Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 15:59



Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Waterpomp 996 (levensduur) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porsche 996 carrera coupe 1998 Land Rover series 2.5 Saab 900 classic
Leiden
Bericht Re: Waterpomp 996 (levensduur)
Kijk, dan snap ik nu wat Auto Resto niet wil vrijgeven. Ze gebruiken dus gewoon een GT3 waterpomp! Verkochten ze niet los en alleen mogelijk in combinatie met hun koelmodificatie, en ook die verkochten ze niet zonder deze bij hun in huis te laten monteren!!!


07 nov 2018 23:57
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche 996 carrera coupe 1998 Land Rover series 2.5 Saab 900 classic
Leiden
Bericht Re: Waterpomp 996 (levensduur)
Een GT3 waterpomp installeren vind ik een prima idee qua koeling mocht je na sportief rijden een file induiken maar verder ook niet. Koelsysteem van een 996 werkt perfect en behoeft verder geen aanpassingen. Cilinder ''scoring'' bij voornamelijk cilinder 6 maar eigenlijk de gehele rechterbank komt door olie gebrek bij opstarten. Krukas ''slaat'' olie bij opstarten tegen de linkerbank maar rechterbank krijgt pas olie als er oliedruk is. Plus dat de oliejets bij krukas die olie tegen de zuigers sproeien pas openen bij ongeveer 1 bar. Dit is in mijn optiek de oorzaak van ''scoring'' en zeker niet het koelsysteem. Bedrijfstemperatuur van motorolie is tevens hoger dan de koelvloeistof temperatuur bij elke motor dus maakt die paar graden niets uit.


08 nov 2018 0:23
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Waterpomp 996 (levensduur)
ClassicGarage schreef:
Kijk, dan snap ik nu wat Auto Resto niet wil vrijgeven. Ze gebruiken dus gewoon een GT3 waterpomp! Verkochten ze niet los en alleen mogelijk in combinatie met hun koelmodificatie, en ook die verkochten ze niet zonder deze bij hun in huis te laten monteren!!!


En dat is vreemd? Even ervan uitgaande dat de info die je post klopt.

Als het een “gewone” GT3 waterpomp is en je wilt die kopen dan lijkt het me dat je die ook via de andere “normale” kanalen kunt krijgen en niet afhankelijk bent van Resto.

Ik begrijp dat Resto hem zou leveren als onderdeel van hun (eigen) koelmodificatie. En die modificatie verkopen ze niet los maar alleen in combinatie met de installatie bij Resto. Ook dat lijkt me, vanuit hun optiek en business model, niet zo heel erg vreemd.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


08 nov 2018 0:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 996 carrera coupe 1998 Land Rover series 2.5 Saab 900 classic
Leiden
Bericht Re: Waterpomp 996 (levensduur)
Beetje monopoly positie. Ze zeggen dat ze een speciaal ontworpen waterpomp hebben tezamen met hun modificatie. Waarom leveren ze niet de losse pomp of hun gehele modificatie zodat men die technisch aangelegd is en graag aan zijn eigen auto werkt deze zelf kan monteren?


08 nov 2018 0:44
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Waterpomp 996 (levensduur)
Oké, maar het is of een speciale of een normale waterpomp. Als je zelf wilt sleutelen snap ik dat je het materiaal wilt kopen. Maar ik begrijp Resto heel goed dat ze die spullen (of info) niet voor verkoop beschikbaar maken als dit hun eigen business is.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


08 nov 2018 0:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Waterpomp 996 (levensduur)
ClassicGarage schreef:
Ze zeggen dat ze een speciaal ontworpen waterpomp hebben tezamen met hun modificatie. Waarom leveren ze niet de losse pomp of hun gehele modificatie zodat men die technisch aangelegd is en graag aan zijn eigen auto werkt deze zelf kan monteren?


De GT3/Turbo waterpomp kan je toch overal gewoon los bestellen? Er werd ook nooit beweerd dat het een speciale waterpomp is. Er staat gewoon een pomp met een hoger opbrengst. En anders een OEM pomp een kleinere poelie opzetten, kan dat?

In de andere aanpassingen die bij de koelmodificatie horen zitten waarschijnlijk wat meer uren research, testen en ook wat meer inventiviteit dan de waterpomp swap. Lijkt me logisch dat dat niet zomaar prijs gegeven wordt. Zo werkt dat nu eenmaal in de wereld van vandaag.

Over de scoring, koude start speelt ook een rol. Maar waarom dan alleen bank 2 die zo gevoelig is? Koude start lijkt me dat bank 1 en 2 min if meer hetzelfde opwarmen.

Een andere oorzaak is toch ook gewoon door te warm lopen van vooral bank 2. Koelwater daar is al warmer vooraleer het daar terplekke is omdat het over het carter heen gestuurd wordt. Door de hogere temperaturen bij vol vermogen zet de cilinder langzaam verder uit dan de zuiger, die koeler loopt. Die extra speling tss zuiger en cilinderwand kan dan beetje bij beetje kantelen van de zuiger veroorzaken, met mooie groeven als gevolg.

Zeker als je na hoog vermogen plots langzamer gaat rijden of stil staat. De thermostaat staat nog in geknepen stand, want veel rijwind en meer dan voldoende koelcapaciteit. Hierdoor mengt er zich nog steeds maar weinig koeler koelwater bij en de koelwatercirculatie valt plots voor een groot deel weg. De temperatuur loopt lokaal opeens een stuk sneller op. En het duurt even vooraleer dat trager stromende warmere water de thermostaat bereikt en die verder laat openen. Daarom ook het idee van een thermostaat die bij een lagere temperatuur opent. Zodanig dat bij stationaire situaties er al meer flow zou zijn. Deze thermostaat staat tijdens het rijden al wat meer open dan de originele.


08 nov 2018 2:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Waterpomp 996 (levensduur)
ClassicGarage schreef:
Kijk, dan snap ik nu wat Auto Resto niet wil vrijgeven. Ze gebruiken dus gewoon een GT3 waterpomp! Verkochten ze niet los en alleen mogelijk in combinatie met hun koelmodificatie, en ook die verkochten ze niet zonder deze bij hun in huis te laten monteren!!!


Wat is daar zo vreemd aan? Naast het business model kan een reden ook zijn dat Resto minder goede ervaringen heeft met het leveren van delen van de modificatie die niet door hen zijn geplaatst.

Niet vervelend bedoeld maar als je het hebt over delen/vrijgeven van info moet ik nu ineens denken aan (de beschrijving van) het geschikt maken van triptonic knoppen voor het bedienen van de radio :wink:


08 nov 2018 9:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Waterpomp 996 (levensduur)
Ik snap Resto wel. Bovendien betreft het niet enkel de waterpomp die ze doen, maar er zijn meerdere punten die ze aanpassen.
Aangezien zij hier heel veel tijd in hebben zitten, begrijp ik wel dat ze niet alle ins en out openbaar maken.

Jaren geleden heb ik samen met iemand een hele studie gemaakt van de variabele schoepenverstelling van de turbo op diesels (bij ons de JTD's, maar ook gebruikt in vrijwel elke andere diesel van VAG, ford, opel enz enz).
Veel foutmeldingen turbogerelateerd worden veroorzaakt door een haperende of vastzittende verstelling. Zo'n turbo hoef je niet direct te vervangen, maar in 95% van de gevallen is die te maken.
Simpel gezegd schoonmaken van de verstelling. Maar de aanpassingen die ik daarbij doe, en de juiste manier van reinigen zodat het ook op langere termijn blijft werken ga ik natuurlijk niet vertellen.
Dat is mijn "geheim van de smit".
Iedereen kan m schoonmaken, maar na korte tijd is de ellende weer t zelfde. Bij mij blijven ze vrijwel altijd jaren probleem verder werken daarna. Maar, hoe? dat vertel ik lekker niet :wink:


08 nov 2018 10:34
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.