Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

11 nov 2017 10:53

Zit regelmatig op andere fora te lezen over de luchtfilter modificatie met aftopping van de “helmholtz” resonator voor een voller geluid en betere doorstroming (en dus meer PK?) maar op dit forum beperkt het zich tot het plaatsen van een KN filter in plaats van een papieren filter.

[urlhttps://www.ebay.com/itm/Porsche-996-997-Performance-Cold-Air-Intake-Inhaler-Authentic-SCHNELL/162689945363?fits=Make%3APorsche&hash=item25e1138f13:g:tKgAAOxydlFS9S8h&vxp=mtr][/url]

Met het standaard luchtfilterhuis is het hiermee mogelijk een relatief goedkope modificatie te doen en terug naar origineel is altijd mogelijk.
ZIjn er ervaringsdeskundigen hier op het forum? Was gewoon benieuwd wat de ervaringen zijn en of het de moeite waard is? Alvast dank!

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

11 nov 2017 11:02

Geen idee, maar is zo effe iets duidelijker :mrgreen:

https://www.ebay.com/itm/Porsche-996-99 ... 8h&vxp=mtr

Afbeelding

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

11 nov 2017 11:06

Ik heb wel eens bij een 996 met dit systeem meegereden:

https://www.ebay.com/itm/K-N-57-Series- ... 1489814752

Maakt met name bij flink accelereren behoorlijk meer geluid. Persoonlijk wel leuk voor een ritje, maar voor de lange ritten lijkt het mij toch wat storend. Wel eenvoudig weer te veranderen als je het zat bent 8)

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

11 nov 2017 11:32

ik heb een IPD Competition plenum dat is dan icm 82mm gasklephuis. Daar hoort ook zo een silicone-inlaatbuis bij zodanig dat die op de grotere gasklep past. Daarbij wordt de resonator ook afgedopt. Ziet er zo uit.
Afbeelding

Afdoppen hoeft eigenlijk niet aangezien de resonator een afgesloten kamer is. Is meer det er geen viezigheid in komt.

@Brabo: Zoals op de foto’s hierboven getoond zit de helmholzresonator nog steeds in het luchtfilterhuis gemonteerd. Ook op de foto met de rode buis. De siliconen pijp zorgt enkel dat de resonator niet meer aangesloten is.

Je zou eventueel nog de resonatorkamer uit het luchtfilterhuis kunnen halen. Daarmee creeer je meer ruimte boven het filter. Dan moet je het gat in het luchtfilterhuis ook werkelijk hermetisch sluiten. Daarvoor moet je wel een passende dop ergens vinden want de hals van de resonator is waar je nu het kapje op vastklemt. Zonder de resonator is daar gewoon een gat.

Er zal vast wel ergens tss alle pvc buizen onderdelen een pijpstukje met schroefuiteinde bestaan dat vanbinnenuit het luchtfilterhuis door het gat kan steken en dan met een o-ring en schroefdop mooi luchtdicht af te sluiten.

Zoals sjeezerd aangeeft: de inlaat maakt nu wat meer geluid, vooral bij 4500-5500 toeren en volgas resoneert het nu flink. Kan soms storend zijn. Maar is enkel bij goed doortrekken in hogere toerengebied. Dus wel bevorderlijk voor de permagrin!
Laatst bijgewerkt door Kheldar op 11 nov 2017 12:51, in totaal 5 keer bewerkt.

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

11 nov 2017 11:39

Als je een sportfilter zou installeren zou ik eerder voor deze gaan.

Afbeelding
http://www.evoms.com/mobile/Product.aspx?id=38046

Gebruikt zoals stock een soort snorkel die aansluit op de inlaat op de spoiler. Bij gesloten spoiler zuigt hij dan lucht via daar aan ipv rechtstreeks uit de warme motorruimte.

Ander voordeel is een herbruikbaar filter dat gewassen kan worden en niet hoeft geolied te worden. Dus je LMM blijft schoon.

De claims van extra pk’s moet je met een korreltje zout nemen denk ik.

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

11 nov 2017 13:35

Duidelijk genoeg kenners hier op het forum, Thanks alvast! Ik ga waarschijnlijk het volgende doen:
KN filter monteren
Siliconen cold air buis monteren
Afdoppen resonator

Filter is al binnen, zit nog te wachten op de buis (online besteld zojuist) en zal jullie wel laten weten wat mijn ervaringen zijn.
Dank voor het meedenken en advies!

Andere tips of ervaringen zijn welkom

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

11 nov 2017 13:37

Waar heb je je buis besteld en welke?

Als je zou beslissen de resonator uit het luchtfilterhuis te schroeven en een mooie oplossing vind om het gat af te dichten hoor ik het graag ;)

Fabspeed heeft er in ieder geval een mooie oplossing voor die in hun cold air intake kit zit. Wordt vanuit de binnenkant van het luchtfilterhuis op de plek van de resonator geschroefd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

13 nov 2017 14:26

Ok ik heb denk ik een oplossing voor het afdichten van het gat gevonden.

Cherne / Oatey Gripper plug (50mm) # 33401

Kost iets van 3-5$ in de US. Met verzendkosten een stuk duurder.
Kan zo direct niets vinden wat hier op lijkt en dichterbij huis online te bestellen is. Een winkel met loodgieterbenodigheden? Hoe heet zo een plug in het nederlands?

Afbeelding

Afbeelding

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

13 nov 2017 16:35

Het lijkt wel een soort 'winterdop' te zijn om bijv. zwembadleidingen af te doppen.

Persoonlijk geen enkele ervaring met dit type doppen i.c.m. luchtfilterbehuizing.

Afbeelding

https://robotdiscounter.com/winterdop-5555

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

13 nov 2017 16:53

Een andere oplossing is om de hals van de resonator er met een drempel af te slijpen en dan deze te gebruiken om de bijgeleverde dop er met de klem op te bevestigen.

Anders iets als een pvc buis met de goeie diameter aan één uiteinde met schroefdraad en aan de andere kant een opstaande kraag en die met bv. een o-ring langs de binnenkant doorheen luchtfilterhuis te schuiven en dan een dop erbovenop te schroeven zodanig dat het lichtdicht klemt.

Ik ken voor de rest niks van wat er allemaa te krijgen is in buizenland. Iemand een adres waar ik eens kan navragen.

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

13 nov 2017 18:43

zo'n stopje is wel een mooie oplossing (zou gewoon eens bij een installatiebedrijf/groothandel binnenstappen om te vragen of ze zoiets hebben).

Wel zou ik hem voor alle zekerheid ipv met een vleugelmoer met een zelf borgend moertje (nylock bv) vast zetten of voorzien van wat locktite op het schroefdraad :wink:

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

13 nov 2017 19:08

als je er van binnen bij kunt, misschien een blind wartel met moer erop?

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

13 nov 2017 20:59

Martinos schreef: Wel zou ik hem voor alle zekerheid ipv met een vleugelmoer met een zelf borgend moertje (nylock bv) vast zetten of voorzien van wat locktite op het schroefdraad :wink:


Ja dat had ik ook al bedacht. En in ieder geval zwart spuiten. Is wat fel zo.

Heb er eentje (wel een gele) voor 9eur incl verzendkosten bij Amazon besteld.

Fabspeed vraagt 75$ voor hun kapje.

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

13 nov 2017 21:18

Welkom in de hobbyhoek, wat een creativiteit weer hier :cheers:

@kheldar: de buis tussen luchtfilter en gasklep heb ik besteld via aliexpress, kosten incl opsturen 24 euro....keuze uit meerdere kleuren en inclusief 2 RvS bevestigingsringen. Voor dat geld.....alleen wel een paar weken wachten ivm verzendlijst vanuit China.

Ik ga ook nog even nadenken over de afdopping van de resonator, vind jouw optie wel een goede!

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

13 nov 2017 21:51

Ik bedoel dus zoiets.
Afbeelding

- Resonator er uit
- o-ring over deze pvc plug
- plug van binnenuit door gat in luchtfilterhuis
- passende schroefdop bovenop draaien die dan o-ring aan de binnenkant aandrukt.

Eventueel de schroefdraadlengte aanpassen om ver genoeg te kunnen aandraaien.

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

04 dec 2017 10:41

Ik heb een zo een gripper-plug besteld.
Resonator er uit en dan de plug door het gat gestoken en aandraaien. Zit stevig vast sluit hermetisch af. Ga hem denk ik mat zwart spuiten en borgmoer/rondel/locktite gebruiken.

AfbeeldingAfbeelding

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

04 dec 2017 12:44

of net boven de vleugelmoer een klein gaatje boren voor een split-/borgpen.
Persoonlijk zou ik Locktite doen (moet alleen wel als het elke keer weer losgedraaid is geweest.

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

06 dec 2017 22:41

Wat is een IPD competition plenum? Heeft een standaard 996 mk1 3.4 1een kleiner gasklephuis dan 82mm?

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

06 dec 2017 23:57

Plenum is de t-splitsing achter de gasklep die de ingaande lucht splitst tussen linker en rechter motorhelft.

Daar bestaan zgn alternatieven voor die qua stroming beter geoptimaliseerd zouden zijn. De splitsing is iets aerodynamischer uitgevoerd en het oppervlak binnenin het plenum is ruwer en heeft kleine dimpels.

Er bestaat zo een plenum voor de standaard gasklep. Maar je kan ook de gasklep van de GT3 monteren (82mm vs 74mm standaard). Daarbij hoort dan ook een iets groter plenum. Dat is dan de Competition plenum. What’s in a name.

Meer info vind je hier
http://www.ipdplenums.com/products/plen ... Carrera_04

Je moet een beetje door de marketingpraatjes heen lezen. Qua performantiewinst is het niet zo groot. Het is eerder dat de auto wat beter aan het gas hangt en over het toerenbereik een iets beter koppelverloop heeft. Qua piekvermogen scheelt het niet zo veel.

Voor de vroege Carrera’s met gaskacbel is een grotere gasklep niet direct mogelijk omdat ze dus geen e-gas hebben. Waarschijnlijk dat daar work-arounds voor zijn. Maar daar ben ik niet van op de hoogte.

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

07 dec 2017 8:47

Een upgrade naar 82mm gasklep maakt dat je de originele gummi inlaatpijp tss luchtfilterhuis en gasklep niet meer kan gebruiken omdat de diameter aan gasklepzijde te klein is (74mm >> 82mm). Daar komt dan in de plaats een aangepaste pijp. Deze is zonder de aftakking naar de Hemholtz-resonator, dat is de afgesloten kamer die eigenlijk in het luchtfilterhuis zit en door het gat in luchtfilterhuis op de aftakking aangesloten is.

Je kan de inlaatpijp ook bij 74mm gasklep vervangen door één zonder aftakking. Daarbij zijn we weer bij het onderwerp van de openingspost beland. Daarbij heb je de mogelijkheid om de resonator fysiek te laten zitten en pro forma af te doppen. Of de resonator uit het luchtfilterhuis te halen en dan het gat dicht te maken.

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

07 dec 2017 22:33

Dank je, zal me er eens in verdiepen. Maar heb idd nog een gaskabel. Zijn er mensen die een open luchtfilter of vervangingsfilter (b.v. K&N) hebben of aanraden? Of haal ik oude koeien uit de sloot m.b.t. zachte cylinderwanden e.d.? :scratch:

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

08 dec 2017 2:17

Zie post #5 in dit draadje.
Nee de cilinderwanden zullen niet smelten.

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

28 nov 2018 20:36

Zoals onderstaand bericht laat zien is er een luchtslang aangesloten op het aftermarket stuk inlaat buis en ook de originele buis heeft hier een aansluiting voor, wat gebeurd er met dit slangetje als de vervangende buis deze aansluiting niet heeft?
Kheldar schreef:ik heb een IPD Competition plenum dat is dan icm 82mm gasklephuis. Daar hoort ook zo een silicone-inlaatbuis bij zodanig dat die op de grotere gasklep past. Daarbij wordt de resonator ook afgedopt. Ziet er zo uit.
Afbeelding

Afdoppen hoeft eigenlijk niet aangezien de resonator een afgesloten kamer is. Is meer det er geen viezigheid in komt.

@Brabo: Zoals op de foto’s hierboven getoond zit de helmholzresonator nog steeds in het luchtfilterhuis gemonteerd. Ook op de foto met de rode buis. De siliconen pijp zorgt enkel dat de resonator niet meer aangesloten is.

Je zou eventueel nog de resonatorkamer uit het luchtfilterhuis kunnen halen. Daarmee creeer je meer ruimte boven het filter. Dan moet je het gat in het luchtfilterhuis ook werkelijk hermetisch sluiten. Daarvoor moet je wel een passende dop ergens vinden want de hals van de resonator is waar je nu het kapje op vastklemt. Zonder de resonator is daar gewoon een gat.

Er zal vast wel ergens tss alle pvc buizen onderdelen een pijpstukje met schroefuiteinde bestaan dat vanbinnenuit het luchtfilterhuis door het gat kan steken en dan met een o-ring en schroefdop mooi luchtdicht af te sluiten.

Zoals sjeezerd aangeeft: de inlaat maakt nu wat meer geluid, vooral bij 4500-5500 toeren en volgas resoneert het nu flink. Kan soms storend zijn. Maar is enkel bij goed doortrekken in hogere toerengebied. Dus wel bevorderlijk voor de permagrin!

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

29 nov 2018 0:09

Deze aftakking op de inlaatbuis zit op auto met tiptronic of X51 pakket

Dat slangetje zit verbonden met de inlaat en is een soort by-pass van de gasklep. Daarmee loopt de motor stationair wat regelmatiger omdat bij een tiptronic er door de bewegende delen in de koppelomvormer er altijd een zekere last op de motor is.

Een andere functie is dat deze slang bij gesloten gasklep extra vacuum creëert op de brake booster. Even in de PET catalogus kijken en je ziet het schema. De bewegende lucht creëert door het venturi effect extra onderdruk. Het nut daarvan? Misschien om bij stilstaan in D genoeg remkracht te genereren dat je het rempedaal een stukje lichter hoeft in te drukken?

Samco heeft een inlaatbuis met aftakking speciaal hiervoor. Hier wat meer info over de Samco buis
https://rennlist.com/forums/996-forum/1 ... onics.html

Anderen zetten er een klein luchtfiltertje op nadeel is dat het dan niet gemeten wordt door de LMM. Afbeelding

Ik heb het na de handbakconversie gewoon laten afdoppen.

Re: Ervaringen met 996/997 luchtfilter modificaties?

29 nov 2018 13:46

Aha, ja ik heb de x51 optie dus ook dit slangetje. Ik heb een silicone slang besteld maar deze heeft dus geen connectie ben ik nu achter, eventueel een ventiel hierin knutselen zou ook nog kunnen. Afdoppen kan dus ook maar geen idee wat dat voor effect heeft voor x51. Ik ga er nog even over nadenken :)
Plaats een reactie