Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 15:09



Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Race motor opwarmen 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Race motor opwarmen
Brulaap schreef:
Hoe zit het trouwens met een EV: kan je die gelijk volbelasten of zitten daar ook nog onderdelen op die moeten opwarmen?


Bij een EV kun je meteen planken, 1 van de vele voordelen :thumleft:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


16 aug 2017 13:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Race motor opwarmen
Vele? Vertel....;)
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


16 aug 2017 14:07
Profiel
Bericht Re: Race motor opwarmen
Geen geluids vervuiling op circuit, die DB metingen zijn een lachertje met je EV.
bzzzzzzzz
Geen oordopjes meer nodig!
:thumleft:


16 aug 2017 14:59
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Race motor opwarmen
Olie (filers) verversen?
riemen?
waterpomp?
versnellingsbak?
koppeling?
etc etc

Als je een beetje anticipeert hoef je zelfs nooit te remmen, dus zelfs die slijten niet...

Waarom heb ik eigenlijk die 1M gekocht? :mrgreen:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


16 aug 2017 17:19
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
Bericht Re: Race motor opwarmen
mayonaise schreef:
Maar zodra je motor een beetje vlot draait (en de DME naar 600 toeren stationair schakelt) kun je gewoon normaal rijden, en het gas pedaal mag gewoon volledig ingedrukt worden mits je de toeren beperkt.

Dit zou heel ongezond zijn voor de motor heb ik gehoord zolang dat de olie nog zo dik is als mayonaise :lol: .
De olie moet eerst wat vloeibaarder worden. Anders zit je heel veel druk te zetten om de olie rond te krijgen die helemaal nog niet zo vloeibaar is.


16 aug 2017 20:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Race motor opwarmen
Bij de meeste oudere wagens is de oliepomp toch rpm afhankelijk en niet van gaspedaalindruk.

Jij bedoelt waarschijnlijk dat de dikkere olie de cilinderwanden en zuigerveren niet goed beschermd als er bij volgas hogere krachten op deze worden uitgeoefend? Dat de olie niet genoeg vloeit en de oliefilm de afschuifkrachten niet aankan. Of hoe zeg ik dat eigenlijk ... mayonaise kom er maar in.


16 aug 2017 20:24
Profiel
Bericht Re: Race motor opwarmen
....op toeren houden in neutraal, dus niet belast door bak of rijden is veel minder belastend voor de motro en heeft als doel de oliedruk voldoende hoog te houden door de mechanische pomp flink te laten draaien, blok op te warmen en voor degene die hebben gekart.....gewoon de loop van de motor te checken en te stellen. Tegen de toerenbegrenzer aan zitten is het beste.

Luchkoelers vinden het niet fijn indien ze onder de 1500rpm onbelast warm draaien.

Moderne sportwagens regelen het middels de ECU, start maar eens 997GT3, die draaien een minuut of meer 1500rpm minimaal.

Een 964 negeert de O2 Sensor tijdens de start om extra brandstof te geven voor een x een aantal minuten, dit omdat de motor anders 'lean' draait en dit de stationair negatief beinvloed met een scherpe nokkenas loopt een blok helemaal zenuwachtig.

Ik ben geen kenner, maar dit lijkt mij met mijn beperkte kennis de redenen te zijn.


16 aug 2017 20:42
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 manual, '90 Turquise Metallic L35X
Breda
Bericht Re: Race motor opwarmen
Terugkomend op de racemotoren zie hier de start procedure van de Leyton House CG901B.
https://youtu.be/AIt20DAVbwI

Starten van een F1 motor (Force India toen er nog geen stofzuigermotoren inzaten :wink: )
https://youtu.be/n9X-ISjpMBg


Bonus materiaal: :wink:
Leyton House ontworpen door Adrian Newey
https://youtu.be/akrPl59qa0U


16 aug 2017 20:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Race motor opwarmen
Cazzo Super Veloce schreef:
Olie (filers) verversen?
riemen?
waterpomp?
versnellingsbak?
koppeling?
etc etc

Als je een beetje anticipeert hoef je zelfs nooit te remmen, dus zelfs die slijten niet...

Waarom heb ik eigenlijk die 1M gekocht? :mrgreen:


OK, maar waarom dan toch €2500 voor een service-contract to 80.000km voor een Tesla?
Porsche is volgens mij goedkoper in onderhoud*: 1e beurt (30000km) ca. 700,00, 2e beurt (60000km) ca. 900,00; 3e beurt (90000km) ca €700,00.
*=type afhankelijk

Doe mij dan maar een 1M ipv een EV
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


16 aug 2017 20:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Race motor opwarmen
Dat servicecontract zal ook gewoon moeten als je alle software-updates wil blijven krijgen denk ik. En ze kloppen er uiteraard gewoon geld mee uit je buidel met een premium verhaaltje.

Voor de rest lijkt er bij zo een Tesla nauwelijks onderhoud nodig. Dit filmpje bevestigd dat alleen maar.
http://www.autoweek.nl/video/tesla-mode ... okje-rond/


16 aug 2017 21:14
Profiel
Bericht Re: Race motor opwarmen
dobbelsteen schreef:
mayonaise schreef:
Maar zodra je motor een beetje vlot draait (en de DME naar 600 toeren stationair schakelt) kun je gewoon normaal rijden, en het gas pedaal mag gewoon volledig ingedrukt worden mits je de toeren beperkt.

Dit zou heel ongezond zijn voor de motor heb ik gehoord zolang dat de olie nog zo dik is als mayonaise :lol: .
De olie moet eerst wat vloeibaarder worden. Anders zit je heel veel druk te zetten om de olie rond te krijgen die helemaal nog niet zo vloeibaar is.



En wat is het alternatief? Stationair laten warm worden?
Iedere fabrikant en zijn moeder hebben al meer dan duidelijk gedocumenteerd dat stationair warm worden geen goede manier van opwarmen is. Dat het veel te lang duurt.
En snel opwarmen is de beste manier omdat je zo het minst lang met slechte toleranties op de onderdelen zit.
Die dikke olie zit dan ook in die grotere toleranties, dus dat is op zich net goed.

Bovendien, dikke olie. Zo dik is die nu ook weer niet als je 0 of 5W40 in een water koeler hebt zitten, in ons klimaat.


16 aug 2017 21:55
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911sc targa '82
Drenthe
Bericht Re: Race motor opwarmen
20w50 daarintegen in sommige oude luchtkoelers.

Aangezien Oliedruk idd RPM afhankelijk is zou het niet uitmaken wat je met het gaspedaal doet op dat vlak. Mij is vooral gezegd om direkt weg te rijden, en idd niet een kwartier gaan warmdraaien op de oprit. Oliedruk wel hoog bij koude start of hij nou stationair of 3000 toeren draait.


17 aug 2017 0:17
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
Bericht Re: Race motor opwarmen
mayonaise schreef:
dobbelsteen schreef:
mayonaise schreef:
Maar zodra je motor een beetje vlot draait (en de DME naar 600 toeren stationair schakelt) kun je gewoon normaal rijden, en het gas pedaal mag gewoon volledig ingedrukt worden mits je de toeren beperkt.

Dit zou heel ongezond zijn voor de motor heb ik gehoord zolang dat de olie nog zo dik is als mayonaise :lol: .
De olie moet eerst wat vloeibaarder worden. Anders zit je heel veel druk te zetten om de olie rond te krijgen die helemaal nog niet zo vloeibaar is.



En wat is het alternatief? Stationair laten warm worden?
Iedere fabrikant en zijn moeder hebben al meer dan duidelijk gedocumenteerd dat stationair warm worden geen goede manier van opwarmen is. Dat het veel te lang duurt.
En snel opwarmen is de beste manier omdat je zo het minst lang met slechte toleranties op de onderdelen zit.
Die dikke olie zit dan ook in die grotere toleranties, dus dat is op zich net goed.

Bovendien, dikke olie. Zo dik is die nu ook weer niet als je 0 of 5W40 in een water koeler hebt zitten, in ons klimaat.

Nee, rustig het toerental opbouwen en niet volgas.
Dat heb ik toch eens gehoord van verschillende hobbyisten. De effectieve reden er achter weet ik niet.


17 aug 2017 18:33
Profiel
Bericht Re: Race motor opwarmen
weinig onderbouwd dus.


Je moet gewoon zelf eens testen, hoe dat verschilt in rijden.
bijna niks
Maar je motor wordt gewoon stukken sneller warm. En dat is net wat je wil met een koude motor : Dat ie snel warm wordt.


17 aug 2017 21:33
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
VW Spijlbus 1964 BMW E93 335i
Bericht Re: Race motor opwarmen
Op die oude race wagens zit geen choke, en het vliegwiel is zo licht dat ze ff moeten gassen om hem aan de praat the houden..

Ikheb gelukkig een Choke op mijn Webers... :cheers:
_________________________________________
6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)


21 aug 2017 15:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Race motor opwarmen
De huidige generatie Porsche-motoren hebben thermo-management. Als ik met koude motor (Macan) wegrij is na 3km :!: (binnenwegen) het water al op 90gr en na 10km is de olie ook al over 90gr.
In de grill zitten lamellen die pas open gaan als de motor warm is.
Mijn dagelijkse ritueel: starten, onze woonwijk uit met ca. 2000rpm en pas na 20km of 20min ga ik over de 3000rpm. Bij aankomst: rustiger uitrijden en na parkeren de motor altijd 1-2minuten stationair laten draaien.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


21 aug 2017 19:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Race motor opwarmen
Brulaap schreef:
Mijn dagelijkse ritueel: starten, onze woonwijk uit met ca. 2000rpm en pas na 20km of 20min ga ik over de 3000rpm. Bij aankomst: rustiger uitrijden en na parkeren de motor altijd 1-2minuten stationair laten draaien.

Want?
Brulaap schreef:
De huidige generatie Porsche-motoren hebben thermo-management. Als ik met koude motor (Macan) wegrij is na 3km :!: (binnenwegen) het water al op 90gr en na 10km is de olie ook al over 90gr.
In de grill zitten lamellen die pas open gaan als de motor warm is.

Dat eerste is dan toch niet nodig?
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


21 aug 2017 19:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Race motor opwarmen
Klopt :thumleft: , maar als wtb-er kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om boven de 3000rpm te rijden met nog niet warme motor.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


21 aug 2017 20:59
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 Targa
Bericht Re: Race motor opwarmen
Leuk al die antwoorden maar geen 1 die het echt weet :mrgreen:

HIER HET ANTWOORD : motor is koud , olie is dik, maar motoren die hoofdzakelijk hoge toerentallen lopen gaat de overdrukklep van het smeersysteem pas in de hoogste regionen open om af te regelen.
Eerder los is nl. vanaf dat moment allemaal verlies.
Dus het gas geven naar de hoge toerentallen is om de motor olie aan te voeren.
Door het hydrodynamische effect houdt een oliefilm de afstand tussen 2 bewegende delen vanzelf in stand.
de beweging tussen deze 2 vlakken veroorzaakt de vloeistofwrijving en dus de opwarming van de olie.

Da's dan 5 euro :mrgreen:
_________________________________________
Black Cars Look Better In The Shade


21 aug 2017 21:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht Re: Race motor opwarmen
Veel antwoorden gelezen en zit in vele posts wel wat waarheid in maar de echte clue hebben we nog ni gehad... ni dat ik hét antwoord heb hoor en nog minder de uitleg want die ben ik vergeten maar: bijvoorbeeld voor de V8 motoren weet ik dat ze bij lage toeren vervelende vibraties geven die schadelijk kunnen zijn voor het blok. Vandaar dat men het toerental laat fluctueren tijdens de opwarmfase. Wat de uitleg daarvan is, dunno... ik schat dat het ergens met de 2de orde krachten zal te maken hebben (bij een 90gr V8). 2de orde krachten in een motor komen voort uit het feit dat een dalende zuiger sterker moet afremmen tot ODP dan een stijgende zuiger tot BDP.
We mogen ook ni vergeten dat deze motoren deel uitmaken vh "chassis" en dus de dragende structuur vande raceauto... kan me wel inbeelden dat elke vorm van onnodige stress op het blok waarvoor het niet gemaakt is uitgesloten moet worden.

Wordt trouwens ook kort aangehaald in (interessant) filmpje hieronder:

_________________________________________
Respekt für die Eltern


21 aug 2017 23:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Race motor opwarmen
Brulaap schreef:
De huidige generatie Porsche-motoren hebben thermo-management. Als ik met koude motor (Macan) wegrij is na 3km :!: (binnenwegen) het water al op 90gr en na 10km is de olie ook al over 90gr.


Klopt die moderne autos hebben allemaal een elektronisch aangestuurde waterpomp (dus niet meer rpm afh.) en elektronische thermostaat (koelwater kan heel gedoseerd worden bijgemengd vanaf radiatoren). Daarmee kan alles veel fijner afgeregeld worden zodanig dat na 3km het beetje water dat in het blok rondcirculeert warm is. Heeft niks met racemotoren te maken maar enkel met emissie normen die gehaald moeten worden.


22 aug 2017 10:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Race motor opwarmen
Citaat:
Vol gas is namelijk efficiënter.


Dat rijdt zo onrustig in het dorp.

Kan me ook niet voorstellen dat vol het gas erop geen kwaad kan bij een koude motor, ook bij beperkt toerental. Maar ik ben een leek, dusszz.......
Vertel is even hoe je op de naam mayonaise bent gekomen :popcorn: :mrgreen:
_________________________________________
footers zuigen! :D


22 aug 2017 14:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Race motor opwarmen
Als ik vol gas geef ben ik ruim voorbij de 30 km die ik hier in de straat mag (én kan) rijden. :shock: :shock: :shock:


22 aug 2017 19:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Race motor opwarmen
Trillingen....specifiek V8 bij lage toerentallen of bij alle motoren?
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


22 aug 2017 20:00
Profiel
Bericht Re: Race motor opwarmen
een V6 of V8 is niet in balans zoals een Flat 4 of Flat 6 of V12
Het is in feite 2 4 in lijn motoren met een gedeelde krukas. (of een 2x 3 in lijn voor de V6)

Dus heb je in basis vorm trillingen wegens secundaire onbalans
Het hangt ook af van de V hoek op welke toeren ze meer of minder trillingen hebben.

Voor meeste productie V8's lossen ze dat op met zware tegengewichten op de krukas.
En een crossplane krukas
En dan zijn ze in principe soepelder dan een V6



Voor racers doen ze dat niet omdat die gewoon toeren draaien en trillingen meer bij lage toeren werken. en een gewone lichte flatplane krukas

Afbeelding


22 aug 2017 20:07
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.