Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 23:34



Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
koelvloeistof eens per 3 jaar verversen? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Even een vraag: ik rij al meer dan 30 jaar auto's, maar heb nooit eerder gehoord dat je de koevloeistof eens per 3 jaar zou moeten vervangen. Mijn broer, die een boxster rijdt, vernam dit van de Porsche dealer en adviseerde hem zijn vloeistof te laten verversen.

Wat is jullie kennis/ervaring hierover?

Ik heb zelf in als Product Manager remhydrauliek gewerkt en bij remvloeistof was het wel een advies eens per 3 jaar te verversen. Overigens blijkt dat in veel gevallen een hele veilige marge te zijn. Uit testen blijkt dat dit sterk afhankelijk is van het gebruik en stalling. Bij remvloeistof stap ik waarom het aangeraden wordt om te vervangen. Dat heeft met de vochtaanzuiging te maken en bij extreme hitte kan vocht dan verdampen wat fading veroorzaakt. Bij koelvloeistof kan ik mij geen beeld bij vormen waarom het nodig is om te vervangen. Hopelijk kan iemand van jullie hier iets meer over vertellen.


08 maart 2018 21:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Ja, koelvloeistof verouderd ook en kan als het te lang blijft zitten onder meer de metalen van de motor aantasten.


08 maart 2018 22:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Dan is het toch opmerkelijk dat ik op de site van Pon deze intervallen zie:

Porsche 911
Koelvloeistof: niet vervangen


Oftewel, het officiële standpunt van Porsche is dat het niet vervangen hoeft te worden :bang:


08 maart 2018 22:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Net zoals de sealed-for-life versnellingsbakken. kijk eens hoe dat vaak uitpakt.. :scratch:
Soms moet je de dealer/fabrikant niet op zijn blauwe ogen geloven.

Hier een mooie, zelfs Porsche (996/997) specifieke, uitleg: https://www.pelicanparts.com/techarticles/Porsche-996-997-Carrera/29-WATER-Coolant_Flush/29-WATER-Coolant_Flush.htm


08 maart 2018 22:50
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
"Sealed For Live" .... met het uitgangspunt dat zo'n bak/auto maar 10 jaar mee gaat ;)
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


08 maart 2018 23:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 2s
België
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Ik heb een keer iemand gesproken van een gerenomeerd bedrijf welke automaat bakken deden reviseren.
Die vertelde me dat als iedereen die bak om de 60.000 liet spoelen, ze bijna geen werk meer zouden hebben....


09 maart 2018 9:16
Profiel
PorscheForum Rookie
Goirle
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Na jaren land werkzaam te zijn bij Porsche dealer als monteur hebben wij allen maar koelvloeistof vervangen als hij de bevries graad van -25 niet bereikte. Ander bleef die gewon zitten. En in mijn eigen werkplaats doe ik het nog steeds niet anders.


09 maart 2018 10:25
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Even uit het geheugen: koelen met water werkt erg goed. Maar het water combineren met metalen gaat niet zo goed, roest dus. En dan kun je nog wel proberen de zuurstof uit het water te halen maar dat helpt maar beperkt. Dus er moet iets anders in en dat zorgt voor de bruikbaarheid van water als koelmiddel. En dat wat er in moet, dat werkt steeds minder goed. Vandaar vervangen. Maar de interval is natuurlijk een hele andere kwestie.

Er zijn ook andere vloeistoffen waarmee gekoeld kan worden, kostbaarder en of ze precies even goed zijn weet ik niet meer.

Bij versnellingsbakken geldt het een beetje anders: daarin loopt het filter vol en daarna gaat de olie het vuil niet meer kwijt kunnen. Het vervuild dus, en daardoor verliest het z'n functie langzaam maar zeker. Het transporteert slijtage restjes steeds slechter naar het filter. Door het vuil zet zich af op allerlei plaatsen en dat zorgt dan weer voor slijtage en mindere werking van bewegende delen.

Life-Time is volgens mij een woordje kwijt: Guarantee-Life-Time oftewel: zodra de garantie is verlopen mag het stuk. De fabrieksopgave van automaten is idd een notoire. Die moest gewoon vervangen worden voor vele bakken (die zowel in BMW als in Porsche, LandRover etc etc) zaten en plotseling hoefde dat niet meer. Waarom? Mercedes riep dat het niet hoefde en de rest moest wel mee, want die lagere onderhoudskosten verkocht beter. Maar aan de bakken is niets veranderd en zijn in latere versies ook niet opeens slijtage ongevoelig geworden.


09 maart 2018 11:08
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Je zou de water-less koelvloeistof kunnen gebruiken. Is blijkbaar wel life-long houdbaar. Probleem is dat er in een P best wat koelvloeistof gaat dus een redelijk prijzige zaak.

https://youtu.be/t7PykrgzWPQ


09 maart 2018 11:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
986 Boxster S: 22 liter.... (heb het toevallig net voor me liggen..)


09 maart 2018 11:22
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Service911 schreef:
Na jaren land werkzaam te zijn bij Porsche dealer als monteur hebben wij allen maar koelvloeistof vervangen als hij de bevries graad van -25 niet bereikte. Ander bleef die gewon zitten. En in mijn eigen werkplaats doe ik het nog steeds niet anders.


dat is in ieder geval een eerlijke benadering.
Bij versnellingsbakolie is het inderdaad anders, dat zijn slijtdelen. Maar bij BMW adviseren ze ook bij een oudere auto de olie niet te verversen als de bak normaal schakelt. Dus if it ain't broken, don't fixe it.


09 maart 2018 20:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 2s
België
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Die redenering klopt niet. Als de bak slecht begint te schakelen, ben je meestal te laat...


09 maart 2018 21:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Service911 schreef:
Na jaren land werkzaam te zijn bij Porsche dealer als monteur hebben wij allen maar koelvloeistof vervangen als hij de bevries graad van -25 niet bereikte. Ander bleef die gewon zitten. En in mijn eigen werkplaats doe ik het nog steeds niet anders.


Interessante stelling. Geeft de bevries graad de kwaliteit als totaal aan of is het 1 van de kwaliteiten die de vloeistof moet hebben?


09 maart 2018 22:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Service911 schreef:
Na jaren land werkzaam te zijn bij Porsche dealer als monteur hebben wij allen maar koelvloeistof vervangen als hij de bevries graad van -25 niet bereikte. Ander bleef die gewon zitten. En in mijn eigen werkplaats doe ik het nog steeds niet anders.


+1. Werk mijn hele leven bij dealer en schade-bedrijven, maar preventief koelvloeistof
vervangen : ik heb er nog nooit van gehoord en het ook nog nooit mee gemaakt.
Het hok waar ik dagelijks in rij (geen Porsche) is 19 jaar oud, veel kilometers, en rijdt
al 19 jaar met dezelfde koelvloeistof. En met dezelfde versnellingsbak-olie.

Ik kan me wel voorstellen dat als je het beste wil voor je Porsche, je hier niet op gaat
bezuinigen. Dat is een keus. Die keuzes maak ook voor mijn Porsche. Maar noodzakelijk ?

:drive:
_________________________________________
Win on sunday, sell on monday.


09 maart 2018 23:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Thefrits schreef:
Die redenering klopt niet. Als de bak slecht begint te schakelen, ben je meestal te laat...


Ik ben bang dat jouw conclusie niet correct is: als de bak minder goed begint te schakelen, dan zit vaak de filter om te beginnen verstopt. Ik heb al tig keer meegemaakt/gezien dat met een goede spoeling en nieuwe filter de bak weer keurig schakelt. Als je te lang mee door blijft rijden is het een ander verhaal. En bij een Audi is het ook een ander verhaal. Daar schijnt het dan wel direct een serieus probleem te zijn.


10 maart 2018 11:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Als een handbak moeilijk schakelt zijn synchromesh ringen versleten..geen idee of dat komt door verouderde olie. De tweede versnelling slijtage kan ik me voorstellen ivm terugschakelen bij hoge snelheden.
Mijn G50 bak krijgt binnenkort verse olie, ben benieuwd naar het verschil...momenteel ruist hij bij vrijloop stationair en ‘zingt’ hij lichtjes bij een bepaalde snelheid; niks bijzonders dus...

Maar het ging over koelvloeistof....ik kijk naar het niveau en meer niet.... :cheers:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


10 maart 2018 13:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 986, Porsche Boxster 986, EX Mercedes SLK 200 (R170), Ex Alfa Romeo Spider 2.0 TS (916) Ex 944 Type 2 Ex 944 Type 1
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Misschien een beetje office topic.

Maar welke kleur koelvloeistof wordt er gebruikt bij een Porsche Boxster. De kleur geeft volgens mij ook de levensduur aan.
_________________________________________
Als je alles onder controle hebt rijdt je net niet hard genoeg.
Rij nooit harder dan je bescherm engel kan vliegen.


11 maart 2018 14:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
In principe wordt voor de 986 een standaard organische koelvloeistof voorgeschreven (veelal geel of blauw) en voor de 987 en later een longlife g12 (roze) vloeistof.

Vooral mengen moet je zien te voorkomen ivm een Reactie tussen beide die aluminium aantast


11 maart 2018 21:12
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche 911, 996 Carrera Coupe
Soest
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Bij de aankoop van mijn P, stond op 139.000km, specifiek gevraagd om verversing versnellingsbakolie (schakelbak).
De monteur vond het eigenlijk niet nodig, maar was achteraf zeer verbaasd over de vervuiling van de olie!
Schakelt gelukkig nog zeer fraai naar en vanaf alle versnellingen en ben blij dat het gebeurd is. :cheers:
Ik denk dat het dus sowieso verstandig is om elke 100.000km de bakolie te vervangen :salut:


12 maart 2018 9:10
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
jos944 schreef:
Misschien een beetje office topic.

Maar welke kleur koelvloeistof wordt er gebruikt bij een Porsche Boxster.


.. de kleur weet ik niet, maar voor de 986 heb ik nog 1 ongeopende fles staan - ter overname ;)


12 maart 2018 10:11
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 2s
België
Bericht 
Pondje schreef:
Bij de aankoop van mijn P, stond op 139.000km, specifiek gevraagd om verversing versnellingsbakolie (schakelbak).
De monteur vond het eigenlijk niet nodig, maar was achteraf zeer verbaasd over de vervuiling van de olie!
Schakelt gelukkig nog zeer fraai naar en vanaf alle versnellingen en ben blij dat het gebeurd is. :cheers:
Ik denk dat het dus sowieso verstandig is om elke 100.000km de bakolie te vervangen :salut:


Jij snapt het :cheers: :mrgreen:
Olie en vloeistoffen vervang je preventief.
En niet als je wat merkt of voelt.


12 maart 2018 17:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex. 964 C4, ex Boxster S 981, 997S en 964 C4
Roerdalen
Bericht Re: koelvloeistof eens per 3 jaar verversen?
Zowel in olie (motor- en versnellingsbak olie) als koelvloeistof zitten additieven deze verliezen na loop van tijd hun werking dus is verversen op z’n tijd aan te raden.


12 maart 2018 21:53
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.