Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 19:15



Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
996 3.4 C2
Bericht Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Bij groot onderhoud van mijn 996 C2 heb ik gekozen om de originele motorsteunen te vervangen door stuggere motorsteunen van Rennline.
De bedoeling was om een directere gasresponse te krijgen.

Dat is gelukt!

In de auto:
Afbeelding

Afbeelding

Voor installatie:
Afbeelding

De verschillende inserts maken de steunen stugger of minder stug: street, race & track.
Ik heb er nu de street inserts in zitten.

Ook de transmissierubbers zijn stugger geworden:
Afbeelding

Afbeelding

Mijn ervaringen na de eerste ~30km:
Hij reageert een inderdaad stuk scherper op het gaspedaal.
Onder de 3k rpm merk je vrijwel geen verschil, maar daar boven komt er meer ruw mechanisch geluid de cabine in.

Ik ging uit van wat minder comfort, maar dit valt me alles mee!
Ik vind het eigenlijk juist bijdragen aan het duale karakter van de 911: lekker rustig en comfortabel toeren naar een leuk stukje weg.
Daar verandert de auto met een druk op het gaspedaal meer in een ruw mechanische directe racewagen.
Ik vind het leuk! :drive: :D

Nu kms maken!


09 dec 2018 10:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Recent op rennlist topic met niet zo positieve ervaring over de rennline motorsteunen (en ook andere met soortgelijke materialen).

De polyurethaan isnsert zouden redelijk snel plastisch vervormen (ingedrukt) waardoor er dus een zeker speling in de bevestiging komt.

Ben benieuwd naar jouw ervaringen op middellange termijn.

Het blinkt allemaal wel mooi!!! Thx ook voor het gedetailleerd verslag.


09 dec 2018 19:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Ik ben ook erg benieuwd....

Ik heb dan wel geen 996 maar een 964 en heb uiteindelijk een paar jaar terug toch voor de (duurdere) originele 964 RS engine
mounts gekozen i.p.v. after market.

Ik ben er nog steeds erg tevreden over en herken je ervaringen :D


09 dec 2018 20:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Het is mij een raadsel hoe je een snellere gasrespons zou krijgen door solid engine mounts. Enige wat het doet is minder beweging van de massa in de kont van de 911.

Ik heb zelf custom made solid engine mounts en dat merk je vooral in een iets beter weggedrag. Betere gasrepons is echt onzin.


09 dec 2018 21:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Inderdaad Guilia, is bullshit. Is een placebo effect. Zolang je niets met de motor zelf of bediening veranderd is er ook geen snellere gasrespons. Als je dan toch je bak eraf had liggen: GT3 enkelmassa vliegwiel. Dan had ik je geloofd.


10 dec 2018 8:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Heb er geen ervaring mee, maar in theorie zou het toch wel een verschil moeten maken.
Minder beweging in je blok is meer voorwaartse beweging.
Of je het in de praktijk merkt, geen idee.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


10 dec 2018 10:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Misschien is ‘snellere gastespons’ niet de juiste verwoording. Of juist weer wel.

Minder beweging in de aandrijflijn betekent ook dat plotse wijzigingen in krachtsoverbrenging minder gedempt worden doordat motor en bak minder kunnen roteren in de steunen. Minder speling en de aandrijflijn en daardoor levert de motor zijn volledig kracht een fractie sneller.

Zou daardoor als wat directer aangrijpen kunnen ervaren worden. Gebeurt dus enkel bij plotse lastwisselingen.

Of dat voelbaar is in tijd? Zou kunnen. Maar dat het wat harder gretiger en directer aanvoelt geloof ik best wel. Uiteindelijk effect wel minimaal.


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 10 dec 2018 11:18, in totaal 2 keer bewerkt.



10 dec 2018 11:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Heb ze op de race BMW, werkt super :drive:
Jij op de Knalfa Paul :?:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


10 dec 2018 11:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Lichter vliegwiel is niet de goede combi met standaard 996.

De standaard 996 aandrijflijn is niet gebalanceerd. De harmonische trillingen door de onbalansworden opgevangen door het tweemassavliegwiel. Plaatsen van een licht vliegwiel neemt de dempend werking weg en de onbalans en daarbij horende trillingen kunnen uiteindelijk resulteren in een gebroken krukas.

Typisch voorbeeld van metaalmoeheid. De krukas is gemaakt dmv een metaalpoeder compact/sinterproces waardoor er hier en daar microscopische structuurdefecten in het metaal zitten. Imperfecties in de metaalstructuur eigen aan het productieproces van de krukas veroorzaken lokaal hogere interne spanningen. Het is dan een kwestie van tijd en genoeg belastingscycli totdat er microscheurtjes ontstaan die langzaam verder doorscheuren. Het is niet een vraag ‘of’ hij breekt maar ‘wanneer’.

Geloof bij GT3 turbo en gt2 geen probleem. Ander motordesign, sterkere krukas en gebalanceerde aandrijflijn.


10 dec 2018 11:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
molen934 schreef:
Heb ze op de race BMW, werkt super :drive:
Jij op de Knalfa Paul :?:

Nee standaard motorsteunen.
Toen het blok eruit ging een paar weken geleden bleek er 1 compleet afgescheurd...
_________________________________________
GREEN IS GOOD


10 dec 2018 13:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Gebeurde ook bij een mede trackdayrijder met zn 330, hele koelsysteem naar zn grootje, blok kwam naar voren :oops:
Ook zn schakelsysteem was weg :scratch:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


10 dec 2018 13:58
Profiel
PorscheForum Rakker
996 3.4 C2
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Kheldar: hmm.. dat topic had ik nog niet gezien. Nou heb ik geen track plannen, maar ik zal vervorming zeker in de gaten houden. Het is gelukkig een klein klusje om ze weer origineel te maken. Bedankt voor de tip!

Guilia: mijn bevindingen zijn 100% subjectief en al helemaal niet wetenschappelijk. Ik kan niet beide configuraties direct na elkaar rijden bv.

En sowieso vergelijk ik de originele 18 jaar oude Porsche steunen met nieuwe Rennlines. Misschien zit het verschil vooral in versleten vs nieuw?

Gasrespons is misschien niet het goede woord, ik krijg niet sneller toeren. Maar ik heb wel het idee dat de massa van de auto directer reageert als ik het gaspedaal indruk. Zowel rechtuit (eerder wielspin) als in een bocht (makkelijker ‘sturen’ met het gaspedaal). Dat laatste zou inderdaad ook kunnen omdat de motor dan ook minder beweegt door de centrifugaal kracht tov de rest van de auto.

Kheldar beschrijft iig goed hoe in theorie minder beweging in de aandrijflijn dat effect kan hebben.


13 dec 2018 23:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Ik moet dit op korte termijn ook gaan doen. Zijn alleen de motorsteunen voldoende, of ben je verplicht om ook de transmissierubber te doen? Denk namelijk dat ik die niet zelf kan doen.


14 dec 2018 12:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 Turbo Techart
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Ik heb in de Turbo Semi solide Motorsteunen van RSS. Waarvoor, omdat semi solide of solide motorsteunen degelijk een verschil maken in G Krachten balans. Voorbeeld: Ik rem hard af het onderstel/onafgeveerd gewicht zet als eerste de vertraging in daarna het chassis/afgeveerd gewicht. Met gewone motorsteunen komt dan pas de motor die afremt. dus ipv een 2 traps gewichtsverschuiving heb je een 3de trap die van invloed is op het stuurgedrag en G krachtenbalans. Voor track gebruik dus zeer ongewenst. De 3de trap gewichtsverschuiving minimaliseer je met semi solids en elimineer je met solid mounts. Zelfde princiepen geld voor acceleratie en alle andere gewichtsverschuivingen. Semi solide motorsteunen zijn voor op de weg met een normaal interieur amper merkbaar. Solide motorsteunen horen alleen thuis in track only cars. Tevens zou ik op een straatauto het transmissierubber gewoon standaard houden en track only een polyurethaan transmissiebus.


14 dec 2018 16:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
... ik zelf ben ook van plan om het gewoon origineel te doen. Geen race dingen in dit geval voor mij. Just :drive:


14 dec 2018 16:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Ruud81 schreef:
... of ben je verplicht om ook de transmissierubber te doen?


De baksteunbus van de handgeschakelde transmissie is redelijk duurzaam. Even controleren of daar speling op zit kan natuurlijk geen kwaad. De rubbers van de tiptronic baksteun zijn veel slijtagegevoeliger. Vervangen is daar ook redelijk simpel.


15 dec 2018 11:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Ok.
Ik heb contact gehad. Ik kan ze kopen voor 164 per stuk. Ik moet alleen nog ff opzoeken met hoeveel nm ik de bouten moet vastzetten, of weet iemand dat hier?
Dan kunnen we vooruit met dit witte weer buiten.


16 dec 2018 9:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Makkelijk op te zoeken toch?

Keywords: engine mount torque Porsche 996

Engine mount to engine carrier 85Nm
Two top bolts 30Nm

Tip voor de zelfsleutaar: 101 Projects for your Porsche 911 is een heel mooi kerstcadeau :wink:
PS: pfffff zie net dat de aanhaalmomenten voor dit project niet in dat boek staan. Waardeloos


16 dec 2018 11:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Kheldar schreef:
Makkelijk op te zoeken toch?

PS: pfffff zie net dat de aanhaalmomenten voor dit project niet in dat boek staan. Waardeloos


Zeker makkelijk op te zoeken op internet. Maar de controle doen hier op het forum kan denk ik zeker geen kwaad. Dank :salut:

ps; sla het boek nog ff over tot de bijgewerkte versie (incl. aanhaal momenten :lol: )

:thumleft: :thumleft:


16 dec 2018 20:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Aanhaalmomenten staan er voor andere ‘projects’ wel in. Dus boek niet helemaal volledig, jammer.
Heb de waardes gevonden in een post van een 996 freak, voor mij althans betrouwbaar genoeg :wink:


16 dec 2018 21:38
Profiel
PorscheForum Rakker
996 3.4 C2
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Ruud, heb je ook een 996 C2 coupe? Dan kunnen we nu met jouw nieuwe oem steunen mooi vergelijken.


17 dec 2018 21:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Yep. Ik heb ook een C2 Coupe. Originele mounts komen deze week binnen, ik pik ze donderdag op. Wanneer ik ze ga monteren weet ik nog niet, maar hoop uiterlijk in januari ergens. Versnellingsbak rubber wordt niet vervangen bij deze actie.

... voor mijn duidelijkheid. Wat wil je graag vergelijken? Voordat ik e.e.a. aanpas en het vergelijk weg is :shock:


17 dec 2018 21:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Voor de versnellingsbak bestaan er ook inserts die de bus verstevigen.

http://www.function-first.com/products/ ... unt-insert


17 dec 2018 23:11
Profiel
PorscheForum Rakker
996 3.4 C2
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Ik bedoel het vergelijken van rijeigenschappen tussen twee vergelijkbare auto’s met enkel een ander type nieuwe motorsteunen. Als je ook in regio Rotterdam woont, kunnen we de auto’s naast elkaar zetten.


17 dec 2018 23:13
Profiel
PorscheForum Rakker
996 3.4 C2
Bericht Re: Rennline Tunable Engine Mounts in 996 C2
Al hebben onderstel, banden, stability control, sper waarschijnlijk een grotere invloed op rijgedrag.


17 dec 2018 23:19
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.