Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 12:10



Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Carbon Cleaning 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Carbon Cleaning
Cazzo Super Veloce schreef:
Eerst maar een een half uurtje 200 rijden in D, kijken of dat wat oplevert :drive:


Klinkt als een ritje richting de Nurburgring :mrgreen:


13 maart 2018 19:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Carbon Cleaning
steef schreef:
MarkS schreef:
...carbon build up......


Dit kwam ook voor bij Ferrari-motoren die te traag gereden worden, vlgns enkele heren zou een Italian-tune-up (full-speed een stuk snelweg...) hier een oplossing kunnen bieden...alleen wel een kleine kans dat het blok het begeeft :mrgreen:
Volgens mij heeft elke motor die 'slap' gereden wordt, of op een te lage bedrijfstemperatuur wordt gereden (de zogenoemde Koos-Spee-methode), een grotere kans op carbon built-up. (alle andere factoren daar gelaten; goede afstelling, bougies op tijd vv, luchtfilter, enz)


Deze video vond ik wel verhelderend, heeft meer met het concept van de DI motoren te maken, minder met hoe ermee gereden wordt ...

https://youtu.be/xrLNDgrIw3U
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


13 maart 2018 19:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Carbon Cleaning
jos944 schreef:
En als ik naar mijn huidige Boxster kijk. Vindt ik juist het vermogen onderin heel matig pas boven de 3000 toeren merk je pas de kracht van het blok.


Dat klopt, dat is ongeveer rond het toerental waar de varioram in werking treedt en het blok meer koppel gaat ontwikkelen. Bij de ongeblazen boxer motoren begint het feest eigenlijk pas vanaf 4500-5000 toeren.

Dus je moet gewoon harder doortrappen in het vervolg en de Boxster niet als een oma of je Mercedes rijden! :mrgreen:


13 maart 2018 20:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 986, Porsche Boxster 986, EX Mercedes SLK 200 (R170), Ex Alfa Romeo Spider 2.0 TS (916) Ex 944 Type 2 Ex 944 Type 1
Bericht Re: Carbon Cleaning
Kheldar schreef:
Dat klopt, dat is ongeveer rond het toerental waar de varioram in werking treedt en het blok meer koppel gaat ontwikkelen. Bij de ongeblazen boxer motoren begint het feest eigenlijk pas vanaf 4500-5000 toeren.

Dus je moet gewoon harder doortrappen in het vervolg en de Boxster niet als een oma of je Mercedes rijden! :mrgreen:


Inderdaad... zal eens kijken als het mooi weer is om een mooi bochtig stukje route uit te zetten. Of misschien wel een ritje opzoeken met andere Porsche rijders om te kijken of die dan wel wakker wil worden :mrgreen:

Misschien een circuit dagje pakken. We kijken van de zomer wel even.
_________________________________________
Als je alles onder controle hebt rijdt je net niet hard genoeg.
Rij nooit harder dan je bescherm engel kan vliegen.


13 maart 2018 20:55
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: Carbon Cleaning
UPDATE: ik startte net na 8 uur stilstand met ijskoude motor. Hij liep direct veel rustiger dan ik gewend was en reed ook soepeler weg. Echt een merkbaar verschil.


13 maart 2018 21:34
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Carbon Cleaning
Joh en waar kwam dit door?


13 maart 2018 21:37
Profiel
Bericht Re: Carbon Cleaning
Het is niet zo moeilijk.
Met name vuil rondom en op de kleppen en klepstellen eisen de nodigde tol. Met name de emissie lage motoren hebben last van verontreinigen van kleppen, EGR, carterventilatie, etc. Luchtinlaat eraf en je kunt het zo zien. Het 'nieuwe' rijden helpt ook niet bij het schoonhouden van je motor.

Onlangs is de motor van de Peugeot van mijn vriendin (zelfde motor als de CooperS) granulaat gereinigd en met carbon na behandeld. Ik gok op erop dat de motor voor de reiniging zeker 40pk miste en de algehele loop is vele malen beter. Direct ook een olie flush laten doen. Ongelooflijk wat een troep eruit het blok kwam.


13 maart 2018 21:51
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: Carbon Cleaning
(Laatste) Update: vanochtend weer koude start. In koude toestand (eerste 10 km) rijdt mijn Boxster echt soepeler, met nauwelijks nog haperen bij wegrijden. Direct na starten blijft het toerental stationair snaarstrak en stabiel (was voorheen best wat aan het schommelen). Warm is het minder goed te merken. Maar per saldo dus dus wel degelijk een verbetering.


14 maart 2018 9:21
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Carbon Cleaning
alvin01 schreef:
Plus 1 en kijk ff naar die uitlaat van dial888, ziet er gezond uit.... :idea:

Tip om de autobahn in DL op te zoeken heb ik vaker gekregen omdat ik doorgaans een ‘go with flow’ rijstijl heb. Die 200+ snelheden om de zaak schoon te branden vind ik maar niks ondanks dat mijn gemotoriseerde vervoersmiddelen dat met gemak halen. Om de heren tevreden te houden.... :mrgreen: .....ga ik op een een kwartiertje rijden de A31 bij Gronau erop en bij Bad Bentheim eraf....zo dat hebben weer gehad denk ik dan.... :drive: Met 287k op de teller loopt hij stationair/rijdend nog steeds lekker strak...koud/warm geen haperingen.... wel heb ik vorig jaar de stationair stabilisator ff schoongemaakt en er zijn wat slangen vd injectie tijdens een inspectie vervangen agv ouderdom.


Binko, mooi dat je tevreden bent.....uiteindelijk gaat het daar om.... :thumleft:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


14 maart 2018 10:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Carbon Cleaning
Nine-6-four schreef:
Cazzo Super Veloce schreef:
Eerst maar een een half uurtje 200 rijden in D, kijken of dat wat oplevert :drive:


Klinkt als een ritje richting de Nurburgring :mrgreen:


Goed Plan! :drive:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


14 maart 2018 12:55
Profiel
Bericht Re: Carbon Cleaning
Binko schreef:
(Laatste) Update: vanochtend weer koude start. In koude toestand (eerste 10 km) rijdt mijn Boxster echt soepeler, met nauwelijks nog haperen bij wegrijden. Direct na starten blijft het toerental stationair snaarstrak en stabiel (was voorheen best wat aan het schommelen). Warm is het minder goed te merken. Maar per saldo dus dus wel degelijk een verbetering.


Dit heeft te maken dat de motronic 'open loop' afgeeft, wat concreet betekent dat input van bv de O2 sensor, MAF worden genegeerd en het mengsel wat af wordt gegeven standaard rijk is.
Dit suggereert dat het probleem in een sensor zit, bv een O2 sensor, MAF, MAP, etc


14 maart 2018 14:09
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: Carbon Cleaning
Dus als de theorie klopt, zouden die MAF en sensoren nu netjes schoon zijn en daarom weer nauwkeuriger waarden leveren? En vandaar die stabielere loop?

Citaat:
Binko, mooi dat je tevreden bent.....uiteindelijk gaat het daar om.... :thumleft:

In elk geval een goed verhaal voor 100 euries...!


14 maart 2018 14:41
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: Carbon Cleaning
De MAF (Mass Air Flow) meter en de O2 sensoren zijn zeer zeker geen onderdeel van de schoonmaakactie!


14 maart 2018 20:03
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Carbon Cleaning
Hoezo niet? Dat spul ging toch via de luchtfilterhuis naar binnen? Dan is de eerste ding de je tegen komt de MAF. Dat de Lambda sensor wellicht geen voordeel hebt aan zo'n behandeling kan ik wel begrijpen
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


14 maart 2018 21:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: Carbon Cleaning
Bij de hier genoemde methode wordt waterstof gebruikt om de aanslag (kool en teerproducten) te verbranden. De MAF overleefd zo'n verbrandings actie niet.


De MAF wordt trouwens niet/nauwelijks vervuild door carterdampen. Deze worden tussen het inlaatspruitstuk en de MAF aangezogen.


15 maart 2018 11:41
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.