Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Bij uitzetten auto klein drupje olie aan bijrijderskant 999.

14 jul 2017 18:02

Hallo,

Eigenlijk ben ik op zoek naar iemand de mij op de goede weg kan helpen. Iedere keer als ik de auto uit zet lekt er een heel klein beetje (3 druppels) olie aan de bijrijderskant van de auto op de stoep. Nu heb ik zelf al een aantal zaken bekeken maar wil graag wat advies.

Ik ben nog niet aan het sleutelen geweest, maar wil dat wel doen uiteraard als ik weet wat er aan de hand is.

De olie loopt langs de variocam naar beneden, (aan de kant van de oliepomp) Eerste heb ik de oliepomp verdacht. Maar daar lekt het volgens mij niet uit. Daarna heb ik ook de solenoid cover schoongemaakt. (niet losgemaakt) Deze lekt volgens mij ook niet, omdat er ook boven deze cover olie zit. Ik zou dus zeggen dat de olie van hoger komt. Alleen weet ik niet waarvandaan. Daarnaast is het waardeloos kijken tussen al die leidingen door.

Het is een 3.4 dus de AOS zit aan de andere kant van de motor.(toch?) Recentelijk is deze machine ook onder handen genomen door Resto. (IMS/Thermostaat/AOS-fix) De AOS-fix, leiding richting luchtfilter, is droog en zijn geen sporen van olie te vinden.

Graag hoor ik jullie suggesties zodat ik weer wat te doen heb, anders dan rijden :-)

Bedankt

Theo.

Re: Bij uitzetten auto klein drupje olie aan bijrijderskant

14 jul 2017 19:42

Je geeft het antwoord al, ff langs Resto :salut:

Re: Bij uitzetten auto klein drupje olie aan bijrijderskant

14 jul 2017 20:33

molen934 schreef:Je geeft het antwoord al, ff langs Resto :salut:


Dat is een praktisch antwoord, maar geen technisch antwoord.
Beetje onderwhelming op een technisch forum...



Naast de AOS zit er ook nog een leiding die vaak lekt, ook vaak de bougie buis, variocam solenoid durft ook nog wel eens lekken.

Er zijn tal van mogelijkheden op die motoren. En afgezien van de dingen waar ze net aan gewerkt hebben kan er altijd iets anders zijn, compleet toeval.

Schoonmaken, alles droog zetten.. en dan stuk rijden..
kijken waar het begint te zweten...


met talk poeier kun je een mogelijke plek van het lek markeren.
Als het dan daar lekt zal je het beter zien stromen.

Er bestaat ook UV verf om in de olie te kappen, zoals ze Airco lekken zoeken.
Maar dan moet je al heel erg fanatiek zijn.

Re: Bij uitzetten auto klein drupje olie aan bijrijderskant

14 jul 2017 23:29

Dan ga ik de boel maar eens goed schoonmaken en nog een keer kijken.

En ja resto is wat mij betreft te makkelijk, daar moet ik wel 5 minuten voor rijden, dan is de motor nog niet eens warm :-)

Re: Bij uitzetten auto klein drupje olie aan bijrijderskant

15 jul 2017 11:53

Ik zou het wiel RA demonteren. Geeft veel meer ruimte om te kijken waar de oorzaak zit. Kan inderdaad een tube zijn waar een bobine in gemonteerd zit. Deze tubes worden broos en kunnen gaan barsten na 15 jaar.... je ziet het na demontage vh hitteschild.
Ook het verwijderen van het luchtfilterhuis is een klusje van niks en geeft veel 'zicht' op de motorruimte.
Porsche 999? Heb ik iets gemist?

Re: Bij uitzetten auto klein drupje olie aan bijrijderskant

15 jul 2017 21:22

Die 999 is inderdaad een nieuw type. (Oh nee, dikke vingers) het is natuurlijk een 996. Maar ik ga morgen eens aan de slag. Bedankt voor de input!

Re: Bij uitzetten auto klein drupje olie aan bijrijderskant

14 aug 2017 19:02

So far so good, vandaag maar eens onder de auto gekropen Bumper eraf, uitlaat eraf, daarna voldoende ruimte. (spullen had ik al besteld) Dus die solenoid cover eraf en vervangen. Nu tot op heden en een lekker stukje toeren ligt er nog steeds geen druppel olie onder de auto. En het gedeelte onder de cover is ook nog steeds droog. Ook even voor de zekerheid achter de "deksel" gecheckt bij de bougies, dat was helemaal droog. Dus ik zeg job done.

En als ie weer gaat lekken --> resto :-)

groet

Theo.

Bedankt voor de adviezen.
Plaats een reactie