Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 12:14



Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Wel of niet de AOS en koelmodificatie bij een 996? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Wel of niet de AOS en koelmodificatie bij een 996?
Ben bezig met het voorzichtig kijken naar een 996. Nu kom ik een exemplaar tegen waarvan wel via Resto het IMS lager is vervangen maar de koelmodificatie en AOS niet zijn toegepast. De verkoper geeft aan dat de 996 niet warm loopt (leest temperatuur af via het display) en heeft derhalve die beide modificaties niet laten doen. Betreft een 996 met 3.4 liter motor. Wat denken jullie? AOS heeft toch helemaal niets met de koeling te maken. Hoor graag goede suggesties hoe hier tegenaan te kijken. Met dank vast!


23 jul 2019 14:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Cayman S
Bericht Re: Wel of niet de AOS en koelmodificatie bij een 996?
Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd

Groeten Maupi


23 jul 2019 14:53
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Wel of niet de AOS en koelmodificatie bij een 996?
kopen en rijden met dat ding. Al dit preventief onderhoud kost je veel meer geld dan het zal kosten het probleem te fixen als het gebeurt :idea:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


23 jul 2019 15:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht Re: Wel of niet de AOS en koelmodificatie bij een 996?
Eens met Johann. Heb zelf 3 jaar en 90.000 km in een 996 gereden. Nooit nagedacht over IMS, AOS, koelmodificaties of wat dan ook. Geen enkel probleem gehad daarmee. De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.
_________________________________________
In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas


23 jul 2019 16:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Wel of niet de AOS en koelmodificatie bij een 996?
De temperatuuraanduiding in het dashboard zegt niks over de werkelijke temperatuur lokaal in het blok. Deze temperatuuraanduiding reageert ook vrij langzaam.

Lokaal in het blok zullen de temperaturen meer variëren. Bij hogere snelheden is de koelcapaciteit van de 996 zeker voldoende.

Bij lagere snelheden al dan niet icm met lagere toerentallen KAN de koeling tekort schieten waardoor de temperatuur langzaam oploopt.

Volgende scenario is waar het koelsysteem te kort schiet:
Denk dan aan tot stilstand komen bij stoplicht na sneller rijden. Sneller rijden betekent voldoende rijwind en ook voldoende rpm om water rond te pompen. Er is voldoende koeling waardoor de thermostaat knijpt. Plots stilstand of trager rijden (stoplicht/ file). Pompdebiet plots omlaag, plots veelminder gekoeld water het blok in want ook de thermostaat is nog niet vol open en reageert maar trager. Ook geen rijwind on te koelen. De resthitte in blok kan lokaal minder snel afgevoerd worden en de temperatuur van aangevoerd koelwater loopt langzaam op. Heat soaking. Langzaam loopt de temperatuur op.

Dekoelmodifocatie gaat juist dit probleem tegen. Snellere waterpomp, thermostaat na motorblok waar hij sneller reageert en het allerbelangrijkst de fans die eerder aanslaan om voldoende lucht langs de radiators te blazen als de rijwind niet voldoende is.

De motortemperatuur bij de 996 en 997.1 is erg gevoelig hiervoor. Met de koelmodifocatie loopt het blok een stukje koeler. Dus er is wat meer marge. In ieder geval minder kans op slijtage door de hogere temperaturen.

Maar niets hoeft. In de koudere temperaturen en de snellere ritten is het helemaal geen probleem lijkt me.

Even over wat Erwin en Johan makkelijk roepen. Mijn motor is dankzij de AOS modificatie niet stukgegaan toen de olieretourpomp in bank 1 het langzaam begaf. Dus het helpt wel en niet enkel AOS gerelateerd. 2-1


23 jul 2019 16:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Wel of niet de AOS en koelmodificatie bij een 996?
erwin996 schreef:
Eens met Johann. Heb zelf 3 jaar en 90.000 km in een 996 gereden. Nooit nagedacht over IMS, AOS, koelmodificaties of wat dan ook. Geen enkel probleem gehad daarmee. De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.


Je bedoelt dat je toevallig geen problemen hebt gehad.

Ken in mijn directe omgeving een aantal minder gelukkigen die met een, relatief goedkope mod, heel veel voordeliger uit waren geweest.

Dus of ik dit advies als (aspirant) 996 rijder nu erg serieus zou nemen ...
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


23 jul 2019 17:13
Profiel
PorscheForum Rakker
996 3.4 C2
Bericht Re: Wel of niet de AOS en koelmodificatie bij een 996?
Fwiw: ik heb recent de koelmod van Guldenberg laten uitvoeren. Daarbij wordt er voor een thermostaat bij geplaatst en krijg je effectief 2 circuits: voor zijn de radiatoren en de fans verantwoordelijk om koelwater op 85 graden te houden. De bestaande thermostaat mengt dat water bij als de temperatuur in de motor te hoog wordt. Dit samenspel houdt ook de temperatuur nog stabieler, want naast hoge temperatuur is variatie ook iets wat je wil voorkomen.

Het systeem gebruikt nog steeds de drie standen die er origineel waren, maar reageert veel sneller bij lage snelheid/toeren en hoge motor temperatuur. Werkt perfect bij de temperaturen van vandaag en de kosten vielen ook alles mee (ik moest toch een lekke radiator vervangen).


23 jul 2019 17:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Wel of niet de AOS en koelmodificatie bij een 996?
Helaas gaan standaard de radiatorfans (in stand twee) pas aan als de temperatuur idioot hoog is. Dus het systeem blijft last hebben van heat soak zolang er geen extra windje is.

Het koelwater dat de radiators verlaat is echt geen 85gr. Ik vermoed dat je refereert naar dashboard temperatuur?

Ter referentie mijn dashboard temperatuur is 80-81 in steady state. Met deze hitte en filerijden komt het niet boven de 86-87gr. Olietemperatuur volgt mooi 10-15gr hoger (steady) met planken 105, hooligan mode max 110

Electric fan, speed 1
(Ground to DME control unit, terminal 35)
Coolant temperature higher than 96.75°C or air conditioning switched on.

Electric fan, speed 2
(Ground to DME control unit, terminal 36)
Coolant temperature > 102°C or air-conditioning fluid pressure switch closed (coolant pressure > 16 bar).

Note: The electric fans for the radiators are only triggered when the engine is running!


Ben het eens met de kosten van de aanpassing.

Johann? een thermostaat en een waterpomp vervangen op een wat oudere auto? Preventief onderhoud op een 996? Wie doet dat nou? :wink:


23 jul 2019 17:49
Profiel
PorscheForum Rakker
996 3.4 C2
Bericht Re: Wel of niet de AOS en koelmodificatie bij een 996?
De extra thermostaat zet ook de fans eerder aan. Over de verdere details kunnen ze bij Guldenberg meer vertellen. Ik zie vooral de temperatuur op mijn dashboard strak op 85 graden staan idd.


23 jul 2019 18:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Wel of niet de AOS en koelmodificatie bij een 996?
.. volgensmij ook nog een pakketprijs bij Auto Resto (geen aandelen) voor niet teveel geld. Mocht er iets gebeuren dan heb je in iedergeval alles er aan gedaan wat je kon doen. Doe je het niet dan blijf je het je altijd afvragen... Ikzelf rij een 996 MK2 met al deze aanpassingen en ben er reuze blij mee, vooral omdat ik nu weet dat cylinder 5 en 6 koeler zijn dan origineel.
Ims is een onderhouds punt. 1x per x km vervangen, zie het als een soort distributieriem, niet op bezuinigen is mijn mening. Lees hier op het forum maar eens goed, of gewoon via Google, er valt heel veel over te lezen en trek daar zelf je conclusies uit.


23 jul 2019 20:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Wel of niet de AOS en koelmodificatie bij een 996?
Dank voor alle reacties. Inmiddels hierover met diverse mensen contact gehad. Ik laat deze aangeboden 996 aan me voorbij gaan. Ik wil toch gewoon een exemplaar waarbij de 3 modificaties (IMS, Koelmodificatie en AOS) reeds doorgevoerd zijn. Rustig slapen is iets wat ik graag doe. Kost wat, maar dan heb je inderdaad het gevoel dat je er alles aan gedaan hebt....


23 jul 2019 21:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Wel of niet de AOS en koelmodificatie bij een 996?
Voor de goeie auto ... laat je die modificaties zelf installeren. Zijn de extra kosten niet . Zeker de koelmodifocatie is niet zo duur. En een nieuwe waterpomp en thermostaat is altijd mooi meegenomen.

Als de auto naar wens is en de prijs ook gewoon een aankoopkeuring laten uitvoeren en cilinders bekijken. Als die ok zijn dan zou me dat zeker niet afschrikken.

De AOS-mod is volgens mij de meest nuttige modificatie. Als je ziet wat voor rotzooi er voorbij die karterontluchting komt direct terug de motor in. Die karterontluchting is gewoon niet zo goed ontworpen. Die mod zit dus al op de auto.

IMS zou ik nu momenteel niet zo veel zorgen over maken. Is ook niet echt een modificatie. Het zegel wordt er af gehaald. Dat betekent niet dat het probleem per definitie is opgelost. Dus dat rustiger slapen na dan voor het verwijderen verzegeling is een fabeltje. Een goed lager zonder verzegeling zal het eventuele wat langer uitzingen want men hoopt hierdoor op een betere smering. Al kunnen er zo zonder verzegeling nu ook microscopisch kleine metaaldeeltjes het lager in die het slijtageproces langzaam verder zetten, iets dat opeens dan kan versnellen. Welk is de minst kwalijke? Geen idee!

Het lager slijt dus hoe dan ook, logisch, en het zal ooit een keer vervangen moeten worden. Niemand weet echter wanneer.

Om bij het IMS lager te komen moet de versnellingsbak er af. Dus is de check meestal iets wat mooi meegenomen kan worden bij het vernieuwen van de koppeling. Of elke andere motor-uit onderhoud.


23 jul 2019 22:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Wel of niet de AOS en koelmodificatie bij een 996?
Kheldar :thumleft:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


23 jul 2019 22:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Wel of niet de AOS en koelmodificatie bij een 996?
Oh ik las verkeerd. IMS is reeds vervangen. Zou dus een pluspunt knn zijn.


23 jul 2019 22:56
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 993 '93, ex. 968 '92. Nu 996 C4
Bericht Re: Wel of niet de AOS en koelmodificatie bij een 996?
Ik ben ook voorstander van modificeren omdat je de kritieke fasen (te heet worden cil.bank #2) niet kunt voorkomen (filerijden, stoplichten etc). Als problemen zich pas voor zouden doen bij circuitgebruik oid is het anders. Gewoon een krantenwijk erbij, komt vast goed ;-)
_________________________________________
"Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari


23 jul 2019 23:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Wel of niet de AOS en koelmodificatie bij een 996?
Nard schreef:
Dank voor alle reacties. Inmiddels hierover met diverse mensen contact gehad. Ik laat deze aangeboden 996 aan me voorbij gaan. Ik wil toch gewoon een exemplaar waarbij de 3 modificaties (IMS, Koelmodificatie en AOS) reeds doorgevoerd zijn. Rustig slapen is iets wat ik graag doe. Kost wat, maar dan heb je inderdaad het gevoel dat je er alles aan gedaan hebt....


Als het de auto is zoals jij hem wilt hebben dan zou ik m niet laten staan (na een Aankoop keuring!)!. Als de aankoop keuring goed is en de wagen verder geen problemen heeft dan kun je die modificaties zelf laten doen. Dit zijn de mods die Kheldar ( :thumleft: ) uitgelegd heeft in bovenstaande reacties (koeling en aos, en eventueel ims).

Suc6 ermee!


24 jul 2019 7:38
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 993 '93, ex. 968 '92. Nu 996 C4
Bericht Re: Wel of niet de AOS en koelmodificatie bij een 996?
Laatste tip: laat bij een AKK een cilinderinspectie doen (cil 5 & 6). Kost zo'n €120 extra.
_________________________________________
"Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari


24 jul 2019 10:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Wel of niet de AOS en koelmodificatie bij een 996?
Dank voor alle reacties en antwoorden. Ik kan hier prima mee vooruit... AKK bij niet doorgevoerde modificaties. Of er een zoeken die wel de modificaties heeft en toch nog een AKK. Gaat prima lukken op deze manier!


24 jul 2019 12:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Wel of niet de AOS en koelmodificatie bij een 996?
Sowieso AKK ... dit staat los van modificaties.

Een auto met de juiste opties, looks en staat van onderhoud zou ik niet laten staan omdat hij geen modificaties heeft gehad. Mits de AKK ook gepaard gaat met het bekijken van de cilinders. Dan weet je dat er geen vroegtijdige schade aan de cilinders is en verleng je met een koelmodifocatie nog verder de levensduur.

Zelfs met schade aan de cilinders zou ik de auto ook durven kopen mits dat zich vertaald in de prijs. Dan laat je het blok zelf reviseren en aanpassen. Reken dan op extra kosten van 6.000-10.000 euro. Dan weet je daarna precies wat je hebt.


24 jul 2019 14:20
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.