Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 1:33



Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Piep. E-gasklep aansturing? Boxster 3.2S ‘00 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Piep. E-gasklep aansturing? Boxster 3.2S ‘00
Mijn Boxster (3.2 S 2000) start prima, rijdt geweldig en allemaal een groot feest.

Maar.

Ik hoor een piep.

De piep begint bij contact aan, gaat dan een 30 seconden door en eindigt met een 'huppeltje'/kraakje en is dan minder hard.

Als je de motor start hoor je het haast niet, maar ik wel, en ik heb een nogal goed gehoor dus ik wil weten wat het is en wat ik er aan kan doen.

In eerste instantie dacht ik aan een dynamo fluit en heb de hele electronica nagekeken (versterker, PCM) want dat is mijn werkgebied.

Maar daar zit het niet.

PCM eruit. Is het er nog, minder hard maar toch. Dus het is iets dat er is en dat versterkt wordt door de PCM/Versterker. Daar kan ik wat aan doen maar dan is de oorzaak niet weg.

Als ik de DME verwijder is het weg.

Als ik van de DME de (even uit m'n hoofd) derde stekker van boven verwijder is het ook weg

Als ik de stekker van het gasklephuis (E-gas) verwijder... is het ook weg.

Dus ik dacht aan een condensator in dat stukje regelaar van de klep. Maar dat ziet er prima uit en geen condensator in zicht. Toch maar de sleepcontacten schoongemaakt met daarvoor bestemde chemicalien. Geen resultaat.

DME gewisseld, wellicht dat die een stoosignaal meestuurde. Geen verschil.

Dus nu heb ik eigenlijk alleen de gasklep/E-gas module nog als verdachte en die wil ik wisselen. Maar ja, die ligt nou net niet als reserve op mijn onderdelenplank.

Dus ik op zoek met de bosch onderdeelnummers in de hand en dan komen de vragen:

- is die van de 2.7 gelijk aan die van de 3.2? onderdeelnummer komt daar wel op uit maar zeker weet ik het niet

- als ik op het onderdeelnummer (bosch) af ga, dan kom ik op een aantal andere motoren die dat ding ook hebben. En daar zijn goedkope kopieen van gemaakt in het land van de rijzende smog dus die zou ik kunnen proberen.

Echter, liever zou ik even een andere willen proberen om te weten dat het daar zit. Want ook een goedkope nepperd kost iets van 60-80 euro (plus wachten) en die kan daarna de kliko in als het inderdaad de oorzaak is. Want dan moet er toch een echte op. Zelf rij ik wel met de nepperd (met de originele in de kofferbak) want die wissel je zo als het moet. Maar bij verkoop moet het in orde zijn.

Mijn vragen dus:

herkent iemand dit gasklep geluid? (ik heb 1 videootje op joetjoep gevonden met het geluid maar zonder oplossing)
weet iemand wat de DME aan het doen is bij contact aan? Ik vermoed dat ie de gasklepmotor onder stroom zet, startpositie zoekt en dat vasthoud tot motorstart danwel xyz (30 of zo) seconden en dan de spanning verbreekt (dan is het geluid weg)

en

heeft iemand zo'n gasklep liggen die ik kan proberen in mijn auto?

cruciaal wereldschokkend is het niet en de wagen presteerd nog helemaal tot mijn grote plezier maar ik kan er slecht tegen als ik van zoiets niet weet hoe het in elkaar zit.

alle tips welkom, zal nog even zoeken naar dat filmpje met het geluid, dat maakt altijd meer duidelijk dan tekst nietwaar.

gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=fCjIx2Wgcxs


14 nov 2017 0:04
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 987.2 Black Edition Nieuwerkerk aan den IJssel
Bericht Re: Piep. E-gasklep aansturing?
Ik heb precies hetzelfde.

Hoe heb jij het opgelost?


20 feb 2018 16:14
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Piep. E-gasklep aansturing? Boxster 3.2S ‘00
Is een luchtklep ofzo. Schijnt heel normaal te zijn bij koude motor.
Wij hadden dit ook bij de Boxster S .... en toen heb ik wat zitten googlen - kwam meerdere berichten op Amerikaanse fora tegen waar geschreven werd dat dit niet kwalijk is ;)
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


20 feb 2018 16:41
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.