Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024 22:57



Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Stommiteit met olie begaan ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993TT (1996) & 951 Martini (1986)
Tremelo (België)
Bericht Stommiteit met olie begaan ?
Hoi iedereen,

We zijn net terug van een weekje vakantie in Luxemburg (met onze Golf, niet met de P). Op 2 dagen na niet bijzonder goed weer gehad maar onderweg ook nog moeten ondervinden dat ik onlangs waarschijnlijk een dikke stommiteit inzake olie-gebruik heb gedaan. :(

In '96 hebben wij een VW Golf TDI gekocht (nieuw) en de motor (90 pk, geen 110 pk) altijd en regelmatig gesmeerd met Mobil Super S 10W40 SAE, half-synthetisch voor diesel. Heeft ondertussen 172.000 km gelopen waarvan de eerste 170.700 km zonder problemo. Omdat het een turbo is en ik voor de P (ook een turbo) bijvul met Havoline (van Texaco) full-synthetic SAE 5W40 heb ik de Golf op zijn 170.000 km ook een smering met deze olie gegeven. Ik vrees echter dat ik er een stommiteit mee heb begaan. :oops:

We hadden een aanhangwagen van +/- 500 kg bij en normaal trekken we die makkelijk naar 130-140 km/h maar niet deze keer. Als ik vol gas geef trekt hij wel maar na een 4-5 seconden lijkt het alsof de turbo-druk wegvalt. Houd ik dan de gas even in en geef ik terug vol-gas dan herpakt de motor zich volledig maar doet zich na 4-5 seconden opnieuw hetzelfde fenomeen voor. Zonder aanhangwagen doet het probleem zich ook voor maar kan het soms 10-15 seconden duren vooraleer het gebeurt wat logisch is door de minder zware belasting.
Gezien we dit nog nooit hebben voorgehad en het enige dat ik er onlangs aan heb veranderd de motorolie betreft denk ik dat het door die 5W40-olie komt.
De turbo heeft ook 172.000 km en zal dus wel wat slijtage hebben. Gezien 5W40 dunner is dan 10W40 denk ik dat de dunnere olie voor een drukverlies zorgt als hij maximaal belast wordt. Waar het drukverlies in de turbo zou zitten, geen idee. Er komt ook geen merkbare rook uit de uitlaat en de motor lekt nergens.
Nu, het kan misschien ook niet de turbo zijn die een probleem heeft maar dat er door de olie elders een probleem is ontstaan.

Voor de motor-kenners onder de forummers, graag wat commentaar en advies (om evt. e.e.a. te laten contoleren of zo). Maar schiet mij nu niet dood hé want ik heb al links en rechts gehoord dat je nooit zomaar mag overstappen van half-synthetische naar full-synthetische olie. Wist ik dus niet. En de klok terugdraaien gaat ook niet. :roll:
Ik ga volgende week in elk geval de olie die er nu inzit vervangen door de vroegere 10W40, incl. een nieuwe olie-filter en kijken of het na 100 km al enig effect heeft.
_________________________________________
Twin turbo's on six aircooled cylinders, the ultimate power !


22 jul 2005 19:54
Profiel Facebook 
Bericht 
Dit heeft m.i. niets met motorolie te maken. Bespaar je het geld van de olie-wissel.

Je post lezend, vermoed ik dat er tussentijdse problemen zijn ontstaan in je luchtmassameter.
Laat het systeem uitlezen bij een VW-dealer.


22 jul 2005 20:46
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig niet !
Friesland
Bericht 
Ik ben slechts comm. medewerker en niet technisch medewerker bij een (VW-) AUDI dealerbedrijf, desalniettemin denk ik dat het de luchtmassameter betreft....................( ? )
Even langs de VW - dealer en je weet het.
_________________________________________
Steel niet !, onze overheid duldt géén concurrentie !


22 jul 2005 20:48
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Aan de olie ligt het zeker niet.
Je kan zonder problemen van half synthetische op vol synthetische omschakelen. Andersom kan welproblemen opleveren.
Het inhouden kan aan uw mengdebietmeter (meegemaakt met mijn BMW) liggen als aan een scheutje in een vacuumleiding (meegemaakt met mijn Integralé) als een slechte massa (meegemaakt met mijn Omega)

Greetz
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


22 jul 2005 21:14
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993TT (1996) & 951 Martini (1986)
Tremelo (België)
Bericht 
Hé jongens, bedankt voor de info.

Aangezien het aan nogal wat zou kunnen liggen zit ik er nu over te denken dat ik misschien beter naar een Bosch-center zou gaan. Hebben ze in principe toch meer meetapparatuur dan in een normale garage. Of is dat larie ?
_________________________________________
Twin turbo's on six aircooled cylinders, the ultimate power !


23 jul 2005 7:45
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex '87 3.2 Carrera Targa, wit , ex rijkspolitie
Sint Anthonis
Bericht 
ik denk inderdaad dat het niet de olie is. Ik heb een Audi A4 tdi (110pk) gehad en die vertoonde gelijkwaardige mankementen in de 4 jaar dat ik hem heb gehad.

1) vlak na aankoop, garantie dus, katalysator defect. Vermogen volledig weg. Leek wel weer een normale diesel
2) Op regelmatige tijden, vermogen deels weg, traag met optrekken. Garage heeft regelmatig de luchtmassameter schoongemaakt maar probleem kwam na enkele weken weer steeds terug. Laatste keer is de luchtmassameter vervangen (was het echt zat) maar vlak daarna heb ik de auto ingeruild.


23 jul 2005 15:50
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht 
infinity schreef:

Je post lezend, vermoed ik dat er tussentijdse problemen zijn ontstaan in je luchtmassameter.
Laat het systeem uitlezen bij een VW-dealer.



Vriend van mij heeft de zelfde auto met de zelfde klacht,idd luchtmassameter.
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


23 jul 2005 15:55
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht Re: Stommiteit met olie begaan ?
Chris_lbr schreef:
Gezien 5W40 dunner is dan 10W40 denk ik dat de dunnere olie voor een drukverlies zorgt als hij maximaal belast wordt.


5 en 10 geven viscositeit (= stroperigheid) aan bij lage temperaturen (= winter en koude start, zeg maar), 40 bij hofere temperaturen (zomer en warme motor zeg maar), dus olie specificatie wat betreft viscositeit maakt eigenlijk in dit geval niets uit, probleem ligt elders....
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


23 jul 2005 23:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
helaas ex - 964 :(
Venray
Bericht 
De luchtmassameter van Mercedes is een goedkoper alternatief voor de luchtmassameter van VW:

link op tdiclub


25 jul 2005 0:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht 
Handige tip+meer vermogen :thumleft:
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


25 jul 2005 11:03
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
André 3.0 schreef:
+meer vermogen :thumleft:

Tja, als iets goedkoper is blijft er meer over hè. ;) :lol:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


25 jul 2005 11:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht 
tja,blijf een hollander he :oops: :wink:
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


25 jul 2005 11:29
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Haaren


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.