Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Zelf IMS, AOS en RMS vervangen? Ik durfde het wel aan :)

07 sep 2018 16:11

Heb daarom voor alle zekerheid de aos mod laten uitvoeren, en daarna nieuw ims lager (mod) , en koppelingsplaten. Wou dat ik het zelf kon doen, maar heb daar helaas niet het juiste gereedschap voor. Wel super dat jij het hebt gedaan.

Re: Zelf IMS, AOS en RMS vervangen? Ik durfde het wel aan :)

07 sep 2018 19:43

@Evan,
Super werk verricht in een overigens keurige garage.

Je hebt zo te zien de single row versie van de IMS?
Dan kun je bij Pelican Parts goed terecht.
Wij gaan deze winter ook de IMS vervangen, maar heb een doubleren. En dan krijg je dacht ik een revisie setje met
single row en een opvulling.

Re: Zelf IMS, AOS en RMS vervangen? Ik durfde het wel aan :)

12 sep 2018 21:59

@vaudi: Dank, de garage ben ik ook erg trots op, was mijn projectje van 2 jaar geleden. Ook wel eens 'de showroom' genoemd :)

Ik heb inderdaad een single-row lager. Bij het setje van Pelican zaten inderdaad ook spacers om het lager in een dual-row blok in te bouwen.

Re: Zelf IMS, AOS en RMS vervangen? Ik durfde het wel aan :)

13 sep 2018 8:02

Respect! Nette werkplek, geduld en vooral de specifieke gereedschappen/hulpmiddelen maken het haalbaar en leuk zo te zien. Zonder die hulpstukjes/tools kun je behoorlijk gefrustreerd raken omdat het ondanks gezond verstand en twee rechterhanden dan toch simpelweg niet soepeltjes gaat.

Ergens wel jammer dat je geen slijtage aan het oude lager had ;) het zat dus goed daar in het blok. Maar anderzijds: nu een zorg minder onderweg.

Re: Zelf IMS, AOS en RMS vervangen? Ik durfde het wel aan :)

23 sep 2018 11:07

Kheldar schreef:Mijn AOS is nu net stuk gegaan na 60.000-65.000km. M

Uiteindelijk was het geen kapotte AOS maar een falende retourpomp in de kop op bank 1. In een rechtse lange bocht kon de oliehoeveelheid opgehoopt in kop 1 niet snel genoeg weg gepompt worden en werd de AOS ventilatie in bank 1 overspoeld. Er werd in één lange bocht 240ml olie uit de motor gespuugd. Gelukkig niet in de inlaat inmaar via de aftakking van de AOS naar het luchtfilterhuis. Gratis rokende BBQ! Anders was het motorblok aan gruzelementen.

Dus niet enkel een kapotte AOS zorgt voor extra olie in de inlaat. Als ik het zo bekijk is de AOS een van de grootste risico’s van een plof. Niet enkel direct motorschade, maar vaak een kleine hydrolock die als neveneffect cilinderschade met zich mee brengt. De IMS is eigenlijk gewoon een slijtage onderdeel.

Re: Zelf IMS, AOS en RMS vervangen? Ik durfde het wel aan :)

23 sep 2018 12:21

@Kehldar, kan die retourpomp falen door op bepaalde momenten niet in staat te zijn om olie retour te pompen?
Mogelijk dat die aanzuigbuis positie niet optimaal is en in bepaalde bochten niet goed kan werken?

Of is het een defect cilinderpomp?

Re: Zelf IMS, AOS en RMS vervangen? Ik durfde het wel aan :)

23 sep 2018 13:11

Nee het debiet van de retourpomp was niet meer voldoende en liep zienderogen terug. Er kwam bij elke bocht meer en meer olie uit de AOS aftakking.

Eerst gedacht aan verstopping in AOS waardoor de overdruk in het karter de olie via de AOS er uit ‘blaast’. Of ergens iets verstopt in de olieretourleiding.

Maar het was de aansluiting van de AOS op de kop in bank 1 die bij de bocht rechtstreeks olie binnen kreeg, de retourpomp redde het niet meer om de olie tijdig weg te krijgen. De druk opbouw in het karter deed de rest en dumpte de olie via de AOS outlet.

Een nieuw retourpomp en het probleem was opgelost.

Met de AOS modificatie kan de AOS eigenlijk niet meer falen. Het ‘hoge’ vacuum van de inlaat, wat het membraan doet sluiten is er niet meer. De AOS staat dus altijd ‘open’ door de ‘lichte’ overdruk van de blow-by (die elke gezonde motor heeft) in het blok

Re: Zelf IMS, AOS en RMS vervangen? Ik durfde het wel aan :)

23 sep 2018 13:21

Hoe kon je die flow in de AOS aftakking zo goed herleiden? Want in de 996 is de AOS erg lastig bereikbaar.
Welke AOS aftakking bedoel je? Of kon je de hoeveelheid olie meten in de leiding die voorheen op het inlaatdeel zat en nu naar het luchtfilter gaat?

Re: Zelf IMS, AOS en RMS vervangen? Ik durfde het wel aan :)

23 sep 2018 14:22

De aansluiting op de gasklep is door Resto afgekoppeld en (via optionele extra catch can) naar de onderkant luchtfilterhuis afgeleid. Geen rommel en viezigheid meer in de inlaat. Er is alsnog een overdruk beveiliging op de olievulpijp geplaatst.

Kijk ook even in dit draadje

Re: Zelf IMS, AOS en RMS vervangen? Ik durfde het wel aan :)

23 sep 2018 17:24

Lijkt me niet slim om een single row lager in een dualrow blok te doen :roll:
Bij mij gewoon een dualrow gedaan en lijkt mij ook de beste optie, want volgens de overlevering waren daar de minste problemen mee, wel tot 4%, dus te veel, maar toch!

Re: Zelf IMS, AOS en RMS vervangen? Ik durfde het wel aan :)

23 sep 2018 19:08

Dualrow ims lagers waren minder onbetrouwbaar dan de singlerow exemplaren.

Re: Zelf IMS, AOS en RMS vervangen? Ik durfde het wel aan :)

23 sep 2018 21:02

Pondje schreef:Lijkt me niet slim om een single row lager in een dualrow blok te doen :roll:
Bij mij gewoon een dualrow gedaan en lijkt mij ook de beste optie, want volgens de overlevering waren daar de minste problemen mee, wel tot 4%, dus te veel, maar toch!

+1
Dat blijkt toch iets lastiger verkrijgbaar dan de single row met spacers.
@Pondje, waar heb jij de dualrow op de kop kunnen tikken?

Re: Zelf IMS, AOS en RMS vervangen? Ik durfde het wel aan :)

24 sep 2018 13:18

Autoteq Neede, de garage waar ik mijn Porsche heb gekocht. Zie website
Porsche specialist en heeft preventief o.a. het IMS-lager vervangen bij de verkoop! Heeft waarschijnlijk eigen leverancier.
Het lager wat eruit kwam zag er overigens prima uit zonder enige speling en had dus eigenlijk niet vervangen hoeven worden.
Uitermate goede service gehad en na 15000km zalig toeren :cheers: :drive: nog zeer tevreden klant!

Re: Zelf IMS, AOS en RMS vervangen? Ik durfde het wel aan :)

26 nov 2018 17:34

Even dit topic maar gebruiken dan met men vraag :oops:

Ik wil deze werken binnenkort aanpakken, nu wou ik ook meteen de RMS vervangen als de koppeling eraf ligt maar hier zeiden de techniekers tegen mij(werk bij een Porsche dealer)als die niet echt lekt best gewoon laten zitten want de kans als je het vervangt dat die dan gaat lekken is groter :scratch:

Ik vind dit nu zelf nog al raar klinken en zou eerder denken als je het preventief doet ben je toch veel geruster ? :scratch:

Iemand die hier raad mee weet ?

Re: Zelf IMS, AOS en RMS vervangen? Ik durfde het wel aan :)

26 nov 2018 23:16

Het IMS lagerprobleem gaat niet over lekken maar slijtage. Lekker laten vervangen door een zelfde originele lager. Kan je er weer 10 jaar tegenaan. En als je oude lager geen speling heeft dan weet je dat jouw nieuwe lager het ook uit gaat houden.

Re: Zelf IMS, AOS en RMS vervangen? Ik durfde het wel aan :)

27 nov 2018 9:32

Octaaf schreef:Het IMS lagerprobleem gaat niet over lekken maar slijtage. Lekker laten vervangen door een zelfde originele lager. Kan je er weer 10 jaar tegenaan. En als je oude lager geen speling heeft dan weet je dat jouw nieuwe lager het ook uit gaat houden.


Heb het dan ook niet over het IMS lager maar over de RMS :wink:

Re: Zelf IMS, AOS en RMS vervangen? Ik durfde het wel aan :)

27 nov 2018 13:38

Vet goed, en mooie garage !

Re: Zelf IMS, AOS en RMS vervangen? Ik durfde het wel aan :)

27 nov 2018 22:22

Imre986 schreef:Even dit topic maar gebruiken dan met men vraag :oops:

Ik wil deze werken binnenkort aanpakken, nu wou ik ook meteen de RMS vervangen als de koppeling eraf ligt maar hier zeiden de techniekers tegen mij(werk bij een Porsche dealer)als die niet echt lekt best gewoon laten zitten want de kans als je het vervangt dat die dan gaat lekken is groter :scratch:

Ik vind dit nu zelf nog al raar klinken en zou eerder denken als je het preventief doet ben je toch veel geruster ? :scratch:

Iemand die hier raad mee weet ?

Al is het maar voor je eigen gemoedsrust, zoals je zelf al aangeeft. Als je alles los hebt is het een kleine extra moeite (en kleine kostenpost: keerring en nieuwe vliegwielbouten) om het te vervangen. En als je dan toch bij Porsche werkt kun je mooi het speciaalgereedschap lenen :)

Ik denk namelijk dat het niet lang meer zal duren of jouw RMS gaat ook lekken. Ik durf zelfs bijna te wedden dat het al vettig is achter het vliegwiel.

Succes!

Re: Zelf IMS, AOS en RMS vervangen? Ik durfde het wel aan :)

28 nov 2018 10:34

Evan_S schreef:
Imre986 schreef:Even dit topic maar gebruiken dan met men vraag :oops:

Ik wil deze werken binnenkort aanpakken, nu wou ik ook meteen de RMS vervangen als de koppeling eraf ligt maar hier zeiden de techniekers tegen mij(werk bij een Porsche dealer)als die niet echt lekt best gewoon laten zitten want de kans als je het vervangt dat die dan gaat lekken is groter :scratch:

Ik vind dit nu zelf nog al raar klinken en zou eerder denken als je het preventief doet ben je toch veel geruster ? :scratch:

Iemand die hier raad mee weet ?

Al is het maar voor je eigen gemoedsrust, zoals je zelf al aangeeft. Als je alles los hebt is het een kleine extra moeite (en kleine kostenpost: keerring en nieuwe vliegwielbouten) om het te vervangen. En als je dan toch bij Porsche werkt kun je mooi het speciaalgereedschap lenen :)

Ik denk namelijk dat het niet lang meer zal duren of jouw RMS gaat ook lekken. Ik durf zelfs bijna te wedden dat het al vettig is achter het vliegwiel.

Succes!


Thx, zoals ik al dacht... Kost mij bij Porsche geloof ik nog geen 30 euro voor die RMS dus gelijk maar bestellen...

Ja kan inderdaad wel kloppen, heeft al 170000 km en nog steeds eerste koppeling etc... gelijk maar deftig aanpakken en alles doen :salut:
Plaats een reactie