Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 17:47



Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2S) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2S)
Goedendag, de Boxster rijdt top maar waar ik me aan stoor is dat ik geen olietemperatuur kan aflezen! Oliedruk zou ook erg fijn zijn maar ook dat heeft een Boxster 986 uit 2001 niet :evil: . Ik ben erg zuinig op mijn auto en rijd de motor altijd keurig warm. Met kouder weer vaak wel 35KM. Deze discussie hierover maar niet voeren want die is al een paar keer geweest. Ik wil eigenlijk van iemand horen of deze een olietemperatuursensor in een 986 heeft ingebouwd en daar een passende meter aan heeft gekoppeld (en een leuk dashboardplekje voor heeft gevonden!). En wie weet ook een oliedrukmeter ernaast!? Klein foutje van Porsche in het ontwerp van de 986 maar ook daar moeten we het hier maar niet (weer) over hebben :shock: . Ik hoor jullie graag!


07 sep 2017 14:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Ok, hier komt een eerste aanzet.

Je zou de airco hack kunnen proberen. Even de moeite nemen om te zoeken en je had het zelfs op dit forum kunnen vinden:
viewtopic.php?f=9&t=31627

Op de olieniveaumeter (digitale peilstok) zit ook een thermokoppel. Het is vrij lastig/onmogelijk om vanuit OBD dit signaal uit te lezen want het is versleuteld, dank je
wel Porsche AG! Met durametric lukt het wel, maar op dan met een bedrade windows tablet of laptop rond te rijden is ook geen oplossing. Je zou eventueel als je weet welke bedrading het is daar wel het signaal op dat thermokoopel kunnen uitlezen. Dus in die richting zou je verder kunnen zoeken. Michel van Auto Resto heeft me verteld dat hij dit al eerder heeft gedaan, waarbij de spanningsmeter in het dashboard gebruikt wordt als temperatuuraanduiding. Staat trouwens hier ook op het forum: viewtopic.php?f=3&t=42909&p=1128435#p1128435

Een andere mogelijkheid is om zelf een aparte sensor in je oliekarter te tappen en dan bedrading naar een extern metertje te leiden dat je ergens bij het dashboard plaatst. Ook hier weer de vraag hoe nauwkeurig de temperatuur van die plek in het karter overeenkomt met de reële olietemperatuur in het blok.

Voor olietemperatuurmeting en -drukmeters voor 996/986 vind je verder genoeg topics op fora zoals rennlist en renntech. Wie zoekt die vindt...


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 07 sep 2017 15:11, in totaal 2 keer bewerkt.



07 sep 2017 14:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Ik heb vroeger wel eens een auto (geen P) gehad waar ik de olie-aftapbout vervangen had door 1 met ingebouwde temperatuursensor (olietemp-meter had ik separaat ingebouwd).
Kan dit ook op een 986?

PS: heb ook wel eens een oliepeilstok met temperatuursensor gehad, maar was daar minder tevreden over.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


07 sep 2017 15:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
VW Spijlbus 1964 BMW E93 335i
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Dat kan, maar dan zit hij in de rijwind, dus of de gegevens dan goed kloppen is de vraag?
_________________________________________
6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)


07 sep 2017 15:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Anders Martinos even vragen hier op het forum. Die had er ook al over gebrainstormd voor zijn 996 project, en is een forummer die technisch goed onderlegd is om je evt. het fijne er van te vertellen


07 sep 2017 15:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Ik heb ooit eens een goedkope OBD2 (bleutooth) via aliexpress besteld en het enige wat ik uit kon lezen was de olietemperatuur en ik meen ook de druk via mijn telefoon. Misschien is dit een oplossing voor je.
_________________________________________
Mvg,

René


07 sep 2017 16:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Kheldar schreef:
... Je zou eventueel als je weet welke bedrading het is daar wel het signaal op dat thermokoopel kunnen uitlezen. Dus in die richting zou je verder kunnen zoeken. Michel van Auto Resto heeft me verteld dat hij dit al eerder heeft gedaan, waarbij de spanningsmeter in het dashboard gebruikt wordt als temperatuuraanduiding...


je zal in ieder geval een insturment met 5 klokken van een 996 moeten inbouwen. de oliedruksensor die er in een boxster motorblok zit is een enkelpolige die enkel een waarschuwingslampje aanstuurt indien de druk te laag is. die vervang je door een 2-polig exemplaar van een 996 en bedrading te voorzien zoals hier uitgelegd in de tutorial.
voor het plaatsen/vervangen van een sensor die signaal geeft voor het oliepeil EN tegelijk ook de olietemperatuur vind je hier meer info. En dat signaal kan je gebruiken om de spanningsmeter aan te sturen van je cluster met 5 tellers.


07 sep 2017 18:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Eigenlijk wellicht wel handig om even te kijken naar de gedachte achter het willen weten van de olietemperatuur: veelal om te weten of die warm genoeg is geworden. Eventueel ook of die al genoeg is afgekoeld om 'm stil te zetten.

Dan heb je dus eigenlijk aan drie ledjes genoeg: nog te koud, werktemperatuur, nog te heet.

En dat scheelt een paar hoofdbrekens van het netjes verwerken van tellers in het dashboard.

Dan de waarde. In feite is direct meten op/aan/in de oliestroom prima. Daar zijn genoeg voelers voor te koop voor weinig. Is wel wat handwerk maar vind ik wel de meest 'echte' waarde. Veelal wordt er wat berekend (zoals de M5 van een generatie geleden, dacht je dat je echte temperatuur las....) en weergegeven maar dat voelt toch wat raar vind ik.


De OBD route kan ook, ik heb er een soort dongle in zitten die via bluetooth of zo wat data doorgeeft aan de alpine navigatie die dat weer weergeeft in de PCM.
Hier zijn in sjina ook allerlei tooltjes met schermpjes voor. Kan je smaak zijn of je leest het op je iphone af wanneer je het nodig hebt (bij wegrijden en stilzetten) en verder niet. Ook een cleane oplossing.

De olietemperatuur (en water en rpm en nog vanalles) vind ik erg prettig om te kunnen zien. Water is snel op temperatuur, olie duurt wat langer en pas als die rond de 100 zit mag het gas erop. Dan werk je die enthousiast naar de 115-120 en als je je kick weer gehad hebt rij je rustig tot ie weer zo rond die 100 zit en dan zet ik 'm pas stil.

De oplossing die ik heb is nogal overkill, 112 of 113,4 interesseert me geen moer, too much information. Maar het dient het doel: motor heel houden :)


09 sep 2017 12:53
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Denk dat je voor de oudere Porsches de olietemperatuur niet met een dongel uit kan lezen. Dat is encrypted. Voor de rest een interessant idee.

Als het toch lukt graag even doorgeven met welke dongle dat dan is.

Denk dat de viscusiteit van olie op 80 of 90gr niet zoveel scheelt als die op 100 graden. Bij mij lichte belasting bijna gelijk aan de watertemperatuur. Ergens rond de 90gr (water 82-85). Maar goed dat is per type motor waarschijnlijk anders. En ook nog eens variabel met de temperatuur buiten.


09 sep 2017 13:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987 Boxster S 3.4
Gelderland
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Ik vraag me toch af hoe je via een Obd-tool de olie-temperatuur kunt uitlezen, als er in de auto geen olie-temperatuur sensor zit.

Met mijn tool zie ik hem niet. Mijn Boxster heeft ook geen sensor.
Dit wel ...
70837

Kijk even niet naar dat Audi etc. Het is maar een layout.


09 sep 2017 23:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Er zit bij de 996 een temperatuursensor op de digitale peilstok. Ik ga er van uit dat die dus ook op de 986 zit. Die waarde (olietemperatuur in karter) gaat dus naar DME en kan evt. met de zgn airco hack bekeken worden. Niet zeker of dat voor alle boxsters zo is? Voor 996mk2 werkt de airco hack dus niet.

Bij mijn weten is deze waarde niet met een universele dongle uit te lezen. Enkel met durametric of piwis. Of met het rechtstreeks instappen op het signaal van de sensor.

Edit: Mijn Launch EasyDiag 2.0 dongle kan de olietemperatuur wel uitlezen maar niet via hun universele OBD set. Je moet daarvoor per merk een aparte software package inladen. Voor de rest is de EasyDiag echt een puur OBD scanner en niet echt aangepast voor live monitoring. Je kan er wel mee data loggen maar het is allemaal wat omslachtig.

Afbeelding


10 sep 2017 10:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Kheldar schreef:
Denk dat je voor de oudere Porsches de olietemperatuur niet met een dongel uit kan lezen. Dat is encrypted. Voor de rest een interessant idee.

Als het toch lukt graag even doorgeven met welke dongle dat dan is.




Nou breekt m'n klomp, ik heb die dongle net bekeken. Staat niks op maar toen ik 'm opende zijn er slechts wat verbindingen gemaakt met wat electronicacomponenten tussen de OBD pinnen. Niks bluetooth dus maar een andere oplossing.

Wel data die via die OBD komt (Boxster S 2000) maar hoe het dan in de Alpine module terecht komt weet ik nog niet. Kan ook niet even alle kabels nalopen om te zien wat waar verbonden is onder/achter het dashboard.


11 sep 2017 12:29
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987 Boxster S 3.4
Gelderland
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Mogelijk geven componenten in de Obd-dongle meer info.
Even foto maken id van de chips, dan kijken/zoeken we mee.

Welke Alpine zit in je auto.
Zie je Bluetooth of WiFi van de dongle op je telefoon ?


14 sep 2017 23:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Dank allemaal, er wordt in ieder geval goed meegedacht de "airco hack" en het toppic waar Kheldar naar verwijst werkt volgens mij tot 2000 en mijn Boxster S is uit 2001. Ik krijg in ieder geval met deze tip niets te zien in welke display dan ook. Kan aan mij liggen :salut: . Over de andere aangeboden opties door mede forumgebruikers zal ik eens mijn licht laten schijnen. Ik laat jullie horen wat ik wijzer word. Dank!


20 sep 2017 13:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Bij mij (Boxster S 2000-06) krijg ik het ook niet in het airco schermpje.

geen wifi in de lucht, dus het werkt anders: de obd data wordt omgeleid naar andere delen van het obd pakket. Daar kan de PCM het uit plukken en tonen. In de mijne is echter het scherm vervangen door een touchscreen en is dat ingebouwd.

Het kan theoretisch ook met een normale PCM. Echter is dat wel aardig wat werk. Kan waarschijnlijk ook met een module maar ja, dat ontwikkelen en maken kost wel wat en de vraag is of dat nog loont voor de relatief kleine groep die het niet via het aircoopaneel kan zien.

Een losse weergave is ook niet onmogelijk maar dan gaat het snel met de kosten, er zal toch een IC/controllertje tussen moeten en die moet geprogrammeerd worden. En dan moet ik aangeven hoeveel ik er wil hebben etc etc.

Wat mag het kosten?

Een versie die in het pcm vanalles weergeeft (zoals in de mijne) als je op een knopje drukt
en/of
een versie die 3 ledjes heeft: warmdraaien / toe maar, het mag / afkoelen rood groen geel of zo.

integratie is nog een dingetje, misschien is er een knopje dat eenvoudig uitgerust kan worden met de ledjes, dan heb je alles in 1 module op een ongebruikte knop plek.


20 sep 2017 16:13
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
This will do the trick
https://www.aimshop.com/collections/car ... datalogger


22 sep 2017 15:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911sc targa '82
Drenthe
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Vet! :drive:


23 sep 2017 9:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Volgens mij zit ook bij de 986 boven op het blok tussen cilinder 4 en 5 een olie temperatuur sensor.
Misschien eens bij Auto Resto die voor de 996 de spanningsmeter ombouwd naar olietemperatuur.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


09 okt 2017 13:26
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Het intrigeert me toch en ik wil er een prototype voor bouwen.

Ik denk dan aan de simpele 2 of 3 led versie: te koud / bedrijfstemp doe je best / nog te warm om stil te zetten en dan de led's in eerste instantie in de OBD stekker behuizing. (dus even omlaag kijken of je al 'los' mag)

Als dat naar behoren werkt dan is het verplaatsen van de LED's natuurlijk het eerste waar ik aan denk: naar een losse plek ipv een loze knop of in de tacho als dat past.

Voor dat laatste heb ik dan wel een tacho nodig. Mag stuk zijn, gaat om de plaatsing en de achterliggende electronica om te zien waar het zou kunnen. Ik denk nu aan een meerkleuren led bij de watertemp meter of zoiets. Maar dat moet ik in m'n handen hebben om in te schatten of dat realistisch is) Voor de OEM (originaliteit) fans kan dat natuurlijk niet maar elders kan ook, roept u maar. Aangezien ik een Boxster S uit 2000 heb, is het prettig als ik e.e.a. daarin kan testen zonder met twee tacho's, diverse losse draadjes en supertape rond te moeten rijden. Maar anderzijds; ook wel weer leuk als project. Of het dan ook gaat werken voor andere typen/bouwjaren zien we dan wel weer. Lijkt met niet echt een groot probleem.

in een OBD stekker kan, dat weet ik al, zeker. Vergt wel enig inkoop, knutsel en programmeerwerk (dat laatste moet ik laten doen) maar mogelijk is het.

Investering doe ik zelf wel maar donaties zijn welkom. Alleen voor de hardware/externe kosten, niet voor mijn tijd. Gaat niet om grote bedragen natuurlijk maar is wel leuk om het niet alleen te moeten doen. Soort crowdfunding voor Porsche adepten zeg maar. Al is het maar voor de lol in een topic om ervaringen met de prototypes te delen :)


13 okt 2017 0:27
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Waar haal je het signaal vandaan? Direct intappen op het thermokoppel in de oliepan lijkt me de meest voor de hand liggende manier.

Op de OBD poort kan je het standaard niet zomaar uitlezen. Of weet je welk protocol Porsche gebruikt?

Ik heb nog een tellerblok van mijn tip liggen. Mag je lenen. Maar zou hem graag wel heelhuids terug hebben want is tweedehands best nog wat geld waard.

Waarom niet gewoon direct een klein display met de werkelijke temperatuur? Moet toch makkelijk ergens mooi weg te werken zijn ergens rechts of links?

Of ipv de buitentemperatuur in de boordcomputer? Dat zou mooi zijn. Of zeg ik nu onmogelijke dingen.


13 okt 2017 1:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
De module die nu in mijn OBD poort zit zorgt er voor dat de unit die aan de PCM zit de temp kan tonen, en de maker daarvan die ken ik dus dat moet wel lukken. Hij heeft geen tijd en interesse om het hele ding te maken maar voor een chip die dat signaal uitleest en weergeeft krijg ik 'm wel omgekocht.

Daarna kun je inderdaad allemaal leuke manieren bedenken om dat signaal weer te geven. In eerste instantie kies ik zoals eerder opgemerkt dat je eigenlijk maar drie brokjes info hebt die de aanleiding vormen van dit project. En dat is in wezen al in de obd stekker zelf te maken. plug 'n play dus.

Vervolgens kun je die ledjes verplaatsen naar meer geintegreerde oplossingen zoals in de bak of waar ook maar. Dit kost echter veel meer tijd en is veel meer persoonlijke smaak. Kan mij voorstellen dat niet iedereen de originaliteit van z'n interieur wil aanpassen bijvoorbeeld.

Ook hoef je natuurlijk niet per se een module in de obd poort te steken, die kabelboom kun je ook elders terugvinden maar dat maakt het allemaal veel bewerkelijker (want wat als er een computer aan de poort moet hangen, kan die er wel tegen dat er nog een module aanhangt? dat soort dingen)

Een display kan ook maar dat kost meer programmeerwerk (dus tijd, dus geld, dus discussie over wat en hoe etc) en welke maat en waar etc etc.
En dat wegwerken is nog een uitdaging hoor. Want dan moet ie eigenlijk in het donker ook wel dimmen, en afleesbaar in de zon enzovoorts.

Niks is onmogelijk maar de kosten vliegen omhoog en dan is het geen projectje meer. Kost zo'n ding meer dan honderd euro of zo dan zal de interesse vlot slinken tot een enkeling en die moet dan alle kosten gaan dragen etc.


13 okt 2017 7:14
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Waarom zo ingewikkeld doen? Zoals ik zei is de sensor aanwezig op het blok en moet je hem alleen even bedraden en een meter eraan hangen. Ben je voor een paar tientjes klaar.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


14 okt 2017 0:35
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Je kunt ook gewoon op je horloge kijken en een kwartier rustig rijden. Werkt ook.


17 okt 2017 21:33
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Is dit niet wat je zoekt
https://www.vividracing.com/blog/announ ... lti-gauge/


18 okt 2017 1:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Ik wil een olietemperatuurmeter op mijn Boxster 986 (3,2
Vandaag op Zandvoort de olietemperatuur van de 996 in de gaten gehouden. Buitentemperatuur 14gr. Koelwater 83-85gr en olietemperatuur schommelend rond 105gr. Ter vergelijking in de zomer bij 20-25gr op de openbare weg vanaf matige snelheid (rijwind!) watertemperatuur rond 81-83gr en olietemperatuur 90-95gr, redelijk onafhankelijk van rijstijl.


21 okt 2017 0:15
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.