Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

987 3.4 / ketting geknapt

02 nov 2017 14:47

Beste forummers,
Helaas een sombere posting op dit leuke forum.

Tijdens een roadtrip met mijn Boxster is de distributie ketting geknapt. Gelukkig met zeer lage snelheid waardoor de auto direct aan de kant kon worden gezet. Er was geen aanleiding, voortekenen, etc. De auto is 10 jaar oud en 3 jaar in mijn bezit. Km stand bij koop was 72.000km, nu inmiddels 113.000km. Het is mijn daily driver. Onderhoud is altijd door een Porsche dealer gedaan. Mijn dealer zit in Heteren.

De 1e diagnose (ketting geknapt) hebben zij reeds gedaan. Nu moet de motor verder open om te kijken wat de totaal schade zal zijn.
Probleem is wel dat ik komende zaterdag, 3 weken op vakantie ga. Geen auto vakantie gelukkig, maar het maakt de stress er niet minder om.

Ik heb nu wel de tijd om alle scenario's door te nemen die mogelijk zouden zijn. Zo wie zo zal het een dure operatie zijn/worden. Doem scenario is natuurlijk een blok revisie. Dat gaat heel veel pijn doen. Zijn er meer gevallen bekend met een 3.4 motor / geknapte ketting. Ik kan er maar bar weinig over terug vinden. Waar kan ik eventueel op zoek gaan naar een vervangend blok, ruilblok, specialist, economische garantie, etc.

De Boxster staat weliswaar in Heteren, maar ik wil graag slagvaardig(er) voor de dag komen.

Groet,


Johan.

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

02 nov 2017 15:22

Dat is zeker dikke pech, zelf niet veel gehoord dat de ketting brak van een Boxster :scratch:
Heb dit wel meegemaakt met een Audi A4 nieuw gekocht :cry:
Zou eerst maar goed kijken wat er werkelijk gebeurd is.
Zal wel weer storm in de knip worden, altijd zonde geld :bang:

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

02 nov 2017 15:22

neem eens contact op met http://auto-resto.nl/

hier niet onbekend :salut:

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

02 nov 2017 15:41

Apart ...

Probleem hoor je eigenlijk alleen m.b.t. de M96 motor (2000) :| ... of over Boxster en Cayman rijders die van de 6e naar de 2e versnelling hebben geschakeld, maar dat lijkt mij hier niet het geval, daar je aangeeft met lage snelheid gereden te hebben op het moment dat de ketting knapte.

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

02 nov 2017 18:35

100% zeker kleppen krom en geleiders beschadigd.
Als je geluk hebt kunnen de zuigers nog gered worden.
Zou het nooit door een Porsche Dealer laten repareren, maar bijv door de eerder genoemde autoresto :salut:

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

02 nov 2017 21:06

Dank voor jullie reacties.

Ik ben er vanmiddag heen gereden en vele uurtjes met de monteur en mijn motor doorgebracht.

Heb de opties voor mijzelf doorgenomen en ik heb uiteindelijk met een goed gevoel een deal met de dealer gemaakt.

Wordt een blokrevisie, met wat dingetjes die ik erbij bedong zodat ik de komende 2 jaar niet meer terug hoef :)

Punt is dat ik blij ben en een goed gevoel er over heb.

Groet,


Johan.


PS. 2 kleppen krom, dat viel dus gelukkig nog mee. Maar in totaal een aardig kostenplaatje. De beoogde 981 opvolger die ik voor 2018 in gedachten had, wordt even doorgeschoven :roll:

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

02 nov 2017 21:07

Michel even bellen van AutoResto in Nijmegen. Zou hem daar zo snel mogelijk heenbrengen voor inspectie. Sterkte in ieder geval.
Edit: prima oplossing zo. Gaat erom dat jij er een goed gevoel bij hebt.
Laatst bijgewerkt door 996Tom op 03 nov 2017 7:35, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

03 nov 2017 1:31

vvo schreef:Dank voor jullie reacties.

Ik ben er vanmiddag heen gereden en vele uurtjes met de monteur en mijn motor doorgebracht.

Heb de opties voor mijzelf doorgenomen en ik heb uiteindelijk met een goed gevoel een deal met de dealer gemaakt.

Wordt een blokrevisie, met wat dingetjes die ik erbij bedong zodat ik de komende 2 jaar niet meer terug hoef :)

Punt is dat ik blij ben en een goed gevoel er over heb.

Groet,


Johan.


PS. 2 kleppen krom, dat viel dus gelukkig nog mee. Maar in totaal een aardig kostenplaatje. De beoogde 981 opvolger die ik voor 2018 in gedachten had, wordt even doorgeschoven :roll:


2 maar, dan heb je geluk gehad, klepgeleiders niet gescheurd?

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

03 nov 2017 9:57

Dikke pech idd, goed dat een oplossing hebt waar je je in kunt vinden.

(PS De dealer brengt de motor misschien wel naar Resto...)

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

03 nov 2017 12:03

Dat zou best wel eens kunnen. Dealers voeren doorgaans zelf geen revisies uit. Al kan dat nu wel
al verandert zijn naarmate bepaalde types ouder worden en niet meer onder een Porsche approved garantiestchema knn vallen. Dan nog denk ik dat ze het altijd uitbesteden. Net zoals bij versnellingsbakken.

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

03 nov 2017 12:11

Denk niet dat dealers een koppenbank hebben om geleiders te vervangen en zittingen te frezen etc.
Dat deel zullen ze uitbesteden. De- en montage kunnen ze waarschijnlijk wel, maar dan nog zou ik het nooit bij een dealer laten doen...

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

03 nov 2017 13:48

Dat klopt, dat doen de dealers nauwelijks meer :scratch:
Vroeg wat info bij de bmw dealer over onze (race) bmw.
Er kwam een wat oudere werknemer uit de garage en hij vertelde dat ze aan de motoren nauwelijks werkte, en als er wat aan mankeerde deze werd weggebracht.
Kreeg wel een hulpstuk mee voor de timing van de nokkenassen :thumleft:

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

04 nov 2017 8:38

Kheldar schreef:Dat zou best wel eens kunnen. Dealers voeren doorgaans zelf geen revisies uit. Al kan dat nu wel
al verandert zijn naarmate bepaalde types ouder worden en niet meer onder een Porsche approved garantiestchema knn vallen. Dan nog denk ik dat ze het altijd uitbesteden. Net zoals bij versnellingsbakken.


Hier worden veel motorrevisies uitgevoerd door bedrijven in de regio Arnhem Nijmegen. Als ik juist geïnformeerd ben ook door auto-resto: http://www.revisievanthiel.nl/

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

04 nov 2017 13:56

Frits77 schreef:(PS De dealer brengt de motor misschien wel naar Resto...)

Scheelt je weer zelf slepen met dan ding :wink: sterkte. Oja, en prettige vakantie! 8) Hoop dat je een beetje kunt genieten.

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

04 nov 2017 17:25

Porsche specialisten kun je ook onderscheiden want sommige werkzaamheden, honen/krukas slijpen ed worden ook weer uitbesteed aan ‘echte’ revisiebedrijven met vaak specialistische machines....samenbouwen zouden ze in principe allemaal kunnen.

Echter, uurtarief zou eens kunnen schelen.......

Moet er niet denken om zoiets door de bmw dealer te laten uitvoeren, de motorwissel is door de plaatselijke specialist uitgevoerd.. :thumleft:

72099

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

05 nov 2017 17:40

113000km normaal onderhoud en normaal gebruik. Schandalig eigenlijk toch weer.....

Hier op PF zijn de reacties op dit soort kapitale belachelijke motorschades (begrijpelijk) redelijk genuanceerd maar jongens jongens.........

Dan kun je zeggen dat Porsche delicate hóógvermogende motoren ontwerpt maar de vermogens die worden bereikt zijn inmiddels bij de concurrentie verre van ongebruikelijk. Alleen blijft het daar meestens gemakkelijk heel.

T blijft een bijzonder fenomeen zo'n Porsche motor...

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

05 nov 2017 19:41

Je schrijft zelf al
Twani schreef:Alleen blijft het daar meestens gemakkelijk heel.


Dus de vraag is gaan er echt zoveel motoren meer stuk dan bij andere fabrikanten.
Ik ken ook genoeg Honda rijders waarvan hun motor stuk is gelopen hoor. Nee ik ken Alonso en Stoffel niet persoonlijk en deze bedoel ik ook niet.

Toen ik mijn auto kocht was de motor stuk. Maar dit kwam omdat de eigenaar na aankoop zelf even de olie had verwisseld en zeer waarschijnlijk met te weinig olie heeft gereden. Hier kwam hij 5 dagen na aankoop achter. Wat er met de andere motoren is gebeurd welke stuk lopen kan ook niet echt iemand zeggen.
En ja misschien zijn het wel slechte motoren, maar dan moet je naar % gaan kijken.

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

05 nov 2017 20:46

Groot verschil ook als een blok reviseren 2000-3000euro kost of 8000-15000eur.

Audi TDI’s ook problemen met distributiekettingen. Om maar te zwijgen van de oliezuipende FSI. Daar zijn er veel van gereviseerd, onder garantie vaak weliswaar.

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

05 nov 2017 22:13

Tuurlijk zijn er altijd voorbeelden te vinden van merken en motoren waar het ook niet lekker gaat.

Feit blijft dat er best veel merken zijn die dit soort vermogens eenvoudig weten te combineren met een superbe bombenfestheid.

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

05 nov 2017 22:23

De meest bombenfest was de 3.2....

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

05 nov 2017 22:24

Vlak de 944 blokken niet uit.

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

05 nov 2017 22:45

Hoe je het ook draait of keert deze Porsche motor is toch wel zeer slecht van kwaliteit :twisted:
Kan zoveel voorbeelden geven van deze motoren die de geest gaven, niet Porsche waardig :scratch:
En idd heb ook problemen gehad met een Audi maar dit koste een paar duizend en kreeg nog wat coulange.
Weet ook dat diverse Porscherijders hun auto hebben verkocht uit angst voor een gevoelige IMS Lager :oops:

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

05 nov 2017 23:03

alvin01 schreef:De meest bombenfest was de 3.2....


Zit jij goed :cheers:

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

05 nov 2017 23:31

molen934 schreef:Hoe je het ook draait of keert deze Porsche motor is toch wel zeer slecht van kwaliteit :twisted:


Je hebt gelijk. En niet alleen de motor. Als ik zie wat ik aan de 996 al heb moeten vervangen. Ook veelal kleine dingetjes, maar wijst toch in de richting dat het toen echt alles of niks was ...

Re: 987 3.4 / ketting geknapt

06 nov 2017 0:40

Yep, ze hadden het schip beter kunnen laten zinken :salut:
Plaats een reactie