Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Olie temp 120 graden

19 okt 2017 10:28

Brulaap schreef:Maurice oppert een IR-thermometer

It wasn't me :mrgreen:


IR thermometer geeft inderdaad niet echt een betrouwbare meting.
En mijn daily (ook een BMW van 2 jaar oud) zweeft altijd tussen de 90 en 10 graden.Hoe hard je 'm ook op de staart trapt.

Net trouwens even wat documentatie na zitten kijken maar Porsche geeft zelf een optimale olietemperatuur aan van 90-115 graden.
Als je naar de specs van 0W40 kijkt overigens (de olie die Porsche zelf aanbeveelt) zie je dat 100 graden de optimale temperatuur voor de olie is en 150 graden als waarde wordt aangegeven waarbij de olie zijn werking gaat verliezen.
Overigens zoals ik eerder zei, als de olie voor kortere tijd warmer wordt is er niet veel aan de hand. Maar als de bedrijfstemperatuur altijd te hoog ligt dan treed heel snel veroudering op in de olie.

Re: Olie temp 120 graden

19 okt 2017 10:34

Olie is sowieso een dingetje. 0W40 zou ik er niet ingooien. Zeker met 2L /1000 ga je naar de 15W50 varianten kijken. Ik gooi in mijn blok 20W50 want dikker en olie met veel ZDDP. De 20W is gewoon rustiger warmrijden. (wil geen oliediscussie starten overigens, want dit onderdeel ken ik). De temperatuur meter zit niet op de plek waar de hoogste temperatuur is. Wordt makkelijk hoger bij de verbranding nl.

Porsche meters doen het in het algemeen wel goed. Denk nog steeds dat je serieuzere issues hebt, doe je zelf een lol en kijk er goed naar.

Re: Olie temp 120 graden

19 okt 2017 11:22

Moderne olieën zijn sterk verbeterd sinds de 80tiger jaren en gevoelsmatig zou ik me niet druk maken over 120 graden

Maar 2 liter op 1000 km is wel een serieuze pijnpunt....dat wordt reviseren..zuigerveren/klepgeleiders ed....

Ter indicatie mijn 3.2 met 287k verbruikt een liter op de 2-3k km met mijn rijstijl....10w/60 mobile one...overwegend rustig met af een toe autobahn rit van een 10km. En echt doortrappen doe ik niet, zonde van de auto want ik zit nu niet te wachten op een revisie van 15k.... :popcorn:

Gisteren is trouwens de diagnose van mijn mini cooper doorgekomen: blok met 175k is overleden....olieverbruik was ook fors..ruim boven de 1 liter op de 1000km.... :bang:

Iig succes.

Re: Olie temp 120 graden

19 okt 2017 11:39

Als het een hobbyauto is met 2-3000km/jaar zou ik lekker doorrijden, tenzij de oliedruk te laag is.

Re: Olie temp 120 graden

19 okt 2017 12:57

Wie koopt er nu een minervablauwe Carrera3 :bang:

had het zelfde probleem na aanschaf van mijn C3
Specialist constateerde het volgende;
verkeerde bougies, ontsteking die niet goed stond en kleppen verkeerd gesteld.
of dit waar was of om de vorige specialist af te kraken weet ik niet...

feit is dat de temp flink zakte na dit garagebezoek. ook bleef de oliedruk een stukje hoger bij lagere temp.

Re: Olie temp 120 graden

20 okt 2017 15:43

Bij kalm rijden vind ik 120 gr veel. Mijn 2.7 zit bij normale ritten met buitentemperatuur boven de 20 graden zo'n beetje op 95 graden. Op het circuit kom ik niet verder dan 110.

Re: Olie temp 120 graden

21 okt 2017 9:59

@ Ricoberg:
Als ik lees dat jouw motor 2L olie op 1000km rijden verbruikt is dat het enigste waar je over moet nadenken of je daar wat aan wilt laten doen.
Zoveel olie verbruiken betekent dat de olie in de verbrandingskamers komt en mee verbrand. Dat heeft ( waarschijnlijk niet eens merkbaar) minder vermogen tot gevolg en uiteindelijk ook een hogere motortemperatuur. Die temperatuur is wel hoger dan 'normaal' maar niet meteen verontrustend.
Belangrijke aanwijzing kán ook de hoogte van de oliedruk zijn. Maar omdat de meters wat aangegeven waarden betreft niet betrouwbaar zijn kun je geen feiten halen uit wat de meters aangeven. Dus ook die olietemperatuur niet. Vaak zijn het richtgetallen.

Het olieverbruik heb je zelf gemeten dus je weet hoe betrouwbaar deze is. Je zou eens een compressietest kunnen laten uitvoeren.
Als deze goed is kun je er voor kiezen gewoon lekker door te rijden. Een feit blijft het hoge olieverbruik.

Als het financieel past moet je jezelf eens gaan afvragen of de auto niet toe is aan een (deel) motorrevisie.

Re: Olie temp 120 graden

21 okt 2017 16:48

Mij. 3.0 SC verbruikt bijna geen olie heb nog nooit hoeven bijvullen alleen verversen om de 2 jaar ivm weinig km.
Temperatuur staat eigenlijk altijd op dezelfde stand winter/zomer/file. Maar staat geen aantal graden op de meter.
Ik gebruik 15W40 dacht ik .
Te dunne olie bij hoge temperatuur lijkt me niet handig. Mocht de mijne 1 liter olie op de 1000 km gaan verbruiken dan laat ik de motor reviseren.

Re: Olie temp 120 graden

22 okt 2017 7:42

arjan 3.0 schreef:Temperatuur staat eigenlijk altijd op dezelfde stand winter/zomer/file. Maar staat geen aantal graden op de meter.

Ook niet als je met je neus op de meter zit in dan probeert naar het hart van de meter te kijken?

Re: Olie temp 120 graden

22 okt 2017 10:04

120gr is geen probleem al is rond de 100 ideaal.
Pas als de temperatuur boven de 140 komt wordt het een probleem.

Algemeen geldt dat vanaf 80gr het gas erop kan en dat de moderne oliën 150/155gr aan kunnen.

Re: Olie temp 120 graden

24 okt 2017 14:31

Erwin schreef:@ Ricoberg:
Als ik lees dat jouw motor 2L olie op 1000km rijden verbruikt is dat het enigste waar je over moet nadenken of je daar wat aan wilt laten doen.
Zoveel olie verbruiken betekent dat de olie in de verbrandingskamers komt en mee verbrand. Dat heeft ( waarschijnlijk niet eens merkbaar) minder vermogen tot gevolg en uiteindelijk ook een hogere motortemperatuur. Die temperatuur is wel hoger dan 'normaal' maar niet meteen verontrustend.
Belangrijke aanwijzing kán ook de hoogte van de oliedruk zijn. Maar omdat de meters wat aangegeven waarden betreft niet betrouwbaar zijn kun je geen feiten halen uit wat de meters aangeven. Dus ook die olietemperatuur niet. Vaak zijn het richtgetallen.

Het olieverbruik heb je zelf gemeten dus je weet hoe betrouwbaar deze is. Je zou eens een compressietest kunnen laten uitvoeren.
Als deze goed is kun je er voor kiezen gewoon lekker door te rijden. Een feit blijft het hoge olieverbruik.

Als het financieel past moet je jezelf eens gaan afvragen of de auto niet toe is aan een (deel) motorrevisie.


@ Erwin, ik had stiekem al gehoopt dat jij zou reageren :)

Bedankt voor de info. Als ik het goed begrijp zeg je dat een hoog olieverbruik een goede indicatie is voor een motor die "moe" is en een (deel) revisie waarschijnlijk wel op zijn plek is. De hogere olie temperatuur is iets waar ik me niet direct zorgen voor hoef te maken.

Ik heb deze auto vorig jaar gekocht (zonder noemenswaardige historie) en inmiddels is de versnellingsbak compleet gedaan, het gehele K-Jetronic systeem vervangen, net als mijn startmotor, stroomverdeler, onderstel etc. Dus heb al met al tot op heden een aardige investering. Ik heb wel altijd al in mijn achterhoofd gehad dat de motor waarschijnlijk ook wel aan de beurt zou zijn….part of the game heet dat… Het is mijn tweede Porsche naast een 2.7 waar ik onwijs veel plezier aan beleef (mijn boenderbak! :mrgreen: ) dus rijd er maar 1000 a 2000 km per jaar mee. Ik zou hem wel graag volgende zomer meenemen voor een lange rit naar de Le Mans Classic.

Ik ga in ieder geval de compressiemeting laten uitvoeren en dan beslissen wat ik met het blok ga doen.

Bedankt voor je input.

Grt. Rico

Re: Olie temp 120 graden

12 okt 2023 19:41

Ik heb nu ook een Carrera 3.0 van 1975, model 1976 en heb precies dezelfde problemen. Ik ben benieuwd hoe het hier met de C3 is afgelopen.
Ik heb trouwens een koelvin met 5 bladen

Re: Olie temp 120 graden

16 okt 2023 6:11

Een vijfbladige fan is standaard van 74-77. Hij draait echter sneller dan de pre-74ér modellen.
Plaats een reactie