Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 1:41



Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Op de foto waar je naar refereer was eerst een aftakking van een bestaande oem buis afgesneden en aan de nieuw grotere buis gelijmd maar dat brak op den duur af.

Geen idee of je zonder kan en het kan afdoppen. De standaard auto’s hebben het niet. En ik weet niet waarom ze beslist hebben dat er bij de X51 wat meer vacuum nodig is. Misschien dat het inlaatttraject en Varioram anders wordt aangestuurd.


29 nov 2018 17:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Kudelstaart
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Ik kan even het geluid beoordelen met de buis zonder aftakking en tijdelijk de extra vacuüm buis af te doppen, mocht ik het geluid niets vinden dan gaat ie er weer af. Ik heb wel al een paar Samco dealers geprobeerd te vinden die de buis voor tiptronic/x51 kan leveren in NL. Tot nu toe kennen wat online winkels het productnummer TB-5570 niet.
Ken jij een adres Kheldar?
_________________________________________
Ex 944, 996 C4S


29 nov 2018 21:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Ik heb ook online gezocht. Maar niet gevonden. Waarschijnlijk enkel in de US? Anders even navragen in het draadje op het andere forum


29 nov 2018 22:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Kudelstaart
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Ik vind wel deze op eBay https://www.ebay.com/itm/Porsche-996-Co ... SwCpRa~7Li
_________________________________________
Ex 944, 996 C4S


30 nov 2018 0:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Kudelstaart
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Auto-style.nl kan de samco buis bestellen, 12 weken levertijd en kost dan 129 euro in de btw. Ik probeer eerst de buis zonder aftakking, die is besteld en onderweg.
_________________________________________
Ex 944, 996 C4S


30 nov 2018 15:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Ja die zijn altijd schreeuwend duur. Had bij IPD ook een nieuwe besteld om mijn knutselversienwaar nu een gat in zat (afgedopt met bout/moet en rondellen) te vervangen. Schrok ook even van de prijs.

Ik ga nu eerst proberen met het luchtfilterhuis van de 997. Dat past zonder aanpassingen 1 op 1 in de 996 en heeft blijkbaar wat betere flow.


30 nov 2018 18:47
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Carrera 4 Cabrio 2001 944 S2 1989
Zuid Limburg
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Hoi Robin
Ik heb met veel interesse dit draadje gelezen.
hoe is het nu afgelopen?
Ik heb een 996 c4 cabrio 3.6 tiptronic en zou dus ook moeten gaan voor de buis met aftakking.

het systeem van k&N 577000 of van evo hebben ook geen aftakking. en ze zijn wel erg duur...


26 apr 2019 8:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Opletten. Tiptronic auto’s kunnen gevoeliger zijn voor bepaalde mods. Luchtfilter aanpassingen zullen nog wel kunnen. Maar bij mij wilde hij niet meer leuk schakelen toen ik aan de uitlaatzijde wat wijzigingen deed. Het luistert allemaal wat nauwer doordat de tiptronic computer een heleboel motor variabelen in de gaten houdt om zo goed mogelijk te schakelen en de lock up te bedienen.


26 apr 2019 9:37
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Carrera 4 Cabrio 2001 944 S2 1989
Zuid Limburg
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
ok. goede tip.
Ik heb er een normale k&n filter ingezet en je hoort wel meer gebrom. qua schakelen niet.

wat adviseer je dan? hierbij laten?


26 apr 2019 14:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Die sportfilters halen sowieso niet veel uit. Enkel voor een wat luider snorrend geluid.

De enige bewezen upgrades voor de 996 voor betere luchttoevoer zijn de x51 airbox, de 997.1 3.8l airbox of de evomsit.

Tweaken aan de inlaatzijde voor de tiptronic is geen probleem.


26 apr 2019 22:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Ik haal hier een oud draadje mee op, maar vind dat mijn vraag hier wel op thuis hoort...

Heeft iemand (ik kan het niet vinden) de helmholtz resonator al eens uit de luchtfilterbox geslepen en de originele aanzuigslang met aftakking laten zitten? Hierdoor krijg je toch ook meer lucht naar je motor toe?
... was dit draadje aan het lezen omdat ik die van mij misschien wil afdoppen maar heb nog niemand gezien die het geprobeerd heeft om de resonator box eruit te slijpen en de originele slang te laten zitten. Misschien is het ook wel niet verstandig om te doen, maar ook daar ontvang ik dan graag antwoord op :wink:


20 nov 2019 9:05
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Volgens mij krijg je dan ongefilterde lucht aangezogen...


20 nov 2019 9:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Als ik hier naar google dan kom ik dit tegen;

[album]https://www.porscheforum.nl/album/album_page.php?pic_id=75990[/album]
grrrr... foto lukt niet...

volgens mij dan geen ongefilterde lucht...


20 nov 2019 13:07
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Afbeelding

Yup, volgens mij ook geen ongefilterd lucht, maar de resonator is geen restrictor, dus denk niet dat je veel mee opschiet hem er uit te slopen. Je hebt meer aan een grotere throttle body en een IPD plenum.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


20 nov 2019 14:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
RichardP schreef:
Volgens mij krijg je dan ongefilterde lucht aangezogen...


Niet ongefilterd wel ongemeten want de aftakking bevindt zich na de luchtmassameter. Dus gaat niet werken wat hierboven werd voorgesteld.

Afbeelding
De resonator is een afgesloten doosje dat in het luchtfilterhuis zit vastgeschroefd. Is er verdere niet mee verbonden. Was een mooie manier om het zo compact en onzichtbaar weg te werken.

Je kan als je wil de resonator je er gewoon uitschroeven. En dan het gat dat zo ontstaat in het luchtfilterhuis afdoppen, daarvoor is die gele gripper plug ideaal geschikt! Maar dan heb je dus ook zo een andere inlaatbuis naar het gasklephuis nodig.

Het enige verschil is dat er zo zonder resonator wat meer open ruimte boven het luchtfilter is. Men beweert dat het de luchtstroom ten goede komt. Dat is in theorie een leuke hypothese maar denk (en weet uit ervaring) dat het in de praktijk niets uitmaakt.


20 nov 2019 19:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Kheldar schreef:
RichardP schreef:
Volgens mij krijg je dan ongefilterde lucht aangezogen...


Niet ongefilterd wel ongemeten want de aftakking bevindt zich na de luchtmassameter. Dus gaat niet werken wat hierboven werd voorgesteld.

Afbeelding
De resonator is een afgesloten doosje dat in het luchtfilterhuis zit vastgeschroefd. Is er verdere niet mee verbonden. Was een mooie manier om het zo compact en onzichtbaar weg te werken.

Je kan als je wil de resonator je er gewoon uitschroeven. En dan het gat dat zo ontstaat in het luchtfilterhuis afdoppen, daarvoor is die gele gripper plug ideaal geschikt! Maar dan heb je dus ook zo een andere inlaatbuis naar het gasklephuis nodig.

Het enige verschil is dat er zo zonder resonator wat meer open ruimte boven het luchtfilter is. Men beweert dat het de luchtstroom ten goede komt. Dat is in theorie een leuke hypothese maar denk (en weet uit ervaring) dat het in de praktijk niets uitmaakt.


Allen dank voor de info!
Wat betreft de LMM, daar had ik nog niet naar gekeken en is inderdaad niet verstandig om dit dan te doen (denk dat het uberhaubt niet eens werkt).

... ik ga me eens bedenken wat ik er mee ga doen.

thanks :thumleft:


21 nov 2019 12:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-964 C2 997 C4S Macan
Hellevoetsluis
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Ik zit toch wel erg te denken om deze te bestellen.

https://www.design911.co.uk/fu/prod766/Cold-Air-Induction-Kit-Porsche-997-C2-C4-2004-07/

Wil sowieso mn luchtfilter vervangen. Puur normaal onderhoud. Nu twijfel ik erg of ik een K&N filter zal steken icm bovenstaande.
Ik weet dat het geen vermogen oplevert (hoeft ook niet) maar vind het geluid zo gaaf. Ik wil alleen geen vermogen inleveren.
Daarbij vind ik het principe van inge-oliede (?) filters soms wat eng. Ze zijn erg onderhoudsgevoelig. te veel olie geen lucht, te weinig olie geen filtering.

Zo'n cold air kit kan je toch ook gewoon met een normaal filter gebruiken?

Deze video heeft me toch nog aan het twijfelen gebracht:
https://www.youtube.com/watch?v=GK329_MhMuM&t=465s


17 dec 2019 11:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Waarom zoiets Cold Air Induction heet is mij een raadsel. Het enige wat er gebeurt is de bypass van de Helmholtz resonator. Heeft enkel effect op je oren. Niks Cold


Wat betreft luchtfilter. Het is en blijft gerommel in de marge. En kost ook nog wat en je moet het minutieus onderhouden.

Er zijn betere oplossingen om voor bijna hetzelfde geld wel de extra pK’s en Nm’s die nog voorhanden zijn er uit te halen en optimaliseren.


17 dec 2019 11:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-964 C2 997 C4S Macan
Hellevoetsluis
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
zoals?

Effect op enkel je oren kan ook positief zijn :wink:


17 dec 2019 12:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Ik heb de 996 design911 kit, zeker aan te raden!
Vermogenswinst schat ik in op een dikke 0pk. :mrgreen:

Inleg K&N schiet je niet veel mee op en kan ik niet aanraden. Teveel olie is slecht voor de MAF en te weinig slecht voor filtratie. Daarnaast is het schoonmaken meer werk dan een papieren filter te vervangen.

Voor écht meer geluid is een 'open' filter dan wel weer aan te raden, maar daar kleven ook diverse nadelen aan..


17 dec 2019 12:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
CJ schreef:
zoals?

Heb een piggy-back ECU laten plaatsen. Vervroeging en inspuiting kan nu fijner afgesteld worden.

Citaat:
Effect op enkel je oren kan ook positief zijn :wink:

Jazeker ... dat klopt en zeer bergijpelijk, het klinkt anders. Ik heb zelf na een tijd de resonator maar weer mee laten spelen. Was me te veel lawaai zonder en mijn kids rijden ook wel eens mee, beter voor de oortjes.


17 dec 2019 12:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Kheldar schreef:
CJ schreef:
zoals?

Heb een piggy-back ECU laten plaatsen. Vervroeging en inspuiting kan nu fijner afgesteld worden.

Citaat:
Effect op enkel je oren kan ook positief zijn :wink:

Jazeker ... dat klopt en zeer bergijpelijk, het klinkt anders. Ik heb zelf na een tijd de resonator maar weer mee laten spelen. Was me te veel lawaai zonder en mijn kids rijden ook wel eens mee, beter voor de oortjes.


Hoop dat het niet teveel lawaai is... :)
heb net n dopje besteld via ebay en ga van de week of zo ff n buis bestellen. Wilde die van 911design niet omdat de kleur me niet aanstaat (wil gewoon een zwarte hebben). Zal in de kerst-nieuwjaar vakantie e.e.a. ff ombouwen, dus dan kan ik er meer over vertellen...


17 dec 2019 14:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4S 2003
In het groene hart
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Ik vind het wel een goede mod, bij vollast een aardige brom. Als je wat milder bent met gas geven valt het wel mee. Ik had een setje via Ebay uit de USA laten komen, met invoerrechten en postzegel erop had ik hem achteraf bij een ander kunnen bestellen. Bij deze: https://www.ebay.nl/itm/Porsche-996-Col ... 4902.l9144
_________________________________________
Some days, nothing beats a good drive...


17 dec 2019 17:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Ah kijk ... dat is een leuk setje en voor een normale prijs!

:!: Ik zie dat ze ook een versie hebben voor auto's met tiptronic of X51 die de extra vacuum aansluiting hebben op de luchtinlaat

Thx voor sharing :thumleft:


17 dec 2019 17:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-964 C2 997 C4S Macan
Hellevoetsluis
Bericht Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?
Hmmmm

Echt net vanmiddag besteld.
Deze is mooier idd. Kijken of ik het nog kan cancelen.


17 dec 2019 19:33
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.