Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: temperatuurproblemen 993

29 jun 2019 12:12

Reserve ccu gemonteerd. Werkt nu onder deze omstandigheden (42c) prima. Airco slaat op beide standen direct aan. Zit dus vermoedelijk in de schakelaars van de andere ccu. Als daarvan stand 2 van de airco aanstond viel het uit bij het (langzaam) passeren van een typische Franse drempel. Vooral scherp en hoog. Kortom die ccu zal gereviseerd moeten worden. Wanneer de verwarming bedient wordt, moet hij steeds hoger gezet worden. Wellicht een pakketje naar Bergvill-FX, of heeft iemand hier ervaring met de reparatie van een ccu?

Re: temperatuurproblemen 993

29 jun 2019 12:17

Ik had een vergelijkbaar probleem een aantal jaren geleden. Heb toen de CCU opengemaakt en ALLE soldeerpunten met een soldeerbout opnieuw verwarmd en probleem was (en is nu al jaren) opgelost.
Oude soldeercontacten hebben de neiging los te komen.

Re: temperatuurproblemen 993

05 jul 2019 18:03

Update.
Vanmorgen vertrokken vanuit Zuid-Frankrijk richting de Alpen. Kappie open, lekker bloedje heet, af en toe de airco even aan (met allerlei problemen die ik in een nieuw topic heb beschreven), maar de temperatuur lijkt nu prima te reageren. Loopt nog wel op, maar dat is niet zo verwonderlijk bij deze temperaturen, maar de temperatuur zakt veel sneller naar (voor mij) normale waarden. Ik hoor de ventilator voorin nu ook draaien en kort na het uitzetten van de motor begint het spul achterin ook warmte weg te föhnen. Kortom, ik denk dat dit probleem getackeld is.

Re: temperatuurproblemen 993

07 jul 2019 8:42

Gelukkig maar! Nu weer lekker zorgeloos genieten!

Re: temperatuurproblemen 993

07 jul 2019 22:45

Zo weer thuis. Prachtige tocht door de Alpen met als hoogtepunt de Col de Galibier. Dit is wel een hele gave. Maar goed het ging om de motor/olietemperatuur. Niet zo hoog als op de heenweg, terwijl de omstandigheden gelijk waren. Kortom de temperatuur huishouding zal nu wel goed zijn.

Re: temperatuurproblemen 993

08 jul 2019 12:17

Hallo bjft,

De voorschakel weerstand wordt behoorlijk heet en als de omgevingstemperatuur dan ook nog hoog is kan de weerstand te warm worden en defekt raken.
Heb laatst de mijne ook vervangen en de oude weerstand eens van binnen bekeken.
75538
De eigenlijke weerstand is het "spiraaltje" en het omcirkelde deel is mijns inziens een beveiliging die onderbreekt wanneer de temperatuur van de voorschakel weerstand te hoog wordt. Of dit een 1-malige of repeterende beveiliging is weet ik niet. Mogelijk is het gewoon een zekering?. Feit is: hij was defekt

Zo zag het montage vlak eruit. Tgv corrosie/vuil is de warmte geleiding vermindert.
75536

Heb corrosie/vuil verwijdert en weerstand middels een warmte geleidend matje en warmte geleidende pasta gemonteerd
75537

Waarom schrijf ik dit? Wel ik denk dat jouw oplossing met het beugeltje te weinig warmte geleiding biedt en je mogelijk binnen afzienbare tijd weer met het zelfde probleem te maken krijgt.
Oh ja en je 993 is niet meer origineel :mrgreen:

Groet Hans

Re: temperatuurproblemen 993

08 jul 2019 19:31

Het was ook maar een noodoplossing Hans. Ik had niet zoveel zin om met 42C+ te gaan klooien om dat ding eruit te halen. Nu weer thuis en kan ik in de garage de hele landel loshalen en monteren zoals het heurt........ :D

Er zit bij de nieuwe wel een ijzeren plaat in de vorm van de weerstand, die kennelijk ook de warmte moet afvoeren. Ach en weet je, ik geloof niet dat die weerstand het bij mij nog 24 jaar zal moeten uithouden!!!!

Re: temperatuurproblemen 993

22 jul 2019 15:11

Hans, ik ben bang dat je ernstig gelijk hebt gekregen. Maar helaas had ik in Frankrijk geen andere mogelijkheden voor het plaatsen van de weerstand, dan zoals ik het nu had opgelost.
Ik wilde het uiteindelijk toch voor elkaar hebben zoals het hoort en ben vanmiddag begonnen met het demonteren van het binnenscherm om de weerstand eruit te halen en op de originele plaats te bevestigen. Jaja. Bij het losdraaien van de tijdelijke bevestiging merkte ik dat het boutje in de weerstand wel erg los zat. Helaas was het porselein van de weerstand al gebroken. Inmiddels ligt de bumper eraf en heb ik de oliekoeler al van zijn plaats geschoven. De oude weerstand heb ik eruit en het ziet er net zo uit als op jouw foto's. Ik haal de bevestigingsplaat er ook dus nog maar uit om schoon te maken. Even wat warmtegeleidende pasta bestellen (gelukkig kleine tubetjes "voor weinig" en dan nog een nieuwe weerstand bestellen. Grrr. Nou ja het is niet anders. Bij elke klus leer je je auto beter kennen en het PF heeft er weer informatie bij :D

Afbeelding

Re: temperatuurproblemen 993

22 jul 2019 16:34

Kappi2907 schreef:Ik zou beginnen met de weerstand te meten van de temp sensor en deze tegen de tabel houden die je op site onder de link kunt vinden.
Waarom relais wisselen? Met een jumper kun je geforceerd de 2 snelheden van de blower testen 30-87 hoge snelheid, 30c-87c lage snelheid) . Ik vermoed dat de 1e snelheid niet inkomt, oorzaak de balastweerstand. Deze kun je ook doormeten overigens (0,450ohm).
Met een multimeter van een tientje en 20 eurocent an jumpers kun je dit probleem oplossen.


De ouwe originele weerstand komt tot 0.232 ohm. De nieuwe is helaas terminaal overleden met 0,113 ohm. Waar zit hem dit in en waar wordt dit dan door veroorzaakt. De oude simpelweg ouderdom en de nieuwe door te weinig koeling en dus verbrand of zo?

Re: temperatuurproblemen 993

22 jul 2019 22:09

dag bjft

Dat is merkwaardig. Beide gemeten waarden zijn minder dan de 0,45 Ohm die de weerstand zou moeten hebben.

Nog een montage tip: gebruik een borgmoer of Loctite en zet deze vast met een laag aantrekkoppel (3-4 Nm)

Succes bij het sleutelen

Gr Hans

Re: temperatuurproblemen 993

23 jul 2019 7:02

Bij dit soort lage weerstanden meet je zeer onzuiver.
De meetsnoeren hebben namelijk ook een weerstand. Die moet je nog aftrekken van de waardes die je meet en dan is het praktisch 0ohm geworden.
Ik neem aan dat de weerstand ‘los’ hebt gemeten?

Re: temperatuurproblemen 993

23 jul 2019 8:35

@Hans. Geen idee hoe vast ik hem had aangedraaid, maar zeker gelet op het feit, dat het een porselijnen onderdeel is dat heet wordt, had ik hem niet te vast aangedraaid. Nou ja straks weer op de originele plaats met pasta en 3 Nm :D
Jij hebt die bevestigingsplaat er helemaal uit gehaald. Ik ben een beetje huiverig voor die drie plastic boutjes/moertjes waarmee die plaat vast zit. Is het normaal dat die zo zwaar draaien?

@Kappi. Ja los gemeten. Nou ik moet toch een nieuwe bestellen. Zal ik eens kijken wat die voor een weerstand heeft.

Re: temperatuurproblemen 993

23 jul 2019 19:17

De drie plastic moertjes draaiden bij mij ook "zwaar". ik zie het als een soort borging.

Heb de weerstand die ik nog had liggen gemeten: 0,526 Ohm
75626

Gr Hans
Plaats een reactie