Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 17:05



Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Cayman S (2006)
Bericht Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
Ik vraag me al een tijdje iets af.

Zoals de titel aangeeft;
mijn Cayman S heeft een 'sport'-knopje en als ik deze activeer heb ik toch wel het idee (lees: gevoel) dat ik veel sneller vooruit ga. :drive:
Volgens de Specs heeft hij 295PK; dat lijkt me dan terwijl 'sport' actief is.

Maar, hoeveel vermogen heeft de auto dan zonder 'sport'?
Ligt de 0-100 tijd dan ook lager?

Allemaal vragen waar ik het antwoord niet op heb; iemand die hier licht op kan schijnen? :mrgreen:


04 okt 2017 18:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
Ervan uitgaande dat dit een serieuze vraag is ... ;-)

Sport stand heeft geen enkele invloed op het vermogen. Alleen de gasresponse en bij PDK ook het schakelprogramma wordt aangepast. Op de nieuwere modellen eventueel icm wat tussengas bij op en terug schakelen.

Op de nieuwere PDK modellen zijn de 0-100 tijden wel gebaseerd op de sport plus stand. Maar ook dat heeft niks met vermogen te maken maar met het gebruik van de launch control. Bij de turbo's blijven de turbo's doorspoelen.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


04 okt 2017 19:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Cayman S (2006)
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
Ja; was een serieuze vraag :mrgreen:
Ik dacht dat in de 'normale' stand misschien het vermogen iets lager zou liggen, om zo wat civieler te rijden :lol:
Maar; als het gasresponse vlugger is; is de 0-100 tijd dus wel snller in de 'sport'-stand (hoewel dat ook ligt aan het handelen van de bestuurder).


04 okt 2017 19:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
Heeft idd met gasrespons te maken. Bij tip heeft het ook nog invloed op het schakelmoment net als bij PDK
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


04 okt 2017 20:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
En bij de 981S worden de dempers (PASM) aangepast bij Sport (straf) en Sport-Plus (nog straffer). Tevens is er vanaf de Sport-stand meer inlaatgeluid hoorbaar en meer uitlaatgeluid als er een sportuitlaat aanwezig is.

Edit: in de stand Sport en PDK-bak wordt er in de D-stand bij een hoger toerental geschakeld. Bij Sport-plus bijna bij het max toerental.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


04 okt 2017 20:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
PASM kent imho twee standen. Niet drie.

Het is altijd actief (active) maar kent een comfortabele (uit) stand en een straffere (aan) stand. Met sport plus gaat die laatste automatisch ook aan. Maar je kunt die met de hand overrulen of zelf in en uitschakelen omdat PASM een aparte knop kent.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


04 okt 2017 21:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
Ik heb het nog even opgezocht in de officiële documentatie: PASM is optioneel (had mijne ook) en heeft 2 standen: normaal (sportief comfort) en sportief en stugger (in Sport-stand). Bij Sport Chrono Pakket (had mijne ook) zit Sport Plus en dat heeft een nog sportievere afstelling van o.a. de gaspedaalcurve en de systemen PSM en PASM (die laatste was goed merkbaar).
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


04 okt 2017 22:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Cayman S (2006)
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
Klopt; voor de veering heb ik ook een apart knopje; welke automatisch gaat branden als ik de 'sport'-knop activeer.
Daarnaast nog een knopje om handmatig de spoiler uit te klappen ook handig tijdens het poetsen.
Het vermogen blijft dus hetzelfde (het antwoord op mijn vraag); maar, verschilt dan het koppel?
Alsin; wat is wat je merkt aan de P als je in 'sport' gas geeft?
De auto 'leeft' veel meer; ik heb het idee dat je sneller optrekt (koppel?), meer in je stoel gedrukt wordt e.d. 8)


04 okt 2017 22:34
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
sport etc is heel simpel, het verandert werkelijk helemaal nies aan koppel of vermogen of wat dan ook.

ik zal adhv een voorbeeld (niet realistisch) uitleggen hoe het werkt:

stel, in normal trap jij het gaspedaal 1 cm in. in normal zal je dan voor zeg, 30% "gas geven" en krijg je 150pk bij dat specifieke toerental enzovoorts

als jij precies hetzelfde doet in sport dan trap je nog steeds het gaspedaal 1 cm in, maar nu geeft hij 80% "gas" en krijg je 250 pk.

als je in beide standen het gaspedaal helemaal intrapt is er 0 verschil.

hoop dat het zo wat duidelijker is :)
_________________________________________
Match je auto altijd aan de juiste muziek!


04 okt 2017 22:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
Niet schrikken maar in de sport stand laat de PSM ook uitbreken van de achterkant toe tot zeg zo'n 20 graden uitslag. Maar alleen tot 70 km per uur. Persoonlijk vind ik het de leukste feature van de sport stand van het sportchrono pakket. Maar daar zijn de meningen waarschijnlijk over verdeeld. Zo zijn mijn achterbanden het er niet mee eens :D


04 okt 2017 22:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
Brulaap schreef:
Ik heb het nog even opgezocht in de officiële documentatie: PASM is optioneel (had mijne ook) en heeft 2 standen: normaal (sportief comfort) en sportief en stugger (in Sport-stand). Bij Sport Chrono Pakket (had mijne ook) zit Sport Plus en dat heeft een nog sportievere afstelling van o.a. de gaspedaalcurve en de systemen PSM en PASM (die laatste was goed merkbaar).


Ik dacht dat de PASM knop op de middenconsol (het schokdemper symbooltje) in de 981 maar één ledje/lampje had, voor normaal (led uit) en sportief (led aan). Ik rij binnenkort in een 981 GTS en zal het nog eens nakijken. Als sport plus nog een agressievere afstelling van PASM (met led aan) kent dan is dat nieuw voor me. En dat kun je dan aan de knop/led zelf niet aflezen.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


04 okt 2017 22:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
Waarom zit er eigenlijk een niet-sport stand op die dingen? :?
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


04 okt 2017 23:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
MarkS schreef:
Ik dacht dat de PASM knop op de middenconsol (het schokdemper symbooltje) in de 981 maar één ledje/lampje had, voor normaal (led uit) en sportief (led aan). Ik rij binnenkort in een 981 GTS en zal het nog eens nakijken. Als sport plus nog een agressievere afstelling van PASM (met led aan) kent dan is dat nieuw voor me. En dat kun je dan aan de knop/led zelf niet aflezen.


Heeft volgens mij maar 1 ledje maar geeft het ook aan op het rechter display (mijn Macan heeft ook 3 standen en 2 ledjes en geeft het ook aan op het display).

En net wat Ronaldo aangeeft: volledig overbodig die "niet-sport-stand" :D
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


05 okt 2017 7:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Cayman S (2006)
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
caelin schreef:
sport etc is heel simpel, het verandert werkelijk helemaal nies aan koppel of vermogen of wat dan ook.

ik zal adhv een voorbeeld (niet realistisch) uitleggen hoe het werkt:

stel, in normal trap jij het gaspedaal 1 cm in. in normal zal je dan voor zeg, 30% "gas geven" en krijg je 150pk bij dat specifieke toerental enzovoorts

als jij precies hetzelfde doet in sport dan trap je nog steeds het gaspedaal 1 cm in, maar nu geeft hij 80% "gas" en krijg je 250 pk.

als je in beide standen het gaspedaal helemaal intrapt is er 0 verschil.

hoop dat het zo wat duidelijker is :)


Dit klinkt wel logisch.
Dus kort samengevat;
Hij reageert vlugger op je gaspedaal en de hoeveelheid 'gas' ligt in 'sport'-modus dus hoger (maar niet meer dan 100% :lol: ).
én hij corrigeert (iets) minder als je (bijna) uitbreekt.
Daarnaast doet hij dan ook de veering nog wat stugger maken (wat je ook weer apart kan uitzetten).


05 okt 2017 18:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
Duracell1989 schreef:
én hij corrigeert (iets) minder als je (bijna) uitbreekt.


Eigenlijk laat hij de auto behoorlijk uitbreken en gaat pas van het gas als je te ver uitbreekt. En bij volgas wegrijden laat hij toe dat de achterwielen doorslippen.

Met de Sport stand uitgeschakeld laat hij de auto niet uitbreken of slippen.

Probeer maar eens :mrgreen:


05 okt 2017 19:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
m'n turbo heeft sport en sport plus maar dat zijn twee losse knopjes. ik gebruik sport plus eigenlijk nooit; op de openbare weg is een gaspedaal wat alleen maar 0 en 100% kent niet heel handig...

de sport stand zet ik redelijk vaak ook uit op de snelweg als ik daar gewoon rustig rijd. scheelt veel brandstof en rijdt ook rustiger (vooral ook in files veel comfortabeler)
_________________________________________
Match je auto altijd aan de juiste muziek!


06 okt 2017 20:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Cayman S (2006)
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
Octaaf schreef:
Duracell1989 schreef:
én hij corrigeert (iets) minder als je (bijna) uitbreekt.


Eigenlijk laat hij de auto behoorlijk uitbreken en gaat pas van het gas als je te ver uitbreekt. En bij volgas wegrijden laat hij toe dat de achterwielen doorslippen.

Met de Sport stand uitgeschakeld laat hij de auto niet uitbreken of slippen.

Probeer maar eens :mrgreen:


Nou; hoewel je iets doorslipt, gaat toch mooi een lampje branden (of ik moet de PSC? erbij uitzetten); dus bij volgas wegrijden corrigeert hij toch behoorlijk mee.
en ja; je kunt best een stuk uitbreken en meestal merk ik dat hij zichzelf dan toch weer recht probeer te zetten :-)


06 okt 2017 21:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
Dat is precies het verschil. Overigens is er bij het uitzetten van PSM ook een verschil met in of uitgeschakelde Sport Stand. Een uitgeschakelde PSM schakelt automatisch weer in als één van de voorwielen remt in het ABS bereik. Met ingeschakelde Sport Stand zal PSM pas automatisch weer inschakelen als beide voorwielen remmen in het ABS bereik.


06 okt 2017 21:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
Brulaap schreef:
MarkS schreef:
Ik dacht dat de PASM knop op de middenconsol (het schokdemper symbooltje) in de 981 maar één ledje/lampje had, voor normaal (led uit) en sportief (led aan). Ik rij binnenkort in een 981 GTS en zal het nog eens nakijken. Als sport plus nog een agressievere afstelling van PASM (met led aan) kent dan is dat nieuw voor me. En dat kun je dan aan de knop/led zelf niet aflezen.


Heeft volgens mij maar 1 ledje maar geeft het ook aan op het rechter display (mijn Macan heeft ook 3 standen en 2 ledjes en geeft het ook aan op het display).

En net wat Ronaldo aangeeft: volledig overbodig die "niet-sport-stand" :D


Heb je de tekst uit de handleiding waarin staat beschreven dat PASM 3 standen kent ipv de 2 standen die ik beschreef?

Ik kan namelijk nergens vinden dat er voor de 981 een 3e PASM stand zou zijn voor sport plus. Imho staat PASM in sport plus nog steeds in sport (ledje aan) en kun je die handmatig overrulen met de PASM knop.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


06 okt 2017 22:16
Profiel
PorscheForum Rakker
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)
Gem. Overbetuwe
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
@MarkS: je hebt gelijk. :thumleft:
@anderen: ik rij een 981GTS :wink:
_________________________________________
TwasunCayman,bleefunPorsche! Yes we Countryman now!


06 okt 2017 23:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
Porcay schreef:
@MarkS: je hebt gelijk. :thumleft:
@anderen: ik rij een 981GTS :wink:


:thumleft: :drive:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


06 okt 2017 23:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
@MarkS: tekst is uit docu van Porsche. Normaal, Sport en Sport Plus (normaal, straf, straffer; verschil is goed merkbaar). Bij Sport en Sport Plus gaat het ledje branden (1led) en kan evt uitgezet worden.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


07 okt 2017 21:08
Profiel
PorscheForum Rakker
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)
Gem. Overbetuwe
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
Brulaap schreef:
Bij Sport en Sport Plus gaat het ledje branden (1led) en kan evt uitgezet worden.


Over welk type auto heb je het dan?
Bij een 981 gaat alleen bij Sport Plus het PASM-lampje automatisch branden.
Bij Sport moet je PASM zelf indrukken.
Althans bij de mijne en ik oefen vrijwel dagelijks........ :roll:
_________________________________________
TwasunCayman,bleefunPorsche! Yes we Countryman now!


07 okt 2017 22:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
Je was me net voor ... ;-)

Ik rij morgen met de 981 GTS. Dus ik zal het nog wel checken.

Ik dacht dat Brulaap het ook over de 981 had aangezien we het hier over de Cayman hebben.
Maar denk dat Brulaap en wij elkaar verkeerd begrijpen, of hij heeft het over een ander model.

Sport plus is idd een aparte stand, die ook apart op je dashboard/stuur wordt aangegeven. Maar de stand van PASM in sport plus is precies dezelfde als die in sport, (als je PASM aan zet) namelijk PASM in de sportievere straffere stand. Er is dus geen derde aparte PASM nog straffere sportievere stand in sport plus. Dat zou op z'n minst ook erg vreemd zijn want die 3e PASM stand is dan alleen met sport chrono in sport plus te activeren en niet met de PASM knop zelf. jippie als je geen sport chrono hebt aangevinkt.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


07 okt 2017 22:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Sport stand en vermogen Cayman S ~ hoe zit dat nu?
Boxster 981S. Ik zal morgen ff foto uit docu maken.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


07 okt 2017 23:12
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.