Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Porsche Cayman S 987 vraagje

20 jun 2018 16:43

Beste forumleden

Ik bezit een Porsche Cayman S 987 met tiptronic bak. Nu had ik last van een (lichte) kleine schok in de aandrijving als ik het gas los liet. Let op, dit is alleen in handmatig want als ik het gas loslaat in de automaat stand schakelt de porsche gelijk door en wordt de aandrijflijn kort onderroken.
Ik ben vandaag naar een garage geweest en die zei dat het kwam door het (sportieve) vliegwiel. Dit was dus een Porsche eigenschap. Nu vind ik het op zich geen ramp maar voor mijn gevoel moet hier iets aan te doen zijn.

Zal een stuggere motor steun misschien helpen?

Christian

Ps. Heeft een porsche met tiptronic bak eigenlijk wel een vliegwiel? Ik geloof de garage natuurlijk maar dacht dat de koppelomvormer het vliegwiel verving. Maar de startmotor moet natuurlijk wel ergens een slinger aan geven dus dan zeg ik weer: Ja, er zit een vliegwiel in mijn auto.

Re: Porsche Cayman S 987 vraagje

21 jun 2018 15:25

Ik heb de garage gewoon even gebeld en die hebben het voor mij verduidelijkt. Ik heb een vliegwiel, geen 2 massavliegwiel.

Staat er natuurlijk los van dat mijn auto een beetje na schud bij het gas los laten. Tuurlijk, elke auto doet dat wel een beetje, zeker sport auto's, maar is dat niet op te lossen met stuggere motor steunen?

Re: Porsche Cayman S 987 vraagje

21 jun 2018 16:28

Het is ook niet echt een vliegwiel. Het heet ook eigenlijk anders ‘flexplate’. Het flext heen en weer. Kan ook niet echt stuk lijkt me want het is gewoon een simpel onderdeel. De werking wordt hier beschreven: https://youtu.be/qmuDtGZxuDc

In de tiptronic wordt de functie van vliegwiel overgenomen door de koppelomvormer en de vloestof die daarbinnen in beweging wordt gezet. Deze zorgt voor een inertie en dempende werking. Zoals het twee-massavliegwiel bij een handbak.

De schokjes die je voelt komen waarschijnlijk uit de koppelomvormer vandaan of in de hydraulische aansturing van de lock-up in de koppelomvormer.

Waarschijnlijk is het kleppenhuis (brein) van de versnellingsbak vies. Of moet er een keer onderhoud aan de versnellingsbak gebeuren.

Wanneer is dat voor het laatst gebeurt?

Motorsteunen maar vooral de baksteun moet gecontroleerd worden. Deze laatste heeft dikke rubberen bussen en die scheuren met de kms en de jaren door.

Als je baksteun verrot zou zijn moet je maar even laten weten. Heb nog een bijna zo goed als nieuwe liggen.

Re: Porsche Cayman S 987 vraagje

22 jun 2018 11:27

Raar dat een garage verteld dat het aan het vliegwiel ligt terwijl het eigenlijk een flexplate heet.

De automaat schakelt echt perfect. Niks mis mee en de transmissie olie is 4000 kilometer geleden vervangen.

Ook heeft de garage naar de motorsteunen en baksteun gekeken en die als goed verklaard.

Het is wel raar, want ik was naar vd gugten gegaan en die wist mij te vertellen dat het de motorsteun was. Die gingen regelmatig stuk. Ik ben uiteindelijk niet naar van de gugten gegaan voor de vervanging van de steun omdat ik de manier van handelen niet netjes vond. Kon heel de tijd geen afspraak maken etc.
Nu verteld een andere specialist (hooglanden), waar ik gisteren ben geweest, dat dit een eigenschap was van de auto en niet opgelost kon worden.

Maar even voor de duidelijkheid...Je hebt drie punten waar de motor aan hangt. Twee versnellingsbak steunen (de ronde steunen die achterin de auto zitten) en éen motorsteun die je niet makkelijk ziet zitten.

Re: Porsche Cayman S 987 vraagje

22 jun 2018 14:54

Oh ja cayman sorry das anders dan 911.

Re: Porsche Cayman S 987 vraagje

23 jun 2018 0:45

Hoe bedoel je? Dat is anders...

Re: Porsche Cayman S 987 vraagje

23 jun 2018 4:34

Ja bij Boxster en cayman liggen de motor en versnellingsbak net omgekeerd in de auto als bij de 911. Steunen zijn daardoor anders

Re: Porsche Cayman S 987 vraagje

23 jun 2018 9:18

Ik kom al jaren bij vd Gugten en ben er erg tevreden. Mijn indruk is dat ze daar echt wel weten wat ze doen.
Verder is mijn ervaring ook dat er niet onnodig zaken vervangen/onderhouden worden, dit is bij menig dealer wel anders.

Re: Porsche Cayman S 987 vraagje

23 jun 2018 18:03

Ja, dat gevoel kreeg ik ook maar ben toch ergens anders naar toe gegaan....Misschien ga ik dan toch maar mijn automaat steun laten vervangen bij vd gugten.

Ewout schreef:Verder is mijn ervaring ook dat er niet onnodig zaken vervangen/onderhouden worden, dit is bij menig dealer wel anders.


Dat snap ik, het is mijn eerste Porsche en voor mijn gevoel is dit dus niet echt een eigenschap, al is dit volgens hooglanden dus wel het geval. Volgens vd gugten een versleten automaat/motor steun. Moet dus even een afweging gaan maken.

Trouwens nog een leuk iets...Hooglanden kon direct zien dat de motor/automaat steunen goed waren terwijl vd gugten mij vertelde dat ze iets moet uitbouwen om te kunnen zien of die slecht was. Elke dealer heeft toch een ander gevoel/ervaring met porsches. Haha...

Al me tal geniet ik niet minder door het tikje bij gas los.

Re: Porsche Cayman S 987 vraagje

23 jun 2018 21:04

De kennis van Caymans is niet overal even goed heb ik al ondervonden... Zelfs niet bij Porsche Centers.

Vd Gugten heeft wel zelf een Cayman (om)gebouwd dus je zou denken dat zij er veel verstand van hebben. Zelf geen ervaring met Hooglanden en/of met Vd Gugten dus kan je niet zeggen welke het meeste ervan af zal weten

Re: Porsche Cayman S 987 vraagje

23 jun 2018 21:07

Wat je zegt, gewoon naar Van der Gugten gaan. Die weten echt waarover ze praten, kijk maar naar zijn eigen Cayman CGR3900....
Ook ik heb zeer positieve ervaringen en afspraak maken kan altijd, enkel hebben ze het erg druk dus concreet iets afspreken is wel van belang!

Succes :thumleft:

Re: Porsche Cayman S 987 vraagje

26 jun 2018 10:40

Hoeveel km heeft je Cayman?
Die steunen is gewoon wel iets wat ooit een keer vervangen moet worden. Die rubbers gaan na al die jaren en rij-uren ook slijten en doorhangen. Dus als het nog nooit gebeurt is kan het nooit een keer kwaad ze te vervangen als er een keer wat groter onderhoud aankomt. Krijg je ook weer een beter rijdende auto voor terug als die extra speling in de motorophanging weer weg is.

Re: Porsche Cayman S 987 vraagje

26 jun 2018 11:27

Staat 114k op de teller. Nog nooit een motorsteun vervangen. Volgens jou dus wel slim?

Moet ik dan enkel de motorsteun vervangen of ook de twee achterste baksteunen?

Re: Porsche Cayman S 987 vraagje

26 jun 2018 11:47

Dat kan alleen degene die er goed naar gaat kijken vertellen. Ik weet niet hoe de slijtage is bij de Cayman en Boxsters. Daar ligt de motor er dus anders in als de 911. Ook de locatie van de motor meer naar het midden van de auto maakt ook dat de krachten oo de steunen anders (minder?) zijn en daarbovenop ander type baksteun wat zijn weerslag ook weer heeft op de levensduur. Bij de 911 is er ook veel makkelijker bij te komen en inspecteren.

Re: Porsche Cayman S 987 vraagje

27 jun 2018 10:52

Aangezien je het alleen hebt bij handmatig schakelen (e-gas respons dus in de sportiefste stand) lijkt het mij logisch dat bij plots gas loslaten er een schokjes kan zijn. De lock-up zal ook veel langer gelocked worden waardoor aandrijflijn direct gelinkt is aan de motor dus een plotse gas terug ook beter voelbaar zal zijn. Heb je dit ook bij hele lage toerentallen? Of in mindere mate?

Ik weet dat als ik met de tiptronic goed doorknalde en in de hogere toerentallen plots van het gas af ging er ook een schokje ging door de aandrijflijn. Heb ik bij de handbak ook. Er zit overal wel een beetje speling op.

Ik zou ook eens de aandrijfassen controleren kijken of daar wat torsie-speling op zit. Zou ook (beter voelbaar) schokje kunnen verklaren bij plots gas los in de sportiefsye mapping. Maar dat weet ik niet precies of dat dezelfde symptomen zijn.

Re: Porsche Cayman S 987 vraagje

28 jun 2018 20:15

Ik heb het alleen in handmatig omdat het toerental dan tussen de 2 en 4 duizend toeren kan zijn in zijn 3 bijvoorbeeld. Meestal schakelt de bak natuurlijk door naar onder de 2000 toeren. Maar het zal wel goed zijn. Ik ga er lekker van genieten en heerlijk toeren. Ik moet mijn rij stijl gewoon wat aanpassen.
Plaats een reactie