Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 apr 2024 13:03



Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Bore scoping M96/97 vanuit het karter 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Wat jij staal noemt is in feite ductiel ijzer. Heeft andere legeringselementen dan staal en bevat verder wat meer koolstof dat tijdens het gietproces en afkoelen spherischel precipitaties in de metaalmatrix vormt waarvan het ductiel ijzer zijn zeer harde en slijtvaste eigenschappen krijgt. Maar in essentie komt het er op neer dat deze ductiel-ijzerlegeringen een stuk stijver en sterker dan aluminium zijn (waarschijnlijk toch dat van de gietlegering van het alu blok) en daardoor in principe minder gevoelig voor deze (plastische) vervormingen. Maar uiteindelijk krijgt de tand des tijds en in dit geval de kilometers alles een keer stuk.

Het eventuele probleem met de ijzeren cilinderbussen in een uitgefreesde alu-cilinder is dat als men het niet goed doet deze wel eens willen los komen en 'verschuiven' uit hun passing. Ook is er het effect van contactcorrosie wat kan spelen tussen de ijzeren bus en alu blok. Maar ook deze problemen komen niet altijd voor en zijn ook pas issues die heel lang de tijd nodig hebben om zich te manifesteren, denk niet dat je er veel zult tegenkomen, tenzij je een revisiebedrijf hebt. Niet problematisch want vele blokken zingen het zo het hele verdere autleven ook gewoon uit.

De meest ideale reparatie van cilinders is om de alu cilinder tot aan de basis weg de frezen en er een volledig gietijzeren voor in de plaats te zetten. Heeft zijn voordelen qua passing, sterkte, levensduur en beter warmtetransport. Zie bv. foto onder, de eerste twee cilinders hebben een bus die in alu cilinder zit, de derde in het rijtje is een volledige cilinder die er in is gezet.
Afbeelding
Afbeelding


17 dec 2019 11:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Geen idee wat ik precies heb. Ik vermoed de inzet bussen (noemen ze toch ook wel een Sleeve, niet :?:). Dit zal ik waarschijnlijk uit de documentatie kunnen halen.
Was benieuwd naar eventuele kans op vervorming daarvan, niet dat ik me er echt druk om maak maar ben wel nieuwsgierig en probeer er wat van op te steken :wink:

Thanks voor je uitgebreide uitleg!


17 dec 2019 15:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Bussen die in de aluminium cilinder geschoven worden heet ook wel 'dry sleeve', de bus komt nl. niet in direct aanraking met koelwater.
Deels verwijderen van de bestaande cilinder en vervangen door een andere bus heet dan heet het 'wet sleeve', want de nieuwe bus komt wel rechtstreeks in aanraking met koelwater. :idea:

Het is mogelijk om een aluminium bus te plaatsen (dry of wet sleeve). De wand van de bus wordt dan gecoat met een Nikasil laagje (nikkel silicium carbide).

Ruud81: is de revisie gebeurt toen je de auto al had?

Ik weet niet helemaal precies wat voor cilinders er in mijn blok toentertijd geplaatst zijn.
Heb een vermoeden dat het alu wet sleeves met nikasil coating en closed deck configuratie (dat is hoe Hartech het uitvoert).

Closed deck betekent dat de uiteinden van de bussen zijn voorzien van bredere ringen of flenzen die tegen het blok steunen en zo de uiteindes van de cilinders beter fixeren en ovaal worden tegen gaan.

Afbeelding
even een fotootje gepikt, hier zijn het ringen die rond de cilinderuiteindes zitten, tegenwoordig ook al uitgevoerd als cilinderbus met integraal een flens.


17 dec 2019 16:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
Kheldar schreef:
Bussen die in de aluminium cilinder geschoven worden heet ook wel 'dry sleeve', de bus komt nl. niet in direct aanraking met koelwater.
Deels verwijderen van de bestaande cilinder en vervangen door een andere bus heet dan heet het 'wet sleeve', want de nieuwe bus komt wel rechtstreeks in aanraking met koelwater. :idea:

Het is mogelijk om een aluminium bus te plaatsen (dry of wet sleeve). De wand van de bus wordt dan gecoat met een Nikasil laagje (nikkel silicium carbide).

Ruud81: is de revisie gebeurt toen je de auto al had?

Ik weet niet helemaal precies wat voor cilinders er in mijn blok toentertijd geplaatst zijn.
Heb een vermoeden dat het alu wet sleeves met nikasil coating en closed deck configuratie (dat is hoe Hartech het uitvoert).

Closed deck betekent dat de uiteinden van de bussen zijn voorzien van bredere ringen of flenzen die tegen het blok steunen en zo de uiteindes van de cilinders beter fixeren en ovaal worden tegen gaan.

Afbeelding
even een fotootje gepikt, hier zijn het ringen die rond de cilinderuiteindes zitten, tegenwoordig ook al uitgevoerd als cilinderbus met integraal een flens.


Nee, dit is gedaan voor mijn tijd. Motor heeft nu na de aanpassingen ongeveer 55K km gelopen. Revisie rapport heb ik, moet ik eens doorspitten om te kijken of het daar in staat. Ik meen me te herinneren dat er geen nikasil coating op zit (kon ik toen niets over vinden in het rapport), maar zoals gezegd, er staat een hoop in en weet het niet helemaal uit mijn hoofd :wink:


17 dec 2019 23:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter
ik heb e.e.a. ff opgezocht, en het is een wet sleeve geworden. Ze doen nogal geheimzinnig over de coating van de bus, daar staat niets van in het rapport, maar geven duidelijke info dat ze het niet hebben op de aluminium bussen met nikasil... (ik stel dit niet ter discussie..., ik zeg alleen maar wat ik gelezen heb).
Verder weet ik niet over er verschil in zit, maar het zijn gegoten bussen. En ik las nog ergens iets over Mahle gesmede zuigers.

Enfin, wagen loopt lekker en vind het prima zo :wink:


18 dec 2019 15:43
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.