Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 7:13



Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Foutcode P0410 bij Porsche 996 3.4 bjr 2000 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 cabrio, 7 Volvo's, een Land Rover 110 en een Toyota Hybride...
Frankrijk: Champagne gebied
Bericht Foutcode P0410 bij Porsche 996 3.4 bjr 2000
Hallo! Ik kreeg een lampje "Check engine" en heb mbv een OBD zendertje en de app OBD Auto Doctor de foutcode uitgelezen: "P0410 en Air system "A" ...

Ik heb de code gereset en hij lijkt nu weg te blijven.

Ik vermoed :wink: dat het met de recirculatie van de uitlaat te maken heeft, maar weet hier iemand meer?
_________________________________________
"Overstuur" is geen beschrijving van mijn gemoedstoestand hoor!


22 aug 2018 12:23
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Foutcode P0410 bij Porsche 996 3.4 bjr 2000
Geen andere codes aanwezig? P0410 Heeft te maken met de secundaire luchtinjectie-pomp. Deze slaat aan bij koude start ( zeg maar 30sec, soort stofzuiger die je hoort) om de katalysator sneller op bedrijfstemperatuur te brengen. De pomp zit links onder bij het koelvloeistofreservoir.

Een slechte werking van dit systeem is op zich geen urgent of groot probleem. Maar wel vervelend een CEL.

Oorzaak, lastig te zeggen zonder meer details over de code. Daarvoor is een durametric of een Porsche tester nodig. Zou kunnen dat de luchtpomp aan het einde van zijn Latijn is. Maar kan evengoed een vaccuum lek of vastzittend klepje zijn, of een kleine verstopping van een leiding. Moeilijk met een algemene code-scanner vast te stellen.

Onlangs nog iets gewijzigd aan uitlaat traject? Handbak/tiptronic?

Kan zijn dat er niks aan de hand is en na het wissen van de code er geen melding meer komt. Prima dan.

Er zit een elektrische en een vacuüm gestuurde klep in dit systeem. Kan zijn dat 1 er van niet goed werkt. Kijk ook even de zekering of relay na. Zit geloof ik bij DME positie 10 (zit achter de achterzitjes onder de bekleding). Vaccuum lek. Zijn alle leidingen nog in goeie conditie. Vaccuum reservoir niet lek.

Mijn vraag ivm met andere codes is omdat er meestal meerdere foutmelding te samen met de P0410 komen.


22 aug 2018 12:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 cabrio, 7 Volvo's, een Land Rover 110 en een Toyota Hybride...
Frankrijk: Champagne gebied
Bericht Re: Foutcode P0410 bij Porsche 996 3.4 bjr 2000
Alweer zeer bedankt Kheldar, ik ga even verder zoeken. Geen andere codes inderdaad. Handbak. Zo'n 600 kilometer geleden is de motor eruitgeweest. Ik ga even de dingen na die je hier noemt, maar ik heb net bijna 100 kilometer gereden en het lampje blijft uit.
Misschien dat hij alleen aan gaat bij de koude start dus, dat kan ik morgen controleren.

Een ander dingetje is dat er in het boekje staat dat de ventilatoren kunnen blijven draaien als de motor heet wordt uitgezet. Het is hier momenteel 32 graden in de schaduw, maar na die 100 kilometer is alles uit bij contact uit...zou dat wel goed zijn?
_________________________________________
"Overstuur" is geen beschrijving van mijn gemoedstoestand hoor!


22 aug 2018 16:55
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Foutcode P0410 bij Porsche 996 3.4 bjr 2000
Voor je foutmelding is wel het één en ander te vinden met Google. Ook hoe eventueel het systeem stap voor stap na te lopen.

Over de ventilatoren. Standaard staat het een en ander zo ingesteld (komt uit de Service Manual)

There are two radiator modules installed in the front of the vehicle (on the left- and right-hand side). These radiators are each fitted with an electric fan. They can be operated at two speeds and are activated by the DME control unit whenever the following conditions apply:

Electric fan, speed 1
(Ground to DME control unit, terminal 35)
Coolant temperature higher than 96.75°C or air conditioning switched on.

Electric fan, speed 2
(Ground to DME control unit, terminal 36)
Coolant temperature > 102°C or air-conditioning fluid pressure switch closed (coolant pressure > 16 bar).

Note: The electric fans for the radiators are only triggered when the engine is running!


Normaal blijven de fans nalopen met motor uit en sleutel op contact. De fans slaan af als ik de sleutel uit contact haal. Bij mij slaan ze ook veel sneller aan door de koelmodificatie (extra temp sensor en andere setpoints)

Test eens of alletwee je ventilatoren zacht gaan blazen als je de airco aanzet. Misschien dat ze in jouw geval nooit in de hoogste stand schakelen omdat het koelwater niet boven de 102 graden komt.


22 aug 2018 17:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 cabrio, 7 Volvo's, een Land Rover 110 en een Toyota Hybride...
Frankrijk: Champagne gebied
Bericht Re: Foutcode P0410 bij Porsche 996 3.4 bjr 2000
Ah, dus zo werkt het. Ga ik proberen!
Er komt na zo'n rit zoveel hitte uit het achteronder dat ik de klep een stukje open heb gezet :P
Ik moet nog een even kijken wat die temp meter aangeeft, het is in Fahrenheit, en geeft tussen 180 en 250 één streepje.. daar staat hij meestal net overheen. Dat lijkt me dus iets van 95 graden hè?
_________________________________________
"Overstuur" is geen beschrijving van mijn gemoedstoestand hoor!


22 aug 2018 17:35
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Foutcode P0410 bij Porsche 996 3.4 bjr 2000
De ventilatoren van de radiatoren blazen in het vooronder ;)

Geen idee wanneer de ventilator in de motorruimte aanslaat. Normaal als je de spoiler manueel omhoog doet tijdens het rijden ventileert het daarachter alleszins ook al een beetje extra.

Het is wel zo als de temperatuur in de motorruimte de ventilator daar triggered de ventilator wel blijft lopen met de sleutel uit contact tot het genoeg afgekoeld is.


22 aug 2018 19:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 cabrio, 7 Volvo's, een Land Rover 110 en een Toyota Hybride...
Frankrijk: Champagne gebied
Bericht Re: Foutcode P0410 bij Porsche 996 3.4 bjr 2000
De ventilatoren in het vooronder doen het, de achterste hoor ik niet lopen, en zeker niet als ik het contact uit zet.
Ik ga hem eens even nakijken!
_________________________________________
"Overstuur" is geen beschrijving van mijn gemoedstoestand hoor!


23 aug 2018 11:08
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Foutcode P0410 bij Porsche 996 3.4 bjr 2000
Die achterste ventilator springt enkel aan als het daar veels te heet wordt. Doel is om de wamte die de uitlaatdelen afgeven bij tijdeijk stil staan of na uitzetten motor weg te krijgen zodanig dat het plastic en de elektrische bedrading die er allemaal loopt niet door de stralingswarmte aangetast wordt. Tijdens het rijden is dat ‘meestal overbodig’. Als deze ventilator niet zou werken krijg je sowieso een storingsmelding op het dashboard. Geloof dat dan het koelvloestoflampje gaat branden.
Normaal gezien zou die fan zelden of bijna nooit aan moeten slaan.

Met durametric kan je ze aan en uit zetten om te testen. Net zoals de secundaire luchtpomp en de ventilatoren van de radiators

Heb nog ergens dit gevonden (komt blijkbaar ook uit service manual):

"Switch-on conditions for engine compartment fan (this fan pulls air into the engine compartment)
The engine compartment fan is switched on when the engine compartment temperature is > 176 degrees F or the coolant temperature is > 216 degrees F.
After-running of engine compartment fan
If the ignition is switched off and the engine compartment temperature is more than 140 degrees F, the DME control module remains in readiness for another 20 minutes. During this time, the engine compartment temperature is retrieved every 10 seconds. If the engine compartment temperature is > 185 degrees F , the engine compartment fan is switched on for 20 seconds. If the engine compartment temperature is still > 185 degrees F after this time, the fan remains on for a further 30 seconds."


23 aug 2018 11:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 cabrio, 7 Volvo's, een Land Rover 110 en een Toyota Hybride...
Frankrijk: Champagne gebied
Bericht Re: Foutcode P0410 bij Porsche 996 3.4 bjr 2000
Ik heb de manual net binnengekregen, kost een paar centen, maar dan heb je ook wat! Ik heb dit stukje nog niet gevonden, dank je wel!
_________________________________________
"Overstuur" is geen beschrijving van mijn gemoedstoestand hoor!


23 aug 2018 21:20
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.