Pagina 1 van 1
Toerenbegrenzer
Geplaatst: 17 mei 2018 12:19
door Pondje
Beste “medecoureurs” ik heb begrepen op deze site dat het goed voor de auto is om hem/haar af en toe op de staart te trappen en zo geschieden.
Maar daarbij heb ik een vraag. Het accelereren ging zo vlot, dat ineens de motor inhield en ik in een flits zag dat ik rond de 7.500tpm zat. Motor klonk verder fantastisch, maar kan dit eigenlijk kwaad of is dit een afdoende beschermingsmechanisme?
Motor was overigens goed warm en loopt als een zonnetje!
Erwin
Re: Toerenbegrenzer
Geplaatst: 17 mei 2018 12:33
door Cazzo Super Veloce
Nix aan de hand heb ik ook wel eens gehad.
Toerenbegrenzer zit erop om erger te voorkomen.
Re: Toerenbegrenzer
Geplaatst: 17 mei 2018 13:09
door dpRide
de overrevs worden gelogd in de ECU. deze van het accelereren zijn van de minst erge soort. erger wordt idd voorkomen door de begrenzer.
bij schakelen een te lage/verkeerde versnelling kiezen jaagt je toerental veel verder in het rode grensgebied met meer risico op schade.
Re: Toerenbegrenzer
Geplaatst: 17 mei 2018 13:15
door Pondje
Dank voor de snelle reactie, schrok toch wel een beetje, hoewel hij daarna weer vlekkeloos liep en accelereerde

Re: Toerenbegrenzer
Geplaatst: 17 mei 2018 16:13
door MarkS
Onverantwoord!

Re: Toerenbegrenzer
Geplaatst: 17 mei 2018 17:36
door Pondje
Dank voor deze geruststellende opmerking

Re: Toerenbegrenzer
Geplaatst: 18 mei 2018 12:52
door Ewout
Jij hebt het over een overrev uit categorie 1 , dit is geen probleem.
Als je met hoge snelheid van zes naar vier wil schakelen en je zet hem in zijn twee dan kun je ernstige schade krijgen.
http://www.911virgin.com/porsche/rev-range-information/
Re: Toerenbegrenzer
Geplaatst: 18 mei 2018 14:11
door MarcoB
Wel bijzonder dat deze als overref wordt weggeschreven. Dan grijpt de toerenbegrenzer m.i. te laat in...
Re: Toerenbegrenzer
Geplaatst: 18 mei 2018 14:17
door Cazzo Super Veloce
Heb ik wel eens gedaan met de 964 op Spa, einde Kemmel Straight

.
Nix aan het handje, maar ja toen was Porsche nog een producent waar de engineers het voor het zeggen hadden...
Re: Toerenbegrenzer
Geplaatst: 18 mei 2018 14:35
door Pondje
MarcoB schreef:Wel bijzonder dat deze als overref wordt weggeschreven. Dan grijpt de toerenbegrenzer m.i. te laat in...
Waarom dan toelaat ingegrepen bij 7500tpm

Re: Toerenbegrenzer
Geplaatst: 18 mei 2018 14:36
door steef
Cazzo Super Veloce schreef:Heb ik wel eens gedaan met de 964 op Spa, einde Kemmel Straight

.
Nix aan het handje, maar ja toen was Porsche nog een producent waar de engineers het voor het zeggen hadden...
Maar jij hebt hem dan ook gauw weer weggedaan....

Re: Toerenbegrenzer
Geplaatst: 18 mei 2018 14:41
door Cazzo Super Veloce
Klopt, vond de kleur nix
Maar auto was/is prima, heb de nieuwe eigenaar onlangs nog gesproken.
Re: Toerenbegrenzer
Geplaatst: 18 mei 2018 14:43
door Ewout
Dat was met de nieuwe motor, of niet?

Re: Toerenbegrenzer
Geplaatst: 18 mei 2018 14:51
door MarcoB
Pondje schreef:MarcoB schreef:Wel bijzonder dat deze als overref wordt weggeschreven. Dan grijpt de toerenbegrenzer m.i. te laat in...
Waarom dan toelaat ingegrepen bij 7500tpm

7.500 toeren is inderdaad pittig, maar een toerenbegrenzer is er toch voor om onder de maximale grens te blijven. En wanneer er een overref 1 weggeschreven wordt dan lijkt het mij dat hij over de maximale grens is heengegaan.
Re: Toerenbegrenzer
Geplaatst: 18 mei 2018 15:08
door Pondje
Rode gebied begint bij 7000tpm en Rev Range1 zit tussen de 7300-7900tpm, dus werkt de rev limiter bij ongeveer 7500tmp prima lijkt mij.
En, ik heb me nu ook een beetje ingelezen, was het bij het accelereren en betreft het dus geen “mechanical” over-rev, zoals dat kan gebeuren bij te heftig terugschakelen.
Re: Toerenbegrenzer
Geplaatst: 18 mei 2018 15:28
door Cazzo Super Veloce
Ewout schreef:Dat was met de nieuwe motor, of niet?

Nee hoor was geen waterkokert
