Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 13:06

Wat een mazzel...

Sinds 2 weken dus eigenaar van een Nederlandse, goed onderhouden en gedocumenteerde Boxster S.

Hoewel de Boxster echt meer dan prima liep, de motor een heerlijke loop heeft en geen klap verkeerd gaf, zat het me vanwege het lichte zweten van de motor toch allemaal niet helemaal lekker.

Wellicht een voorgevoel, maar vorige week toch maar een afspraak gemaakt bij vd Gugten en gisteren de Boxster gebracht voor dus o.a. het IMS-lager om deze te laten vervangen voor een LN-exemplaar
Word ik net gebeld door Johan met de eerste zin 'Ik spreek hier met een heel, heel, heel gelukkig man'. Blijkt dat het originele lager al compleet aan gruzelementen lag en echt ieder moment eruit gelopen zou zijn... met zo'n beetje economisch totall-loss tot gevolg.

Het betreft hier overigens de als iets sterker bekend staande dual-row variant.

Pffff...

Ben totaal niet gelovig, maar sloeg nu toch maar even een kruisje :pale: :roll:
Laatst bijgewerkt door Dinomi op 28 nov 2018 13:16, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 13:09

Dan heb je zeker mazzel gehad! Wat een geluk zeg. En hierna kun je onbezorgd toeren :drive:

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 14:12

Deze toevallig?

74388

(Geplukt van Facebook).

Dan is het Sinterklaas en Kerst tegelijkertijd voor jou...

Maar waarom dacht je dat het nodig zou zijn om naar het IMS lager te laten kijken?

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 14:19

Binko schreef:Maar waarom dacht je dat het nodig zou zijn om naar het IMS lager te laten kijken?



Lezen, OP: "zat het me vanwege het lichte zweten van de motor toch allemaal niet helemaal lekker."

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 14:42

Goed is het natuurlijk niet bij een waterkoker, maar nog nooit gehoord dat licht zweten van een motor een indicatie voor een versleten IMS lager kan zijn.

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 15:09

Binko schreef:Deze toevallig?

74388

(Geplukt van Facebook).

Dan is het Sinterklaas en Kerst tegelijkertijd voor jou...

Maar waarom dacht je dat het nodig zou zijn om naar het IMS lager te laten kijken?


Klopt ja, Johan is snel! :res:
Zweten van de motor heeft (of hoeft) er idd niets mee te maken te hebben, ik noem het maar een fingerspitzengefühl :roll:

Ik ben toch maar even langs gereden en uitvoerig uitleg gekregen. Ik heb echt mazzel gehad en er was echt niets wat dit voorkomen zou kunnen hebben, of enige vorm van indicatie vooraf.
Bij binnen rijden werd er nog tegen elkaar gezegd dat dit nou een motor is die erg mooi loopt.

En dan te bedenken dat ik eigenlijk wilde wachten tot de APK datum van april... :pale:

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 15:22

Ik zou ook nu nog een straat Staatsloten kopen als ik jou was..... 8)

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 15:44

Ik ben me aan het orienteren en lees te vaak problemen met het IMS lager..Een rondje bellen langs specialisten levert ook verschillende meningen op. Een kans van 8% dat je motor in de soep loopt zorgt niet voor een geruststellend gevoel.
Misschien toch maar doorsparen.....

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 15:54

Heel veel geluk gehad inderdaad!

Je leest nu 1 maal van alles, ik heb er al gezien die 190.000km erop hadden zitten en geen mm speling te bespeuren.
Andere lees je al dat hij na 60.000km half uit elkaar hing... :scratch:

Ik heb wel al gehoord dat de Boxster S hier gevoeliger aan zou zijn dan de 2.5/2.7 ?


Anyway ik wil bij mijn 2.7 het ook gaan aanpakken en ben eens benieuwd als ik alles uit elkaar haal wat we gaan tegen komen :wink:

Nu gewoon genieten :cheers:

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 16:01

bosracer schreef:Ik ben me aan het orienteren en lees te vaak problemen met het IMS lager..Een rondje bellen langs specialisten levert ook verschillende meningen op. Een kans van 8% dat je motor in de soep loopt zorgt niet voor een geruststellend gevoel.
Misschien toch maar doorsparen.....


Iedere (sportieve) auto heeft zo zijn mankementen.
Zo heb ik bij mijn M3 (preventief) de lagerschalen laten vervangen waarbij de originele als nieuw eruit kwamen.

Bij een 9x6 of 9x7 zie ik het soortgelijk, dus gewoon preventief vervangen. Kost ook weer niet 'de wereld', geeft je een relaxter gevoel en kan (in mijn geval dus) een hoop ellende besparen.
Verder oerdegelijk gebouwde auto's (woorden van vd Gugten).

Sowieso altijd wat geld achter de hand houden voor (preventief) onderhoud als je dusdanige auto's aan wil schaffen.

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 16:15

Wat een geluk!!

Wat is de km-stand en het bouwjaar van jouw Boxster?

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 16:24

Evan_S schreef:Wat een geluk!!

Wat is de km-stand en het bouwjaar van jouw Boxster?


2000 en 118k gelopen.

Inmiddels het nieuwe LN-lager gemonteerd ;

Afbeelding

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 18:02

Zag hem voorbijkomen op Johan zijn facebook en reageerde er ook al op.
Goede keuze om naar Van der Gugten te rijden en inderdaad zou ik de hierboven gegeven optie staatsloten gelijk ook even invulling geven :-)

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 18:33

Oei, fijn te lezen dat 't bij jou wel net op tijd was! Ik had het met 133k op m'n '01, maar gelukkig een garantie waardoor 't niet heel erg verschrikkelijk duur werd..!

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 21:31

Ik ben me aan het orienteren en lees te vaak problemen met het IMS lager..Een rondje bellen langs specialisten levert ook verschillende meningen op. Een kans van 8% dat je motor in de soep loopt zorgt niet voor een geruststellend gevoel.
Misschien toch maar doorsparen.....


8% klinkt mij wat aan de hoge kant. Bij mijn 2.5 was het originele lager nog perfect, na 18 jaar en 105k km. Wel vervangen toen de koppeling aan de beurt was. Ik denk dat dat ook de beste keuze is: gewoon laten checken en eventueel preventief vervangen als de drukgroep er toch af moet.

(Ik lees in de 911 & Porsche Magazine (December) dat de 2.5 en 2.7 tegenwoordig hoogst zelden nog IMS problemen hebben).

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 22:01

Als je lager aan gruzelmenten ligt kan je er niet zomaar een nieuw lager indoen en verder rijden. Metaalslijpsel is waarschijnlijk al met de olie doorheen heel de motor gegaan. Het filter houdt die kleine deeltjes in suspensie niet tegen. Meer nog, het oliefilter heeft een by-pass waardoor het mogelijk is dat er ook ongefilterde olie het blok is gegaan. Maw een mogelijk perfect recept voor een nieuw motorfalen.

Denk dan aan krukas- en drijfstanglagers. Als de nieuwe IMS een open lager is dan komt het debris daar ookin. De vraag is dan niet of maar wanneer het blok stuk gaat.
Er zijn er u al voor gegaan!

Enige goeie manier is blok open en alles schoonmaken. Maar ja dat kost veel geld. Wees dus gewaarschuwd. Ook al beweert VdGugten dat het wel los loopt. De kans is reëel.

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 22:55

Is hier ook geen sprake van zoiets, de mens lijdt het meest hetgeen hij vreest..... :?:

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 22:58

Vraag maar aan Bokicelli

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 23:08

Anders over 1.000 km de olie en het filter nog een keertje verversen.

Tip: Magnetische carterstop erin voor de zekerheid (heb ik overigens bij al m'n auto's gedaan).

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 23:40

Helaas is niet al het debris magnetisch en het is niet zo dat ze ook mooi helemaal terugcirculeren en dan afgevangen worden. Eens in het blok blijft het daar en veroorzaakt op termijn gewoon nevenschade. Ik zou dan eventueel al na 100km eens wisselen. Na 500 km nog eens en dan 1000km. Maar of dat helpt weet ik niet.
Denk dat de meesten de auto na een aan gruis gereden IMS deze zo snel mogelijk verkopen en dan zit de volgende eigenaar met de gebakken peren.


+1 voor de magnetische karterstop; kost niks en alles Kleine beetjes helpen.

LN heeft ook nog een spin on filter adapter die de bypass wegneemt.
Laatst bijgewerkt door Kheldar op 29 nov 2018 0:28, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

28 nov 2018 23:44

VdGugten werkt veel met LN retrofits. En hij gaat er ook zo eentje installeren schreef je.

Dan zal hij deze LN richtlijnen vast en zeker wel kennen?
http://imsretrofit.com/bearing-already-failing/
http://lnengineering.com/files/IMSR-Pro ... -03-23.pdf

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

29 nov 2018 9:52

Voor zover ik het begrepen heb van Johan was het lager niet in dermate vergane staat dat slijpsel al in het blok zou circuleren. Ook in de afgetapte olie was helemaal niks te zien, deze was nog kraakhelder, van 'metallic-olie' was absoluut geen sprake (heb ik zelf ook gezien).
Het slijpsel dat gevonden was, zat enkel aan de achterkant van het systeem, de voorzijde van het lager zag er nog goed uit.

Hij gaat de carterpan er direct nog onderuit halen om het nog verder te onderzoeken, maar volgens Johan is de kans zeer klein dat de schade groter zou zijn.

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

29 nov 2018 17:26

Ok, wie weet. Goed schoonmaken de karterpan. En een paar keer snel olie wisselen. Misschien die spin on polis filter installeren. En dan fingers crossed. Maar het is dus tegen de richtlijnen van LN in.

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

03 dec 2018 0:38

Hoop niet dat jouw IMS lager er uitziet als op de foto hierboven want dan is er volgens mij iets anders aan de hand!? Slijpsel wat je daar ziet is veel groter dan wat er door de seal van het lager (waar het slijpsel op zit) heen kan volgens mij!?

Re: IMS failure ; 986S op het randje van de afgrond

03 dec 2018 14:33

Voor zover ik het begrepen heb bevond het aangetroffen slijpsel zich louter nog aan de afgesloten achterkant van het lager, waardoor het slijpsel niet door kon dringen in het systeem.
De voorzijde van het lager was nog geheel intact.

Volgens Johan was het kantje boord maar hoef ik me absoluut geen zorgen te maken. Voor 99,9% zeker dat er geen resten of slijpsel in het blok gekomen kunnen zijn.
Ook geen resten of ander gekkigheid in de carterpan gevonden.

Magnetische stop gemonteerd en volgende oliewissel tijdens de APK in april als er dan zo'n 500km mee gereden zal zijn vermoed ik.

Inmiddels de eerste kilometers met het LN-lager er op zitten.
Plaats een reactie