Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Carbon Cleaning

13 maart 2018 19:34

Cazzo Super Veloce schreef:Eerst maar een een half uurtje 200 rijden in D, kijken of dat wat oplevert :drive:


Klinkt als een ritje richting de Nurburgring :mrgreen:

Re: Carbon Cleaning

13 maart 2018 19:54

steef schreef:
MarkS schreef:...carbon build up......


Dit kwam ook voor bij Ferrari-motoren die te traag gereden worden, vlgns enkele heren zou een Italian-tune-up (full-speed een stuk snelweg...) hier een oplossing kunnen bieden...alleen wel een kleine kans dat het blok het begeeft :mrgreen:
Volgens mij heeft elke motor die 'slap' gereden wordt, of op een te lage bedrijfstemperatuur wordt gereden (de zogenoemde Koos-Spee-methode), een grotere kans op carbon built-up. (alle andere factoren daar gelaten; goede afstelling, bougies op tijd vv, luchtfilter, enz)


Deze video vond ik wel verhelderend, heeft meer met het concept van de DI motoren te maken, minder met hoe ermee gereden wordt ...

https://youtu.be/xrLNDgrIw3U

Re: Carbon Cleaning

13 maart 2018 20:23

jos944 schreef:En als ik naar mijn huidige Boxster kijk. Vindt ik juist het vermogen onderin heel matig pas boven de 3000 toeren merk je pas de kracht van het blok.


Dat klopt, dat is ongeveer rond het toerental waar de varioram in werking treedt en het blok meer koppel gaat ontwikkelen. Bij de ongeblazen boxer motoren begint het feest eigenlijk pas vanaf 4500-5000 toeren.

Dus je moet gewoon harder doortrappen in het vervolg en de Boxster niet als een oma of je Mercedes rijden! :mrgreen:

Re: Carbon Cleaning

13 maart 2018 20:55

Kheldar schreef:Dat klopt, dat is ongeveer rond het toerental waar de varioram in werking treedt en het blok meer koppel gaat ontwikkelen. Bij de ongeblazen boxer motoren begint het feest eigenlijk pas vanaf 4500-5000 toeren.

Dus je moet gewoon harder doortrappen in het vervolg en de Boxster niet als een oma of je Mercedes rijden! :mrgreen:


Inderdaad... zal eens kijken als het mooi weer is om een mooi bochtig stukje route uit te zetten. Of misschien wel een ritje opzoeken met andere Porsche rijders om te kijken of die dan wel wakker wil worden :mrgreen:

Misschien een circuit dagje pakken. We kijken van de zomer wel even.

Re: Carbon Cleaning

13 maart 2018 21:34

UPDATE: ik startte net na 8 uur stilstand met ijskoude motor. Hij liep direct veel rustiger dan ik gewend was en reed ook soepeler weg. Echt een merkbaar verschil.

Re: Carbon Cleaning

13 maart 2018 21:37

Joh en waar kwam dit door?

Re: Carbon Cleaning

13 maart 2018 21:51

Het is niet zo moeilijk.
Met name vuil rondom en op de kleppen en klepstellen eisen de nodigde tol. Met name de emissie lage motoren hebben last van verontreinigen van kleppen, EGR, carterventilatie, etc. Luchtinlaat eraf en je kunt het zo zien. Het 'nieuwe' rijden helpt ook niet bij het schoonhouden van je motor.

Onlangs is de motor van de Peugeot van mijn vriendin (zelfde motor als de CooperS) granulaat gereinigd en met carbon na behandeld. Ik gok op erop dat de motor voor de reiniging zeker 40pk miste en de algehele loop is vele malen beter. Direct ook een olie flush laten doen. Ongelooflijk wat een troep eruit het blok kwam.

Re: Carbon Cleaning

14 maart 2018 9:21

(Laatste) Update: vanochtend weer koude start. In koude toestand (eerste 10 km) rijdt mijn Boxster echt soepeler, met nauwelijks nog haperen bij wegrijden. Direct na starten blijft het toerental stationair snaarstrak en stabiel (was voorheen best wat aan het schommelen). Warm is het minder goed te merken. Maar per saldo dus dus wel degelijk een verbetering.

Re: Carbon Cleaning

14 maart 2018 10:09

alvin01 schreef:Plus 1 en kijk ff naar die uitlaat van dial888, ziet er gezond uit.... :idea:

Tip om de autobahn in DL op te zoeken heb ik vaker gekregen omdat ik doorgaans een ‘go with flow’ rijstijl heb. Die 200+ snelheden om de zaak schoon te branden vind ik maar niks ondanks dat mijn gemotoriseerde vervoersmiddelen dat met gemak halen. Om de heren tevreden te houden.... :mrgreen: .....ga ik op een een kwartiertje rijden de A31 bij Gronau erop en bij Bad Bentheim eraf....zo dat hebben weer gehad denk ik dan.... :drive: Met 287k op de teller loopt hij stationair/rijdend nog steeds lekker strak...koud/warm geen haperingen.... wel heb ik vorig jaar de stationair stabilisator ff schoongemaakt en er zijn wat slangen vd injectie tijdens een inspectie vervangen agv ouderdom.


Binko, mooi dat je tevreden bent.....uiteindelijk gaat het daar om.... :thumleft:

Re: Carbon Cleaning

14 maart 2018 12:55

Nine-6-four schreef:
Cazzo Super Veloce schreef:Eerst maar een een half uurtje 200 rijden in D, kijken of dat wat oplevert :drive:


Klinkt als een ritje richting de Nurburgring :mrgreen:


Goed Plan! :drive:

Re: Carbon Cleaning

14 maart 2018 14:09

Binko schreef:(Laatste) Update: vanochtend weer koude start. In koude toestand (eerste 10 km) rijdt mijn Boxster echt soepeler, met nauwelijks nog haperen bij wegrijden. Direct na starten blijft het toerental stationair snaarstrak en stabiel (was voorheen best wat aan het schommelen). Warm is het minder goed te merken. Maar per saldo dus dus wel degelijk een verbetering.


Dit heeft te maken dat de motronic 'open loop' afgeeft, wat concreet betekent dat input van bv de O2 sensor, MAF worden genegeerd en het mengsel wat af wordt gegeven standaard rijk is.
Dit suggereert dat het probleem in een sensor zit, bv een O2 sensor, MAF, MAP, etc

Re: Carbon Cleaning

14 maart 2018 14:41

Dus als de theorie klopt, zouden die MAF en sensoren nu netjes schoon zijn en daarom weer nauwkeuriger waarden leveren? En vandaar die stabielere loop?

Binko, mooi dat je tevreden bent.....uiteindelijk gaat het daar om.... :thumleft:

In elk geval een goed verhaal voor 100 euries...!

Re: Carbon Cleaning

14 maart 2018 20:03

De MAF (Mass Air Flow) meter en de O2 sensoren zijn zeer zeker geen onderdeel van de schoonmaakactie!

Re: Carbon Cleaning

14 maart 2018 21:12

Hoezo niet? Dat spul ging toch via de luchtfilterhuis naar binnen? Dan is de eerste ding de je tegen komt de MAF. Dat de Lambda sensor wellicht geen voordeel hebt aan zo'n behandeling kan ik wel begrijpen

Re: Carbon Cleaning

15 maart 2018 11:41

Bij de hier genoemde methode wordt waterstof gebruikt om de aanslag (kool en teerproducten) te verbranden. De MAF overleefd zo'n verbrandings actie niet.


De MAF wordt trouwens niet/nauwelijks vervuild door carterdampen. Deze worden tussen het inlaatspruitstuk en de MAF aangezogen.
Plaats een reactie