Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

25 jan 2017 12:59

Elferhenkie2 schreef:
Erwin schreef: De zuigerveren zijn ingelopen op de cilinders en de kans dat ze net iets anders komen te zitten na montage is erg groot.

Als de zuigerveren vast in de zuiger zouden zitten zou dit een logische verklaring zijn, maar zuigerveren zitten los in de groeven en draaien zelfs t.o.v. zuiger en cilinder...


Je hebt gelijk dat zuigerveren heel langzaam wat draaien om de zuiger door de hoongroeven in de cilinders. Ik had die zin beter achterwege kunnen laten omdat er natuurlijk ook situaties zijn waarbij die reden om zuigerveren te vernieuwen niet op gaat.

Als een cilinder ouder wordt en de hoongroeven steeds verder wegslijten zal de zuigerveer steeds minder aanleiding hebben om te verdraaien om de zuiger. Daarbij wordt een oudere cilinder vaak wat ovaal en hoe ovaler de cilinders worden hoe moeilijker de zuigerveren kunnen draaien.


Een feit blijft dat het ook bij een goed lopende motor met hogere kilometerstand (boven bijvoorbeeld 150.000 km) verstandig kan zijn toch de zuigerveren te vernieuwen én de cilinders te honen om de kans op een extreem verhoogd olieverbruik na demontage te voorkomen.


Setje zuigerveren van een 911 motor die bijna 200.000 km gelopen heeft.
Afbeelding

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

25 jan 2017 20:18

Beste Erwin,

Heb je ook een idee wat nieuwe zuigerveren en honen zou mogen kosten?

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

25 jan 2017 22:15

Wat het mag kosten.....? Ik weet wel wat ik er voor reken: Honen incl. zuigerveren Euro 65,- incl. btw per cilinder.

Voor 85, - extra worden de zuiger en cilinder maten gemeten, de zuiger en de cilinder geglasparelstraald, de pistonpen gepolijst en de cilinder vlak gedraaid)


.

Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???

25 jan 2017 22:23

Obv exact zelfde oorzaak en ervaring met mijn 3.2 hier op forum beschreven zou ik gewoon langs rebel engineer Erwin gaan en het geheel voorleggen. Tip hier al eerder genoemd: ga je voor beperkt budget dan is niet meten-niet weten de beste optie. En ook ogen dicht voor alles wat mee kan/zou moeten (beplating, gaffel versnellingsbak, fan, benzineleidingen, lagers, rubbers, etc etc) Kan je leven met het feit dat je daarna alsnog mogelijk weer aan de beurt bent dan prima. Ik kon t niet :-)
Plaats een reactie