Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 maart 2024 4:48



Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Track day met 996/997 en oliedruk in bochten 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
Jos Targa schreef:
ik heb sinds kort een 2.5 Boxster waarmee ik in de nieuwe ADPCR Cup race. onderzoek leert dat er in America al vele jaren succesvol met deze auto's wordt geracet. Wij hebben dus gekeken hoe hun dit hebben opgelost.

Ik heb voor nu een 2 tal aanpassingen gedaan.

1. Het plaatsen van een ander carterdeksel. Deze is wat dieper en heeft "schotten" waardoor er meer olie in kan en de olie minder van links naar rechts wordt verplaatst.
2. het plaatsen van een zogenaamd accusump systeem. Dit is een soort pomp met een cilinder gevuld met olie. deze zorgt ervoor dat de olie steeds op druk blijft in het blok. feitelijk een simpel systeem. Hij pompt olie bij waar het tekort is, en na de bocht zuigt hij het teveel aan olie weer terug in de cilinder.

tot op heden perfecte resultaten met een mooie constante oliedruk in het blok en een mooi op temperatuur blijvend geheel. Eventueel plaats ik nog een extra tussenkoeler, maar voor nu prima.

Aangezien dit systeem ervoor zorgt dat ze al jaren met succes een Boxstercup rijden aan de andere kant van de plas heb ik er alle vertrouwen in.

ik kan mij echter voorstellen gezien het inbouwen van dit systeem dat je enkel voor af en toe een trackday kiest voor andere oplossingen.

Maar gezien de eenvoud die resto heeft bedacht kan het geen kwaad denk ik als dit wereldkundig wordt gemaakt.

Heb je het ook getest op racesnelheid voor minimaal een uur? ben heel benieuwd namelijk of dat dat nog steeds effectief is!



Een systeem als accusump of een diepere pan met betere bafles is kostbaar en veel gedoe met slangen sensoren en schakelaars.

De insteek was een oplossing te verzinnen die veel goedkoper is dan een betere carter pan. Om de minimale druk van 3.5 bar bij 5k rpm te behalen zoals Porsche beschrijft.
Uiteindelijk is dit wat uit de hand gelopen en hieruit is mijn oplossing voortgevloeid.


Het idee was om de olie maar te halen waar hij zich bevind in de bocht..een andere benadering, normaliter wil je de olie op zijn plek houden.hetgeen lastig is gebleken.
Mijn idee is geinspireerd op hoe men het vroeger in de luchtvaart oploste. Een ouderwetse vliegtuig kon middels een vergelijkbare oplossing op zijn kop vliegen. Daar gebruikt men stalen kogels om olie kanalen te openen en te sluiten bij omdraaien van de motor en oliereservoir.

De uiteinden van de nieuwe pickup bevinden zich nu aan de zijkanten van het carter er verder naar de achterzijde om tijdens acceleratie geen weerstand te ondervinden van stromende olie.
Doordat de pickup zover mogelijk tegen zijkanten aan de olie haalt, is er het meeste druk wanneer men de bocht agressief neemt, het olie niveau stijgt nu rondom de pickup waarmee het probleem verholpen is en de situatie dus omgekeerd.

En ja er is meer dan een uur achtereen mee getest en alles is wel geprobeerd het te laten falen.

Graag monteer ik er een in een van jullie Boxsters.
Gezien de motor in de Boxster andersom ligt zal ik eerst een pickup moeten maken die voor de Boxster geschikt is. Ook het type carterpan, de diepte, vraagt om specifieke maatvoering. Heb dus de auto even nodig.
_________________________________________
996 c2 tip

Www.auto-resto.nl


Laatst bijgewerkt door resto op 16 aug 2018 21:29, in totaal 2 keer bewerkt.



16 aug 2018 21:19
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
Moet zeggen dat ik dat nog niet heb gehaald met mijn Boxster. Een hele lage 2.06. Zelfde tijd als mijn snelste tijd in de 944. Vind het erg wennen, hij is minder neutraal dan de 944. En mist wat kracht onderin waardoor het toc een aardige uitdaging is om snel een bocht uit te komen. Was met de 944 ook wel, maar die kon je toch sneller door de bocht krijgen!
_________________________________________
http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl


16 aug 2018 21:21
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
Ja heb al ingeschreven! Rondje meerijden altijd leuk!


16 aug 2018 21:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
Kheldar schreef:
Ja heb al ingeschreven! Rondje meerijden altijd leuk!


helemaal top! spreek mij maar aan die dag!
_________________________________________
http://www.circuitverzekeringen.nl tevens Porsche en klassieker verzekeringen bij afic.nl


16 aug 2018 21:51
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
Bijgaand nog een alternatief van LN Engineering:

https://lnengineering.com/2qt-deep-sump ... affle.html

Het olie carter wordt in 2 helften gedeeld. De olie uit het onderste deel bij een bocht niet weg. In houd van het carter wordt ook groter. Het bovenste deel is gelijk als de x51. Alleen dan niet van kuntstof membramen maar deze zijn van metaal. Het kunstof kan op den duur ook problemen gaan geven.


17 aug 2018 20:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
Idem zoals de mantis deep sump kit hier
http://www.mantissport.ca/ProductPortfo ... fault.aspx

En Hartech heeft ook een variant ontwikkeld, die volgens mij nog net iets beter doordacht is.

Kosten allemaal boven de 1000euro en dan moet je er nog een beschermplaat bij rekenen. Die heb je ook nodig anders riskeer je je karterplug er af te rijden als de pan (die bijna 2,5cm lager uitsteekt) over iets heen schraapt (curbs/ stoeprand / vluchtheuvel /...) zeker als de auto nog wat verlaagd is.

Ik zie dat de LN Bilt 2qt kit al wel gezakt is in prijs maar bij design911 nog steeds 920 pond excl btw en verzending.

De bovenstaande oplossingen denken allemaal in de richting van meer olie. Maar dat is niet enkel het probleem.

Zoals Resto al eerder beschreef ligt het drukverlies niet zozeer aan het feit of wel of geen olie is bij de pick-up maar ook grotendeels aan de locatie van de oliepomp tov de oliespiegel in het karter.

Denk bv aan het leeghalen van een aquarium mbv een slangetje en het principe van communicerende vaten. Zolang je het uiteinde van het slangetje laag genoeg onder het waterpeil in het aquarium houdt stroomt de vloeistof na initieel aanzuigen deels vanzelf uit het aquarium. Naarmate het vloeistofniveau daalt zal ook het water minder hard stromen omdat de druk die de waterkolom uitoefent, hydrostatische druk, ook daalt.

In het geval van de oliepomp net hetzelfde. De druk van de oliekolom bij de pick-up, desondanks dat ze niet zo groot is, is voor de oliepomp net het steuntje in de rug om vlot de olie aan te kunnen zuigen. Als het olieniveau dan verder zakt in de bocht en bv. Olie er langer over doet om terug in het karter te komen en ook nog eens zijdelings in het karter verplaatst weg van de puck-up, valt deze hydrostatische aanvoerdruk langzaam deels weg waardoor de pomp minder goed de olie kan aanzuigen met als resultaat een dalende oliedruk. Dat is goed te zien in het filmpje. De druk valt niet helemaal weg maar beweegt zich wel veel lager heen en weer met de toerentallen.

Uiteindelijk in extreme gevallen zakt het niveau bij de pick-up zo erg weg dat er eerst olie met meer en meer schuim opgezogen wordt en de druk dan helemaal wegvalt. Boem!

LN en Mantis lossen het probleem op door meer olie te voorzien en te zorgen dat er een hoog olieniveau ter hoogte van de pick-up wordt voorzien. De horizontale plaat is ook bedoelt om het rondklotsen van de olie tegen te gaan en zo op termijn excessief schuimen in langere sessies te voorkomen. Ze werken daarom ook goed voor de echte racers die zoals JosTarga een uur of langer moeten rondrijden. En hebben ook hun betrouwbaarheid bewezen.

Met de aanpassing bedacht door Resto blijft normaal gezien het oliepeil ter hoogte van de intake aan de zijkant hoog genoeg. Sterker nog ze is in de bocht hoger dan rechtdoor. Hierdoor wordt de oliepomp nog beter geholpen bij het aanzuigen. Wat volgens Resto zelfs resulteerde in een stijgende oliedruk bij constant toerental in de bocht.

Of dat de modificatie zich ook kan meten met de beproefde concepten in echte race condities blijft een interessante vraag. Maar voor de degene die eens recreatief het circuit op wil of harder door de bocht heen wil denk ik wel een meer dan voldoende upgrade zonder er meer dan 1000euro aan te moeten besteden.


18 aug 2018 1:06
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
Ik denk zeker dat de aanpassingen nuttig zijn, maar H-stat heeft weinig invloed op de opbrengst van de uitgaande perszijde bij een verdringerpomp (oliepomp). De invloed van de vloeistof kolommen zijn groot bij centrifugaal pompen. Gewoon er voor zorgen dat de zuigkorf van de oliepomp altijd in ieder situatie olie op kan zuigen.


18 aug 2018 10:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
Helaas is jouw veronderstelling niet helemaal just in deze situatie. Ga maar eens goed kijken waar precies de oliepomp zich bevindt tov het olieniveau. Als het olieniveau zakt moet de pomp netto een grotere verticale afastand omhoog pompen. Dat is net voldoende om de olietoevoer wat te verminderen. Wat resulteert in een gegeven moment wat lager druk.

Of andersom nu met de pickup aan de zijkant het olieniveau daar stijgt en de pomp beter bevoorraad wordt. De oliedruk in de bocht bij gelijk toerental zien we zelfs oplopen.


11 sep 2018 22:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
Over hun stuwende capaciteiten is er niks te klagen. En dat deze niet beïnvloed wordt door de aanvoerdruk heb je helemaal gelijk in.

Het probleem is dat tandwielpompen niet goed zijn in het aanzuigen. Je zal een tandwielpomp dus ook nooit ver boven de te pompen vloeistof vinden. Altijd min of meer op gelijke hoogte.

In het geval van de M96/97 motor zit de pomp onderin gemonteerd. Als je goed gaat kijken en vergelijken zie je dat de pomp ter hoogte van het normale oliepeil in werking is. Hierdoor komt de olie automatisch al zonder veel extra hulp tot bij de inlaat van de oliepomp (communicerende vaten met een loop naar boven via de pick-up). Zakt het oliepeil centraal thv de pick-up en komt deze onder de inlaat van de oliepomp te liggen dan dan beïnvloed dit in negatieve mate de olieaanvoer. Zeker gezien de niet directe aanvoer. Dit is dus soms zichtbaar in wat kleinere drukverliezen op de meter.

Uiteraard spelen er ook nog een paar factoren zoals luchtbelletjes/schuim in de olie die de uitgaande druk (sterk) kunnen verlagen. Maar dan zijn de drukverliezen veel hoger.


12 sep 2018 9:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
Maar nogmaals. Er bestaan alternatieve oplossingen die evengoed werken. Gaat er niet om wat het beste oplossing is.

Er is tijdens het testen enkel vastgesteld dat er eigenlijk meer dan genoeg olie in het carter aanwezig is en dat deze olie-pick-up-modificatie de olie gaat halen waar ze in feite in de bocht naartoe geduwd wordt.

Misschien werken de diepe pannen met de verticale afsluitplaat zelfs beter met langere runs. Denk daarbij aan het voorkomen van schuimen van de olie.

Maar het allerbelangrijkste is om awareness te creëren dat vooraleer je met de 996 of 997 het circuit op gaat je dit niet zonder voorbereidingen kan doen. Anders is de kans op brokken gewoon veel te groot.

- goede koeling:
radiators vrij en tiptop in orde, ook radiator verliest zijn koelcapaciteit na vele kms door beschadigde lamellen.

- gezonde AOS
geen olie in de inlaat

- gezonde IMS
De motor wordt heet, IMS ook. Een al aangetast IMS lager zal versneld kunnen slijten.

- verse olie!!! (evt een w50 variant)
No comments

- niet te lange sessies (bv max. 20-30min)
en een goeie cooling down lap met aan bv 3000rpm dat het koelwater goed rondcirculeert


12 sep 2018 19:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
Manmanman, tis wat he met die waterkoelers.... :shock:


12 sep 2018 19:29
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
Kheldar schreef:
Over hun stuwende capaciteiten is er niks te klagen. En dat deze niet beïnvloed wordt door de aanvoerdruk heb je helemaal gelijk in.

Het probleem is dat tandwielpompen niet goed zijn in het aanzuigen. Je zal een tandwielpomp dus ook nooit ver boven de te pompen vloeistof vinden. Altijd min of meer op gelijke hoogte.

In het geval van de M96/97 motor zit de pomp onderin gemonteerd. Als je goed gaat kijken en vergelijken zie je dat de pomp ter hoogte van het normale oliepeil in werking is. Hierdoor komt de olie automatisch al zonder veel extra hulp tot bij de inlaat van de oliepomp (communicerende vaten met een loop naar boven via de pick-up). Zakt het oliepeil centraal thv de pick-up en komt deze onder de inlaat van de oliepomp te liggen dan dan beïnvloed dit in negatieve mate de olieaanvoer. Zeker gezien de niet directe aanvoer. Dit is dus soms zichtbaar in wat kleinere drukverliezen op de meter.

Uiteraard spelen er ook nog een paar factoren zoals luchtbelletjes/schuim in de olie die de uitgaande druk (sterk) kunnen verlagen. Maar dan zijn de drukverliezen veel hoger.

Ik ken de pompkarakteristiek van de Porsche oliepomp niet maar een tandwielpomp is normaliter wel zelf aanzuigend. Maar een goede zaak hoor dat jullie dit zo uitpluizen, olie druk is namelijk erug belangrijk :thumright:


12 sep 2018 19:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
alvin01 schreef:
Manmanman, tis wat he met die waterkoelers.... :shock:


Tssss ... Waterkokers Alvin ... aandacht er hij houden he, je wordt wat minder scherp merk ik!


12 sep 2018 19:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
Geen last van met mijn waterkoker. :mrgreen:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


12 sep 2018 21:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
MarkS schreef:
Geen last van met mijn waterkoker. :mrgreen:

circuit al op geweest? :popcorn:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


12 sep 2018 21:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
Nee en dat gaat ook niet gebeuren maar zoals ik al zei, geen probleem met die nieuwe oliepompjes.

Ze rijden met die GTS een 991.1 GT3 eruit op de Ring.

:popcorn:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


12 sep 2018 22:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Kever-s;-)
Limburg
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
MarkS schreef:


Ze rijden met die GTS een 991.1 GT3 eruit op de Ring.

:popcorn:


Wat dan weer ligt aan de bestuurder(s) :wink: :popcorn: :popcorn: :popcorn:

Dromen doe ik alleen s 'nachts :mrgreen:


13 sep 2018 9:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
Maar echt uitgeslapen ben je niet. ;-) 991.2 GTS is sneller op de Ring dan 991.1 GT3. Is inmiddels ook wel algemeen bekend, maar Google het maar ff.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


13 sep 2018 9:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Kever-s;-)
Limburg
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
MarkS schreef:
Maar echt uitgeslapen ben je niet. ;-) 991.2 GTS is sneller op de Ring dan 991.1 GT3. Is inmiddels ook wel algemeen bekend, maar Google het maar ff.


Als ik alles wat op google te vinden is, als de waarheid waarneem ... ben ik een arme kloot.
Ik kan me slecht voorstellen dat de 991.1 Gt3 met dezelfde bestuurder, banden etc. etc. met in het achterhoofd de beter afgestelde e-stuurbekrachtiging, meer motorvermogen, betere doseerbaarheid (geen turbo's) en de aerodynamische hulpjes zoals de vleugel, een slechtere beurt maakt dan een 991.2 gts (die dan als voordeel meer koppel heeft).


Maar genoeg of topic.
Ik vind de route die Porsche genomen heeft met de "normale" motoren zoals die van 996 en 997 treurig. Die olie aanzuig-problemen bijvoorbeeld waren er al bij de VW kever en daar werd ook als het sneller ging een verlengde sump aan gezet. Voor de Kever van destijds legitiem ... voor een Porsche van 1997 en jonger voor mij onbegrijpelijk.


13 sep 2018 11:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
https://www.roadandtrack.com/new-cars/v ... rburgring/

http://gtspirit.com/2017/05/17/2017-por ... ng-7m-24s/

https://www.autoevolution.com/news/2017 ... 14772.html

On topic, en geen last van oil starvation.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


13 sep 2018 12:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
Het Bubka-effect.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


13 sep 2018 13:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
Die moest ik wel ff googlen ... ;-)
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


13 sep 2018 13:33
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.