16 aug 2018 21:19
Jos Targa schreef:ik heb sinds kort een 2.5 Boxster waarmee ik in de nieuwe ADPCR Cup race. onderzoek leert dat er in America al vele jaren succesvol met deze auto's wordt geracet. Wij hebben dus gekeken hoe hun dit hebben opgelost.
Ik heb voor nu een 2 tal aanpassingen gedaan.
1. Het plaatsen van een ander carterdeksel. Deze is wat dieper en heeft "schotten" waardoor er meer olie in kan en de olie minder van links naar rechts wordt verplaatst.
2. het plaatsen van een zogenaamd accusump systeem. Dit is een soort pomp met een cilinder gevuld met olie. deze zorgt ervoor dat de olie steeds op druk blijft in het blok. feitelijk een simpel systeem. Hij pompt olie bij waar het tekort is, en na de bocht zuigt hij het teveel aan olie weer terug in de cilinder.
tot op heden perfecte resultaten met een mooie constante oliedruk in het blok en een mooi op temperatuur blijvend geheel. Eventueel plaats ik nog een extra tussenkoeler, maar voor nu prima.
Aangezien dit systeem ervoor zorgt dat ze al jaren met succes een Boxstercup rijden aan de andere kant van de plas heb ik er alle vertrouwen in.
ik kan mij echter voorstellen gezien het inbouwen van dit systeem dat je enkel voor af en toe een trackday kiest voor andere oplossingen.
Maar gezien de eenvoud die resto heeft bedacht kan het geen kwaad denk ik als dit wereldkundig wordt gemaakt.
Heb je het ook getest op racesnelheid voor minimaal een uur? ben heel benieuwd namelijk of dat dat nog steeds effectief is!
16 aug 2018 21:21
16 aug 2018 21:46
16 aug 2018 21:51
Kheldar schreef:Ja heb al ingeschreven! Rondje meerijden altijd leuk!
17 aug 2018 20:04
18 aug 2018 1:06
18 aug 2018 10:17
11 sep 2018 22:41
12 sep 2018 9:26
12 sep 2018 19:15
12 sep 2018 19:29
12 sep 2018 19:36
Kheldar schreef:Over hun stuwende capaciteiten is er niks te klagen. En dat deze niet beïnvloed wordt door de aanvoerdruk heb je helemaal gelijk in.
Het probleem is dat tandwielpompen niet goed zijn in het aanzuigen. Je zal een tandwielpomp dus ook nooit ver boven de te pompen vloeistof vinden. Altijd min of meer op gelijke hoogte.
In het geval van de M96/97 motor zit de pomp onderin gemonteerd. Als je goed gaat kijken en vergelijken zie je dat de pomp ter hoogte van het normale oliepeil in werking is. Hierdoor komt de olie automatisch al zonder veel extra hulp tot bij de inlaat van de oliepomp (communicerende vaten met een loop naar boven via de pick-up). Zakt het oliepeil centraal thv de pick-up en komt deze onder de inlaat van de oliepomp te liggen dan dan beïnvloed dit in negatieve mate de olieaanvoer. Zeker gezien de niet directe aanvoer. Dit is dus soms zichtbaar in wat kleinere drukverliezen op de meter.
Uiteraard spelen er ook nog een paar factoren zoals luchtbelletjes/schuim in de olie die de uitgaande druk (sterk) kunnen verlagen. Maar dan zijn de drukverliezen veel hoger.
12 sep 2018 19:51
alvin01 schreef:Manmanman, tis wat he met die waterkoelers....
12 sep 2018 21:05
12 sep 2018 21:37
MarkS schreef:Geen last van met mijn waterkoker.
12 sep 2018 22:59
13 sep 2018 9:11
MarkS schreef:
Ze rijden met die GTS een 991.1 GT3 eruit op de Ring.
13 sep 2018 9:51
13 sep 2018 11:06
MarkS schreef:Maar echt uitgeslapen ben je niet. 991.2 GTS is sneller op de Ring dan 991.1 GT3. Is inmiddels ook wel algemeen bekend, maar Google het maar ff.
13 sep 2018 12:02
13 sep 2018 13:18
13 sep 2018 13:33