Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 20:42



Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 987.2 Black Edition Nieuwerkerk aan den IJssel
Bericht Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Hallo allemaal,

Ik heb een Porsche Cayman S 987 met een tiptronic bak.

Als ik mijn porsche start 's ochtends start variëren mijn toeren tussen de 800 en 1500 toeren, continue. Omhoog omlaag. Zodra ik hem dan in de versnelling zet is het helemaal erg. De toeren schieten gelijk naar de 2000 toeren als ik alleen maar mijn pook naar de "D" schuif en gaan dan weer tussen de 800 en 1500 heen en weer.

Als mijn auto warm is, is er niks aan de hand.

Wat kan dit zijn?

Christian


29 jan 2018 21:20
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Heeft er missschien niks mee te maken. Maar heb je al eens een e-gas calibratie uitgevoerd? Even googled hoe dat moet: sleutel in contact en draaien zonder dat je start, zo 60seconden houden. Sleutel maar neutraal maar niet uit contact 15 seconden zo houden. Weer op contact zetten. De eerste keer 60sec op contact zetten kan je een whirrend geluid horen als de gasklep zich calibreert.


29 jan 2018 22:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 987.2 Black Edition Nieuwerkerk aan den IJssel
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Bedankt voor de tip. Ik ga het eens proberen.


31 jan 2018 16:16
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 987.2 Black Edition Nieuwerkerk aan den IJssel
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Helaas, het heeft niet geholpen.

Ik ga steeds meer denken dat het glasklephuis gereinigd moet worden. Elke keer als ik het gas ook los laat zakt de toeren 200. En als ik op mijn gas ga stijgen de toeren met 500 en gaat de auto dan pas bewegen.


02 feb 2018 12:44
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Is je luchtmassameter nog goed?
Maak de LMM anders even los en kijk of dan de motor wel netjes stationair loopt.


02 feb 2018 13:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
En kijken of er foutcodes zijn.


02 feb 2018 15:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 987.2 Black Edition Nieuwerkerk aan den IJssel
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Oke, ga dat proberen. Moet wel even kijken op google waar de lucht massa meter zit. :lol:

Ik merk dat het eigenlijk alleen is als de motor koud is maar ook als ik weer op het gas wil gaan dan schud de auto, alsof je het gaspedaal elke keer aantikt.


02 feb 2018 17:22
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Durf niet met 100% zekerheid te zeggen of de gasklep gelijk is aan die van een 986, maar als dat zo is kan je de ICV (idle control valve) eens schoonmaken.
Een nieuwe pakking kopen, gasklep demonteren en alles (gasklep, ICV en inlaatspruitstuk) goed schoon maken en weer terug monteren.
Kan er alleen maar beter van worden en was op mijn 986 een enorme vooruitgang :!:

plaatje bij het praatje:

Afbeelding

Luchtmassameter kan je ook reinigen met speciale elektronica reiniger. Raad ik alleen aan als je problemen hebt met de LMM want er zwerven een hoop verhalen rond waarbij de LMM defect is gegaan ná het reinigen..


NB: Ik had dat schudden bij koude motor ook (wel handbak & gaskabel i.p.v. elektronisch) en heb bovenstaande gedaan (+ bougies/filters e.d.) en nu geen last meer van gehad.


02 feb 2018 18:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 987.2 Black Edition Nieuwerkerk aan den IJssel
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Bedankt voor de tip. Ik ga dat eens doen.

Ik lees ook veel op internet dat kapotte bougies kunnen zorgen voor een onrustig stationair. Kan het dat ook zijn of merk je wel dat een bougie kapot is als je aan het rijden bent?


12 feb 2018 11:23
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Jawel, bij een constante snelheid bijv. 80km/h met weinig gas een beetje unrustig gevoel; stoterig gevoel.
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


12 feb 2018 11:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 987.2 Black Edition Nieuwerkerk aan den IJssel
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Bedankt, gasklep ga ik vanmiddag schoonmaken.

Ik zit nu ook gelijk te denken, als ik toch de plaat van de motor ervan moet halen moet ik gelijk alles checken wat er mee te maken kan hebben.
Kan het ook zijn dat ik een vacuum lekkage heb?


17 feb 2018 13:31
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Ja vacuum zou kunnen. De tiptronics hebben een vacuum bypass zodanig dat er bij gesloten gasklep toch een beetje extra lucht de motor in kan om de extra belasting van de koppelomvormer en vloeistogkoppelimg draaiende te houden bij stationair draaien. Bij sommige modellen is dit gedaan door de kleine aftakking op de inlaatbuis net voor gasklep. Deze zit aangesloten op de venturi regeling van de luchtinlaat. Hoe dat bij jouw 987 door Porsche uitgedokterd is weet ik niet. Maar dan zou het bijna altijd problemen moeten geven en niet enkel bij koude motor.

Bij koude motor draait er normaal gezien ook nog de secundaire luchtpomp (SAI) extra lucht het systeem in om zo extra brandstof te kunnen inspuiten om de motor en kats sneller op temperatuur te brengen.

Je zou ook eens kunnen testen of alle Vaccuum kleppen het nog doen.

Heb je al eens foutcodes uitgelezen?


17 feb 2018 18:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 987.2 Black Edition Nieuwerkerk aan den IJssel
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Bedankt voor je info.

Ik ga zsm foutcodes uitlezen.

Bij koude motor is het erger dan een warme motor maar bij beide gevallen merkbaar dat de auto schud en niet geweldig schakelt.


18 feb 2018 2:29
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 987.2 Black Edition Nieuwerkerk aan den IJssel
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Hallo allemaal, bij deze een update.

Door tijdsdruk heb ik mijn gasklep nog steeds niet schoongemaakt maar inmiddels wel mijn auto uit kunnen lezen.

Ik heb geen foutcodes, helaas (klinkt raar he :roll: ), ik moet het nu ergens gaan zoeken zonder aanwijzingen.

Nu heb ik wat foto's en video's gemaakt van data. Wellicht zien jullie hier iets in?

https://www.icloud.com/sharedalbum/#B09GqkRUiGyuHid

Het tweede filmpje waarbij het toerental te zien is, hield ik mijn gas lichtjes ingedrukt. Lees, ik hield het gaspedaal stabiel maar mijn toeren varieerden.


19 feb 2018 21:37
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Geef die Cayman eens een goede beurt, zo te lezen kan die dat wel gebruiken en dan weet je gelijk of het niet veroorzaakt wordt door slijtagedelen.
Begin met een goede basis en ga dan pas verder zoeken naar meer exotische problemen.

Begin eens met:
Olie+filter (zowel de tiptronic als de motor)
luchtfilter
Brandstoffilter
Bougies, controleer dan meten de bobines op scheuren en andere zichtbare problemen
Reinigen gasklep + stationairregelaar
Reset ECU (accu loshalen, e-gas kalibratie na het schoonmaken)
AOS (is vast nog niet vervangen)
Lambdasondes (afhankelijk van km-stand)

En als je dan toch bezig bent en overal bij kunt controleer je op overige zichtbare gebreken zoals versleten (vacuüm)slangen.
Je Porsche zal er geheid beter van gaan rijden :D


19 feb 2018 22:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 2.7 2001
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Ik weet niet of ik kan bijdragen, maar ik heb met mijn Boxster 986 het volgende meegemaakt: Het toerental kwam onder het stationairtoerental. De computer stuurde dat bij door een dotje gas naar 1500/1800 toeren te geven. Dan zakte het weer en herhaalde dit zich. Ik heb hem laten uitlezen en hij is gereset. Toen liep hij als een koffiemolen. De computer kon het niet meer bijsturen. Vermoeden was dat hij valse lucht aanzoog. Dit klopte aardig toen alles open ging. Er zat een scheurtje in de olievulbuis. Deze is vervangen en het probleem was opgelost. Die olievulbuis kostte € 25,- . Het is alleen even wat werk.


19 feb 2018 23:01
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 987.2 Black Edition Nieuwerkerk aan den IJssel
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Begin eens met:
Olie+filter (zowel de tiptronic als de motor) -> Tiptronic olie en filter vervangen. Zal het bij de motor binnenkort gaan doen.
luchtfilter -> Is besteld
Brandstoffilter -> Kan je dat gemakkelijk zelf doen?
Bougies, controleer dan meten de bobines op scheuren en andere zichtbare problemen -> Bougies besteld
Reinigen gasklep + stationairregelaar -> Ga ik deze week doen, houd je op de hoogte van de veranderingen
Reset ECU (accu loshalen, e-gas kalibratie na het schoonmaken) -> Heb ik al eerder gedaan, niet echt geholpen.
AOS (is vast nog niet vervangen) -> Nee, is nog niet gedaan, is dit een vaak voorkomend probleem dan?
Lambdasondes (afhankelijk van km-stand) -> Kilometer stand is iets meer als een ton. Nodig dus?

Seal schreef:
Ik weet niet of ik kan bijdragen, maar ik heb met mijn Boxster 986 het volgende meegemaakt: Het toerental kwam onder het stationairtoerental. De computer stuurde dat bij door een dotje gas naar 1500/1800 toeren te geven. Dan zakte het weer en herhaalde dit zich. Ik heb hem laten uitlezen en hij is gereset. Toen liep hij als een koffiemolen. De computer kon het niet meer bijsturen. Vermoeden was dat hij valse lucht aanzoog. Dit klopte aardig toen alles open ging. Er zat een scheurtje in de olievulbuis. Deze is vervangen en het probleem was opgelost. Die olievulbuis kostte € 25,- . Het is alleen even wat werk.


Dat heb ik ook ongeveer, ik hoor geen geruis oid en ga liever eerst de algemene dingen vervangen voordat ik slangen ga controleren etc. Ik houd je op de hoogte. Wel bedankt voor het meedenken!

Trouwens, algemeen iets. Met de motorisolatie eraf en het contact ingeschakeld hoorde ik een keiharde piep uit de gasklep komen en een soort ontluchtingsgeluid, schlop blob pop (moeilijk te omschrijven, maar in ieder geval geen vloeiend geluid) zodra ik mijn gaspedaal indrukte.


20 feb 2018 15:16
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Nogmaals. Foutcodes uitlezen is de eerste stap. Als er iets mis is met vacuum of gasklep staan er misschien aan gerelateerde codes in. Koop een goeie standaardlezer of bv een icarsoft. Als je zelf wat onderhoud doet zijn dit echt de kosten niet en eigenlijk onontbeerlijk.

En de bovengenoemde onderhoudsbeurt is een prima start om qua onderhoud een referentiepunt te leggen. Succes!


20 feb 2018 20:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 987.2 Black Edition Nieuwerkerk aan den IJssel
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
ChristianBurger schreef:
Hallo allemaal, bij deze een update.

Door tijdsdruk heb ik mijn gasklep nog steeds niet schoongemaakt maar inmiddels wel mijn auto uit kunnen lezen.

Ik heb geen foutcodes, helaas (klinkt raar he :roll: ), ik moet het nu ergens gaan zoeken zonder aanwijzingen.

Nu heb ik wat foto's en video's gemaakt van data. Wellicht zien jullie hier iets in?

https://www.icloud.com/sharedalbum/#B09GqkRUiGyuHid

Het tweede filmpje waarbij het toerental te zien is, hield ik mijn gas lichtjes ingedrukt. Lees, ik hield het gaspedaal stabiel maar mijn toeren varieerden.


Zie vier berichten hier boven. Eergisteren heb ik mijn auto uitgelezen. Ik heb geen foutcodes.

Ik ga dus nu gewoon dit vervangen en kijken wat het mij oplevert.


21 feb 2018 11:17
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 987.2 Black Edition Nieuwerkerk aan den IJssel
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Zojuist mijn gasklep schoongemaakt en het luchtfilter vervangen. Beide waren wel vuil.
Mijn auto rijdt nu wel een stuk minder nerveus, maar de schokken bij het gas los laten rond de 4000 toeren zijn er nog.

Bougies etc. wil ik ook nog gaan doen maar ik geloof niet dat dat de oplossing is voor het probleem.

Of mijn auto mooi stationair loopt bij de koude start laat ik zo zsm weten. Heb het nu net vervangen dus de motor is nog warm.

Wat ik wel nog even wil melden is dat ik soms merk dat mijn auto schokkend stijgt in toeren. Je hoort en voelt dat de motor even inhoud en dan weer door stijgt. Zowel bij koude als warme motor.


24 feb 2018 18:22
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 987.2 Black Edition Nieuwerkerk aan den IJssel
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Kan op mijn mobiel mijn vorige bericht niet editen.

Helaas is de koude start ook nog niet verholpen. Merk daar weinig verschil. De toeren gaan nog steeds op en neer en de auto rijdt de eerste 100 meter extreem schokkerig. Ik ga verder met onderzoeken


25 feb 2018 18:58
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
dit zijn typische symptomen van een defecte AOS waardoor de luchtmassameter en gasklephuis vervuild geraken.
vervang deze twee en het probleem is 99% kans opgelost.
heb je een pluim rook bij koudstart na een paar dagen stilstand?


26 feb 2018 9:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Luchtmassameter zou niet door AOS vervuild kunnen worden. Kan natuurlijk wel vies of defect raken. Als je de LMM losmaakt verbeterd dan de koud stationaire loop?

LMM kan ook nagemeten worden. Met auto op contact aan moet het output voltage 1.10V zitten. Normaal moet dat rond de 1.01V zijn. Als je geen Durametric of Porsche uitlezer hebt even googlen welke contacten je moet meten.

Zeker dat de automaat goed schakelt. Draaien de motor koud ook onregelmatig als je hem in D of R zet?


26 feb 2018 12:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 987.2 Black Edition Nieuwerkerk aan den IJssel
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Hallo allemaal,

Even een update. Filters etc. gaat het allemaal niet oplossen.

Ik heb contact opgenomen met auto resto. Erg veel goede reviews gelezen. Ik laat hier een koelings modificatie uitvoeren, ims modificatie en mijn aos vervangen. Hier worden filters vervangen en de motorolie en koelvloeistof ververst.

Zo kan ik optimaal genieten van mijn porsche en zal mijn motor is zeer goede staat blijven.

Christian


27 feb 2018 18:48
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Porsche Cayman S 987-1 tiptronic, toeren koude start
Denk dat dit een erg goede keuze is.
_________________________________________
Mvg,

René


27 feb 2018 22:33
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.