Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 14:22



Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Olieverbruik bij defecte aos 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987 S
Bericht Olieverbruik bij defecte aos
Dag allen,
Ik vermoed dat mijn aos (Cayman s) defect is. De aansluiting naar de air intake is zichtbaar vervuild met olie. 1. Ik vroeg mij af of een defecte aos ook tot bovenmatig olieverbruik kan leiden. 2. Zo ja iemand een idee welk verbruik een defecte aos kan opleveren? 3. Iemand een idee waar ik de aos online kan bestellen toevallig? Ik hoor het graag. Groet, Challako


28 apr 2018 22:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Olieverbruik bij defecte aos
Als je zoveel olie daar hebt is het misschien tijd om de AOS te vervangen. Al ooit eens vervangen? Hoeveel km? Is gewoon een slijtage onderdeel. Gewoon doen , elke 50.000km zou ik zeggen. Dus elke 2-10jr afh van hoeveel je er mee rijdt... Zou het zelf gewoon bij elke nieuwe koppeling laten vervangen. Is niet zoveel werk dan want ze kunnen er makkelijk(er) bij dan (ook bij middenmoter config?). Of gewoon de directe AOS aansluiting afkoppelen van de inlaat... zijn oplossingen voor.


28 apr 2018 23:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987 S
Bericht Re: Olieverbruik bij defecte aos
Hi Kheldar,

Dank voor je reactie. Ik heb idd eea gelezen over aos verschijnselen en modificaties. Wat ik nergens terugvind is hoeveel olieverbruik een kapotte aos kan veroorzaken. Ik merk dat de auto behoorlijk olie verbruikt 0,7/1000. Ik hoop dat dit alleen met de aos te maken heeft.


29 apr 2018 8:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Olieverbruik bij defecte aos
Hoeveel km op de teller? Wat is je oliedruk stationair bij goed warmgereden motor en direct na atilstand. Hoeveel km geleden laatst oliewissel? Last van zwarte uitlaat-tip (aan bestuurderszijde). Welke olie gebruik je. Geen andere lekkages te vinden? Vul je olie steeds tot boven max bij? Rijstijl?


29 apr 2018 15:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987 S
Bericht Re: Olieverbruik bij defecte aos
130k km op de teller. Cayman heeft geen oliedrukmeter. Beide uitlaattips hebben zwarte aanslag. Rijstijl is vrij normaal. Rustig warmrijden en dan af en toe wel doortrekken. Niets overdreven oid. Gebruik mobil 0w40. Laatste oliewissel 3000km geleden.


29 apr 2018 16:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Olieverbruik bij defecte aos
1liter per 1000 is aan de stevige kant.

Welk jaar is je Cayman? Heb je last van wat rook bij koude start na bv een dag stilstaan.

Is de AOS al eens vervangen?

Je zou eens een andere wat dikkere olie knn gebruiken.
Mobil 5w50 of zelfs een 10w50. Kijken of dat wat uitmaakt.

Slechte werkende injectoren kunnen ook een oorzaak zijn van verhoogd olieverbruik. Evt de bank 2 injectoren eens laten testen. Dat is de heetste kant van de motor normaal gesproken.

Lastig zeggen zo. Zou eerst ns naar de AOS laten kijken. Heb je een sterk Vaccuum als je de oliedop er af draait? Anders toch ook een keer met borescope kijken of er beginnende cilinderschade is. Of was dat al gebeurt bij de AKK?


29 apr 2018 17:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Olieverbruik bij defecte aos
1000km op 700ml is een flink verbruik. Zou idd de AOS kunnen zijn.
Vraag is idd; rook de auto wat bij koude start? (vaak goede indicatie van slechte AOS).

Niet te lang wachten met vervangen als het zo is, kan je nl vervelende schade opleveren.

De AOS is o.a te bestellen bij Rose passion.

De dikkere olie zou ik persoonlijk niet in de motor willen hebben. 5w40 hooguit. 5w50 of zelfs dikker is niet bevorderlijk voor de cayman motor lijkt mij.

Zoals kheldar aangeeft zou een boroscoopie een goede vervolg stap zijn indien niet zeker is dat de AOS defect is (of niet defect blijk)


29 apr 2018 19:48
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987 S
Bericht Re: Olieverbruik bij defecte aos
Ga nu eerst een weekje op vakantie. Kan ik mooi de aos in de tussentijd laten leveren. Omdat er vrij veel olie aan de aansluiting van de intake zat lijkt het er wel op dat de aos defect is. Er is geen extreem vacuĆ¼m op de oliedop. Kort na de start rookt tie wel wat witte rook. Als ik de motor stationair laat draaien ook nog. Tijdens het rijden zie ik geen walm ook niet als ik stil sta. Ik zal eerst de aos eens vervangen. Begrijp van mede forum leden dat dit goed te doen is. Hij moet komende maand sowieso gekeurd dus wanneer het dan niet is opgelost laat ik verder speuren. Borescope is tijdens akk niet uitgevoerd....


29 apr 2018 20:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Olieverbruik bij defecte aos
Die rook duid 9 van de 10 keer op aos. Kans is dus groot dat het opgelost is na vervanging!


29 apr 2018 23:21
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987 S
Bericht Re: Olieverbruik bij defecte aos
Fingers crossed :D dank voor de tips


30 apr 2018 6:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987 S
Bericht Re: Olieverbruik bij defecte aos
Aos vanavond vervangen. Hierna even 40km warm gereden. Volgende start eens zien of de witte rook weg is. Ga tevens het olieverbruik eens wat strakker monitoren. Installatie is een simpel klusje. (Je moet overigens niet al te grote handen hebben:)). Aos bij rosepassion besteld. Was lekker snel in huis.


15 mei 2018 21:44
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.