Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 1:11



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
993 Oliedruk maximaal -Oliehoeveelheid minimaal 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 c4, ex-911 3.2 1985, ex 924, ex-911 T targa sportomatic '67, Volvo c70 en XC90
Geleen
Bericht 993 Oliedruk maximaal -Oliehoeveelheid minimaal
Hallo,
Ik heb nog een klein dingetje aan mijn 993 wat ik graag wil oplossen.

Het lijkt erop dat de oliedrukmeter en de hoeveelheidsmeter niet juist werken. Deze geven pas een correcte waarde aan na ongeveer 100kilometer.

De oliepijlmeter geeft minimaal aan terwijl de oliedrukmeter maximaal aangeeft (oliecontrole aan de meetstok bij de motor geeft aan dat er voldoende olie inzit.)

Na ongeveer 80-100 kilometer komt er beweging in de instrumenten en worden de juiste waardes weergegeven. Het olieniveau viond ik minder belangrijk, dat pijl ik wel aan de motor, maar de druk vind ik wel belangrijk om te kunnen zien.
Heeft er iemand een tip of idee waar dit zou kunenn zitten? Het lijkt erop dat beide meters tegelijkertijd weer werken.


06 maart 2018 12:01
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 993 Oliedruk maximaal -Oliehoeveelheid minimaal
Waarschijnlijk massaprobleem, overgangsweerstand
Doen de tellers iets als je je lichten aansteekt ?


06 maart 2018 12:16
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: 993 Oliedruk maximaal -Oliehoeveelheid minimaal
Hé dat is bijzonder. Ik heb vrijwel hetzelfde probleem bij mijn 993. Ben benieuwd wat het is. Vooral irritant omdat de meters waardes aangeven die niet lijken te kloppen.


06 maart 2018 17:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Haarlem
Bericht Re: 993 Oliedruk maximaal -Oliehoeveelheid minimaal
Wellicht snap ik de vraag met helemaal maar oliepijl op 0 is een gezonde stand voor een koude motor van een luchtkoeler. Zodra de olie op temperatuur is komt t oliepeil bij stationair draaien tot leven, oliedruk zal toenemen met toename van toerental. Bij een 993 moet je aardig je best doen om de olie dusdanig op temperatuur te krijgen dat de meter gaat bewegen en de juiste waarde aangeeft. Dat gebeurt pas als de olie gaat stromen richting de tweede koeler voorin na opening van de thermostaat. Je ziet de temperatuur op dat moment even teruglopen en vervolgens weer stijgen. Pas daarna geeft het oliepijl de juiste waarde aan.

Als de oliedruk permament op max staat, ook bij stationair draaien dan is er iets niet ok.

Oliepijl checken ( bij warme motor! ) is altijd het beste inderdaad.


06 maart 2018 18:13
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
993 4s 96 993 C2T 95 FIAT 500 69
Bericht Re: 993 Oliedruk maximaal -Oliehoeveelheid minimaal
P-Track schreef:
Wellicht snap ik de vraag met helemaal maar oliepijl op 0 is een gezonde stand voor een koude motor van een luchtkoeler. Zodra de olie op temperatuur is komt t oliepeil bij stationair draaien tot leven, oliedruk zal toenemen met toename van toerental. Bij een 993 moet je aardig je best doen om de olie dusdanig op temperatuur te krijgen dat de meter gaat bewegen en de juiste waarde aangeeft. Dat gebeurt pas als de olie gaat stromen richting de tweede koeler voorin na opening van de thermostaat. Je ziet de temperatuur op dat moment even teruglopen en vervolgens weer stijgen. Pas daarna geeft het oliepijl de juiste waarde aan.

Als de oliedruk permament op max staat, ook bij stationair draaien dan is er iets niet ok.

Oliepijl checken ( bij warme motor! ) is altijd het beste inderdaad.




AMEN
_________________________________________
Always be yourself, unless you can be a pirate, then always be a pirate


06 maart 2018 20:59
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Turbo 3.6 / 996 GT2 / 924 Turbo / 924 / 924 / Defender 110 ex 924/ex 924/ex 911 2.7/ex 911SC/ex 911 3.2/ex 911 3.2/ex 964C4/ex 993Turbo/ex 964C4
Koekhapper PBVH
Bericht Re: 993 Oliedruk maximaal -Oliehoeveelheid minimaal
Olie-
Afbeelding

?


06 maart 2018 21:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Haarlem
Bericht Re: 993 Oliedruk maximaal -Oliehoeveelheid minimaal
Oja, de pijl op de oliepeilmeter geeft het oliepeil aan :mrgreen:


06 maart 2018 21:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Turbo 3.6 / 996 GT2 / 924 Turbo / 924 / 924 / Defender 110 ex 924/ex 924/ex 911 2.7/ex 911SC/ex 911 3.2/ex 911 3.2/ex 964C4/ex 993Turbo/ex 964C4
Koekhapper PBVH
Bericht Re: 993 Oliedruk maximaal -Oliehoeveelheid minimaal
Kun je geen pijl op trekken :mrgreen: :mrgreen:


06 maart 2018 21:46
Profiel
Bericht Re: 993 Oliedruk maximaal -Oliehoeveelheid minimaal
Ik zou de meter er eens uithalen (dashboard) en contacten nalopen, waar nodig een nieuwe las (soldeer) aanbrengen.
Connector CCU is een goed mooi punt om de sensoren te checken (weerstandswaarde), die moet je even opzoeken via google.
In deze zou ik niet zoeken in massa aangezien deze vanuit de CCU wordt geleverd.
Wat eerder is geschreven aangaan overgangsweerstand snap ik niet, als hier slecht contact mee wordt bedoeld duiden we hetzelfde.


07 maart 2018 7:47
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 c4, ex-911 3.2 1985, ex 924, ex-911 T targa sportomatic '67, Volvo c70 en XC90
Geleen
Bericht Re: 993 Oliedruk maximaal -Oliehoeveelheid minimaal
Ik zal vanavond de aansluitingen aan de meters controleren. Het valt op dat het deze 2 meters samen zijn (die ook in 2 verschillende klokjes zitten).

Ik snap dat de oliedruk veranderd afhankelijk van het toerental, maar hier zit totaal geen beweging in, netzoals bij het oliepeil (nu wel correct geschreven :wink: )

De CCU, is dat de unit die onder de bestuurdersstoel zit?


07 maart 2018 9:53
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
nu 993C2 en ex 964C4
Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
Bericht Re: 993 Oliedruk maximaal -Oliehoeveelheid minimaal
De CCU (Climate Control Unit) is de unit waar je de temperatuur mee regelt, in je dashboard :salut:


07 maart 2018 14:46
Profiel
Bericht Re: 993 Oliedruk maximaal -Oliehoeveelheid minimaal
De CCU functies:

Monitor the air temperature in the cabin by blowing air over a sensor in the CCU front panel (CCU fan)
Monitor the CCU fan operation
Monitor the ambient (outside) air temperature (993 only)
Monitor the oil temperature
Monitor any freezing of the A/C evaporator
Monitor both front fans and rear fan operation (fault detection)
Monitor the air temperature in the two front an mixer chambers (nozzle air temperature)
Monitor the engine temperature to be able to run the aux fan in cooling mode at ignition off if needed
Control the A/C condenser fan low speed setting. (high speed controlled by pressure switch)
Control the oil cooler fan in the right front fender (low and high speed)
Control the front interior fan speed (two fans, 4 steps using PWM)
Control the engine compartment (rear) cooling/hot air blower fan (low and high speed)
Control the amount of fresh air from the front air intake (servo motor)
Control the amount of heated air from the engine heat exchangers (two mixer servo motors, one for each side of the dashboard)
Control the amount of air to the defroster or centre nozzles (servo motor)
Control the amount of air to the foot well nozzles (servo motor)
Control the recirculation flap (993 only, a vacuum operated actuator)
Control the A/C compressor clutch mechanism
Monitor the gear shift, if reverse gear is selected, both mixer valves close to avoid exhaust fumes in the cabin
Activate the DME Coasting Shutoff function in the engine control unit
Log any faults detected in the systems and present them through the OBD interface


07 maart 2018 16:20
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: 993 Oliedruk maximaal -Oliehoeveelheid minimaal
Wat betreft olie worden er aantal zaken gemeten/gecontroleerd:

- Olie peil
- Olie druk
- Olie temperatuur
- Olie onder-druk
- Olie temperatuur sensor tbv schakelen oliekoeler ventilator

Zowel de olie peil sensor, de olie druk sensor en de olie temperatuur sensor zijn direct verbonden met de respectievelijke meters. Deze signalen lopen niet via de CCU!

De olie onder-druk schakelaar gaat naar de "Zentralinformator"

De olie temperatuur sensor tbv schakelen oliekoeler ventilator gaat naar de CCU alwaar afhankelijk van de temperatuur de olie koeler fan wordt aangestuurd.

72797
72798
72799

Groet en succes
Hans


07 maart 2018 20:28
Profiel
Bericht Re: 993 Oliedruk maximaal -Oliehoeveelheid minimaal
https://www.pelicanparts.com/techarticl ... ration.htm
https://rennlist.com/forums/993-forum/9 ... ation.html

Zomaar wat artikelen die je kunnen helpen.


08 maart 2018 8:41
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.