| www.porscheforum.nl |
https://www.porscheforum.nl/

vragen/problemen koppeling '76-er 911
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=50564
Pagina 1 van 1

Auteur:  Coen Jansen [ 31 dec 2017 17:48 ]
Berichttitel:  vragen/problemen koppeling '76-er 911

Hallo,

De koppeling van mijn 911 heeft het begeven en ik had wat vrije dagen na de kerst dus ik besloot om maar eens te gaan kijken wat er aan de hand was is....

Mijn 911 Targa is van 74 maar er ligt een 3 liter Carrera blok van 76 in met een 915-bak in.
[img]https://www.porscheforum.nl/album/album_pic.php?pic_id=72408[img]

Bij dit type zit het druklager aan de drukgroep bevestigd
Afbeelding

Bij mij was een borgveer aan de achterzijde los gekomen waardoor de borgring los liet en
het druklager los kwam van de drukgroep
Afbeelding

Wat mij verbaast is de werking van de drukgroep.....
Meestal wordt er druk uitgeoefend op de drukgroep om te "koppelen"...
Hier lijkt het er op dat er aan de drukgroepveer getrokken wordt om te koppelen

zie onderstaande foto:
Afbeelding

Als het koppelingspedaal wordt ingetrapt, gaat de hefboom naar voren en de vork met daarin
het druklager ook, dieper het versnellingsbak huis in.
omdat het druklager vast zit aan de drukgroep wordt er dus aan getrokken!

Klopt mijn redenatie? Wordt er bij dit type koppeling getrokken i.p.v. geduwd

Een ander "dingetje"...
Ik wil ook de geleidebuis voor het druklager vervangen.....
Afbeelding

Het oppervlak is vrij ruw en het druklager glijdt er niet soepel over..
Als ik in technische fora of op youtube kijk dan kom ik alleen geleidebuizen tegen die met schroeven bevestigd zitten.
Ook bij onderdelenleveranciers vind ik alleen geleidebuizen die met schroeven vast gezet worden.

Bij mij zit de geleidebuis niet met schroeven vast maar lijkt hij er in geperst.

Kan ik deze geleide buis wel vervangen?
Hoe haal je die er uit?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

En natuurlijk de beste wensen voor 2018, met vele leuke "Porsche kilometers"!

Groet,

Coen.

Auteur:  Erwin [ 01 jan 2018 12:14 ]
Berichttitel:  Re: vragen/problemen koppeling '76-er 911

Hey Coen! ( uit het hoge noorden?)


Je trekt i.d.d. een 915 koppeling vrij.

De geleidebus van dit eerste model 915 bak is niet los leverbaar en ook niet te demonteren. Ik zou wel een nieuwe koppelingset monteren als ik de oude zo zie.


Groeten, Erwin Jansen

Auteur:  molen934 [ 01 jan 2018 12:35 ]
Berichttitel:  Re: vragen/problemen koppeling '76-er 911

Ha die Coen,

Wat Erwin zegt zou ik doen, zit er niet meer zo fris uit, vernieuwen die hap.
Zou wel voor origineel gaan, geen imi weet ik uit ervaring :oops:
Lekker compleet, toplager misschien wat heveltjes na meer als 40 jaar dienst.

Suc6

Auteur:  Coen Jansen [ 01 jan 2018 12:57 ]
Berichttitel:  Re: vragen/problemen koppeling '76-er 911

Bedankt voorde antwoorden.

@Erwin: Ja uit het hoge noorden.

Het plan is inderdaad om de complete koppelingsgroep te vervangen, inclusief vliegwiel, bouten
en vork.

Jammer dat die geleidebuis niet te vervangen is....
Hij is een beetje ruw, als ik hem glad ga schuren/slijpen wordt hij dunner er "rammelt" het druklager er
om heen, weet niet of dat slim is....

De koppeling liep altijd erg zwaar.

Groet,

Coen

Auteur:  Erwin [ 01 jan 2018 13:08 ]
Berichttitel:  Re: vragen/problemen koppeling '76-er 911

Dat jouw koppeling zwaar ging zal vooral door de drukgroep en misschien de kabel veroorzaakt zijn.
De geleidebus glad schuren met fijn schuurpapier en verder niks aan doen. Er moet overigens geen rand ingesleten zitten.

Beetje invetten met speciaal vet en speling is niet erg en rammelen gebeurt daar ook niet.


.

Auteur:  Coen Jansen [ 02 jan 2018 16:34 ]
Berichttitel:  Re: vragen/problemen koppeling '76-er 911

Ha Erwin,

Wat bedoel je met "speciaal vet"?

Extra dik? (NLGI 3 (of hoger)) of juist smeuïg (NLGI 2 of 1)

Met vaste bestanddelen (zoal koper, alu, nikkel, grafiet, molybdeendisulfide) of juist zonder?

Groet,

Coen.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/