| www.porscheforum.nl | https://www.porscheforum.nl/ |
|
Race motor opwarmen https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=49910 |
Pagina 2 van 3 |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 16 aug 2017 13:23 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen | |||||||||
Bij een EV kun je meteen planken, 1 van de vele voordelen |
Auteur: | Brulaap [ 16 aug 2017 14:07 ] |
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen |
Vele? Vertel.... |
Auteur: | mayonaise [ 16 aug 2017 14:59 ] |
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen |
Geen geluids vervuiling op circuit, die DB metingen zijn een lachertje met je EV. bzzzzzzzz Geen oordopjes meer nodig! |
Auteur: | Cazzo Super Veloce [ 16 aug 2017 17:19 ] |
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen |
Olie (filers) verversen? riemen? waterpomp? versnellingsbak? koppeling? etc etc Als je een beetje anticipeert hoef je zelfs nooit te remmen, dus zelfs die slijten niet... Waarom heb ik eigenlijk die 1M gekocht? |
Auteur: | dobbelsteen [ 16 aug 2017 20:05 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen | |||||||||
Dit zou heel ongezond zijn voor de motor heb ik gehoord zolang dat de olie nog zo dik is als mayonaise . De olie moet eerst wat vloeibaarder worden. Anders zit je heel veel druk te zetten om de olie rond te krijgen die helemaal nog niet zo vloeibaar is. |
Auteur: | Kheldar [ 16 aug 2017 20:24 ] |
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen |
Bij de meeste oudere wagens is de oliepomp toch rpm afhankelijk en niet van gaspedaalindruk. Jij bedoelt waarschijnlijk dat de dikkere olie de cilinderwanden en zuigerveren niet goed beschermd als er bij volgas hogere krachten op deze worden uitgeoefend? Dat de olie niet genoeg vloeit en de oliefilm de afschuifkrachten niet aankan. Of hoe zeg ik dat eigenlijk ... mayonaise kom er maar in. |
Auteur: | Kappi2907 [ 16 aug 2017 20:42 ] |
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen |
....op toeren houden in neutraal, dus niet belast door bak of rijden is veel minder belastend voor de motro en heeft als doel de oliedruk voldoende hoog te houden door de mechanische pomp flink te laten draaien, blok op te warmen en voor degene die hebben gekart.....gewoon de loop van de motor te checken en te stellen. Tegen de toerenbegrenzer aan zitten is het beste. Luchkoelers vinden het niet fijn indien ze onder de 1500rpm onbelast warm draaien. Moderne sportwagens regelen het middels de ECU, start maar eens 997GT3, die draaien een minuut of meer 1500rpm minimaal. Een 964 negeert de O2 Sensor tijdens de start om extra brandstof te geven voor een x een aantal minuten, dit omdat de motor anders 'lean' draait en dit de stationair negatief beinvloed met een scherpe nokkenas loopt een blok helemaal zenuwachtig. Ik ben geen kenner, maar dit lijkt mij met mijn beperkte kennis de redenen te zijn. |
Auteur: | Henrik 964 [ 16 aug 2017 20:54 ] |
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen |
Terugkomend op de racemotoren zie hier de start procedure van de Leyton House CG901B. https://youtu.be/AIt20DAVbwI Starten van een F1 motor (Force India toen er nog geen stofzuigermotoren inzaten ) https://youtu.be/n9X-ISjpMBg Bonus materiaal: Leyton House ontworpen door Adrian Newey https://youtu.be/akrPl59qa0U |
Auteur: | Brulaap [ 16 aug 2017 20:55 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen | |||||||||
OK, maar waarom dan toch €2500 voor een service-contract to 80.000km voor een Tesla? Porsche is volgens mij goedkoper in onderhoud*: 1e beurt (30000km) ca. 700,00, 2e beurt (60000km) ca. 900,00; 3e beurt (90000km) ca €700,00. *=type afhankelijk Doe mij dan maar een 1M ipv een EV |
Auteur: | Kheldar [ 16 aug 2017 21:14 ] |
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen |
Dat servicecontract zal ook gewoon moeten als je alle software-updates wil blijven krijgen denk ik. En ze kloppen er uiteraard gewoon geld mee uit je buidel met een premium verhaaltje. Voor de rest lijkt er bij zo een Tesla nauwelijks onderhoud nodig. Dit filmpje bevestigd dat alleen maar. http://www.autoweek.nl/video/tesla-mode ... okje-rond/ |
Auteur: | mayonaise [ 16 aug 2017 21:55 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen | ||||||||||||||||||
En wat is het alternatief? Stationair laten warm worden? Iedere fabrikant en zijn moeder hebben al meer dan duidelijk gedocumenteerd dat stationair warm worden geen goede manier van opwarmen is. Dat het veel te lang duurt. En snel opwarmen is de beste manier omdat je zo het minst lang met slechte toleranties op de onderdelen zit. Die dikke olie zit dan ook in die grotere toleranties, dus dat is op zich net goed. Bovendien, dikke olie. Zo dik is die nu ook weer niet als je 0 of 5W40 in een water koeler hebt zitten, in ons klimaat. |
Auteur: | Tuck-under [ 17 aug 2017 0:17 ] |
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen |
20w50 daarintegen in sommige oude luchtkoelers. Aangezien Oliedruk idd RPM afhankelijk is zou het niet uitmaken wat je met het gaspedaal doet op dat vlak. Mij is vooral gezegd om direkt weg te rijden, en idd niet een kwartier gaan warmdraaien op de oprit. Oliedruk wel hoog bij koude start of hij nou stationair of 3000 toeren draait. |
Auteur: | dobbelsteen [ 17 aug 2017 18:33 ] | |||||||||||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen | |||||||||||||||||||||||||||
Nee, rustig het toerental opbouwen en niet volgas. Dat heb ik toch eens gehoord van verschillende hobbyisten. De effectieve reden er achter weet ik niet. |
Auteur: | mayonaise [ 17 aug 2017 21:33 ] |
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen |
weinig onderbouwd dus. Je moet gewoon zelf eens testen, hoe dat verschilt in rijden. bijna niks Maar je motor wordt gewoon stukken sneller warm. En dat is net wat je wil met een koude motor : Dat ie snel warm wordt. |
Auteur: | AirBus [ 21 aug 2017 15:53 ] |
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen |
Op die oude race wagens zit geen choke, en het vliegwiel is zo licht dat ze ff moeten gassen om hem aan de praat the houden.. Ikheb gelukkig een Choke op mijn Webers... |
Auteur: | Brulaap [ 21 aug 2017 19:24 ] |
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen |
De huidige generatie Porsche-motoren hebben thermo-management. Als ik met koude motor (Macan) wegrij is na 3km (binnenwegen) het water al op 90gr en na 10km is de olie ook al over 90gr. In de grill zitten lamellen die pas open gaan als de motor warm is. Mijn dagelijkse ritueel: starten, onze woonwijk uit met ca. 2000rpm en pas na 20km of 20min ga ik over de 3000rpm. Bij aankomst: rustiger uitrijden en na parkeren de motor altijd 1-2minuten stationair laten draaien. |
Auteur: | mbembe [ 21 aug 2017 19:57 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen | ||||||||||||||||||
Want?
Dat eerste is dan toch niet nodig? |
Auteur: | Brulaap [ 21 aug 2017 20:59 ] |
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen |
Klopt , maar als wtb-er kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om boven de 3000rpm te rijden met nog niet warme motor. |
Auteur: | thedutchguy [ 21 aug 2017 21:58 ] |
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen |
Leuk al die antwoorden maar geen 1 die het echt weet HIER HET ANTWOORD : motor is koud , olie is dik, maar motoren die hoofdzakelijk hoge toerentallen lopen gaat de overdrukklep van het smeersysteem pas in de hoogste regionen open om af te regelen. Eerder los is nl. vanaf dat moment allemaal verlies. Dus het gas geven naar de hoge toerentallen is om de motor olie aan te voeren. Door het hydrodynamische effect houdt een oliefilm de afstand tussen 2 bewegende delen vanzelf in stand. de beweging tussen deze 2 vlakken veroorzaakt de vloeistofwrijving en dus de opwarming van de olie. Da's dan 5 euro |
Auteur: | MichM3 [ 21 aug 2017 23:15 ] |
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen |
Veel antwoorden gelezen en zit in vele posts wel wat waarheid in maar de echte clue hebben we nog ni gehad... ni dat ik hét antwoord heb hoor en nog minder de uitleg want die ben ik vergeten maar: bijvoorbeeld voor de V8 motoren weet ik dat ze bij lage toeren vervelende vibraties geven die schadelijk kunnen zijn voor het blok. Vandaar dat men het toerental laat fluctueren tijdens de opwarmfase. Wat de uitleg daarvan is, dunno... ik schat dat het ergens met de 2de orde krachten zal te maken hebben (bij een 90gr V8). 2de orde krachten in een motor komen voort uit het feit dat een dalende zuiger sterker moet afremmen tot ODP dan een stijgende zuiger tot BDP. We mogen ook ni vergeten dat deze motoren deel uitmaken vh "chassis" en dus de dragende structuur vande raceauto... kan me wel inbeelden dat elke vorm van onnodige stress op het blok waarvoor het niet gemaakt is uitgesloten moet worden. Wordt trouwens ook kort aangehaald in (interessant) filmpje hieronder: |
Auteur: | Kheldar [ 22 aug 2017 10:27 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen | |||||||||
Klopt die moderne autos hebben allemaal een elektronisch aangestuurde waterpomp (dus niet meer rpm afh.) en elektronische thermostaat (koelwater kan heel gedoseerd worden bijgemengd vanaf radiatoren). Daarmee kan alles veel fijner afgeregeld worden zodanig dat na 3km het beetje water dat in het blok rondcirculeert warm is. Heeft niks met racemotoren te maken maar enkel met emissie normen die gehaald moeten worden. |
Auteur: | Pacoloco [ 22 aug 2017 14:34 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen | |||||||||
Dat rijdt zo onrustig in het dorp. Kan me ook niet voorstellen dat vol het gas erop geen kwaad kan bij een koude motor, ook bij beperkt toerental. Maar ik ben een leek, dusszz....... Vertel is even hoe je op de naam mayonaise bent gekomen |
Auteur: | hoefnix [ 22 aug 2017 19:45 ] |
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen |
Als ik vol gas geef ben ik ruim voorbij de 30 km die ik hier in de straat mag (én kan) rijden. |
Auteur: | Dial_888 [ 22 aug 2017 20:00 ] |
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen |
Trillingen....specifiek V8 bij lage toerentallen of bij alle motoren? |
Auteur: | mayonaise [ 22 aug 2017 20:07 ] |
Berichttitel: | Re: Race motor opwarmen |
een V6 of V8 is niet in balans zoals een Flat 4 of Flat 6 of V12 Het is in feite 2 4 in lijn motoren met een gedeelde krukas. (of een 2x 3 in lijn voor de V6) Dus heb je in basis vorm trillingen wegens secundaire onbalans Het hangt ook af van de V hoek op welke toeren ze meer of minder trillingen hebben. Voor meeste productie V8's lossen ze dat op met zware tegengewichten op de krukas. En een crossplane krukas En dan zijn ze in principe soepelder dan een V6 Voor racers doen ze dat niet omdat die gewoon toeren draaien en trillingen meer bij lage toeren werken. en een gewone lichte flatplane krukas |
Pagina 2 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |