Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 23:34



Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
koelvloeistof eens per 3 jaar verversen? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Even een vraag: ik rij al meer dan 30 jaar auto's, maar heb nooit eerder gehoord dat je de koevloeistof eens per 3 jaar zou moeten vervangen. Mijn broer, die een boxster rijdt, vernam dit van de Porsche dealer en adviseerde hem zijn vloeistof te laten verversen.

Wat is jullie kennis/ervaring hierover?

Ik heb zelf in als Product Manager remhydrauliek gewerkt en bij remvloeistof was het wel een advies eens per 3 jaar te verversen. Overigens blijkt dat in veel gevallen een hele veilige marge te zijn. Uit testen blijkt dat dit sterk afhankelijk is van het gebruik en stalling. Bij remvloeistof stap ik waarom het aangeraden wordt om te vervangen. Dat heeft met de vochtaanzuiging te maken en bij extreme hitte kan vocht dan verdampen wat fading veroorzaakt. Bij koelvloeistof kan ik mij geen beeld bij vormen waarom het nodig is om te vervangen. Hopelijk kan iemand van jullie hier iets meer over vertellen.


08 maart 2018 21:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Ja, koelvloeistof verouderd ook en kan als het te lang blijft zitten onder meer de metalen van de motor aantasten.


08 maart 2018 22:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Dan is het toch opmerkelijk dat ik op de site van Pon deze intervallen zie:

Porsche 911
Koelvloeistof: niet vervangen


Oftewel, het officiële standpunt van Porsche is dat het niet vervangen hoeft te worden :bang:


08 maart 2018 22:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Net zoals de sealed-for-life versnellingsbakken. kijk eens hoe dat vaak uitpakt.. :scratch:
Soms moet je de dealer/fabrikant niet op zijn blauwe ogen geloven.