19 okt 2017 10:28
Brulaap schreef:Maurice oppert een IR-thermometer
19 okt 2017 10:34
19 okt 2017 11:22
19 okt 2017 11:39
19 okt 2017 12:57
20 okt 2017 15:43
21 okt 2017 9:59
21 okt 2017 16:48
22 okt 2017 7:42
arjan 3.0 schreef:Temperatuur staat eigenlijk altijd op dezelfde stand winter/zomer/file. Maar staat geen aantal graden op de meter.
22 okt 2017 10:04
24 okt 2017 14:31
Erwin schreef:@ Ricoberg:
Als ik lees dat jouw motor 2L olie op 1000km rijden verbruikt is dat het enigste waar je over moet nadenken of je daar wat aan wilt laten doen.
Zoveel olie verbruiken betekent dat de olie in de verbrandingskamers komt en mee verbrand. Dat heeft ( waarschijnlijk niet eens merkbaar) minder vermogen tot gevolg en uiteindelijk ook een hogere motortemperatuur. Die temperatuur is wel hoger dan 'normaal' maar niet meteen verontrustend.
Belangrijke aanwijzing kán ook de hoogte van de oliedruk zijn. Maar omdat de meters wat aangegeven waarden betreft niet betrouwbaar zijn kun je geen feiten halen uit wat de meters aangeven. Dus ook die olietemperatuur niet. Vaak zijn het richtgetallen.
Het olieverbruik heb je zelf gemeten dus je weet hoe betrouwbaar deze is. Je zou eens een compressietest kunnen laten uitvoeren.
Als deze goed is kun je er voor kiezen gewoon lekker door te rijden. Een feit blijft het hoge olieverbruik.
Als het financieel past moet je jezelf eens gaan afvragen of de auto niet toe is aan een (deel) motorrevisie.
12 okt 2023 19:41
16 okt 2023 6:11