Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Race motor opwarmen

14 aug 2017 23:30

Ik kijk regelmatig filmpjes op YouTube als het gaat om klassieke
race-motoren. Zoals bijv. Coventry Climax, Ford DFV, Matra V12,
en nog veel meer. Vooral oud spul. Als men deze motoren warm
draait, is het vaak kortstondig gas geven, gasgeven, gasgeven enz.
Dus niet : een vast toerental een paar minuten aanhouden, 3000
t/min bijvoorbeeld.

Wat is de gedachte hier achter, wat voegt het toe ? Waarom is dat
beter ? Ik zou denken : geen hoge toerentallen zolang alles niet op
temperatuur is. Ook geen (te) lage toerentallen, zou onvoldoende
smering tot gevolg kunnen hebben.

Hoe doe ik het zelf : de eerste 5 min. (Astra, 261.000 km), ,de eerste
10 min. (Porsche 964 267.000 km.) rustig aan, max. 3000/3500 t/min.
Beide motoren lopen als nieuw. Olieverbruik Astra bijna niks, Porsche
1 op 3000. Dit zijn echter geen race-motoren.

Wie heeft een antwoord of een verklaring ?

Re: Race motor opwarmen

15 aug 2017 0:03

Heeft het te maken met de lichtere vliegwielen. Dat anders de motor stilvalt, korte gaspulsen.

Re: Race motor opwarmen

15 aug 2017 6:05

Volgens mij lopen veel van die oude racemotoren stationair voor geen meter. Dat 'gaspulsen' is dan broodnodig om het kreng aan de praat te houden.

Re: Race motor opwarmen

15 aug 2017 9:04

en volgens mij werden er ook in die tijd zwaardere en andere materialen gebruik, die moesten op andere wijze op temperatuur komen. ook nu zie je nog steeds in de racerij dat auto`s gestart worden en men gelijk op een ,voor ons onorthodoxe manier, kortstondig met het gas gespeeld wordt om daarna gelijk aan de gang te gaan. de formule 1 rijdt 1 rondje van een paar minuten om daarna volledig los te gaan. andere olie en andere materialen denk ik dus.

Re: Race motor opwarmen

15 aug 2017 10:10

Alles snel op druk krijgen zonder dat het weer stil valt en dan rijden?

Ik doe na de start ook altijd een tikje extra gas om heel even de 2000-2500 toeren aan te tikken om snel de olie op druk en rondgepompt te krijgen. Misschien een slechte gewoonte. Ik rijd meestal ook gelijk weg na het starten. Maar dat is OT want geen race motor.

Re: Race motor opwarmen

15 aug 2017 10:15

Maar dat beantwoord nog niet de vraag van TS waarom telkens kort stoten gas geven en niet continu bijvoorbeeld op 3000 toeren houden. (als het om warmdraaien gaat)

Re: Race motor opwarmen

15 aug 2017 10:19

Moet je eens proberen bij een carburateur motor, een constant toerental aan houden.
Dat lukt bijna niet.
Denk dat het ook gewoon gaver is een beetje blippen.

Re: Race motor opwarmen

15 aug 2017 11:46

Dat laatste sowieso. ;-)

Re: Race motor opwarmen

15 aug 2017 12:24

bij een race motor is het even belangrijk hoe snel deze in toeren daalt als oppikt.
dit checkt men door kleine dotten gas te geven.

Re: Race motor opwarmen

15 aug 2017 12:32

Taxi Hans schreef:de formule 1 rijdt 1 rondje van een paar minuten om daarna volledig los te gaan. andere olie en andere materialen denk ik dus.


F1 motoren worden al extern opgewarmd voor ze gestart worden. Zou je een koude F1 motor starten dan is hij meteen kapot vanwege de krappe (zeg meer geen) tolerantie van de wrijvingsmaterialen. Door eerst zonder draaiende motor de boel op te warmen wordt er minimale speling gecreëerd waardoor bijvoorbeeld de zuiger met minimale tolerantie kan bewegen. Bij een koude motor zit hij klem...

Re: Race motor opwarmen

15 aug 2017 12:38

Wat denken jullie wat er gebeurd als ik de gt3 aansla :wink:
Als hij wat langer stil heeft gestaan start ik meest heel kort zonder hem aan te laten slaan :salut:
Hij heeft dan al wat oliedruk en mag dan even grommen, heerlijk rookpluimpje en veel geroffel :res:
Met mn eerste en tweede 911 een 2.7 en 3.0 haalde ik vaak het relais eruit en starte tot hij druk had.
Natuurlijk alleen bij lange stilstand :mrgreen:

Re: Race motor opwarmen

15 aug 2017 13:44

Een motor die versneld krijgt veel meer benzine dan een die constante toeren draait. Zo heeft een carburateur een extra sproeier, de zogenaamde accelatiesproeier. Die reageert op intrappen van het gas (als een voetpomp) om extra brandstof in te spuiten en de motor te laten versnelllen. Je motor zal dan door steeds gas te geven ook sneller warm worden. Een injectiemotor zal een soortgelijke mapping hebben.

Re: Race motor opwarmen

15 aug 2017 14:04

molen934 schreef:Wat denken jullie wat er gebeurd als ik de gt3 aansla :wink:

moet je dat ding aanslaan Hans?? zit er geen contactsleutel in. (armoe troef auto :mrgreen: :mrgreen: )

Re: Race motor opwarmen

15 aug 2017 14:06

giulia schreef:
Taxi Hans schreef:de formule 1 rijdt 1 rondje van een paar minuten om daarna volledig los te gaan. andere olie en andere materialen denk ik dus.


F1 motoren worden al extern opgewarmd voor ze gestart worden. Zou je een koude F1 motor starten dan is hij meteen kapot vanwege de krappe (zeg meer geen) tolerantie van de wrijvingsmaterialen. Door eerst zonder draaiende motor de boel op te warmen wordt er minimale speling gecreëerd waardoor bijvoorbeeld de zuiger met minimale tolerantie kan bewegen. Bij een koude motor zit hij klem...

weer wat geleerd :thumleft: het lijkt dus een beetje op mijn persoontje `s ochtends vroeg, geen enkele tolerantie zeg maar :mrgreen:

Re: Race motor opwarmen

15 aug 2017 14:13

Nuttige info heren.

Zondagochtend vroeg Eiffelritje. Even uitproberen. ;-)

Re: Race motor opwarmen

15 aug 2017 22:48

MarkS schreef:Maar dat beantwoord nog niet de vraag van TS waarom telkens kort stoten gas geven en niet continu bijvoorbeeld op 3000 toeren houden. (als het om warmdraaien gaat)



gewoon op 3000 toeren zetten en houden is helemaal niet belastend voor een motor
Je komt op die 3000 toeren aan, en dan wat.. gaspedaal op 20% of zo, dat ding doet niks.

Daarom ook dat je beter meteen kan gaan rijden(met een straat auto) en normaal kan rijden met gewoon wat minder hoge toeren.
Vol gas tot je de toeren hebt, niet half gas traag optrekken.
Vol gas is namelijk efficiënter.
Optrekken en op motor remmen zal je motor sneller opwarmen dan vanuit je garage de snelweg op rijden en meteen op Cruise control te gooien.

Met een race auto is dat niet anders, met dat verschil dat je idealiter niet irritant traag op het circuit moet gaan lopen rontpeuteren.. Daar heef niemand iets aan.
En ze willen natuurlijk ook wel even zeker zijn dat ie lekker loopt, want niemand heeft zin aan een olie spoor op de baan.

Dus opwarmen door het ding wat op zijn toerentallen te laten op en af lopen.
En omdat ze nogal lichte vliegwielen en performant zijn, gaat dat snel op en af.
Das nogal tijd niet overdreven belastend voor de koude motor
maar warmt wel beter op dan hem op 3000 rpm vast te zetten met maar minimale gas open

Re: Race motor opwarmen

15 aug 2017 22:55

Die 3000 tpm was gewoon even als voorbeeld gekozen. Om op de vraag van TS terug te komen.
Knap dat je daar nog zo'n lang verhaal bij kunt verzinnen. Vraag was inmiddels al (goed) beantwoord dacht ik zo.

Re: Race motor opwarmen

16 aug 2017 0:29

Taxi Hans schreef:
molen934 schreef:Wat denken jullie wat er gebeurd als ik de gt3 aansla :wink:

moet je dat ding aanslaan Hans?? zit er geen contactsleutel in. (armoe troef auto :mrgreen: :mrgreen: )


Ja Hans ben nog van die generatie, auto's met een slinger, een eend en een 4 cv :oops:
Wat te denken van de oude Mercedes diesel met zo'n uittrekknop en dat ronde roostertje dat ging opgloeien, wat een trage hokken waren dat :(

Re: Race motor opwarmen

16 aug 2017 6:35

MarkS schreef:Knap dat je daar nog zo'n lang verhaal bij kunt verzinnen. Vraag was inmiddels al (goed) beantwoord dacht ik zo.




Sorry hoor, mijn antwoord had geen toegevoegde waarde zeg je? :scratch:

Dan had het jouwe al heeeelemaaal geen nut.


Volgens mij had het mijne wel iets dat nuttig was, ik heb de moeite gedaan om een aantal dingen toe te lichten.
Het punt namelijk dat je bij dag dagelijks opwarmen van je motor gewoon je gas pedaal vol mag indrukken, zolang je de toeren maar beperkt tijdens opwarmen.
En dat het voor racemotoren niet anders is, ze hebben andere, praktische redenen om niet warm te lopen op het circuit. Die niet zoveel met het warm lopen te maken hebben maar met hinder op het circuit.


Er stond geen slot op het topic, dus het is toegestaan om verder erover te praten.. Hoef je dus echt geen zoeen commentaar op te hebben.
Je moet hier echt niemand zijn antwoord gaan lopen afkraken omdat er al een antwoord was van iemand anders.
Zo werkt een forum niet.
Als iemand een korter antwoord geeft en iemand anders er nog een uitgebreider antwoord bij plakt, dan mag dat gewoon.

Als je daar een probleem mee hebt, pech. Maar dan is dat toch echt wel een probleem in je eigen hoofd.

Re: Race motor opwarmen

16 aug 2017 7:16

Toch kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om bij een koude motor het gas vol in te trappen en dan kort in de toeren te schakelen. Het motorkoppel komt volgens mij dan ook erg snel vrij (hetgeen toch ook een motorbelasting is)?

Hoe zit het trouwens met een EV: kan je die gelijk volbelasten of zitten daar ook nog onderdelen op die moeten opwarmen?

Re: Race motor opwarmen

16 aug 2017 9:20

Moet je ook niet doen, rustig en daardoor gelijkmatig op temperatuur brengen. Cilinders worden sneller warmer dan je carter...

Ook een topsporter zal een warming-up doen... :mrgreen:

Race motoren hebben hete nokkenassen en ze draaien daardoor stationair beroerd cq afslaan.

Re: Race motor opwarmen

16 aug 2017 9:49

Die race motoren revven ze dan ook ruim boven de 3000 toeren in warm up (zit ook helemaal geen last op bij stilstand)
Ik ben het uitgelegd geweest door iemand in Stuttgart, dat gas open geen drama is en sneller opwarmt..
En je dus zo je motor efficienter opwarmt.

moet je natuurlijk niet doen 1 seconde na motor starten
Maar zodra je motor een beetje vlot draait (en de DME naar 600 toeren stationair schakelt) kun je gewoon normaal rijden, en het gas pedaal mag gewoon volledig ingedrukt worden mits je de toeren beperkt.
Je moet dat ding niet door de vloerplank willen trappen, maar half slachtig die pedaal induwen is helemaal niet nodig.

Re: Race motor opwarmen

16 aug 2017 10:15

mayonaise schreef:... ruim boven de 3000 toeren ...


Oh ja, 3000 toeren zeg je? Vertel ... :mrgreen:

Re: Race motor opwarmen

16 aug 2017 11:19

deze bijvoorbeeld tikt wel hoger dan dat
in zijn warmup.

Want race motoren hebben een hoger stationair, en hogere redline.
dus tijdens warm up hebben ze ook daar een iets hogere toerental.

https://www.youtube.com/watch?v=5Q3UOB-j1C0

Maar goed, echt inhoudelijk ben jij niet bezig , nietwaar?

Re: Race motor opwarmen

16 aug 2017 13:09

Niet altijd zo gepikeerd reageren. Peace man. De zon schijnt buiten.
Plaats een reactie