekt hij... ja, nogal wat olie thv de krukas
Verhoogd verbruik olie...ook
Rammelt hij....volgens de garage ook, maar niet duidelijk waar. Ze sluiten de waterpomp niet uit, maar kan ook van de motor komen
Zuipt hij. ... neen
Start hij moeilijk....ja, enkel bij de 2e poging start hij. De eerste maal valt hij altijd uit.
Ook een klein beetje verbruik van koelvloeistof

Dus ja en neen antwoorden


18 jan 2017 22:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2
Bericht Re: Over rev rapport
Krukaskeerringen willen wel eens lekken.

Het moeilijk starten kan ook de krukassensor zijn die niet goed is of net niet goed zit gemonteerd. Daardoor meet hij het signaal de eerste keer slecht en start de motor niet.

Vloeistofreservoir en radiators checken op lekken.

Hoeft allemaal niet dramatisch te zijn.

Vind de uitleg bij het rapport verder echt onduidelijk. En dat dan van een PC.


19 jan 2017 21:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Over rev rapport
Gisteren namiddag eens bij mijn porsche garage geweest voor een uitgebreide test.

Lektest, compressietest en endoscopie cilinderwanden uitgevoerd.

Volgende resultaten:
Compressie
Cil 1: 14.3bar
Cil 2: niet gedaan, daar quasi niet te bereiken zonder alles te moeten demonteren
Cil 3: 14.4
Cil 4: 14,5
Cil 5:14.6
Cil 6: 13,3

Lektest
Cil 1: 4
Cil 2: 4
Cil 3: 12
Cil 4: 4
Cil 5: 4
Cil 6: 4

Endoscopie wanden: lichte oliespoor op de meeste wanden, maar kan aan de motorconfuguratie zijn.

Krukaskeerring wordt vervangen, daar er hier inderdaad wat lekkage is

En inderdaad zal de krukassensor vervangen worden, daar dit wellicht de reden is dat de wagen maar na de 2 poging start.

Er zou een overrev 6 gebeurd zijn voor mijn aankoop. Wel vind ik het bizar dat er op het rapport staat number of ignition in range 6 = 1. Ik denk dat dit 1 ontsteking is en dus een foute meting, daar dit technisch niet mogelijk is. De opc zegt dat betekent dat de wagen 1x in range 6 is gegaan.

De overrev 4 zou volgens mij ook maar 2 ontstekingen hebben in deze range (3-1=2) en dus volgens mij technisch niet mogelijk. Volgens de garage is de wagen 2 keer in die overrev range geweest.

De andere overrevs zouden tijdens mijn bezit zijn ontstaan, maar zoals gezegd rij ik niet supersportief met de wagen en zeker niet tegen het max. toelaatbaar toerental en heb nooit een money shift mee gedaan. Ik ben 100% zeker dat ik nooit een overrev heb gedaan. Ik zag wel op een forum (http://www.6speedonline.com/forums/997- ... nters.html) dat getunede wagens automatisch overrevs noteren. Ik denk dat dit hier ook mogelijk kan zijn. De stuurdoos werd gewist of vervangen 500km voor ik de wagen kocht. Mogelijks om andere overrevs te verwijderen. Helaas verschijnen er nu weer...

Wat de ken jullie van de bovenstaande waardes. Is cilinder 3 iets om zich zorgen over te maken. Volgens de garage is dit niet dramatisch, maar zien ze dit getal toch liever onder de 10.

En hoe lezen jullie het overrev rapport?


20 jan 2017 12:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2
Bericht Re: Over rev rapport
Bij getunede wagens wordt de ECU geherprogrammeerd. Daarbij kan het zijn dat de toerenbegrenzer ook wat hoger ingesteld (grootteorde van 200-400rpm) wordt.

Metingen van 1 ignition in een bepaalde range knn gewoon een fout zijn. Heb zelf geen idee hoe de toeren worden gemeten, via de krukassensor? Een sensormeting kan altijd wel eens misgaan door een elektronisch probleem.

Lijkt me dat als je in de hoogste rev range een ignition hebt dat je in de onderliggende ranges steeds meer ignitions moet terugvinden. Hoe lager hoe meer.


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 20 jan 2017 13:45, in totaal 1 keer bewerkt.



20 jan 2017 13:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Over rev rapport
Inderdaad, vaak wordt de rev limiter dan 200-400 verhoogd zodanig de range 1 en range 2 niet meer genoteerd worden. Alles daarboven dus weer wel. Omdat er toch overrevs 1 en 2 zijn, werd de toerentalbegrenzer hier dus sowieso niet verhoogd.

Over de compressie maak ik mij niet teveel zorgen. Over de lektest cilinder 3 maak ik mij meer zorgen..


20 jan 2017 13:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2
Bericht Re: Over rev rapport
Zijn ze ook met de scope gaan kijken via het carter. Geen idee of je er bij cilinder 3 vandaar bijkomt. Je kan via deze weg wel de andere uiteindes van de cilinderwanden bekijken.

Misschien toch een haarscheurtje? Zou evt ook het koelwaterverlies kunnen verklaren?


20 jan 2017 13:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Over rev rapport
Neen dat hebben ze niet gedaan.
Koelvloeistofverlies is er bijna niet meer. Dit was enkel tijdens de eerste 2000km. Nu blijft het niveau quasi stabiel.


20 jan 2017 15:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2
Bericht Re: Over rev rapport
Ok dan zat er gewoon nog ergens lucht in het koelsysteem.

Of je hebt een oude dop op het koelvloeistofreservoir. Daar zijn een paar verbeterde versies van. De oudere types kunnen problemen hebben met overdruksituaties, dan wil er wel eens wat vloeistof gedumpt worden in bepaalde situaties. Gewoon standaard vervangen met de laatste versie. Kan geen kwaad. Kost 17 euro.


21 jan 2017 2:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Over rev rapport
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor de info. Ik zal dan een andere dop kopen. Voor dat geld, kan men inderdaad niet sukkelen.

Ik heb nogmaals een afprint van de overrevs gekregen. Iemand die met zekerheid kan zeggen of het getal naast "number of ignition at speed.." het werkelijk aantal aan ontstekingen aan deze range betekent of het aantal keren dat de wagen in deze range is geweest???

Eerste afbeelding:
204 overrevs op 7,4 uren totale rijtijd (280km) lijkt me toch niet zo mogelijk. Ik ben eerder van mening dat het 204 ontstekingen zijn geweest in overrev in die 7 uren (280km). En er dus bv. gewoon 1 keer eventjes tussen 6740rpm en 6940 rpm werd gereden met een totaal aan 204 ontstekingen. Mijn opc zegt dat er 204 keer werd gereden in overrev range 1/2.

En bij de 2 afbeelding
Idem hier: op 9,9h (range 6): 1 ontsteking in range 6 of 1 keer gereden in range 6?
Op 86,1h (range 4): 2 keer gereden in range 4 of 2 ontstekingen in range 4?

Alvast bedankt!


21 jan 2017 11:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2
Bericht Re: Over rev rapport
Niemand met een durametric in de buurt die een keer met deze tool het motorrapport uit te lezen en naast het opc rapport te leggen?


23 jan 2017 1:51
Profiel
PorscheForum Rakker
993 cabrio, ex 993 coupe
Huizen
Bericht Re: Over rev rapport
Mij ben je kwijt...... Wat waren de klachten waarmee je naar de dokter ging? Volgens mij kan een over rev iedereen die een beetje sportief rijdt weleens overkomen. Niet dat dan gelijk je auto uit elkaar valt, toch?


24 jan 2017 23:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 turbo
Bericht Re: Over rev rapport
number of ignitions = aantal keer ontsteking.
204 geeft dus aan hoeveel keer er een ontsteking is geweest in range 1.
204 : 3 en je hebt het aantal omwentelingen in die range.

Citaat:
Mijn opc zegt dat er 204 keer werd gereden in overrev range 1/2.

beetje vage uitleg, maar het betekent niet dat je 204x een rev hebt gehad (maar waarschijnlijk 1 keer een rev van 68 omwentelingen, dus iets van 0,5 sec, in range 1 en 2).
:salut:

Zou me er geen zorgen over maken, ook niet over die ene ignition in range 5 en 6, en de 3 in range 3 en 4.

Als je een probleem hebt met de auto zou ik naar de dealer of specialist luisteren hoe het verholpen kan worden en niet naar mij of een andere specialist op het forum, maar dat ter zijde. En als je je dealer niet vertrouwd een second opinion aanvragen bij een adres dat je wel vertrouwd. :wink:

Citaat:
Start hij moeilijk....ja, enkel bij de 2e poging start hij. De eerste maal valt hij altijd uit.


Wil je laten weten of je hier nog uit bent gekomen?
Mijn auto heeft dit ook regelmatig. Accu al vervangen maar helaas zonder resultaat.
_________________________________________
footers zuigen! :D


25 jan 2017 15:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Over rev rappor
Allen super bedankt voor de hulp.

Heb contact gehad met Van Beurden, die regelmatig porsche motoren reviseert en ik heb alles uitgelegd. Hij vertelde ook dat hij niet onmiddellijk een probleem ziet met de gegeven waardes. De compressie is ok en de lektest vindt hij ook goed. Enkel cil. 3 inderdaad een iets slechtere meting, maar dit kan reeds door een vuiltje zijn. Mijn opc vertelde dat hij een scheurtje vermoedt in cil. 3, maar Philip Van Beurden zegt dat hij dit heel onwaarschijnlijk acht. Hij heeft nooit weet gehad van een gescheurde cilinder in een 997 turbo. En ik vertrouw zeker deze man. Mocht ik toch problemen ondervinden, dan breng ik hem zeker een bezoekje om de motor te checken.
Ik ben dus redelijk gerustgesteld. Ook de overrev 3/4/5/6 wijt hij als foutieve metingen. De oorzaak is natuurlijk niet geweten en dat maakt me wel wat bang. Niet voor mezelf, maar bij doorverkoop. Want als er nog vele foutieve range 6 verschijnen, dan zal de volgende potentiële koper wellicht afhaken. Porsche zal ook nooit goodwill willen geven bij problemen met deze overrevs. Overrev 3-6 zou enkel kunnen ontstaan bij een misshift. Dit heb ik nog nooit voorgehad en ik ben de enige bestuurder. Bij een overschrijding van de max. toerental bij optrekken treedt er een cut-off die onmiddellijk waargenomen zou worden. Ik schakel steeds ruim op tijd en heb trouwens ook nooit een engine cut-off gehad. Dus die overrevs zijn wel vervelend daar ze later bij verkoop een lagere verkoopwaarde van de wagen betekenen. De meeste kopers zullen zeggen dat de laatste eigenaar de wagen wellicht mishandeld heeft of op circuit heeft gereden. Ik kan maar zeggen dat dit niet het geval was...
Anders rijdt de wagen zeker goed. De garage ging nog eens kijken of het slechts starten na de 2 poging veroorzaakt is door een krukassensor of door een verlies van druk tgv de benzinepomp. Bij een 2e startpoging start hij echt onmiddellijk.
Een video over wat ik meemaak is volgende. Misschien heeft iemand reeds 100% hetzelfde meegemaakt.
https://youtu.be/8PsfO9Fxrf4

Kan iemand mij zeggen of het mogelijk is:
a) dat bij tuning de rpm's ongeveer 500 hoger zijn dan op de toerenteller weergegeven, daar ik dit op verschillende forums zag. Mogelijks is de ecu dan nog getuned en dus de oorzaak van de overrevs.
b) zoals gezegd werd de ecu gewist of geherprogrammeerd voor aankoop: is het mogelijk dat deze slecht geprogrammeerd werd en overrevs noteert bij een toerental die normaal niet genoteerd moeten worden.

Mijn garage zegt niks te kunnen weten over de aanwezige ecu.


25 jan 2017 16:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Over rev rapport
Ik dacht dat bij tuning de max tpm / begrenzer vaak 500 hoger wordt gezet. Maar die zou je dan ook als zodanig op je display moeten kunnen aflezen.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


25 jan 2017 17:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Over rev rapport
Vaak wordt de begrenzer dan inderdaad 500 rpm gezet om net die overrevs niet te hebben.

Hoe zou ik dit kunnen weten op mijn display? Hier is er toch niks veranderd. Enkel op de ecu zelf...?


25 jan 2017 17:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Over rev rapport
Ik bedoel met je display je toerenteller. Daar draait hij getuned gewoon 500tpm hoger in de begrenzer.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


25 jan 2017 19:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Over rev rapport
Maar dit kan ik dus enkel zien als ik tot een stuk in de rode zone rij/schakel. Dit kan ik natuurlijk niet riskeren, daar ik anders zeker een overrev zal noteren.


25 jan 2017 19:19
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.