Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 14:59



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
996.1 Onrustig stationair en te hoge CO waarden 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
996.1 C4 X51
Amsterdam
Bericht 996.1 Onrustig stationair en te hoge CO waarden
Sinds ik mijn 996 heb (november 2017) loopt de motor een klein beetje onrustig stationair. Ik heb mij hier nooit teveel van aangetrokken, omdat het echt maar een klein beetje is.
Echter, afgelopen vrijdag is de auto op te hoge CO waarden afgekeurd bij de APK. De rest van de auto kwam zonder enig probleem door de keuring :)

De waarden zijn als volgt:

0.7 bij stationair (0.5 max toegestaan)
0.59 bij toeren (0.3 toegestaan)

Nu is mij door een vriend aangeraden alle vacuum slangen na te lopen, omdat hier wel eens een lek in kan zitten. Nu vraag ik mij af: zijn er bekende punten waar lekken ontstaat bij deze 3.4 motoren? En hebben jullie nog tips om het CO te drukken en de loop iets te verbeteren?


05 maart 2018 11:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996.1 Onrustig stationair en te hoge CO waarden
Kan aan vanalles liggen ... en ahv van de huidige informatie echt niet direct verder iets over te zeggen.
Heb je al foutcodes proberen uit te lezen?

Voor troubleshooting moet je eigenlijk ‘live’ bepaalde data kunnen uitlezen. LMM, Luchttoevoer, O2 sensoren, ..etc

Te hoge CO ligt aan een slechte verbranding. De CO die ontstaat moet bij een goed verbrandingsproces grotendeels omgezet zijn naar CO2. Te arm mengsel kan liggen aan vacuum lek, slechte Luchtmassameter, ... te rijk mengsel bv aan vervuilde O2 sensoren of lekkende injectoren.

Dus ergens gaat daar wat mis. Kan zijn door slechte luchttoevoer of sensors die niet meer top zijn waardoor de ECU slechte inputwaarden heeft en daardoor niet goed regelt.

Wanneer zijn de bougies en bobines vervangen?

Wanneer was laatste oliewissel? Niet te veel olie in? Olieverbruik?

Is de AOS nog goed? Bij stationair draaien, schroef olievuldop er af, komt die er moeilijk af? Sissend geluid, sterk vacuum en verandering in stationaire loop?

Luchtfilter schoon? Luchtmassameter nog goed? Genoeg luchttoevoer? Loopt de motor wel rustig met de LMM afgekoppeld? Wat is stationair de luchtaanvoer.

Heeft de auto lang stil gestaan? Was de auto goed opgewarmd. Verse brandstof getankt. Misschien eens een rit goed op het gaspedaal gaan en door de versnellingen heen. De boel eens flink belasten en warmrijden.


05 maart 2018 14:51
Profiel
PorscheForum Rookie
996.1 C4 X51
Amsterdam
Bericht Re: 996.1 Onrustig stationair en te hoge CO waarden
Dank je voor je antwoord.

De olie zou niet al te lang geleden gewisseld moeten zijn, maar ik moet even opzoeken wanneer precies. Ik heb de auto dsu pas sinds eind november en heb sindsdien pas <2500km gereden. In die tijd nog niet de olie gewisseld, maar wil dat wel zsm doen. De motor is bij Resto opnieuw opgebouwd en verbruikt (tot nu toe) geen olie. Het luchtfilter is schoon, maar staat wel ook m'n lijstje om te vernieuwen, dat is wel zo prettig vind ik. De auto rijdt dus niet veel, maar staat ook zeker niet langere tijden stil (max. 1 week). De brandstof is ook net vers. En 'goed op het gaspedaal'.....dat kan ik sowieso nooit laten :wink:

De APK was erg dichtbij mijn huis (ca. 6min rijden), dus daar werd hij niet echt warm van. Wel heeft de motor gedurende de eerste 10min van de apk gelopen, voordat men de 4 gassen test deed. Ook heeft de keurmeester 2 maal de test gedaan (voor zover ik dat kon zien), om te kijken of het 2e resultaat net wél goed zou zijn.

Ik zit midden in een verhuizing, dus helaas net even te weinig tijd om eea te kunnen testen. Maar met jouw aanwijzingen (en die van het internet) zal ik proberen zo veel mogelijk dingen uit te sluiten.

In volgorde:
AOS door de oliedop los te draaien.
LMM door de connector los te halen.
Vacuumslangen checken (evt met rookmachine)
Nieuw luchtfilter (en olie).


05 maart 2018 15:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996.1 Onrustig stationair en te hoge CO waarden
Hoe lang (tijd/km) geleden is die revisie gebeurt? Denk dat Resto niet zo moeilijk zal doen als je met een klein motorisch probleem bv kort na verstrijken garantie bij hem langs gaat. Je kan hem in ieder geval eens contacteren.

Dat stukje rijden en stationair draaien is zeker niet voldoende om goed warm te zijn. Laat staan dat de ECU zelf alle emissiewaardes OK heeft gegeven.

Maar goed, dat onregelmatig stationair lopen heeft niks met koud of warm te maken. Eventueel toch eerst maar eens een stevige rit maken en eens goed door de toeren heen trekken. En dan nog eens aankijken


05 maart 2018 17:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: 996.1 Onrustig stationair en te hoge CO waarden
Bij mijn 964 was de CO ook altijd te hoog. De keurmeester deed er twee flesjes injectorreiniger in op een halve tank en toen was het net goed. Snel printje maken en goedkeuren.

Snel tank volgooien daarna en weer een jaartje rijden...:)
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


05 maart 2018 20:32
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
996.1 C4 X51
Amsterdam
Bericht Re: 996.1 Onrustig stationair en te hoge CO waarden
De motorrevisie is gedaan toen MGM nog eigenaar was. Zie ook:

viewtopic.php?f=10&t=47666&hilit=x51

Inmiddels staat de teller op 304k km (vast één van de hogere op het forum), dus de revisie is inmiddels zo'n 30k geleden.
Wat ik heb begrepen is dat Maarten alles van zijn oude motor op een andere X51 onderblok heeft laten overzetten. Niet alles was nieuw dus. Dat zal dan ook de reden zijn dat er nu eea begint te komen. Alle verhalen die ik lees over Auto Resto zijn erg positief, dus ik heb veel vertrouwen in alles dat zij hebben aangepakt. Ik zal eens contact met ze opnemen om te zien welke (slijtage gevoelige) onderdelen er zijn overgezet, dat is altijd fijn om te weten.

Wel zou ik graag mijn BMW-only OBD scanner vervangen door een universele, dat is toch een stuk handiger. Hebben jullie daar tips voor? Er is teveel verkrijgbaar om nog het overzicht te behouden..


06 maart 2018 13:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 996.1 Onrustig stationair en te hoge CO waarden
Alles over laten zetten op ander X51 onderblok? Nee, dat was een mogelijkheid die ik had, een ander onderblok bij porsche kopen, dat heb ik niet gedaan toen. Ik heb alles uit elkaar gehaald, hele motorblok, en schoongemaakt, en door Auto Resto opnieuw laten verbussen, en opnieuw op laten bouwen, met hun modificaties (alleen de modificatie voor het inlaatspruitstuk is niet gedaan ivm aluminium gt3/x51 inlaatpsruitstuk, die het probleem niet heeft dat er olie in kan blijven staan. De modificatie aan de thermostaat, en de fans zijn wel gedaan. En volgens mij de seal uit het IMS lager. Hij had al het grote dubbele lager.

Zoals ik je net in PB heb gezegd, sonde van de CO test in andere uitlaat, en dan is je probleem waarschijnlijk opgelost (de APK eis stelt dat 1 uitlaat goede uitstoot moet geven, je houd je dus aan de letter van de wet). Volgens mij is namelijk 1 van de kats niet helemaal lekker.


07 maart 2018 14:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 996.1 Onrustig stationair en te hoge CO waarden
Ow, en het onrustige stationair, ik ken de auto eigenlijks niet anders, heeeeel klein beetje fluctuatie in toerental bij stationair ja. Had hij voor de revisie, en na de revisie ook. Wellicht te maken met het feit dat het een X51 is? Ik zou me er niet aan storen.


07 maart 2018 14:32
Profiel
PorscheForum Rookie
996.1 C4 X51
Amsterdam
Bericht Re: 996.1 Onrustig stationair en te hoge CO waarden
mgm schreef:
Zoals ik je net in PB heb gezegd, sonde van de CO test in andere uitlaat, en dan is je probleem waarschijnlijk opgelost (de APK eis stelt dat 1 uitlaat goede uitstoot moet geven, je houd je dus aan de letter van de wet). Volgens mij is namelijk 1 van de kats niet helemaal lekker.


Dank je voor je PB en deze toevoegingen, daar kan ik zeker wat mee!

Zojuist even de garage gebeld en bij de keurmeester gevraagd of hij beide uitlaten gecheckt heeft. Hij vertelde dat ie twee keer gemeten heeft, maar beide keren aan dezelfde kant. Dus ik ga nu even een nieuwe afspraak maken, de auto kneiterwarm rijden en dan weer langsbrengen. Als het lukt...dan lukt het en kan ik in ieder geval dit weekend de auto gebruiken. Dan komt het checken van het stationair de komende weken (als dat al op te lossen is).


07 maart 2018 15:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 996.1 Onrustig stationair en te hoge CO waarden
Als ik me goed herinner, meten doen op de rechter uitlaat, niet op de linker :) (maar goed, is al even geleden...)


07 maart 2018 15:17
Profiel
PorscheForum Rookie
996.1 C4 X51
Amsterdam
Bericht Re: 996.1 Onrustig stationair en te hoge CO waarden
Dat zou heel goed kunnen...mijn apk was enkel op de linker. Vrijdagmiddag weet ik meer :wink:


07 maart 2018 15:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996.1 Onrustig stationair en te hoge CO waarden
Ja rechter uitlaat altijd beter... die motorhelft (links vanachter gekeken) loopt ook altijd wat koeler dan de andere. Goeie tip!


07 maart 2018 15:36
Profiel
PorscheForum Rookie
996.1 C4 X51
Amsterdam
Bericht Re: 996.1 Onrustig stationair en te hoge CO waarden
Vanmiddag de 996 opgehaald en met behoorlijk tempo richting de APK geknald. Bij aankomst gevraagd of men eerst de 4 gassentest wilde doen en ditmaal graag in de rechter uitlaat.

De resultaten waren als volgt:

stationair = 0.01%
op toeren = 0.05-0.10%

Een behoorlijk verschil met de eerste keer, maar vooral belangrijk: dit keer ruim binnen de eisen!
De heren van Profile Nieuwegein vonden dat ze de eerste keer eigenlijk zelf hadden moeten bedenken dat de andere uitlaat ook gemeten moest worden. Daarom kostte deze (her)keuring exact 0 euro :-)

Bedankt voor de tips allemaal!


09 maart 2018 20:32
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: 996.1 Onrustig stationair en te hoge CO waarden
Mooi zeg! :cheers: :cheers:


10 maart 2018 10:30
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.