Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Enig slijpsel in oliefilter bij 996

01 mei 2019 13:25

Beste forumleden, even een vraagje.
Bij een servicebeurt werd mij medegedeeld dan er enig slijpsel in het oliefilter zat,
Het zou niet overmatig veel zijn en ook niet ongewoon bij een oudere motoren waaraan verder geen bijzonderheden zijn opgemerkt. Ze melden dit altijd bij constatering, maar wat moet ik ermee?
De motor (996) heeft 158.000km gedraaid en bij 140.000km is het IMS- lager vervangen. Oude was nog in perfecte staat!
Het lijkt mij ook dat enig slijspel per 10.000 km "normaal" genoemd mag worden, ook al snap ik ook wel dat daarbij geen garanties gegeven kunnen worden.
Wat is de mening alhier hierover?

Ik hoor het graag!

Erwin

Re: Enig slijpsel in oliefilter

01 mei 2019 13:34

Ik zou op de mening van de specialist afgaan. (als je het filter hebt laten vervangen door een specialist)

Re: Enig slijpsel in oliefilter

01 mei 2019 14:28

Ja door PTSG in Huizen!

Re: Enig slijpsel in oliefilter bij 996

01 mei 2019 16:51

Als die zich geen zorgen maken, zou ik het ook niet doen.

Re: Enig slijpsel in oliefilter bij 996

01 mei 2019 18:17

Wat voor slijpsel was het? Kleur, grootte, magnetisch? Foto? Filter opengemaakt? Karterpan losgemaakt en gekeken wat daar zit. Olie opgevangen? Analyse overwogen? Meten is weten? Pick-up gecontroleerd? Allemaal zaken die makkelijk te doen zijn bij twijfel.

De meeste specialisten weten bitter weinig als het aankomt op preventie en assesment van de eerste waterkokers. Ze vervangen een bijna kapot lager door een nieuw zonder verdere actie, en dan schrikken ze dat paar duizend km later de motor toch klapt.

Oliefilter heeft een by-pass, ongefilterde olie met dat metaalslijpsel kan dus op sommige momenten gewoon terug de motor in.

Wil niet zeggen dat er bij jou wat aan de hand is. Wat Slijpsel is zeker normaal. Vraag os wat precies het slijpsel is. Daar hadden ze wat mij betreft gerust wat verder kunnen kijken. Maar ze weten het verder ook niet.

Ook een nieuw geplaatst IMS is geen garantie. Ik had mijne ook laten vervangen. 20.000km later bij controle toch maar weer gewisseld aangezien er toch weer minimale speling op zat. Heb op mijn auto wel ook sindsdien magnetische karterplug en de LN filteradapter. En zo een keer per jaar stuur ik een oliemonster op ter analyse. Maar goed ik zet ook 20.000km per jaar op de teller. Zijn dus marginale extra kosten.

Je zou een keer wat korter interval oliewissel kunnen doen en dan evt laten onderzoeken. Sowieso de karterpan eens los en de boel bekijken. Schoonmaken.

Re: Enig slijpsel in oliefilter bij 996

01 mei 2019 19:41

Dank beide voor de reacties.
Helder verhaal Kheldar, filter was wel open gemaakt, maar verder geen analyse gedaan.
Was beperkt, maar hun policy is dit ook altijd dan te melden.
Mijn idee was ook de eerstvolgende oliewissel wat eerder te laten doen en dan afhankelijk van herhaling en of hoeveelheid om dan verdere analyse te vragen.
De wagen rijdt fantastisch en zonder bijgeluiden, nu 18.000km in mijn bezit, ik ga er vooralsnog van uit dat dit de "normale" slijtage betreft van een ouder wordende motor.

Erwin

Re: Enig slijpsel in oliefilter bij 996

02 mei 2019 16:01

Hoi Kheldar,
heb je meer info over de magnetische plug en de LN filteradapter?
Ik dacht dat elke carterplug magnetisch was. Wat gebeurt er met aluminium slijpsel? Dat wordt natuurlijk niet opgevangen...

Re: Enig slijpsel in oliefilter bij 996

02 mei 2019 17:00

Die magnetische plug heeft niet als doel het ‘filteren’ van de deeltjes. Het is meer bedoelt als snelle health check , of er (veel) ferromagnetische materiaal (uit bv IMS) in de karter of olie zit. Denk niet dat deze plug de gevaarlijke deeltjes gesuspendeerd uit de olie gaat filteren.
Zie bv. https://www.fvd.net/de-en/shop?&term=Ma ... F986%2F987

Die van FVD benodigd hetzelfde aandraaimoment als standaard en vind ik daardoor meer fool-proof dan de LN versie, die mag veel minder hard aangedraaid worden. Kwestie van dat een onwetende garagist die onderhoud uitvoert de plug niet stuk draait.

Met Alu-slijpsel gebeurt er idd niks.

De LN filter adapter kan je vinden door te zoeken op de term ‘spin-on oil filter adapter’.
https://lnengineering.com/spin-on-oil-f ... n-911.html
Te verkrijgen in EU via design911.

Kijk voor meer info ook even naar de laatste post in dit draadje: viewtopic.php?f=1&t=45548

Re: Enig slijpsel in oliefilter bij 996

02 mei 2019 21:36

Slijpsel van kettinggeleiders kan (volgens mij) ook in de motorolie terechtkomen.

Re: Enig slijpsel in oliefilter bij 996

02 mei 2019 22:02

Inderdaad alles wat slijt zal in de olie en uiteindelijk in de karterpan belanden. Geen reden tot paniek. Maar kan geen kwaad om het in de gaten te houden.

Re: Enig slijpsel in oliefilter bij 996

03 mei 2019 15:30

Op mijn aangeven wordt er nu ook een magnetische carterplug gemonteerd, zodat bij de eerstvolgende oliewissel wat meer duidelijk wordt.
Er werd mij verder aangegeven dat het aangetroffen slijpsel geen aanleiding voor hen was de motor verder te onderzoeken en ik mij verder niet al teveel zorgen moest maken!
Zoals eerder gezegd garanties kunnen natuurlijk niet worden gegeven, maar men lijdt het meest aan het lijden wat men vreest :mrgreen:
Ik ga dus gewoon weer genieten van mijn 996 :drive:

Re: Enig slijpsel in oliefilter bij 996

03 mei 2019 15:43

Nee nader onderzoek van motor is niet nodig. En als je toch twijfelt een keer olieanalyse. Zijn niet de kosten. Ook niet verkeerd om een keer de karterpan los te maken en kijken wat je daar tegen komt. Vaak way plastic stukjes etc. Kan evt de oil-pick up belemmeren. Voor de rest lekker rijden. Ik zit nog maar 800km verwijderd van de 200k km en blijft een feest.

Re: Enig slijpsel in oliefilter bij 996

06 mei 2019 10:46

Kijk maar vanaf 13:55-23:00
https://www.youtube.com/watch?v=TH8oMLMkkrk
Plaats een reactie