Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

12 aug 2017 10:41

MichM3 schreef:Omdat die onder andere de warmte niet kwijt kan en snel gaat barsten.

Waar baseer je dat op?
Tis 2017 he, je kunt alles meten aan een motor. Inlaat temp, uitlaattemp, olie temp, koelluchttemp etc.
Als 1 van de gemeten waarden een vooraf ingestelde waarde overschreid, regel je het vermogen terug.

MichM3 schreef:Dus jij gaat ervan uit dat hier multikleppentechniek gebruikt is? Daar staat niks van in het artikel. Ik ga ervan uit dat het om een 2 klepper gaat.



Volgens mij is de 9M motor met 450 PK een 2-klepper.
Om 500PK te halen zal je inderdaad wel naar 4 kleppen moeten.

MichM3 schreef:Met turbo kan je dat niet vergelijken. Ik vind he scheef om je te baseren op het feit dat turbo van 800pk, ook atmo van 500pk moet mogelijk zijn.



Dat zg ik ook niet, ik beweer alleen dat de warmteontwikkelng in een 800pk turbomotor groter is dan in een 500pk NA motor.

MichM3 schreef:
En dan die ninemeister... zijn dat die kerels niet die een groene 964cup vonden en ervan uitgingen dat het de Manthey auto was? Ik zou ni zomaar aannemen van wat die uit hun nek kletsen!!


Volgens mij heeft 9M toch wel zn sporen verdiend in de Porsche wereld.
Over jouw Cup kan ik niet oordelen :popcorn:

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

12 aug 2017 11:26

Haha :D had het ni gezien :)

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

12 aug 2017 13:48

Vandaag helderheid door Vierenzestig: In basis een 964 blok met vier kleppen en het nodige titanium. https://www.vierenzestig.nl/28180/samen ... tje-voort/

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

12 aug 2017 13:56

Rob Dickinson, oprichter van Singer Vehicle Design: “Helping our clients realize their unique vision for a reimagined Porsche 911 with the help of automotive royalty is very much a privilege. Singer is delighted to be working with Williams Advanced Engineering and Hans Mezger to offer our clients a “next level” of restoration and modification services for their Porsche 911s. With careful and dedicated development, this iconic air-cooled engine has much to give both its existing devotees and a generation of new enthusiasts.”

Blablabla

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

12 aug 2017 14:47

Hij weet het iig zo te brengen dat hij leuke auto's verkoopt.....anders wordt met het wel heel erg saai.....

Net als het weer vandaag, grijs en nat......daarom blijft mijn spul binnen.

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

13 aug 2017 13:52

http://www.autoweek.nl/nieuws/achtergro ... ource=nunl

DE PORSCHEFLUISTERAAR

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

13 aug 2017 14:49

Cazzo Super Veloce schreef:
MichM3 schreef:Omdat die onder andere de warmte niet kwijt kan en snel gaat barsten.

Waar baseer je dat op?
Tis 2017 he, je kunt alles meten aan een motor. Inlaat temp, uitlaattemp, olie temp, koelluchttemp etc.
Als 1 van de gemeten waarden een vooraf ingestelde waarde overschreid, regel je het vermogen terug.

MichM3 schreef:Dus jij gaat ervan uit dat hier multikleppentechniek gebruikt is? Daar staat niks van in het artikel. Ik ga ervan uit dat het om een 2 klepper gaat.



Volgens mij is de 9M motor met 450 PK een 2-klepper.
Om 500PK te halen zal je inderdaad wel naar 4 kleppen moeten.

MichM3 schreef:Met turbo kan je dat niet vergelijken. Ik vind he scheef om je te baseren op het feit dat turbo van 800pk, ook atmo van 500pk moet mogelijk zijn.



Dat zg ik ook niet, ik beweer alleen dat de warmteontwikkelng in een 800pk turbomotor groter is dan in een 500pk NA motor.

MichM3 schreef:
En dan die ninemeister... zijn dat die kerels niet die een groene 964cup vonden en ervan uitgingen dat het de Manthey auto was? Ik zou ni zomaar aannemen van wat die uit hun nek kletsen!!


Volgens mij heeft 9M toch wel zn sporen verdiend in de Porsche wereld.
Over jouw Cup kan ik niet oordelen :popcorn:


Ik zie dat je je popcorn er al hebt bijgenomen, maar ik moet je teleurstellen. Hier eindeloos over doordrammen heeft geen nut. Jij hebt jouw mening, ik de mijne. En daar heb ik alle respect voor.

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

13 aug 2017 15:26

Top, idem hier :thumleft:

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

16 aug 2017 12:13

Subdriver schreef:
Cazzo Super Veloce schreef:Als je de specs van een 997 4.0 blok kopieert (koppen, nokkenassen) naar een luchtgekoeld blok, waarom zou je dan geen 500PK hebben?

Misschien omdat het blok dan de ontwikkelde warmte niet kwijt kan?



Zal wel gewoon water koeling op de koppen hebben hoor.. Het zijn duidelijk water gekoelde koppen die ze op die Singer hebben zitten.

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

16 aug 2017 13:33

Denk zelfde ontwerp, maar geen vloeistofkoeling.
Is ook niet ingewikkeld hoor.
Pak een luchtgekoelde 2-klepper, leg die naast een vloeistofgekoelde 4 klepper en een beetje engineer tekent in een paar dagen een een luchtgekoelde 4-klepper :salut:

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

16 aug 2017 14:03

het is zo eenvoudig, dat niemand het al ooit heeft gedaan..Zelfs Singer-Williams kan enkel maar een cad cam tekeningetje tonen en heeft geen enkele foto van een echte kop om te tonen.
Meer nog, hun cad cam rendering toont niet alles, ik denk gewoon bewust om de 'het zijn water gekoelde koppen' discussie niet te moeten aangaan en hun PR 'SINGER heeft een nieuwe luchtgekoelde motor van 500 pk" keihard te laten werken.

Als je het toch doet, en je doet die moeite, is het gewoon achterlijk om luchtgekoelde koppen te nemen voor zoeen project.
Singer kan veel, maar ze gaan Porsche echt niet kloppen als het komt op design en performantie van de luchtgekoelde motor.. Porsche heeft lang genoeg in de racerij gezeten en geprobeerd om die betrouwbare pk's te vinden.
Dan zal Singer/Williams het niet op een cad cam design gaan doen zonder jarenlange ervarding en ondervinding.
Zeg niet Metzger, die man is in de 90. Hij is al 23 jaar op pensioen.

Neen, ik geloof dat niet, en Je weet al op voorhand dat als je 500 pk wil pushen uit 4 Liter, zonder turbo
dat het ding zwaar thermisch belast zal zijn.

En 4 kleppen per cyllinder kunnen wel iets helpen om te ademen. Maar het doet niets voor de koeling. In tegendeel je hebt gewoon meer en grotere uitlaat poorten
En dus heb je nog meer koeling nodig net waar er geen lucht bij kan komen.

En die dial a yield die ik hierboven al vermeld zag (meten en effetjes pk's terug schroeven als ie warm loopt) is helemaal niet realistisch op een motor zonder turbo.


Waterkoeling op de koppen dus.
I'll take that bet.

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

16 aug 2017 14:20

MichM3 schreef:Omdat die onder andere de warmte niet kwijt kan en snel gaat barsten.
Dus jij gaat ervan uit dat hier multikleppentechniek gebruikt is? Daar staat niks van in het artikel. Ik ga ervan uit dat het om een 2 klepper gaat.



Duidelijk te zien op de foto dat het een DOHC dus 4 kleppen per cyllinder is.
En wat mij betreft ook duidelijk watergekoelde kop.

multikleppen techniek, dat hebben ze allemaal 2 of 4 , is multi
Het zijn geen 2 tact motoren.

Ik heb die term eigenlijk nog nooit elders gehoord, multikleppen techniek.
variocam, dat wel, en dat zal deze waarschijnlijk ook wel hebben.. Want ik gok dat ze gewoon een GT3RS kop of iets in die aard zullen aanpassen voor gebruik op deze motor

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

16 aug 2017 16:33

Dus jij wilt hem niet begrijp ik? :mrgreen: :popcorn:

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

16 aug 2017 16:40

Hij gaat een nog betere maken. :thumleft: :cheers:

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

16 aug 2017 16:48

[quote="mayonaise"]
Zeg niet Metzger, die man is in de 90. Hij is al 23 jaar op pensioen.

quote]

Nee, zeg dat zeker niet, het is Mezger

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

16 aug 2017 17:07

mayonaise schreef:Want ik gok dat ze gewoon een GT3RS kop of iets in die aard zullen aanpassen voor gebruik op deze motor

Denk ik ook, alleen dan wel een "eigen " 4 kleps-kop met luchtkoeling.
Deze motor hoeft geen 24 uurs races te rijden.
3x op de Dyno 501 PK en iedereen blij.
Thermische belasting is dus minder een probleem dan bij een echte racemotor.
Voor de rest is het geen rocketscience.

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

16 aug 2017 19:26

Veel te lastig en de moeite niet waard. Wie zoveel pk ambieeert en gezond verstand heeft gebruikt gewoon water jackets rond de koppen.
Deed Porsche ook.
Waarom het wiel heruitvinden.
Er is geen toegevoegde waarde om koste wat kost lucht te willen op de koppen van die motor.
Er is zelfs geen toegevoegde waarde om de potten met lucht te willen koelen.
Water koelt beter dan lucht: feit. Watermoleculen vs luchtmoleculen is gewoon een verschil in massa en capaciteit om warmte te vervoeren.

En open kelkjes zie ik toch ook niet op die Singer motor. Het is puur om het Gimmick te doen.
Om te kunnen zeggen dat ze iets cools doen en zogezegd de pure 911 leveren ipv de verwaterde 911 van Porsche. In ruil voor beaucoup dineros.


Singer is grotendeels marketing en hype voor een doelgroep die teveel geld heeft en "special" wil zijn.
Alsof het ze ook maar een ruk kan schelen dat die luchtkoeling enkel de potten koelt en er water in de koppen zit.

Hype dus.
Daarom zie je ook geen foto's van de onderkant van het Cad Cam ding.
Omdat je daar duidelijk zou zien dat er geen koelvinnen op de kop zitten.
En je zal het ook nooit op PET kunnen zien
En de enkele eigenaar met zoeen motor zal je ook nooit op een forum zien "ben mijn motor effetjes aan het demonteren, kijk eens wat ik hier nu vond!"


Nu kunnen ze een tijdje de boel opkloppen en doen alsof ze 500 pk uit een puur luchtgekoelde auto zullen aanleveren.
En met nagenoeg niks van racerij ervaring, en wat externe consultants, en die oude man, met Metzger naam plots iets doen wat Porsche jaren lang niet kon.

Hype.

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

17 aug 2017 21:21

Dus jij denkt dat ze stiekem waterkoeling gaan toepassen?
Apart...

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

17 aug 2017 21:41

niet echt stiekem, ze gewoon een achteloos detail waar ze geen nadruk op leggen.
Volgens de letter van de wet is het een luchtgekoelde motor

Het kan de eigenaar geen reet schelen, hij kan netjes pochen met zijn te duur betaalde ding.
Waar ie weinig mee zal rijden, en dat niemand op een brug zal zien..
En van buiten ziet het er arti farti uit met die boeing 747 achtige lucht kap rond de fan.
Dyno rapportje van 500 pk en iedereen happy.


by the by, heb je die uitlaat lijn al eens bekeken?
Waar zullen ze de olie tank monteren denk je?

Dry sump tank in de neus van de Singer lijkt me een beetje idioot complex
En dry sump tank op de achterbank lijkt me pertinent onveilig.

Of gaan ze voor een water/olie warmte wisselaar op de plek van de normale luchtgekoelde koeler op de motor gekoppeld aan kleinere olie tank, onder/voor de versnellingsbak?
Een beetje zoals het integrated dry sump systeem die ze op de huidige water koelers hebben?

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

08 nov 2017 13:24

Ondertussen...

https://www.youtube.com/watch?v=9tGyYrU ... e=youtu.be

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

08 nov 2017 13:40

FB Singer voorraad

Afbeelding

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

08 nov 2017 13:43

Dus toch waterkoeling :lol:

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

08 nov 2017 14:30

In de UK altijd waterkoeling..

Jankt wel lekker door dat hok...

Re: Singer+WilliamsF1=EnginePorn

08 nov 2017 14:32

Hopen op mooie verkoopcijfers, komt singer aankloppen met een zakje geld voor een harde 964. :mrgreen:
Plaats een reactie