Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 10:41



Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Oef dit is geil! 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Oef dit is geil!
https://server.swindonpowertrain.com/do ... 200923.pdf
_________________________________________
GREEN IS GOOD


05 okt 2023 16:11
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Oef dit is geil!
Gaaf hoor, ben benieuwd wat zo'n setje moeten kosten.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


05 okt 2023 16:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: Oef dit is geil!
Inderdaad mooie set!

https://www.autoblog.nl/nieuws/eindelij ... 93-3554240
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


05 okt 2023 17:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Oef dit is geil!
€30K excl alles geloof ik
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


05 okt 2023 21:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 987.1 S 3.2 2005
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Oef dit is geil!
Valt mee toch?
_________________________________________
Wim


05 okt 2023 21:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Oef dit is geil!
Ja die prijs is zo gek nog niet, maar dan begint het:
Andere drijfstangen (Carillo) want anders blijf je bang dat ze breken of buigen
Lichtere / gesmede zuigers, liefst netjes uitgewogen
Krukas balanceren want je wilt geen risico lopen
Licht vliegwiel
Vrije uitlaat met dito Cats
etc etc
Ik denk dat je al snel op het dubbele of meer zit
Dan je overbrenging aanpassen en met zo'n motor wil je in een 964 dan minstens een zesbak

Niettemin een mooi stukje vakwerk. Zou er graag eens mee rijden.


05 okt 2023 22:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 987.1 S 3.2 2005
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Oef dit is geil!
Dat bedoel ik dus, het is echt prachtig! Wat een vakmanschap…
_________________________________________
Wim


05 okt 2023 22:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Oef dit is geil!
Hans44 schreef:
Ik denk dat je al snel op het dubbele of meer zit


Als ik snel reken komt een compleet gebouwde motor met dit systeem en alles wat er bij hoort aan inlaat, uitlaat, motormanagement en het inregelen op rond de Euro 80.000,00

Ontzettend mooi bedacht en gemaakt. In de praktijk echter redelijk zinloos.
_________________________________________
Rebel engineering


06 okt 2023 9:09
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Oef dit is geil!
Tegen die tijd heb je dan 350 PK of zo?
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


06 okt 2023 11:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Oef dit is geil!
Dat zou wel het minimum zijn want dat haal je met twee kleppen per cilinder ook al.





.
_________________________________________
Rebel engineering


06 okt 2023 11:59
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 987.1 S 3.2 2005
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Oef dit is geil!
Ik ben wel enorm benieuwd naar het geluid bij 9.000 toeren met zo’n luchtkoker!
_________________________________________
Wim


06 okt 2023 17:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: Oef dit is geil!
Interessant

Waarvoor dient het tandwiel in het nokkenas huis?

De nokkenasketting wordt in mijn optiek aanzienlijk zwaarder belast met dubbel zoveel kleppen. Kan dat zomaar?

Groet
Hans


06 okt 2023 21:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Oef dit is geil!
Dit is heel interessant Hans. Echt een meesterstukje engineering.

Dat tandwiel zit er omdat deze nokkenas aangedreven wordt door de andere nokkenas. De 2 nokkenassen per nokkenashuis worden aangedreven door een kleiner tandwiel op de ingaande tussenas die maar ongeveer 100 mm lang is. De rechte vertanding voor de nokkenasaandrijving zal wel wat extra mechanisch geluid maken.
De aan de voorkant gemonteerde kogellagering van de tussenas doet mij denken aan de kogelgelagerde tussenas bij de watergekoelde motoren bij 986 t/m 997. Bij jullie bekend als IMS. Dat zal gedaan zijn omdat druksmering daar niet mogelijk is, maar een kogellagering blijft altijd een slijtagegevoelige constructie.

De distributiekettingen worden niet zwaarder belast en kunnen deze krachten makkelijk aan.

Er is door Swindon gekozen voor een systeem met sleeptuimelaars. Ten opzichte van het modernere systeem met komstoters kost dit wat vermogen en heb je meer bewegende delen maar het voordeel is dat het geheel compacter gemaakt kan worden. Hierdoor past al het originele plaatwerk en blijft het uiterlijk nagenoeg gelijk aan het origineel. Vooral de mooie klepdeksels verraden de cilinderkoppen.

Kleppen stellen gebeurt door klepstelplaatjes te wijzigen in dikte. Daarvoor zul je per klep een tuimelaar moeten uitbouwen en ik denk zelfs de motor uitbouwen ivm. ruimtegebrek bij het afstellen van de bovenste 12 kleppen.

Iemand die zo'n motor laat bouwen doet dat vooral omdat hij het mooi vindt. (Wie niet?) Wat performance betreft kom je niet aan de bij de GT3 RS verkregen vermogens en maximale toerentallen. Je zult daar onder blijven.


De eerste die mij zo'n motor laat bouwen krijgt 50% korting op het arbeidsloon. Ik bedenk mij. Iemand die zoveel geld gaat uitgeven aan een verschrikkelijk mooie motor met deze cilinderkoppen heeft geld in overvloed en geen korting nodig. :mrgreen:
_________________________________________
Rebel engineering


07 okt 2023 8:16
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 987.1 S 3.2 2005
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Oef dit is geil!
Je kunt ook een loterij uitschrijven…
_________________________________________
Wim


07 okt 2023 9:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Oef dit is geil!
@Erwin: Dank voor de toelichting, voor mij als leek ook te begrijpen :thumleft:
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


07 okt 2023 11:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Oef dit is geil!
Wimpie67 schreef:
Ik ben wel enorm benieuwd naar het geluid bij 9.000 toeren met zo’n luchtkoker!

Of 11.000 :!: rpm zoals bij deze: Chris Harris Drives The Tuthill Porsche 911K - THE ASTONISHING 350HP LIGHTWEIGHT MACHINE
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


07 okt 2023 11:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 987.1 S 3.2 2005
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Oef dit is geil!
Mama mia…wat vet!!
_________________________________________
Wim


07 okt 2023 11:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Oef dit is geil!
outletvalve schreef:
Wimpie67 schreef:
Ik ben wel enorm benieuwd naar het geluid bij 9.000 toeren met zo’n luchtkoker!

Of 11.000 :!: rpm zoals bij deze: Chris Harris Drives The Tuthill Porsche 911K - THE ASTONISHING 350HP LIGHTWEIGHT MACHINE

Die was ik ook als eens tegen gekomen. 850 kg, en dan lekker gillen met die 11.000 tpm. :thumleft:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


07 okt 2023 18:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Oef dit is geil!
Ik vraag mij wel eens af:
Zitten er nou echt geen techniek liefhebbers meer op dit forum zodat een topic zoals deze kan overgaan in een leuke technische discussie? :scratch:


:mrgreen:

.
_________________________________________
Rebel engineering


08 okt 2023 9:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Oef dit is geil!
Ik denk inderdaad dat de (uitgebreide) technische kennis bij de meeste forummers ontbreekt (zoals ook bij mij). Dat is jammer voor je Erwin, maar de meesten hier zijn meer rijder dan monteur (uitzonderingen daargelaten).
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


08 okt 2023 10:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Oef dit is geil!
Uitzondering !! :popcorn:
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


08 okt 2023 12:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Oef dit is geil!
36k incl btw is veel geld, maar heb net ff gekeken wat een nieuwe cilinderkop kost. Met kleppen en veren al snel 3300,-, dus dat is 20k voor 6 cilinders. Dan nog 2 nokkenassen van 1k , 2 nokkenashuizen voor 2200,- per stuk en nog wat spulletjes en je bent nog geen 5k verwijderd van 4 klepstechniek. Voor zo'n kleine serie is het dan eigenlijk weer een koopje.


08 okt 2023 19:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Oef dit is geil!
Hans je koopt volgens mij te duur in :mrgreen:

Dezelfde hoeveelheid onderdelen incl. btw van Porsche op dit moment: incl. alles, dus naast 6 koppen, 2 nokkenashuizen en de nokkenassen, 4 klepdeksels, 12 tuimelaars, klepstoters bij 993, klepveren, klepveerschotels incl. de tuimelaarassen met boutjes en moeren kosten voor een 964 net geen Euro 21.000,00 en voor de 993 iets minder dan Euro 24.000,00.


De prijs van Swindon voor zo'n set is wel begrijpelijk.
_________________________________________
Rebel engineering


08 okt 2023 22:27
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Oef dit is geil!
Geen idee
Ik kijk meestal even op de site van rosepassion
Daar staan de prijzen bij incl btw
Normaal wijkt het niet veel af vd porschedealer
Ik vind zo’n 4 klepsset naar verhouding echt niet duur met naar verwachting enkele 10 tallen in productie


09 okt 2023 8:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: Oef dit is geil!
Erwin schreef:
Ik vraag mij wel eens af:
Zitten er nou echt geen techniek liefhebbers meer op dit forum zodat een topic zoals deze kan overgaan in een leuke technische discussie? :scratch:


:mrgreen:

.


Nou ik wil wel een poging wagen :D

Als bovenstaande koppen toegepast worden, en je wilt dat deze optimaal benut worden ben je er in mijn optiek nog niet. Ik noem een aantal delen waarvan ik denk dat ze wellicht ook aangepast moeten worden:

Inlaat
- grotere gasklep
- luchtmassa meter
- luchtfilter
- aanzuigbrug

Uitlaat
- spruitstuk
- uitlaat + dempers
- katalysator

Motor sturing
- DME mapping (zelf doen lijkt me erg interessant)

Transmissie
- versterkte koppeling (weet niet hoeveel het motor koppel toeneemt)
- versterkte wisselbak
- andere overbrengings verhoudingen (wellicht alleen differentieel)

Tov een standaard 964 gaat het vermogen met ca. 40% omhoog. Hoeveel kan het ontwerp aan? De ontwerper zal destijds beslist overgedimensioneerd hebben maar hoeveel dat normaal gesproken is weet ik niet. (ben meer van de elektronen :mrgreen: )

Groet
Hans


09 okt 2023 10:54
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nine-6-four


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.