Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: welke olie in de Porsche 993

18 mei 2017 19:01

Ewout schreef:ik tankte zelf en heb ook al eens een rubber stripje van de cabriokap vervangen :!: :mrgreen:

Afbeelding en logisch met zó'n duidelijke beschrijving van de te klaren klus :^:

Re: welke olie in de Porsche 993

18 mei 2017 22:00

Kappi2907 schreef:Volgens mij werkt Erwin ook met Motul naast Mobil.


Ik gebruik ruim 3 jaar alleen nog maar Motul. Een erg goede olie die verkrijgbaar is in heel veel soorten en verschillende verpakkingen. Motul heeft voor mij het voordeel dat zij esteroliën hebben voor mensen die het neusje van de zalm willen of oldtimer rijders die de auto soms lange tijd niet gebruiken. Ook heeft Motul een hele goede minerale Classic olie.

Ook Mobil heeft hele goede oliën, maar is (was?) een fabrikant die naar mijn idee in Europa minder keus voor oudere Porsche's heeft en meer gericht is op de huidige auto's. Wil je een goede Mobil 1 in de 993, neem dan de 5W50 Peak life of als het echt dikker moet de 10W60 Extended Life.

Ik kijk bij het verversen van de olie vooral naar het doel dat de klant voor ogen heeft ( veel of weinig rijden, en hoe wordt er gereden en wanneer) en adviseer aan de hand van de kilometerstand en de oliedruk die de motor heeft. Zo ververs ik de ene 993 met een gewone goede synthetische 5W40 of 10W60 olie en de ander weer met een 15W50 esterolie. Moet zeggen dat ik zelden voor een 10W60 hoef te kiezen. Een 0W40 lever ik al jaren niet meer.

Zorg altijd dat je bij oudere Porsche's een "full SAPS, high HTHS" olie neem voor de maximale bescherming.

Re: welke olie in de Porsche 993

23 mei 2017 0:08

Leuke discussie! Een zaak heb ik nog niet langs zien komen :lol: .....en dat is de flow! Bij een dikkere olie is er sprake van hogere oliedruk en heeft de oliepomp meer moeite om de olie door de lagerspleten heen te pompen. Hierdoor neemt de flow af. Hierdoor moet de warmteafvoer door minder olieflow afgevoerd worden wat tot enigzins hogere olietemperatuur leidt! Dit is goed te zien bij omschakelen van 0W40 naar 10W60; oliedruk wordt hoger en de flow minder dus temperatuur omhoog. Verder, in principe dient de olie om de toppen van het materiaal te scheiden van elkaar; de smeerdruk voegt hier weinig aan toe.
Wat wel belangrijk is dat vooral een luchtgekoelde motor relatief warm wordt, korte drijfstangen en daardoor relatief grote ontbondene krachten uitoefent en hierbij is het belangrijk dat de olie bij die hogere temperaturen een goede shear stabiliteit heeft. Oh ja 10W60 moet nog meer zoals andere olie regelmatig ververst worden omdat deze eerder verouderd.

Re: welke olie in de Porsche 993

23 mei 2017 8:43

Je hebt gelijk, dat is ook de reden dat ik nauwelijks / geen 10W60 gebruik. Oliedruk is belangrijk maar moet een gezonde waarde hebben. Niet te laag, maar ook niet te hoog. Oliedruk heb je nodig maar smeert niet, het is de flow van de olie die belangrijker is. Maar als je daar over begint wordt het steeds ingewikkelder :mrgreen:




.

Re: welke olie in de Porsche 993

23 mei 2017 11:01

Mede door de Porsche Classic olie ben ik overgestapt naar 10w60 van Kroon Olie (Emperol racing) is dit een goede keuze voor mijn 993? (200+ DKM) Ik rijd 10/k per jaar met de auto, wissel de olie om de 12 a 14 maanden.

Re: welke olie in de Porsche 993

25 mei 2017 16:29

Zoals ik al eerder schreef, mijn 964 C2 heeft 290 K op de odo en rijdt al jaren met 10W60...
Maar het is met olie net als met vrouwen, de een vindt blond geweldig en de ander vindt een donker type top...
de olie discussie is eindeloos (maar leuk) , lufties vinden een W60 lekker, ze worden namelijk bloedheet, maar een W40 is ook goed...en vwb de flow, als de olie eenmaal op temperatuur is en de druk bij 4000 rpm tussen de 4en 5 bar is,
dan is iedereen happy !

Re: welke olie in de Porsche 993

28 jun 2020 1:20

ik heb de motor na 200.000 moeten laten reviseren, nieuwe zuigers,cylinders alle lagers en nokkenassen, ik heb een 993 C2 X51 en mijn garage die de revisie heeft uitgevoerd heeft conform de werkplaatsboeken de olietank gevuld met 10w40.
Dit is dus een frisse motor.
Iedere ochtend bij het starten een flinke blauwe pluim, e.e.a. moest nog inlopen was de uitleg, 1000km beurt gehad, roken deed ie niet meer dagelijks maar toch wel wekelijks.
na op een warme dag in de file, ging bij stationair het olielampje branden en de druk stond op 0,5 bar! Zie je het voor je in een langzame file rijden en niet terug laten vallen naar idle, op 3000 rpm houden geeft dan rare blikken van de overige verkeersdeelnemers in de file, kan ik je vertellen.
Terug naar de garage, deze heeft 'm gevuld met 10w60 van Kroon, de P rijdt weer als een zonnetje :D , ik vond de motor eerst nogal rauw lopen, ik dacht dat dat nieuwigheid was, maar weet nu beter, bij mijn weten heeft nog ie
nog nooit zo lekker gelopen.

Re: welke olie in de Porsche 993

28 jun 2020 22:32

Bij een koude start is er geen verschil tussen 10w40 of 10w60, want beide 10w bij lage olie temperatuur.
Als de olie warm is geeft 10w60 een hogere oliedruk dan 10w40.
Dit hoeft niet altijd beter te zijn , want hogere oliedruk geeft minder olieflow en daardoor moet de warmte van de motor door minder olie afgevoerd worden.

Re: welke olie in de Porsche 993

29 jun 2020 9:10

saya schreef:Iedere ochtend bij het starten een flinke blauwe pluim, e.e.a. moest nog inlopen was de uitleg, 1000km beurt gehad, roken deed ie niet meer dagelijks maar toch wel wekelijks.
na op een warme dag in de file, ging bij stationair het olielampje branden en de druk stond op 0,5 bar!

Geloof niet dat ik dat zou accepteren

Re: welke olie in de Porsche 993

29 jun 2020 23:16

@ Saya

Toen ik mijn 964 kocht in 2011, zat er Mobil 1 0W40 in. "Dat adviseert Porsche".
Na uitgebreid rondneuzen op internet viel mijn keuze op Mobil 1 5W50.
Dat had ook zomaar 10W60 kunnen zijn, maar mijn ervaringen zijn exact dezelfde :
geen rookpluim meer, en de motor liep duidelijk stiller. Meteen merkbaar bij de
1e start. Porsche zelf is ook tot inkeer gekomen :

https://www.porsche.com/netherlands/nl/ ... /motoroil/

Algemeen : voor de luchtgekoelde modellen niet over 1 nacht ijs gaan, maar even rond
kijken en leren van andermans ervaringen. 5W50, 10W50, 10W60 of 15W50 Motul ...

De juiste olie maakt verschil, maar wel in het juiste perspectief plaatsen. Van mijn auto
heb ik meer dan 20 jaar onderhouds-historie in mijn bezit. Er is van alles in gegooid, van
half-synthetisch, vol-synthetisch, diverse viscositeiten. Nog 1 buitenlandse vakantie
en de teller staat op 290.000. Motor niet gereviseerd.

Trek je conclusies ...

:drive:

Re: welke olie in de Porsche 993

30 jun 2020 8:51

Maar dit zou een fris gereviseerd blok moeten zijn en ik zou niet weten waarom zo’n blok niet probleemloos op 0W40 zou kunnen lopen. Mijn 993 turbo heeft daar ook de meeste jaren prima op gedaan. Alleen de laatste 2-3 jaar ging er die nieuwe door Porsche voorgeschreven classic olie in, 10W60.

Re: welke olie in de Porsche 993

30 jun 2020 9:04

15w50 op advies van Motul (300V). Veel minder mechanisch geluid en nul olieverbruik 10K. Blok heeft 200K gelopen.
Er zat 10w40 in het blok van Mobil.

Re: welke olie in de Porsche 993

30 jun 2020 10:03

Maar waarom bleef U toch altijd de Porsche voorschriften blind volgen? Eerst 0W40 adviseren en daarna 10W60. Een van de twee moet dus fout zijn! En de reden dat Porsche Mobil gebruikt is gewoon een commerciele deal. Zegt ook niks over kwaliteit van de olie. Mobil heeft een ijzersterk kwaliteits imago, dat is heel iets anders. En omdat olie zo moeilijk is om te begrijpen, blijven mensen graag hangen bij een bepaald imago en OEM aanbeveling.
Die kleinere merken, zoals Motul, Swepco, ect ect, maken hoogwaardigere producten. En ook meer specifieke olie voor oudere motoren. Daar zit weinig markt in voor de grote merken, dus die zeggen vaak dat de nieuwste spec met terugwerkende kracht ook goed is voor oudere motoren. (De Mobil 0W40 aanbeveling van Porsche, voor de Classic olie). Helemaal fout, weten alle motor specialisten al lang.
En deze producten zijn vaak niet eens zo veel duurder als Mobil, dat komt omdat dat premium imago heel duur is.

Re: welke olie in de Porsche 993

30 jun 2020 10:19

Is toch niet zo vreemd dat Porsche zo veel jaar na dato hun olie advies aanpassen. We praten over auto’s die inmiddels minimaal 20 jaar oud zijn. Veel van de luchtgekoelden zelfs nog ouder. Olie fabrikant / merk is een heel ander verhaal.

Re: welke olie in de Porsche 993

30 jun 2020 11:13

Ja dat klopt, toen de 993 op de markt kwam bestond er geen 0W40 olie. Later toen deze olie op de markt kwam voor nieuwere generaties motoren, zeiden Porsche en Mobil dat deze nieuwste spec olie geschikt was voor de 993, en dacht ook 964. Dat advies was fout. En dat is nu pas recht getrokken met de Classic olieen. Die zijn onnodig dik, wat voor onnodig veel wrijving en warmteontwikkeling zorgt. Een goede Motul 15W40 of 10W50 zou beter zijn.

Punt is dat er toch wel veel 993's zijn die met zeer lage km standen een koprevisie nodig hebben, vanwege versleten klepgeleiders. Dat is te wijten aan de moderne 0W40 olie. De distributie/kleppentrein, met tuimelaars, is zwaarder dan bij moderne motoren, waardoor er zwaardere klepveren toegepast worden. Dit zijn relatief zwaar belaste, glijdende onderdelen. 0W40 olie, zonder veel EP additieven biedt hier onvoldoende bescherming voor, wat zorgt voor snelle slijtage/schade. Ik vind het slecht van Porsche dat ze zo lang die Mobil 0W40 zijn blijven aanbevelen voor deze motoren.

Re: welke olie in de Porsche 993

30 jun 2020 11:17

Als ik je goed begrijp zijn zowel de 0W40 als de huidige voorgeschreven 10W60 dus beiden fout.

Dan zitten ze wel heel erg te slapen in Stuttgart.

Re: welke olie in de Porsche 993

30 jun 2020 18:11

Of ze waren juist heel erg wakker in Stuttgart. Misschien wisten ze dat met de juiste olie de motoren niet meer zo hard sleten en dat zou de verkoop van nieuwe Porsche's aan de Porsche rijder lastiger maken :D






.

Re: welke olie in de Porsche 993

30 jun 2020 18:34

Idd , gewoon een verdienmodel....

Re: welke olie in de Porsche 993

30 jun 2020 21:31

De volgende generatie motoren was slecht genoeg van zichzelf, daar zat genoeg verdienmodel in :cheers:

@Mark, Het ligt natuurlijk genuanceerder. 0W60 is niet slecht, biedt meer bescherming uiteraard. Maar zoveel dikker gaan is vaak niet nodig en heeft ook een hoop nadelen. oa meer warmteontwikkeling, en lufti's worden al best warm. Een olie met de zelfde visco, maar met veel betere smerende eigenschappen, zoals bovenstaande, is vaak een betere optie.
Plaats een reactie