| www.porscheforum.nl |
https://www.porscheforum.nl/

Carbon cleaning
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=51785
Pagina 1 van 1

Auteur:  ChristianBurger [ 14 sep 2018 16:33 ]
Berichttitel:  Carbon cleaning

Beste Porsche bezitters,

Ik ben geïnteresseerd in een carbon cleaning voor mijn Porsche Boxster S 987.2 DFI.

Mijn Porsche is laagtoerig wat schokkerig en schokt ook af en toe als ik gas geef. Dit schijnen problemen te zijn die verholpen worden met deze methode....althans, volgens de vele reviews op het internet. (zie link) Daarnaast lijkt het mij ook wel eens goed voor een motor om schoongemaakt te worden van binnen. Vooral bij de DFI motoren.

Nu ben ik op zoek naar wat meningen/persoonlijke ervaringen die mij kunnen vertellen of het echt de moeite waard is. Ik heb contact opgenomen en de prijs is 185 euro voor drie behandelingen. Mijn auto heeft 120 k gelopen dus die moet meerdere behandelingen ondergaan.

Stel dat je geïnteresseerd bent geworden, dan kunnen we wellicht een "group buy" doen.

Christian

Link:
https://www.facebook.com/carboncleanmas ... nf&__xts__

Auteur:  PaulusdB [ 14 sep 2018 16:55 ]
Berichttitel:  Re: Carbon cleaning

Het lijk mij eerder fraaie marketing priet-praat dan bewezen techniek.

Maar uiteraard waren er hier al eerder ervaringen mee: viewtopic.php?t=48830

Auteur:  Octaaf [ 14 sep 2018 17:54 ]
Berichttitel:  Re: Carbon cleaning

Wat zegt de dealer over een schoonmaakbeurt? Wat bevelen zij aan? Het vervuilen van de inlaatkleppen zit in het design van een DFI motor. Het vervuilen is geen sprookje. Vraag is of de aangeboden methode goed reinigd.

Auteur:  MarkS [ 14 sep 2018 19:08 ]
Berichttitel:  Re: Carbon cleaning

Filmpje van Wouter die z’n M135i wilde laten schoonblazen, bleek na endoscopie dat carbon build up niet het probleem was

https://youtu.be/_Wgannquvp0

Auteur:  Kheldar [ 14 sep 2018 19:13 ]
Berichttitel:  Re: Carbon cleaning

Bij de DFI is het net als met alle andere direct ingespoten motoren. De kleppen vervuilen omdat de brandstof in de cilinders wordt ingespoten en niet meer net ervoor. De kleppen worden dus niet meer ‘schoongespoeld’ door het vernevelde brandstofmengsel. Edit: zoals in het filmpje dus ;)

Voor de DFI motoren is een puntje ook dat de injectoren zelf vervuild raken.

Is je luchtmassameter nog in orde? Een niet meer optimaal functionerende LMM wil ook nog wel eens bokken geven bij lage toeren en gas geven. Makkelijk te controleren.

Auteur:  ChristianBurger [ 14 sep 2018 19:16 ]
Berichttitel:  Re: Carbon cleaning

PaulusdB schreef:
Het lijk mij eerder fraaie marketing priet-praat dan bewezen techniek.t=48830


Ja, misschien wel, maar iedereen zegt dat ze wel degelijk verschil voelen. Wellicht een placebo effect... Hij liet ook een screenshot zien dat een simpele golf 11 pk erbij had na een behandeling. In dit geval dus zo'n 10% extra.

De expert vertelde me het volgende:
Het idee is dat H moleculen een binding aangaan met de "carbon". Vervolgens worden deze losgeweekt en afgebroken tot moleculen die brandbaar zijn en dus verband worden door de motor zelf.

Het klinkt simpel, maar het zal wel werken....het klinkt aannemelijk

Octaaf schreef:
Wat zegt de dealer over een schoonmaakbeurt? Wat bevelen zij aan? Het vervuilen van de inlaatkleppen zit in het design van een DFI motor. Het vervuilen is geen sprookje. Vraag is of de aangeboden methode goed reinigd.


Ik denk dat hun een gehele schoonmaak aanraden, dus inlaat eraf en schoonmaken. Dat zal denk boven de duizend euro kosten.

Ik ben vooral benieuwd naar andere Porsche eigenaren die dit gedaan hebben....en anders probeer ik het en zijn jullie weer wijzer ;)

Auteur:  ChristianBurger [ 14 sep 2018 19:19 ]
Berichttitel:  Re: Carbon cleaning

Kheldar schreef:
Bij de DFI is het net als met alle andere direct ingespoten motoren. De kleppen vervuilen omdat de brandstof in de cilinders wordt ingespoten en niet meer net ervoor. De kleppen worden dus niet meer ‘schoongespoeld’ door het vernevelde brandstofmengsel. Voor de DFI motoren ook de injectoren zelf die vervuild raken.

is je luchtmassameter nog in orde? Een niet meer optimaal functionerende LMM wil ook nog wel eens bokken geven bij lage toeren en gas geven. Makkelijk te controleren.


Klopt, door mijn DFI motor ben ik juist geïnteresseerd in deze reiniging.

Ja, auto rijdt prima hoor, geniet er elke minuut van.
Ik wordt zometeen nog als probleemgeval weggezet op het Porsche forum, haha. Weet je nog met mijn Cayman? ;)

Mijn lmm is prima. Dat is het niet. Was gewoon benieuwd naar de carbon cleaning techniek. Er zijn ook mensen die nergens last van hadden en het gedaan hebben als onderhoud, maar daarna beweren ze dat ze een totaal andere auto hebben voor hun gevoel.

Auteur:  MarkS [ 14 sep 2018 19:29 ]
Berichttitel:  Re: Carbon cleaning

Filmpje al gekeken ...?

Auteur:  ChristianBurger [ 14 sep 2018 19:30 ]
Berichttitel:  Re: Carbon cleaning

MarkS schreef:
Filmpje van Wouter die z’n M135i wilde laten schoonblazen, bleek na endoscopie dat carbon build up niet het probleem was

https://youtu.be/_Wgannquvp0


BMW staat er toch sowieso bekend om dat ze minder PK leveren ;)

Zijn auto is wel een aantal jaar jonger. Ik vind het logisch dat zo'n auto nog geen carbon build up heeft.

Daarnaast wilde hij de zogeheten walnut blasting toepassen. Hierdoor worden alleen je kleppen schoon. Ze worden dan dichtgezet en met een "hogedruk spuit" schoongespoten.

Met de carbon cleaning wordt de verbrandingskamer en de kleppen schoongemaakt. Blijkbaar is de aanslag op je cilinders ook funest voor een goede verbranding omdat de temperatuur dan anders is. Bron: google haha. Ik lijk nu net een verkoper. :scratch:

Maar nogmaals, het klinkt allemaal leuk, maar ben vooral benieuwd naar mensen die het echt gedaan hebben bij een Porsche.

Auteur:  mbembe [ 14 sep 2018 19:46 ]
Berichttitel:  Re: Carbon cleaning

Gevaarlijk wat ik nu ga vragen omdat ik hoop dat dit niet een hele (andere) discussie wil aanjagen, maar wat tank je?

Toen ik mijn Cayman pas had ben ik na een tijdje 95RON gaan tanken. Mijn auto ging na een aantal tank beurten schokkerig reageren. Ik had geen idee waarom. Terug naar PCR en zij wisten ook niet direct wat het was. Op de vraag : heb je iets veranderd kon ik alleen maar bedenken dat ik 95 ipv 98 was gaan tanken. 95 zou het prima moeten doen, maar heb toch maar de proof op de som genomen en na 3 tankbeurten 98 was het probleem weg

Auteur:  ChristianBurger [ 14 sep 2018 19:54 ]
Berichttitel:  Re: Carbon cleaning

Ik tank altijd shell V power 98 Ron en mijn Porsche rijdt ook gewoon goed, maar is soms wat nerveus of geeft een klein schokje in lage toeren, maar dan wordt ik weer herinnerd aan het feit dat ik niet in een normale auto rijd. :) Een super, scherpe, harde, mooie auto!

Inlaatkleppen komen niet in aanraking met brandstof. Daar gaat alleen lucht langs. “Niet DFI motors” hebben meer baat bij goede brandstof in mijn opzicht.

Auteur:  Kheldar [ 14 sep 2018 20:06 ]
Berichttitel:  Re: Carbon cleaning

Doen ze de waterstof behandeling niet met draaiende motor? Ik dacht net dat het beetje waterstof dat ze inspuiten reageert metde koolstofafzettingen en en weer koolwaterstof verbindingen maakt makkelijker los kunnen komen en dat zo de boel langzaam gereinigd wordt..

Schoonmaken van inlaatspruitstuk werd dan gedaan met een soort blasting met een of ander materiaal (walnootschillen heb ik wel eens ergens gelezen)

Twee verschillende dingen dus.

Auteur:  Binko [ 14 sep 2018 22:14 ]
Berichttitel:  Re: Carbon cleaning

Ja, behandeling is met draaiende motor.

Auteur:  Dial_888 [ 15 sep 2018 6:35 ]
Berichttitel:  Re: Carbon cleaning

Is het stotteren bij lagere toerentallen niet ‘gewoon’ een beginnend lekkende klep...ik heb ooit vroeger gehad dat de motor hierdoor onderin ook niet lekker liep....

En misschien op de autobahn flink uitlaten, knappen ze ook vaak van op... :thumleft:

Auteur:  ChristianBurger [ 15 sep 2018 12:30 ]
Berichttitel:  Re: Carbon cleaning

Kheldar schreef:
Doen ze de waterstof behandeling niet met draaiende motor? Ik dacht net dat het beetje waterstof dat ze inspuiten reageert metde koolstofafzettingen en en weer koolwaterstof verbindingen maakt makkelijker los kunnen komen en dat zo de boel langzaam gereinigd wordt..

Schoonmaken van inlaatspruitstuk werd dan gedaan met een soort blasting met een of ander materiaal (walnootschillen heb ik wel eens ergens gelezen)

Twee verschillende dingen dus.


Klopt helemaal. De carbon cleaning met waterstof maakt heel de verbrandingskamer en inlaat schoon. Wordt ingespoten met een draaiende motor. Het is daar in tegen ook veel goedkoper als walnut blasting. 180 t.o.v. 600/700 euro. Daarnaast is walnut blasting alleen voor de inlaat en niet de verbrandingskamer.

Dial_888 schreef:
Is het stotteren bij lagere toerentallen niet ‘gewoon’ een beginnend lekkende klep...ik heb ooit vroeger gehad dat de motor hierdoor onderin ook niet lekker liep....

En misschien op de autobahn flink uitlaten, knappen ze ook vaak van op... :thumleft:


Haha, goed excuus. Pas wel gedaan. Meerdere malen de 225 aangetikt, met open dak :cheers:. Daarna kan het gewoon niet harder met het dak eraf.

Ik ga er gewoon een experiment van maken en houd jullie op de hoogte wat mijn bevindingen zijn. Ik laat na de behandeling weten of ik verschil ervaar.

Auteur:  erwin964c4 [ 15 sep 2018 22:40 ]
Berichttitel:  Re: Carbon cleaning

https://m.youtube.com/watch?v=wiViPKIoG68

Volgens mij is dit een filmpje van carbon cleaning door Ed china in wd, auto kwam met de co waardes niet door de keuring en erna wel.
Vond het een interessant stuk.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/